Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwen
Moderators: michiel van g., Niels9966
Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwen
Hoi Allemaal,
Ik ben eindelijk begonnen aan het vervangen van de 4x4 bak en eventueel ook motor van mijn 1992 Panda 4x4 Val d'Isere.
Ik heb een goede sloop donor Panda 4x4 1987, motor en bak zijn okeej! Ik bouw de motor + bak samen uit.
Moeren v/d aandrijfassen, stuurkogels los, rek eronderuit, cardan, uitlaat, baksteun + schakelstangen los, radiateur gedemonteerd vandaag.
Morgen naar onderen uitbouwen. Ga ik de aandrijfassen uit de fusees kunnen krijgen zonder de wielophanging te lossen?
Iemand nog tips? Ik heb wel vaker een motor + bak gedemonteerd maar nu zonder slijptol!
De motor van de 1992 er Panda 4x4 loopt onregelmatig (eigenlijk laatset 40.000km geen groot onderhoud gehad, kleppen stellen?).
De motoren zijn niet exact hetzelfde. bij de ene trekt de gaskabel omhoog, bij de andere naar beneden (weet even niet bij welke omhoog/beneden).
Maar......
Ik twijfel of ik bak + motor overzet (dan moet ik carburatie aanpassen)
of alleen bak (dan moet ik ook koppeling verversen is echt nodig + minimaal groot onderhoud doen en hopen dat ie goed loopt.
Heeft iemand tips of ideeen?
Gr. Hans (Valkenswaard)
Ik ben eindelijk begonnen aan het vervangen van de 4x4 bak en eventueel ook motor van mijn 1992 Panda 4x4 Val d'Isere.
Ik heb een goede sloop donor Panda 4x4 1987, motor en bak zijn okeej! Ik bouw de motor + bak samen uit.
Moeren v/d aandrijfassen, stuurkogels los, rek eronderuit, cardan, uitlaat, baksteun + schakelstangen los, radiateur gedemonteerd vandaag.
Morgen naar onderen uitbouwen. Ga ik de aandrijfassen uit de fusees kunnen krijgen zonder de wielophanging te lossen?
Iemand nog tips? Ik heb wel vaker een motor + bak gedemonteerd maar nu zonder slijptol!
De motor van de 1992 er Panda 4x4 loopt onregelmatig (eigenlijk laatset 40.000km geen groot onderhoud gehad, kleppen stellen?).
De motoren zijn niet exact hetzelfde. bij de ene trekt de gaskabel omhoog, bij de andere naar beneden (weet even niet bij welke omhoog/beneden).
Maar......
Ik twijfel of ik bak + motor overzet (dan moet ik carburatie aanpassen)
of alleen bak (dan moet ik ook koppeling verversen is echt nodig + minimaal groot onderhoud doen en hopen dat ie goed loopt.
Heeft iemand tips of ideeen?
Gr. Hans (Valkenswaard)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Waarom wil je de fusee los hebben? Als je het i zijn geheel van de auto haalt,
heb je geen probleem...
En waarom ingodsnaam de radiateur uitbouwen
heb je geen probleem...
En waarom ingodsnaam de radiateur uitbouwen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- louis
- Clublid
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Kun je niet gewoon voorwielen lossen, kabels en koelbuizen lossen, schakelstang los en vervolgens de hele voortrein eronder uit halen?
gr, Louis
gr, Louis
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Dat wil hij ook gaan doen, in plaats van een moeilijke/onnatuurlijke manier (slijptol)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Hoi Allemaal,
De motor + bak is er inmiddels onderuit, ik heb alleen de koppelingskabel moeten doorknippen.
De nagenoeg in nieuwstaat zijnde radiateur moest er uit om het geheel te kantelen tijdens het eronderuit halen naar voren onder door (voorbumper was er al af).
Om de steekassen vrij te krijgen heb ik de stuurkogels + draagarmen + reactiestangen moet lossen (het geheel was al omhoog gekrikt, waardoor er spanning op stond).
Ik denk dat ik alleen de bak ga vervangen + een nieuwe koppeling+lager+drukgroep + 2 aandrijfashoezen + nog even de cardanas ben ik gelijk van de rammels af.
