Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door deBruijnJ »

In het kader van de A112 weer goed/beter rijdbaar maken laatst wat onderdelen van de ontsteking vervangen, kost allemaal de wereld niet dus meteen maar meegenomen. Nu wist ik al dat de A112 gebruik maakt van een centrifugaalvervroeger, dus trof ik onderstaande aan. Ik heb alleen het vermoeden dat er met die veertjes geklooid is? Kan me namelijk niet voorstellen dat er twee verschillende in horen te zitten..

Iemand die ervaring heeft met die dingen en wat er qua veren op hoort te zitten?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deBruijnJ op 03 aug 2021 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Riddick »

deBruijnJ schreef: 03 aug 2021 10:49 In het kader van de A112 weer goed/beter rijdbaar maken laatst wat onderdelen van de ontsteking vervangen, kost allemaal de wereld niet dus meteen maar meegenomen. Nu wist ik al dat de A112 gebruik maakt van een centrifugaalvervroeger, dus trof ik onderstaande aan. Ik heb alleen het vermoeden dat er met die veertjes geklooid is? Kan me namelijk niet voorstellen dat er twee verschillende in horen te zitten..

Iemand die ervaring heeft met die dingen en wat er qua veren op hoort te zitten?

[img]https://i.ibb.co/Vv49fmn/037-FFDB3-BC72-4-F0-B-82-E
link werkt niet.

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door deBruijnJ »

fixed!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door michiel van g. »

Ik denk dat ze een dikkere veer hebben geplaatst om te zorgen dat de vervroeging optreedt bij een hoger toerental, om zo meer koppel te genereren. Mijn Panda had in ieder geval twee van de dunne veren.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door deBruijnJ »

Ik heb het idee dat de auto juist in hogere toerentallen wat te kort komt. Het lijkt me sowieso niet de bedoeling om 2 verschillende te monteren toch? Bovendien lijkt de zwaardere veer niet een beetje zwaarder maar een beetje boel zwaarder..

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Riddick »

deBruijnJ schreef: 03 aug 2021 12:05fixed!
Nog steeds "404 Not Found". :wink:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Pinda1000 »

Er horen juist 2 verschillende veren op te zitten, daardoor zal eerst het ene gewicht de ontsteking vervroegen en de tweede volgt dan wat later. Wat wel opvalt is dat op de plek waar het eerste gewichtje tegen de "rotor" drukt slijtage te zien is, hierdoor zal de vervroeging later beginnen en ook minder vervroegen.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door michiel van g. »

Pinda1000 schreef: 03 aug 2021 16:20 Er horen juist 2 verschillende veren op te zitten, daardoor zal eerst het ene gewicht de ontsteking vervroegen en de tweede volgt dan wat later. Wat wel opvalt is dat op de plek waar het eerste gewichtje tegen de "rotor" drukt slijtage te zien is, hierdoor zal de vervroeging later beginnen en ook minder vervroegen.
Mogelijk dat het omdat we hier met een Abarth te maken hebben nog een groter verschil is dan bij een Panda 34 ;) Die veertjes waren namelijk niet echt verschillend.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Robert100HP »

Een ding weet ik zeker het zwaardere veertje is niet origineel, het is zelfs iets te lang. Zie de over ruimte bij het pijltje.
vervroeger_LI (2).jpg

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Pinda1000 »

Nee, dat zwaardere veertje hoort echt zo. Dat hij langer is hoort ook zo, daardoor gaat desbetreffend gewichtje pas bij een hoger toerental nog wat extra vervroegen!

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door deBruijnJ »

Kijk, leerzaam dit! :) Ik had verwacht dat het twee dezelfde veertjes moesten zijn, maar nu het zo benoemd wordt kan ik me ook wel voorstellen dat je met twee verschillende veertjes een ontstekingscurve kunt maken met een knik erin (als je die curve in een grafiek zou uitzetten). Ik zal ook de speling eens bekijken, al denk ik niet dat je dit spul uberhaupt nog ergens nieuw kunt krijgen.. Ik ben het nog niet tegen gekomen in ieder geval...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Pinda1000 »

Wat je kan doen is op de plek van de slijtage een lasje leggen en dan weer in vorm slijpen.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Mattijs »

Ik heb even mijn hele foto album overhoop gehaald, maar kan helaas geen foto meer vinden! ik zal mijn vervroeger van de A112 abarth ook even een foto van maken, maar wat Pinda1000 zegt klopt, er horen twee verschillende op te zitten, dit vanwege de hogere toeren die gehaald worden waarbij inderdaad de vervroegingscurve aangepast moet worden. ik had namelijk ook twee verschillende veertjes erop.

wat ik toen gedaan heb is enkel alles schoonmaken en gangbaar maken, vaak zit er veel drap dat die vervroeging niet ten goede komt. :) tweedehands verdelers van dit type (elektronische ontsteking) zijn bijzonder duur!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door deBruijnJ »

Tweedehands (en nieuw) origineel spul is inderdaad erg duur, voor ik hieraan begon had ik het idee dat het meeste van het ontstekingsspul tientjeswerk zou zijn. Dat is dus wel zo voor types waar het nog voor gemaakt wordt... Rotor, distrikap, het interne spul: niet eens meer origineel te krijgen. Ik dacht de condensator ook wel even voor de zekerheid te vervangen voor een paar tientjes, maar een gebruikte doet al 150-200 euro (als je ze vindt) en een nieuwe die ik tegen kwam iets van 500...

Ik vind de drab op zich wel meevallen die ik tegen kwam (foto gemaakt zonder schoon te maken) maar nu ik van het inslijten weet zou ik het liefst die dingen vervangen. Maar aangezien ze nergens te vinden zijn is die optie in ieder geval niet van toepassing. Zou het kunnen zijn dat door het inslijten de ontsteking niet zoveel meer vervroegd als de bedoeling is? Stationair is de timing al eens gechecked geloof ik, maar ik heb een beetje het idee dat de motor bovenin minder puf heeft dan je mag verwachten. Het zou immers toch een behoorlijk toerenbeukertje moeten zijn, maar boven de 5000-5500 vlakt ie echt wel af.

Ik ga kijken wat ik er mee kan om het weer goed werkend te krijgen, anders kan ik altijd nog overwegen voor een 123ontsteking te gaan (ook duur, maar wel verkrijgbaar en je zou de timing wat scherper kunnen afstellen op RON98) of het helemaal over een andere boeg gooien en een KMS IA23 erop freubelen. Eerste is wel makkelijker in de zin van redelijk plug-and-play.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Iemand ervaring met een centrifugaalvervroeger?

Bericht door Mattijs »

Ik volg je graag in je zoektocht! ik twijfel ook om over te gaan op iets moderners. Ik heb twee van die electronische ontstekingsmodules (die module die op dat aluminium deel zit, onder de bobine) en eentje mis ik ook inderdaad kracht bovenin, andere gaat mijn toerenteller volledig lijp en loopt ie rauw onderin toeren...
al met al is het leuk om het originele spul te hebben, maar zoals ik ook weer bij jouw topic hoor, is het het toch net niet :roll:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”