Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Koelvloeistof lekt

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Erik 319 »

PandaVespa schreef: 02 mei 2021 20:12 Waarom zou je op het idee komen om een motor zonder accu te laten draaien..........?
Dat staat er toch bij.
Zonder accu kun je zien of er lekkage is bij de slangen die achter de accu zitten.

En bij mijn 141 viel alle stroom een keer weg onder het rijden en sloeg de panda gewoon af. Best eng op een onverlichte weg in het stikdonker.
Accupool probleempje.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door PandaVespa »

Zonder lopende motor kun je ook lekkages zien door het opgedroogde residu wat achterblijft ;) .

En bij mij viel motor ook een keer uit tijdens inhalen van een vrachtwagen.......... Was even zoeken, maar bleek dat de min-draad van ecu amper contact had.

Terugkomend op onderwerp. Gewoon het niveau in de gaten houden en neem 5liter koelwater mee voor zekerheid. Zonder koelwater houden FIRE-blokjes niet zo van, dan is 9 v/d 10x wel de koppakking eruit.
Mocht het niveau wel blijven zakken en er zijn geen lekkages, dan is de verdenking de koppakking, maar overleg dit ook eens met je garage cq monteur.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
nielsbeune
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2021 09:56
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2003
Locatie: amsterdam

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door nielsbeune »

Dank voor alle feedback
koelvloeistof is wel weer een cm onder het minimum. Mijn garagemeneer heeft er trouwens gewoon wat roze ingegooid pas (teveel denk ik nu en vraag me af of het de goede was, kon er zelf geen wijs uit)
De oliepijlstokproef deed het niet, geen geknetter, maar de olie is ook niet zo lang geleden (500km) ververst, dus daar kan het ook aan liggen. Wel iets aan de binnenkant van de tankdop wat een zweem van mayo leek te zijn... Geen witte rook uit de uitlaat.
Wel een lekkende motor, slechts een drupje bij parkeren, geen plasje, maar de bestuurderskant van de motor is wel vol verse olie...

Misschien gerelateerd:
Motor waarschuwingslampje brand wel bij flink wat vermogen, dwz als ik optrek rond de 50, maar gaat weer uit en op de snelweg alleen als ik boven de 100 (110 op de teller) ga rijden. Gaat weer uit als ik eronder zak. Het knippert alleen. Weet niet of het nog verschillende betekenissen heeft of het continu aan is of knippert. Ik heb nog geen handleiding online kunnen vinden (alleen in italiaans) dus mocht iemand een linkje hebben: graag.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Riddick »

De Majo onder de vul dop kan ook ontstaan door te veel korte ritjes te maken waar de motor nooit op volle bedrijfstemperatuur komt, het condens uit de motor moet toch ergen heen.
Als de rit lang gevoeg is en de motor vol op bedrijfstemperatuur komt, verdampt het via de carter ontluchting

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door 4RN01D »

Er zijn reacties geweest op het feit dat ik aanraadde de accu los te koppelen.

Ik raadde dit aan op basis van mijn persoonlijke ervaring, op het gebied van lekkage.
In mijn geval was namelijk mijn kachelkraan lek, wat resulteerde in een soort mini-waterval onder mijn accubak. Om vast te stellen wat de aard van het probleem was, heb ik toen mijn accu afgekoppeld en de bekleding verwijderd. Toen heb ik de motor weer gestart en de accu verwijderd en heb ik korte tijd met draaiende motor, zonder accu, gekeken waar dan exact mijn lekkage was.

Ik heb er niet bij stilgestaan dat langdurig de accu los hebben met draaiende motor, schade kan veroorzaken aan de computer.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Pinda1000 »

(y) :D

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door BertPanda »

nielsbeune schreef: 03 mei 2021 14:13
Misschien gerelateerd:
Motor waarschuwingslampje brand wel bij flink wat vermogen, dwz als ik optrek rond de 50, maar gaat weer uit en op de snelweg alleen als ik boven de 100 (110 op de teller) ga rijden. Gaat weer uit als ik eronder zak. Het knippert alleen. Weet niet of het nog verschillende betekenissen heeft of het continu aan is of knippert. Ik heb nog geen handleiding online kunnen vinden (alleen in italiaans) dus mocht iemand een linkje hebben: graag.
Welk lampje brandt/knippert, het motorstoringslampje, het oliedruklampje of het temperatuurlampje? Dat geeft de richting aan wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar
nielsbeune
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2021 09:56
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2003
Locatie: amsterdam

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door nielsbeune »

motorstoringslampje

Gebruikersavatar
nielsbeune
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2021 09:56
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2003
Locatie: amsterdam

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door nielsbeune »

het bleek toch een kapotte koppakking, het waarschuwingslampje gaat lig ook niet meer aan op de snelweg, ik moet er nog even langer mee rijden, maar ik mag aannemen dat de koelvloeistof ook gewoon blijft zitten waar hij zit

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Erik 319 »

:rofl:
Erik 319 schreef: 02 mei 2021 13:13 Koop maar vast een nieuwe koppakking.......
Blijft een zwak puntje.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door PandaVespa »

Erik 319 schreef: 18 mei 2021 13:41 :rofl:
Erik 319 schreef: 02 mei 2021 13:13 Koop maar vast een nieuwe koppakking.......
Blijft een zwak puntje.
Dit zegt niks over de kwaliteit motor, wel hoe de (vorige) eigenaar ermee om gegaan is. Korte stukjes cq met koude motor (plank)gas rijden is vragen om nieuwe koppakking'reparatie'. Ik denk dat mijn Panda het tegendeel bewijst, die heeft ruim 230.000km gereden (ook nog op gas) en 1ste koppakking zit er nog in en vloeistoffen blijven op peil.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Micha D. »

Dat het bij jou niet is gebeurd wil niet zeggen dat het geen zwak punt is................

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door BertPanda »

BertPanda schreef: 02 mei 2021 11:56 Als je het reservoir te hoog hebt gevuld wordt bij warme motor het teveel er uit geperst door het overdrukventiel in de dop. Als het niveau goed is en de dop goed vast zit moet je denken aan een lekke koppakking. Dan moet je met de dop er af in het reservoir kijken of het daar borrelt met luchtbellen, dan is de pakking lek.
Het eerste antwoord gaf al de mogelijke oorzaak aan, de rest is herhaling.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door Erik 319 »

@ vespa

Weet je zeker dat de koppakking niet een keer door de 1e eigenaar vervangen is?
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Koelvloeistof lekt

Bericht door PandaVespa »

Remklauwen worden deze zomer nog vervangen (dat is ook 141 kwaal, zitten weer eens vast ): ), zal dan samen met monteur of we aanwijzingen kunnen vinden of cil.kop eraf is geweest. Ikzelf kan niks vinden wat daar op duidt. Heb deze gekocht met net 100.000km en zelf de rest erop gezet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook eigenlijk alleen langere afstanden mee afleg, geldt voor de selecta ook :P .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”