Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Moderators: michiel van g., Niels9966
- deusjevo
- Forumgebruiker
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Kan het wellicht zijn dat de motor wat langzaam stationair loopt?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.Riddick schreef: ↑06 jun 2021 11:04Ik sleutel al heel lang niet meer aan auto's, hoe meet je olie druk bij een motor. ??fjtes schreef: ↑06 jun 2021 10:29 Lijkt mij dat de oliepomp het begeeft. Als de olie koud is is de olie dikker, waardoor de pomp beter pompt. Wordt de olie dunner en er is slijtage in de oliepomp heb je meer kans op terug lopen van de olie.
Wat JCK zegt: oliedruk meten met koude en warme motor, dan weet je wat.
You can't put a wrench on electrons.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
In het oliefilterhuis zitten een aantal afgedopte aansluitingen waar je ook een oliedrukmeter op kan aansluiten.
Ik zou er als eerste gewoon nieuwe olie van de juiste dikte ingooien en een nieuw oliefilter monteren. Daarna eventueel verder zoeken als dat niet helpt.
Ik zou er als eerste gewoon nieuwe olie van de juiste dikte ingooien en een nieuw oliefilter monteren. Daarna eventueel verder zoeken als dat niet helpt.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Christiaanvanarum schreef: ↑07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.
Ok, Thx.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
- 1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
- 2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- Locatie: Geleen
- Been thanked: 1 time
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Let op, je hebt een heel andere meter nodig, speciaal voor oliedruk en met de juiste nippel die past in de schroefdraad van de aansluiting op het blok.Riddick schreef: ↑07 jun 2021 11:09Christiaanvanarum schreef: ↑07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.
Ok, Thx.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Ok Thx.BertPanda schreef: ↑07 jun 2021 12:53Let op, je hebt een heel andere meter nodig, speciaal voor oliedruk en met de juiste nippel die past in de schroefdraad van de aansluiting op het blok.Riddick schreef: ↑07 jun 2021 11:09Christiaanvanarum schreef: ↑07 jun 2021 09:24 Praktisch gezien hetzelfde als het meten van cilinder compressie. Alleen gaat de druk meter dan op de plek van de oliedruk sensor. Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen.
Ok, Thx.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Zoals veel aangeven zou ik ook voor de olie wissel met oliefilter gaan. Sensor is erg goedkoop en zou je preventief kunnen vervangen. Als het dan nog verkeerd is lijkt de oliepomp wel de boosdoener. In andere woorden eerst het makkelijke proberen en dan het lastigere.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
@iedereen
Ik heb dus even gekeken. Een olie wissel + filter ga ik sowieso doen. Om zeker van de olie te zijn. Daarnaast haal ik ook een oliedruk sensor erbij. deze kosten minder dan 5 eu dus waarom niet.
Alleen heb ik een vraag. Bij welke druk moet de sensor schakelen? Ik zie verschillende waarde bij from [bar], to [bar]. Ik snap wat deze schakelpunten betekenen. Ik weet alleen niet wat de standaard waardes zijn. Die van Hella is 0.6 tot 0.8, die van Ridex en Magnetti M 0.2 tot 0.5.
Ik heb dus even gekeken. Een olie wissel + filter ga ik sowieso doen. Om zeker van de olie te zijn. Daarnaast haal ik ook een oliedruk sensor erbij. deze kosten minder dan 5 eu dus waarom niet.
Alleen heb ik een vraag. Bij welke druk moet de sensor schakelen? Ik zie verschillende waarde bij from [bar], to [bar]. Ik snap wat deze schakelpunten betekenen. Ik weet alleen niet wat de standaard waardes zijn. Die van Hella is 0.6 tot 0.8, die van Ridex en Magnetti M 0.2 tot 0.5.
You can't put a wrench on electrons.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Als de oliedruk in de buurt van de 0,5 bar komt moet het oliedruklampje gaan branden. De van/tot waardes geven de tolerantie aan waartussen de schakelaar aan en uitgeschakeld. Die van MM zal dus iets later aangaan.
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Ah zo! Dan weet ik genoeg. Bedankt!
You can't put a wrench on electrons.
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Hallo Allen,
Ik heb dus de olie en het filter vervangen. Allemaal prima. Echter heb ik net weer een lang stuk gereden, en het lampje brand nog steeds als de motor warm is.. Ik ga morgen een sensor bestellen, maar kan iemand mij zo 1,2,3 vertellen waar deze in het blok zit? Kan iemand mij ook vertellen waar de oliepomp zit. Zit deze in het carter of ergens aan de zijkant van het blok?
