Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Brandstof

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

fiatpandajoeri21
Clublid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:28
1e Panda-achtige: Fiat panda 1000 clx 1992

Brandstof

Bericht door fiatpandajoeri21 »

Goedemorgen allemaal
Ik heb dit weekend mijn eerste panda aangeschaft het is een 1000 clx uit 1992
Ik heb een vraag over de brandstof die ik moet tanken want er gaat gewoon euro 95 in maar hoe slecht is de e10 ik kom er niet helemaal uit of dit nou goed is voor de motor of dat dit later echt schade aanbrengt
Ik hoop dat jullie me hier meer uitleg over kunnen geven!
Groetjes joeri

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brandstof

Bericht door Micha D. »

E10 is niet echt goed voor rubber en andere afdichtingen in het brandstofsysteem. Ik zou je aanraden om 98 te tanken, zeker aangezien de extra kosten hiervan vrij laag zijn en het deel gecompenseerd wordt door een lager verbruik. Het is tegenwoordig ook nog eens beter verkrijgbaar dan een tijd terug.

fiatpandajoeri21
Clublid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:28
1e Panda-achtige: Fiat panda 1000 clx 1992

Re: Brandstof

Bericht door fiatpandajoeri21 »

Bedankt voor uw reactie
Als ik het goed begijp zit er in 98 maximaal 5 procent ethanol (e5) dat beter voor de motor is dan 10 procent ethanol (e10)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brandstof

Bericht door Micha D. »

Klopt, en er zijn ook 98 benzines verkrijgbaar zonder ethanol, volgens mij die van Shell en BP.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Brandstof

Bericht door PandaVespa »

Hier staat een heel stuk in over in Autoweek:
E10 problemen pieken voor stilstaande auto's

Let op, brandstoffen waar E5 op staat mogen max 5% ethanol bevatten. Premium merken willen natuurlijk doen geloven dat er geen tot nagenoeg amper ethanol bevat. Altijd beter dan E10 ;) . Zelf tank ik geen E10 meer.
En door V-power ga je niet zuiniger rijden, niet bij een simpele FIREblok. Zelf ooit eens getest in verre verleden, maakte geen f*ck uit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brandstof

Bericht door Micha D. »

Bij Shell en BP zit er geen ethanol in. In mijn ervaring rij je op 98 weldegelijk zuiniger dan op 95, aangezien V-power ook een 98 benzine is vraag ik me af hoe je dat hebt getest.

fiatpandajoeri21
Clublid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:28
1e Panda-achtige: Fiat panda 1000 clx 1992

Re: Brandstof

Bericht door fiatpandajoeri21 »

duidelijk verhaal bedankt allemaal voor de info!

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Brandstof

Bericht door PandaVespa »

Hoe getest? Heel simpel, 5 tanken V-power tanken. Dwz na elke tankbeurt vol gooien en je gereden km delen door je getankte liters. Resultaat, maakte geen f*ck uit met destijds euro95.

En de maatschappijen doen je geloven dat er geen ethanol erin zit, maar ik geloof daar geen snars van. Je moet maar op hun blauwe ogen maar geloven, want controleren kun je het niet.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Brandstof

Bericht door 2cv6 »

Volgens de EEEC (Enige Echte EendenClub) kun je de Ethanol uit de benzine halen en deze methode kun je ook gebruiken om te controleren of er Ethanol in zit.
Neem een glazen pot, vul deze met 10 delen benzine en 1 deel water. Deksel er op en goed schudden. Dan twee dagen laten staan. Water is zwaarder dan benzine en zal onder in de pot komen, de benzine drijft daar boven op. Als het water troebel is geworden komt dat door dat de Ethanol zich met het water verbonden heeft. Blijft het water helder, dan heeft er geen Ethanol in de benzine gezeten.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 08 feb 2021 15:00 Hoe getest? Heel simpel, 5 tanken V-power tanken. Dwz na elke tankbeurt vol gooien en je gereden km delen door je getankte liters.
Ik ben wel overtuigd door deze nauwkeurige test. Toch maar weer gewoon E95 tanken maar!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door michiel van g. »

