Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

goed.. het blokje zit weer dicht en liep op 4 cillinders heb ik vernomen!! het leek ook alsof hij nu opeens meer lucht wilde en tijdens het gas geven (terwijl hij nog stil stond.. moet nog afgesteld worden etc) leek het wel alsof hij minder pruttelde en meer kracht had of ligt dat totaal aan mij???


maar... kan het zo zijn dat ik nog geen benzinefilter heb? aangezien het hele zooitje lost was vroeg ik of deze vervangen kon worden.. vertelde mijn monteur mij dat deze auto dat (nog) niet heeft???
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

pandafool

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door pandafool »

Wat was nu de oorzaak van alle ellende?

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door lanser54 »

Panda4X4BRAVA schreef:goed.. het blokje zit weer dicht en liep op 4 cillinders heb ik vernomen!! het leek ook alsof hij nu opeens meer lucht wilde en tijdens het gas geven (terwijl hij nog stil stond.. moet nog afgesteld worden etc) leek het wel alsof hij minder pruttelde en meer kracht had of ligt dat totaal aan mij???


maar... kan het zo zijn dat ik nog geen benzinefilter heb? aangezien het hele zooitje lost was vroeg ik of deze vervangen kon worden.. vertelde mijn monteur mij dat deze auto dat (nog) niet heeft???
Kijk maar naar de foto,s van mij , dan zie je hem zo zitten tussen de aanvoer , dat witte ding :wink: kost 3 Euro zoiets , Zat in mijn Fiat 850 van 1967 ook al :mrgreen:
Bijlagen
Benzine filter 1.jpg
Benzine filter 1.jpg (233.95 KiB) 3090 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

nou kijk ik heb de panda nog niet terug... dat komt vandaag of morgen en dan hoop ik dat hij het blijft doen.. de kop was toch iets kom getrokken... de verklaring die ik tot nu toe kan geven is de volgende...

circa 700 km geleden is mijn gehele ontsteking en de vacuüm vervroeger vervangen... omdat deze kapot waren en afgebroken. het schijnt dus dat ik al sinds juli vorig jaar op 3 poten gereden heb... de nieuwe bouten, pakking en resterende onderdelen zijn dus op elkaar ingesleten die +- 4500 km op 3 cilinders.. mgoed afijn.. met die nieuwe ontsteking is het blok dus opeens gaan lopen op 3/4 cilinders met de ontsteking wel juist en op tijd.. het kan dus zijn dat alles eerst op elkaar in is gaan werken op 3 cilinders en dat nu opeens de 4de mee is gaan doen. vandaar dat de kop waarschijnlijk iets krom was... mgoed alles zit in elkaar en hopelijk blijft het zo en bllijft het werken..

heb ik nog wel een ding waar ik mee zat... er is vorige donderdag rode vloeistof in al mijn cilinders gegoten om te kijken of ze lek waren... nu was de vloeistof in cilinder 1 en 2 (gezien vanaf distributie) niet weggelopen maar wel in cilinder 3 en 4.. deze cilinders hadden dus geen compressie meer en daar was ook het stuk pakking uit..

is dit heel erg?? of is dit normaal na ongeveer een week dat het wel weggelopen is? het laagje was 2cm meer niet...
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

lanser54 schreef:
Panda4X4BRAVA schreef:goed.. het blokje zit weer dicht en liep op 4 cillinders heb ik vernomen!! het leek ook alsof hij nu opeens meer lucht wilde en tijdens het gas geven (terwijl hij nog stil stond.. moet nog afgesteld worden etc) leek het wel alsof hij minder pruttelde en meer kracht had of ligt dat totaal aan mij???


maar... kan het zo zijn dat ik nog geen benzinefilter heb? aangezien het hele zooitje lost was vroeg ik of deze vervangen kon worden.. vertelde mijn monteur mij dat deze auto dat (nog) niet heeft???
Kijk maar naar de foto,s van mij , dan zie je hem zo zitten tussen de aanvoer , dat witte ding :wink: kost 3 Euro zoiets , Zat in mijn Fiat 850 van 1967 ook al :mrgreen:
he apart.. dat heb ik niet! mijn slang is direct door naar de tank geloof ik...
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door lanser54 »

Er zit een filter in de tank , nu ja een soort zeefje , je kan gewoon zo'n benzine filtertje kopen met 2 slangen klemmen , gewoon de aanvoer slang doorknippen en er tussen zetten , wel op de Pijl letten , die moet richting pomp :wink:
Als hij op 3 cilinders heeft gelopen , is de kop , onregelmatig warm geworden , dat verklaart , het krom trekken er van :roll:
Die compressie kan je meten , als je de bougie's er uit draait , wel met 2 man doen de een , meten en de ander even starten , een voor een , :roll:
Met dat rode spul , er kan ook een vuiltje tussen een zuigerveer zitten , dan loopt het ook weg , Meten is Weten :mrgreen:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
sailorappie
Forumgebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2011 21:33
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda-achtige: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Locatie: Bedum(Groningen)