Ik heb dus de olie en het filter vervangen. Allemaal prima. Echter heb ik net weer een lang stuk gereden, en het lampje brand nog steeds als de motor warm is.. Ik ga morgen een sensor bestellen, maar kan iemand mij zo 1,2,3 vertellen waar deze in het blok zit? Kan iemand mij ook vertellen waar de oliepomp zit. Zit deze in het carter of ergens aan de zijkant van het blok?
You can't put a wrench on electrons.
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Toevoeging:
Het lampje brand dus alleen vaag als de motor heet is en stationair draait. Beetje gas en hij gaat uit. Dan is het toch niet schadelijk als ik er mee rij? Sinds het lampje dan niet brandt en de druk (volgensmij) goed is.
Het lampje brand dus alleen vaag als de motor heet is en stationair draait. Beetje gas en hij gaat uit. Dan is het toch niet schadelijk als ik er mee rij? Sinds het lampje dan niet brandt en de druk (volgensmij) goed is.
You can't put a wrench on electrons.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Oliedruksensor zit bij de 900 volgens mij ergens links aan de achterkant als je ervoor staat. Oliepomp zit binnen in het carter.
Dat het lampje soms vaag brandt hoeft niet direct het ergste te betekenen maar ik zou er wel verder naar kijken.
Welke olie zit er nu in?
Dat het lampje soms vaag brandt hoeft niet direct het ergste te betekenen maar ik zou er wel verder naar kijken.
Welke olie zit er nu in?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
- 1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
- 2e Panda-achtige: 100hp 2007
- Locatie: 0316
- Has thanked: 4 times
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Zoals eerder gezegd koud en warm meten en je weet het.Christiaanvanarum schreef: ↑16 jun 2021 23:24 Toevoeging:
Het lampje brand dus alleen vaag als de motor heet is en stationair draait. Beetje gas en hij gaat uit. Dan is het toch niet schadelijk als ik er mee rij? Sinds het lampje dan niet brandt en de druk (volgensmij) goed is.
Dat hij bij een toerental boven stationair uitgaat, zegt alleen dat je meer druk hebt dan ca. 0.5 Bar.
Koud bij 2500 rpm zie ik graag een waarde van 4 Bar, warm (heet) mag het iets minder zijn.
In het blok zitten glijlagers, als de druk te laag is zakt de as door de smeerfilm en beschadigen de lagers.
Vervelende is dat die sensoren verouderen (membraan wordt hard)of intern lek raken en niet goed meer werken.
Dus als je geen mogelijkheid ziet om de werkelijke druk te meten, is de eerste stap de sensor vervangen.
Als het dan hetzelfde blijft zou ik toch de oliedruk (laten) meten.
Normaal wordt de olie rondgepompt en lekt de olie uit alle te smeren lagers, als deze ruimte krijgen lekt er meer en daalt de druk.
In een ander geval is de opbrengst van de pomp te weinig om dat wat er uit de lagers lekt snel genoeg aan te vullen.
Dat laatste komt alleen voor bij hoge kilometerstanden, of als verversingstermijnen nogal ruim geïnterpreteerd worden. Normaal haalt het oliefilter allerlei rommel uit de olie, maar als dit lang genoeg niet vervangen is zit het dicht en in het filter zit een bypass die dan opent, er wordt dan nog steeds gemeerd maar wel met vuile olie en de rommel zorgt voor een hoge(re) slijtage van de pomp en lagers.
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Oliedruk lampje brand (vaag) bij warm stationair draaien
Het zou ook kunnen zijn dat de zuigkop van de oliepomp verstopt zit.
En als de olie net vervangen is dan hoort die niet zwart te zijn als je het schoonveegt, maar geelig of een beetje bruin. Gewoon nieuwe olie en filter doen, weet je zeker dat het goed is.
En wat de rest ook zegt. Of de sensor kapot of de pomp op z’n laatste beentjes.
En als de olie net vervangen is dan hoort die niet zwart te zijn als je het schoonveegt, maar geelig of een beetje bruin. Gewoon nieuwe olie en filter doen, weet je zeker dat het goed is.
En wat de rest ook zegt. Of de sensor kapot of de pomp op z’n laatste beentjes.