E95 e5 kan je prima tanken. Alleen is dat bijna nergens meer verkrijgbaar. Overigens had ik het topic net opgeschoond, want er wordt weer op de man gespeeld...!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Brandstof

Bericht door bero »

Toen ik nog op pompstations werkte, zijn we een keer naar Shell geweest voor een uitleg/demonstratie over de V-Power brandstoffen.
Het resultaat is gebaseerd op het schoner maken van de motor zoals afzetting op de kleppensteeltjes of in de brandstoftank en leidingen, pomp en zelfs filter. Testopstelling van een nieuwe en vervuilde motor met leidingen e.d. was heel erg leuk om te zien. Zelfs de co2 uitstoot werd minder.

Nou is V-Power wel een unieke in zijn soort omdat deze echt doorontwikkeld is en niet te vergelijken is met de standaard 98. Ook de Ultimate van BP is meer door ontwikkeld dan de standaard 98.

En de test gereden kilometers delen door getankte liters is ook maar suggestief omdat er vele factoren niet meegerekend worden, maar vele klampen hier aan vast en laten we daar maar geen discussie over maken want die staan er al over op het forum..

Onze Skoda Yeti uit 2011 met een 1.4 benzine motor loopt niet lekker op E10/95 en word ook aangeraden door Skoda om daar E5/98 in te doen. En hij loopt daar daadwerkelijk beter op.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Brandstof

Bericht door Micha D. »

Ja sorry hoor, maar als je gaat beweren dat je dergelijke bedrijven al niet meer geloofd, dan sta je echt ver van de werkelijkheid. Waarom zouden ze over dat soort zaken liegen? Buiten het feit dat het al heel eenvoudig te testen is of er ethanol in benzine zit of niet.

Enfin, mooie uitleg Bero, ik sluit me graag bij je aan.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Brandstof

Bericht door PandaVespa »

Ik zit in verkoopwereld. Dan moet je op je hoede zijn voor verkooppraatjes. Geen ethanol in premiumbrandstoffen, er staat wel E5 op :mrgreen: . Als ethanol goedkoper is dan de ‘echte’ benzine......... Makkelijk verdient toch?

Die test tussen V-power en E95 was nog in de tijd dat er geen sprake was E10.

Wat idd jammer is, ondanks dat aantal mensen (ikzelf ook alweer 18 jaar) de nodige ervaring hebben, dat veel methodes om dat koekblikje op de weg te houden betwist worden onder elkaar. We hebben zelfde doel?

De een sleutelt graag. De ander rijdt graag. Enkeling gebruikt deze nog steeds voor woon- & werkverkeer. Daar komt helaas wel het nodige onderhoud bij kijken.
De een wil niet meer investeren dan dagwaarde en de ander boeit het niet. Boeit het wat? Je zult iets moeten om dat koekblikje op de weg te houden :? . Feit is dat aantallen nog steeds krimpen wat er nog rijdt.

Even terug te komen op onderwerp, E10 is rommel en op V-power draait een motor idd beter op. Tov E95 E5 is er geen merkbaar verschil bij een FIREmotor. E95 E5 is in Duitsland nog gewoon te krijgen. Zal mij een worst zijn, ik kook en rij op gas :P . Ja, er zit E95 E5 in mijn tank :D .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Brandstof

Bericht door Pinda1000 »

Het gaat erom dat het hoge ethanol gehalte in Euro 95 E10 de rubberen brandstofslangen van veel wat oudere auto's aantast waardoor deze kunnen gaan lekken of voor andere narigheid zorgen.

Overigens zullen veel motoren beter presteren, ook een Fiat FIRE motor, als deze is afgesteld op 98 ipv 95 octaan.....

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”