Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Auto verlichting
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Haarms20
- Forumgebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 mar 2021 11:42
- 1e Panda-achtige: 141 2003 young
- Google+: https://myaccount.google.com/profile?pli=1
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Auto verlichting
Klopt hij geeft inderdaad geen Piepjes.
Wel ben ik inmiddels achter dat er stroom aanwezig is, bij de bekabeling van de deur knop (witte).
Maar helaas geen stroom bij de bekabeling van het licht.
Ook het lampje geeft geen reactie op de multimeter.
Of de bekabeling is kapot of het lampje.
Wel ben ik inmiddels achter dat er stroom aanwezig is, bij de bekabeling van de deur knop (witte).
Maar helaas geen stroom bij de bekabeling van het licht.
Ook het lampje geeft geen reactie op de multimeter.
Of de bekabeling is kapot of het lampje.
F*ck new models,
I'm old school
I'm old school
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Auto verlichting
als je met de Ohm stand het lampje opmeet (dus lampje eruit halen! met de pinnetjes ieder aan een zijde van het lampje) moet je weerstand meten. Als hij dan op 0 blijft staan is je lampje stuk. Om te kijken of de bedrading nog goed is, schroef dan de spiegel eraf en meet direct op de twee kabeltjes die uit het plafond komen, met de deur open. Gebruik dan de max. 20 volt gelijkstroom aansluiting op je meter. Meet je dan niets, dan is er iets fout in de deurschakelaar of in de draad naar boven.
- Haarms20
- Forumgebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 mar 2021 11:42
- 1e Panda-achtige: 141 2003 young
- Google+: https://myaccount.google.com/profile?pli=1
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Auto verlichting
Het verhaal van Michiel heb ik het weekend uitgevoerd.
De bedrading bij de deur werkt en geeft dit ook aan op de multimeter.
Ik heb vorig jaar een nieuw lampje gekocht, omdat ik dacht dat de oude stuk was.
Maar het nieuwe lampje werkt dus ook niet.
Ook als ik de multimeter er op aansluit.
zelfs de bedrading bij de spiegel geeft ook geen reactie.
En zoals ik eerder heb beschreven, verdwijnt de bekabeling in een soort schacht, waar de gordel zich bevindt.
Dus kan ik niet goed zien waar het probleem zit.
Of ik denk hier in te moeilijk?
De bedrading bij de deur werkt en geeft dit ook aan op de multimeter.
Ik heb vorig jaar een nieuw lampje gekocht, omdat ik dacht dat de oude stuk was.
Maar het nieuwe lampje werkt dus ook niet.
Ook als ik de multimeter er op aansluit.
zelfs de bedrading bij de spiegel geeft ook geen reactie.
En zoals ik eerder heb beschreven, verdwijnt de bekabeling in een soort schacht, waar de gordel zich bevindt.
Dus kan ik niet goed zien waar het probleem zit.
Of ik denk hier in te moeilijk?
F*ck new models,
I'm old school
I'm old school
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Auto verlichting
Het gaat er niet om of de bedrading bij de deur werkt, het gaat erom of je schakelaar werkt en hij een sluitende schakeling maakt als je je deur open zet.
De schakelaar zit niet in de b-stijl, maar bij de scharnieren van de deur.
Sluit het lampje zelf gewoon een aan op 12V, dan zie je meteen of hij werkt of niet.
De schakelaar zit niet in de b-stijl, maar bij de scharnieren van de deur.
Sluit het lampje zelf gewoon een aan op 12V, dan zie je meteen of hij werkt of niet.
- Peter de Panda
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
- 1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
- Locatie: Zuid Gelderland
Re: Auto verlichting
Het lampje kan aan via de deurschakelaar en via de schakelaar op het lampje zelf.
Dan heeft het toch een geschakelde + via de deurschakelaar en een niet geschakelde + voor
de schakelaar op het lampje nodig?
Er zitten 2 draden aan het lampje. Kan het zijn dat deze beide + zijn (geschakeld / niet geschakeld)
en dat de - van het chassis wordt gepakt via de bevestigingsschroeven?
Dus dan zou je tussen één van de draden en het chassis moeten meten en niet tussen de 2 draden.
Dan heeft het toch een geschakelde + via de deurschakelaar en een niet geschakelde + voor
de schakelaar op het lampje nodig?
Er zitten 2 draden aan het lampje. Kan het zijn dat deze beide + zijn (geschakeld / niet geschakeld)
en dat de - van het chassis wordt gepakt via de bevestigingsschroeven?
Dus dan zou je tussen één van de draden en het chassis moeten meten en niet tussen de 2 draden.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Auto verlichting
Er loopt een (gezekerde) + naar de binnenverlichting bij de spiegel. Het schakelaartje maakt bij omzetten ervan contact met de massa (-) van de carrosserie en dan gaat het lampje branden. Op dezelfde manier maakt de schakelaar bij openen van de deur contact met de massa (-)
- Peter de Panda
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
- 1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
- Locatie: Zuid Gelderland
Re: Auto verlichting
Aha, precies andersom dus. Weer wat geleerd!
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Auto verlichting
En meestal, eerlijk gezegd heel vaak zijn de schakelaartjes in de A slijl volledig groen uitgeslagen.
Daar deze groene koper oxide geen stroom geleid kan de oorzaak ook in het schakelaartje zitten.
Het schakelaartje zit met een * schroefje vast en kun je daarna met rubber en al uit de Astijl trekken.
Dan haal je de kabelschoentjes van het schakelaartje, nu heb je de keus schakelaar met de meter in Ohm stand
doormeten. Of de twee kabelschoentjes tegen elkaar houden dan moet het lampje in een van de schakelaar standen
gaan branden. Schrik niet van vonkjes, je kunt niets kapot maken.
- Haarms20
- Forumgebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 mar 2021 11:42
- 1e Panda-achtige: 141 2003 young
- Google+: https://myaccount.google.com/profile?pli=1
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Auto verlichting
Sorry guy's voor de late reactie.
Maar ik zal het weekend mijn best doen om eens hier verder naar te kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Maar ik zal het weekend mijn best doen om eens hier verder naar te kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.
F*ck new models,
I'm old school
I'm old school