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door sailorappie »

Als de zuigerveren versleten zijn krijg je ook een soort bruine aanslag op de cilinderwand wat heel glad is dat is dan zogenaamde verlakte smeerolie je kan het ook van de onderzijde zien als de zuiger in top gezet wordt en de cilinderwand er onder is zwart heb je vlamdoorslag naar het carter, het simpelste om te controleren is wat John hiervoor al beschreef met de compressie meter.

Grt, Appie

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

oke.. even onthouden als er weer problemen zijn... de auto is zaterdag opgehaald door me vader..

ik heb een positief iets en een negatief iets!

het positieve is hij rijd en goed ook! net op snelweg naar mijn stage zat ik binnen een mum van tijd op de 135 (op de teller) dit is iets wat ik nog niet heb mee gemaakt sinds afgelopen juli!


het negatieve is dat wanneer het blok koud is... er een ratel is die harder wordt naarmate je meer gas geeft! als het blok warmer wordt wordt dit minder... het is zon 45km geluidje lama zeggen...

iemand een idee???

ik zie jullie reactie graag tegemoet!
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door bero »

maak er eens een filmpje van en zet op youtubube. meestal zegt geluid meer dan woorden.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

doen we! ik zal het zo snel mogelijk doen! zal wel vanavond oid worden...
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
sailorappie
Forumgebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2011 21:33
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda-achtige: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Locatie: Bedum(Groningen)

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door sailorappie »

Mischien kleppen niet goed gesteld.

Grt, Appie

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

hoi allemaal!

op dit moment loopt de panda als een zonnetje.. nog wel steeds met de bijgeluidjes.. haha
ik heb gisteren de luchtfilter ook vervangen en deze zuigt nu goed aan.. als ik optrek heb ik een licht powerfilter geluid????? ik vind het niet erg maar wel apart haha! verder heb ik gisteren even gekeken hoe hard hij nu echt wilde en ik stond echt verbaast.. hij gaf 150 op de teller aan en 144 op de gps!!!

nu is mijn vraag is dit wel gezond voor een panda zo hard?
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
sailorappie
Forumgebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2011 21:33
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda-achtige: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Locatie: Bedum(Groningen)

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door sailorappie »

Als je je motor weer naar de bliksem wilt helpen moet je vooral zo doorgaan,Je blok is net helemaal uit elkaar geweest dan moeten alle pakkingen etc. zich allemaal weer even zetten.
Als je dan gelijk weer vol gas gaat rijden dan ploft je blok binnen de kortste keren weer,Dus gewoon een beetje rustig aan in het begin en het motortje eerst goed op temperatuur rijden en dan kun je hem wel zwaarder belasten.
En na een paar weken alles aan de buitenkant van het blok even bekijken of alles nog vast zit en niets lekt dit kan je gewoon zien,is er niets aan de hand kun je weer vol gas(als de motor maar goed op bedrijfs temperatuur is).

Grt, Appie

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Panda4X4BRAVA »

sailorappie schreef:Als je je motor weer naar de bliksem wilt helpen moet je vooral zo doorgaan,Je blok is net helemaal uit elkaar geweest dan moeten alle pakkingen etc. zich allemaal weer even zetten.
Als je dan gelijk weer vol gas gaat rijden dan ploft je blok binnen de kortste keren weer,Dus gewoon een beetje rustig aan in het begin en het motortje eerst goed op temperatuur rijden en dan kun je hem wel zwaarder belasten.
En na een paar weken alles aan de buitenkant van het blok even bekijken of alles nog vast zit en niets lekt dit kan je gewoon zien,is er niets aan de hand kun je weer vol gas(als de motor maar goed op bedrijfs temperatuur is).

Grt, Appie

bedankt voor je bezorgtheid... maar het blokje was zeker warm (stond al zeker 20/30 km op 90graden...) en het was niet gelijk trappen maar langzaam steeds iets sneller. ik ben ondertussen alweer 700 a 800 km verder en ik ga idd na 1000 km even alle niveaus controleren en alles mgoed wat ik nu al kan melden dat ik opeens een stuk zuiniger rij. ik hoop op de 1 op 14 / 1 op 15 uit te komen ik was 1 op 9 1 op 10 gewend!
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: 4x4 brava is dood:( (op dit moment dan)

Bericht door Pandaliefde »

Heb je dat ''pingelen'' nog wel of dat niet? Want ik ben erg benieuwd naar dat geluid!

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”