Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

OBD storing P0130 Lambdasonde?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Erik T.
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mar 2021 19:59
1e Panda-achtige: 1100 Young 2003
2e Panda-achtige: 1100 Smile 2002
Been thanked: 3 times

OBD storing P0130 Lambdasonde?

Bericht door Erik T. »

Mijn Young 1.1 loopt rommelig.
Stationair schommelt het toerental nogal en bij hogere toerentallen houdt 'ie in.
Uitlezen met een OBD scanner (Torque Pro) geeft foutcode P0130 - Aandrijfsysteem O2 sensor Bank 1 Sensor 1.
Ik ga ervan uit dat dit de "bovenste" lambdasonde betreft; die vóór de katalysator dus.
Klopt dat?

Ik twijfel of de aansluiting van de kabelboom aan de sonde juist is.
Weet iemand de kleurcodes of kan iemand zeggen of de kabels juist zijn aangesloten op de foto?
Het groene en het gele kabeltje zijn tijdens een motorwissel los geweest en ik meende dat ze op deze manier aangesloten zaten, maar ik kan het net zo goed mis hebben.
Voor de duidelijkheid: nu zit het als volgt:
1. geel
2. groen
3. geel / zwart
4. Oranje / rood

Heb ik wellicht beide stekkers van de Lambdasondes verwisseld? Dan zou je verwachten dat er storing op beide sondes ontstaan. Of zie ik dat verkeerd?
Welke oorzaken kunnen er eventueel nog meer zijn?
Alvast dank!
Afbeelding

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: OBD storing P0130 Lambdasonde?

Bericht door 4RN01D »

Ik heb dit ook bij een auto gehad (twingo) maar bij mij sloeg de motor af als ik de koppeling indrukte om terug te schakelen... uiteindelijk heb ik toen beide sondes moeten vervangen, terwijl ik een code voor slechts een kreeg...

over het algemeen is sensor 1 degene die het dichtste bij de cilinder zit en nummer 2 er het verste vandaan... qua aansluiten kan je het bijna niet verkeerd doen, omdat de stekker maar op 1 manier vastklikt. het is mogelijk dat je de draden verwisseld hebt, maar hoe je dat uit kunt sluiten zou ik niet durven zeggen. mogelijk veroorzaak je dan een ergere fout...

Daarvoor verwijs ik je graag door naar iemand die meer verstand heeft van de multipoint FIREs.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”