Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
deusjevo
Forumgebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door deusjevo »

Kan het wellicht zijn dat de motor wat langzaam stationair loopt?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

Riddick schreef: 06 jun 2021 11:04
fjtes schreef: 06 jun 2021 10:29 Lijkt mij dat de oliepomp het begeeft. Als de olie koud is is de olie dikker, waardoor de pomp beter pompt. Wordt de olie dunner en er is slijtage in de oliepomp heb je meer kans op terug lopen van de olie.

Wat JCK zegt: oliedruk meten met koude en warme motor, dan weet je wat.
Ik sleutel al heel lang niet meer aan auto's, hoe meet je olie druk bij een motor. ??
Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Pinda1000 »

In het oliefilterhuis zitten een aantal afgedopte aansluitingen waar je ook een oliedrukmeter op kan aansluiten.

Ik zou er als eerste gewoon nieuwe olie van de juiste dikte ingooien en een nieuw oliefilter monteren. Daarna eventueel verder zoeken als dat niet helpt.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Riddick »

Christiaanvanarum schreef: 07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.

Ok, Thx. :mrgreen:

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door BertPanda »

Riddick schreef: 07 jun 2021 11:09
Christiaanvanarum schreef: 07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.

Ok, Thx. :mrgreen:
Let op, je hebt een heel andere meter nodig, speciaal voor oliedruk en met de juiste nippel die past in de schroefdraad van de aansluiting op het blok.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Riddick »

BertPanda schreef: 07 jun 2021 12:53
Riddick schreef: 07 jun 2021 11:09
Christiaanvanarum schreef: 07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.

Ok, Thx. :mrgreen:
Let op, je hebt een heel andere meter nodig, speciaal voor oliedruk en met de juiste nippel die past in de schroefdraad van de aansluiting op het blok.
Ok Thx. ;)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Ivo »

Zoals veel aangeven zou ik ook voor de olie wissel met oliefilter gaan. Sensor is erg goedkoop en zou je preventief kunnen vervangen. Als het dan nog verkeerd is lijkt de oliepomp wel de boosdoener. In andere woorden eerst het makkelijke proberen en dan het lastigere.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

@iedereen

Ik heb dus even gekeken. Een olie wissel + filter ga ik sowieso doen. Om zeker van de olie te zijn. Daarnaast haal ik ook een oliedruk sensor erbij. deze kosten minder dan 5 eu dus waarom niet.

Alleen heb ik een vraag. Bij welke druk moet de sensor schakelen? Ik zie verschillende waarde bij from [bar], to [bar]. Ik snap wat deze schakelpunten betekenen. Ik weet alleen niet wat de standaard waardes zijn. Die van Hella is 0.6 tot 0.8, die van Ridex en Magnetti M 0.2 tot 0.5.
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Pinda1000 »

Als de oliedruk in de buurt van de 0,5 bar komt moet het oliedruklampje gaan branden. De van/tot waardes geven de tolerantie aan waartussen de schakelaar aan en uitgeschakeld. Die van MM zal dus iets later aangaan.

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

Pinda1000 schreef: 07 jun 2021 21:12 Als de oliedruk in de buurt van de 0,5 bar komt moet het oliedruklampje gaan branden. De van/tot waardes geven de tolerantie aan waartussen de schakelaar aan en uitgeschakeld. Die van MM zal dus iets later aangaan.
Ah zo! Dan weet ik genoeg. Bedankt!
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

Hallo Allen,

Ik heb dus de olie en het filter vervangen. Allemaal prima. Echter heb ik net weer een lang stuk gereden, en het lampje brand nog steeds als de motor warm is.. Ik ga morgen een sensor bestellen, maar kan iemand mij zo 1,2,3 vertellen waar deze in het blok zit? Kan iemand mij ook vertellen waar de oliepomp zit. Zit deze in het carter of ergens aan de zijkant van het blok?
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Christiaanvanarum
Forumgebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
Locatie: Hoorn, Noord-Holland
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Christiaanvanarum »

Toevoeging:
Het lampje brand dus alleen vaag als de motor heet is en stationair draait. Beetje gas en hij gaat uit. Dan is het toch niet schadelijk als ik er mee rij? Sinds het lampje dan niet brandt en de druk (volgensmij) goed is.
You can't put a wrench on electrons.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Pinda1000 »

Oliedruksensor zit bij de 900 volgens mij ergens links aan de achterkant als je ervoor staat. Oliepomp zit binnen in het carter.

Dat het lampje soms vaag brandt hoeft niet direct het ergste te betekenen maar ik zou er wel verder naar kijken.

Welke olie zit er nu in?

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door JCK »

Christiaanvanarum schreef: 16 jun 2021 23:24 Toevoeging:
Het lampje brand dus alleen vaag als de motor heet is en stationair draait. Beetje gas en hij gaat uit. Dan is het toch niet schadelijk als ik er mee rij? Sinds het lampje dan niet brandt en de druk (volgensmij) goed is.
Zoals eerder gezegd koud en warm meten en je weet het.
Dat hij bij een toerental boven stationair uitgaat, zegt alleen dat je meer druk hebt dan ca. 0.5 Bar.
Koud bij 2500 rpm zie ik graag een waarde van 4 Bar, warm (heet) mag het iets minder zijn.
In het blok zitten glijlagers, als de druk te laag is zakt de as door de smeerfilm en beschadigen de lagers.
Vervelende is dat die sensoren verouderen (membraan wordt hard)of intern lek raken en niet goed meer werken.
Dus als je geen mogelijkheid ziet om de werkelijke druk te meten, is de eerste stap de sensor vervangen.
Als het dan hetzelfde blijft zou ik toch de oliedruk (laten) meten.
Normaal wordt de olie rondgepompt en lekt de olie uit alle te smeren lagers, als deze ruimte krijgen lekt er meer en daalt de druk.
In een ander geval is de opbrengst van de pomp te weinig om dat wat er uit de lagers lekt snel genoeg aan te vullen.
Dat laatste komt alleen voor bij hoge kilometerstanden, of als verversingstermijnen nogal ruim geïnterpreteerd worden. Normaal haalt het oliefilter allerlei rommel uit de olie, maar als dit lang genoeg niet vervangen is zit het dicht en in het filter zit een bypass die dan opent, er wordt dan nog steeds gemeerd maar wel met vuile olie en de rommel zorgt voor een hoge(re) slijtage van de pomp en lagers.
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Het zou ook kunnen zijn dat de zuigkop van de oliepomp verstopt zit.
En als de olie net vervangen is dan hoort die niet zwart te zijn als je het schoonveegt, maar geelig of een beetje bruin. Gewoon nieuwe olie en filter doen, weet je zeker dat het goed is.
En wat de rest ook zegt. Of de sensor kapot of de pomp op z’n laatste beentjes.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”