Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

Pinda1000 schreef: 17 jun 2021 00:20 Oliedruksensor zit bij de 900 volgens mij ergens links aan de achterkant als je ervoor staat. Oliepomp zit binnen in het carter.

Dat het lampje soms vaag brandt hoeft niet direct het ergste te betekenen maar ik zou er wel verder naar kijken.

Welke olie zit er nu in?
Ah top! Dan weet ik dat ook. Klopt, ik verwacht ook niet het aller ergste, anders zou ie wel constant aan staan, maar ik kan er niet tegen dat ie uberhaupt aan gaat.. Er zit nu Valvoline 15W40 in.
Manuel_Panda_34 schreef: 17 jun 2021 06:58 Het zou ook kunnen zijn dat de zuigkop van de oliepomp verstopt zit.
En als de olie net vervangen is dan hoort die niet zwart te zijn als je het schoonveegt, maar geelig of een beetje bruin. Gewoon nieuwe olie en filter doen, weet je zeker dat het goed is.
En wat de rest ook zegt. Of de sensor kapot of de pomp op z’n laatste beentjes.
Hm, een verstopte zuigkop zou goed kunnen. In het gat om de olie te vullen zie je ook een vage aanslag. Denk dat het blok eens grondig schoon gemaakt moet worden van binnen. Er zit nu nieuwe olie en een nieuw filter in!
JCK schreef: 17 jun 2021 01:09 Zoals eerder gezegd koud en warm meten en je weet het.
Dat hij bij een toerental boven stationair uitgaat, zegt alleen dat je meer druk hebt dan ca. 0.5 Bar.
Koud bij 2500 rpm zie ik graag een waarde van 4 Bar, warm (heet) mag het iets minder zijn.
In het blok zitten glijlagers, als de druk te laag is zakt de as door de smeerfilm en beschadigen de lagers.
Vervelende is dat die sensoren verouderen (membraan wordt hard)of intern lek raken en niet goed meer werken.
Dus als je geen mogelijkheid ziet om de werkelijke druk te meten, is de eerste stap de sensor vervangen.
Als het dan hetzelfde blijft zou ik toch de oliedruk (laten) meten.
Normaal wordt de olie rondgepompt en lekt de olie uit alle te smeren lagers, als deze ruimte krijgen lekt er meer en daalt de druk.
In een ander geval is de opbrengst van de pomp te weinig om dat wat er uit de lagers lekt snel genoeg aan te vullen.
Dat laatste komt alleen voor bij hoge kilometerstanden, of als verversingstermijnen nogal ruim geïnterpreteerd worden. Normaal haalt het oliefilter allerlei rommel uit de olie, maar als dit lang genoeg niet vervangen is zit het dicht en in het filter zit een bypass die dan opent, er wordt dan nog steeds gemeerd maar wel met vuile olie en de rommel zorgt voor een hoge(re) slijtage van de pomp en lagers.
Tja, dan wordt toch een nieuwe sensor, en als ie dan aan blijft laat ik de oliedruk meten, sinds ik daar zelf geen tools voor heb. Thanks voor de uitgebreide uitleg! Dit heeft mij veel wijzer gemaakt.
You can't put a wrench on electrons.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”