Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Koelvloeistof lekt
Moderators: michiel van g., Niels9966
- nielsbeune
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 apr 2021 09:56
- 1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2003
- Locatie: amsterdam
Koelvloeistof lekt
Koelvloeistof van mijn panda 1.1 2003 lekt, alhoewel ik niet echt lekkage zie, maar nu toch gevonden dat er een laagje in een gat van het reservoir zit. Is dit een soort van overdrukventiel ofzo? Iemand een idee? Kan hij daar de hele voorraad uit leegspugen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
- 1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
- 2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- Locatie: Geleen
- Been thanked: 1 time
Re: Koelvloeistof lekt
Als je het reservoir te hoog hebt gevuld wordt bij warme motor het teveel er uit geperst door het overdrukventiel in de dop. Als het niveau goed is en de dop goed vast zit moet je denken aan een lekke koppakking. Dan moet je met de dop er af in het reservoir kijken of het daar borrelt met luchtbellen, dan is de pakking lek.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Koelvloeistof lekt
Hoe vol is reservoir nu dan?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- nielsbeune
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 apr 2021 09:56
- 1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2003
- Locatie: amsterdam
Re: Koelvloeistof lekt
Dank, ondanks dat er alleen een min op staat en geen max, was hij zeker niet te vol. En nadat hij pas was bijgevuld bij de garage zat er wel allemaal schuim op... dat zijn belletjes...
Ik zal nog eens goed kijken. Wel raar dat hij dan ook wat eruit spuugt...
Samenvatting: slecht nieuws dus.
Nu staat het reservoir op min.
Ik zal nog eens goed kijken. Wel raar dat hij dan ook wat eruit spuugt...
Samenvatting: slecht nieuws dus.
Nu staat het reservoir op min.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Koelvloeistof lekt
Wat is zeker niet te vol? Bij koude motor tot min aanvullen en niet erboven. Een teveel spuit vanzelf uit de dop. Het midden van het reservoir is waar de bout doorheen loopt om het vaatje mee vast te zetten. Dat hoort dus niet nat te zijn. Ik zou het drogen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Koelvloeistof lekt
Komt mij bekend voor.
Netjes op niveau gevuld en in no time het vaatje weer leeg.
Km stand net boven de 100.000 toevallig?
Netjes op niveau gevuld en in no time het vaatje weer leeg.
Km stand net boven de 100.000 toevallig?
312=500 319=Panda.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Koelvloeistof lekt
De boel onder druk zetten, loopt de druk terug dan heb je een lek.
Is het buiten de motor, reservoir, slangen, radiateur, dan zie je dat gelijk.
Is het buiten de motor, reservoir, slangen, radiateur, dan zie je dat gelijk.
Laatst gewijzigd door Riddick op 02 mei 2021 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Koelvloeistof lekt
Beetje voorbarig om met zo weinig info op een lekke koppakking uit te komen. Het kan een teveel aan bijvullen zijn. Als het borrelt in het vat bij lopende motor dan heb je wel een indicatie of als de koelvloeistof blijft verdwijnen via een andere route dan de dop.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Koelvloeistof lekt
Eerst vloeistofniveau in de gaten houden.
Mijne is ruim over de 2ton en koppakking v/d groene is nog nooit vervangen en reservoir blijft netjes op niveau.
Kan van alles aan de hand zijn. Lekkende radiator, koelslangen, etc. Of vorige keer te vol afgevuld. Niveau hoort iets tot max 1cm boven minimum te staan. Zit er meer in, dat gaat via ventiel naar buiten.
Mijne is ruim over de 2ton en koppakking v/d groene is nog nooit vervangen en reservoir blijft netjes op niveau.
Kan van alles aan de hand zijn. Lekkende radiator, koelslangen, etc. Of vorige keer te vol afgevuld. Niveau hoort iets tot max 1cm boven minimum te staan. Zit er meer in, dat gaat via ventiel naar buiten.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Koelvloeistof lekt
Er staat toch bij dat het niveau niet te hoog was gevuld. En dat de koelvloeustof niet schoon is.
We zullen zien.
We zullen zien.
312=500 319=Panda.
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Koelvloeistof lekt
Ik kocht de mijne ook met een "lekke koppakking".
Het kan zijn dat het tankje te vol zat en dat hij het eruit heeft gekotst. Dat verklaart het plasje.
Er zijn een aantal indicaties, naast degene die hier al zijn genoemd.
- Kijk bij draaiende motor eens of je een witte rookpluim uit je uitlaat krijgt.
- Als je je olievuldeksel losneemt, ruik dan eens bij het vulpunt of je koelvloeistof ruikt als de motor draait.
- Een andere indicator kan zijn dat je een soort mayonaise aan de binnenkant van je vuldop hebt kleven.
wat ook al terecht werd opgemerkt is dat je ergens lekkage zou kunnen hebben.
Dus wordt het zoeken naar het lek. Gelukkig is een panda heel overzichtelijk. Haal om te beginnen de accu uit de auto en dan de "bekleding" die erachter zit en die om de luchtinlaat van het interieur loopt. Je wil alles goed kunnen zien.
Sluit nu de accu aan, zodat je de motor kunt starten. Als de motor draait, kun je de accu weer uit het motorruim halen. De motor blijft gewoon draaien, omdat je dynamo voor de nodige elektriciteit zorgt. Isoleer wel even de accupolen. Achter de bekleding bij de accu lopen ook koelwaterslangen naar een radiator voor je verwarming. het kraantje van de verwarming wil nog wel eens gaan lekken door ouderdom. Met een beetje geluk is dat de oorzaak. Die kraantjes zijn nog wel te verkrijgen en vervangen heb je zo gedaan. als het lek niet daar zit, kan het nog bij de thermostaat zitten (boven je versnellingsbak), je waterpomp en op de koppelingen bij de radiator. en natuurlijk kan een van de slangen nog gescheurd zijn. Laten we hopen dat het dat is, want een koppakking is een best klusje. Maar als je de koppakking inderdaad moet vervangen, neem dan ook meteen de distributieriem, waterpomp en de multiriem mee. ik zag dat de distributieriem in 2014 gedaan is (hopelijk daarna nog een keer).
Het kan zijn dat het tankje te vol zat en dat hij het eruit heeft gekotst. Dat verklaart het plasje.
Er zijn een aantal indicaties, naast degene die hier al zijn genoemd.
- Kijk bij draaiende motor eens of je een witte rookpluim uit je uitlaat krijgt.
- Als je je olievuldeksel losneemt, ruik dan eens bij het vulpunt of je koelvloeistof ruikt als de motor draait.
- Een andere indicator kan zijn dat je een soort mayonaise aan de binnenkant van je vuldop hebt kleven.
wat ook al terecht werd opgemerkt is dat je ergens lekkage zou kunnen hebben.
Dus wordt het zoeken naar het lek. Gelukkig is een panda heel overzichtelijk. Haal om te beginnen de accu uit de auto en dan de "bekleding" die erachter zit en die om de luchtinlaat van het interieur loopt. Je wil alles goed kunnen zien.
Sluit nu de accu aan, zodat je de motor kunt starten. Als de motor draait, kun je de accu weer uit het motorruim halen. De motor blijft gewoon draaien, omdat je dynamo voor de nodige elektriciteit zorgt. Isoleer wel even de accupolen. Achter de bekleding bij de accu lopen ook koelwaterslangen naar een radiator voor je verwarming. het kraantje van de verwarming wil nog wel eens gaan lekken door ouderdom. Met een beetje geluk is dat de oorzaak. Die kraantjes zijn nog wel te verkrijgen en vervangen heb je zo gedaan. als het lek niet daar zit, kan het nog bij de thermostaat zitten (boven je versnellingsbak), je waterpomp en op de koppelingen bij de radiator. en natuurlijk kan een van de slangen nog gescheurd zijn. Laten we hopen dat het dat is, want een koppakking is een best klusje. Maar als je de koppakking inderdaad moet vervangen, neem dan ook meteen de distributieriem, waterpomp en de multiriem mee. ik zag dat de distributieriem in 2014 gedaan is (hopelijk daarna nog een keer).
Panda 1.1 SMILE
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Koelvloeistof lekt
Waarom zou je op het idee komen om een motor zonder accu te laten draaien..........?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........