Nu nog een adresje zoeken waar ik de bak kan vervangen.
Gr. Hans
De motor + bak is er inmiddels onderuit, ik heb alleen de koppelingskabel moeten doorknippen.
De nagenoeg in nieuwstaat zijnde radiateur moest er uit om het geheel te kantelen tijdens het eronderuit halen naar voren onder door (voorbumper was er al af).
Om de steekassen vrij te krijgen heb ik de stuurkogels + draagarmen + reactiestangen moet lossen (het geheel was al omhoog gekrikt, waardoor er spanning op stond).
Ik denk dat ik alleen de bak ga vervangen + een nieuwe koppeling+lager+drukgroep + 2 aandrijfashoezen + nog even de cardanas ben ik gelijk van de rammels af.
Nu nog een adresje zoeken waar ik de bak kan vervangen.
Gr. Hans
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
voorbumper.. radiateur..
misschien tijd voor een werkplaatshandboek 'efficiënt' sleutelen?
misschien tijd voor een werkplaatshandboek 'efficiënt' sleutelen?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- louis
- Clublid
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Ik ben wel benieuwd naar de vorderingen
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Hoi Bero,
Ik wilde 100% zeker van zijn dat ik de radiateur niet ging beschadigen tijdens het kantelen van de moto + 4x4 bak, mede daarom radiateur eruit gehaald.
Maar Bero, heb je misschien tips voor het inbouwen van de 4x4 bak? (ik laat de motor zitten, die kijk ik nog even aan)
De 4x2 vraagbaak zegt dat ik o.a. de uitlaat los moet maken?
Hoe kan ik zien of de koppelingsplaat nog goed is?
Weet je nog valkuilen?
oh jah ik heb geen brug of smeerkuil en sleutel buiten!
Gr. Hans
ps: hopelijk blijft het buiten nog even 'zo warm'
Ik wilde 100% zeker van zijn dat ik de radiateur niet ging beschadigen tijdens het kantelen van de moto + 4x4 bak, mede daarom radiateur eruit gehaald.
Maar Bero, heb je misschien tips voor het inbouwen van de 4x4 bak? (ik laat de motor zitten, die kijk ik nog even aan)
De 4x2 vraagbaak zegt dat ik o.a. de uitlaat los moet maken?
Hoe kan ik zien of de koppelingsplaat nog goed is?
Weet je nog valkuilen?
oh jah ik heb geen brug of smeerkuil en sleutel buiten!
Gr. Hans
ps: hopelijk blijft het buiten nog even 'zo warm'
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Om de aandrijfassen los te krijgen, lijkt mij het eenvoudiger de centrale moer los te maken en de
fusseeplaat van de schokdemper. Zoals hier beschreven:
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... et#p103055" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het niet verkeerd heb: Als je de stuurkogels uit los maakt, moet je het stuur vast zetten anders
kan het stuur scheef staan. En is het ook niet zo als je ze volledig losmaakt van de stuurstang, dat je
opnieuwe moet uitlijnen?
Hoe heb je het blok + bak eruit gekregen? Uitlaat moet daarvoor toch ook los?
Betreft de koppelingsplaat, dat is netzoals remblokken. Die van mij zag er prima uit, maar het was
de drukgroep. Daar kon ik niets zien van slijtage.
Radiateur los vind ik opzich niet zo'n gek idee. Ik vond het met alleen een versnellingsbak al
een gepriegel.
Kan het blok + vbak wel in zijn geheel in éen keer onder de panda vandaan? Zitten de motorsteunen
dan niet in de weg?
Wat voor een apparatuur heb je en wat heb je precies gedaan tot nu toe?
fusseeplaat van de schokdemper. Zoals hier beschreven:
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... et#p103055" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het niet verkeerd heb: Als je de stuurkogels uit los maakt, moet je het stuur vast zetten anders
kan het stuur scheef staan. En is het ook niet zo als je ze volledig losmaakt van de stuurstang, dat je
opnieuwe moet uitlijnen?
Hoe heb je het blok + bak eruit gekregen? Uitlaat moet daarvoor toch ook los?
Betreft de koppelingsplaat, dat is netzoals remblokken. Die van mij zag er prima uit, maar het was
de drukgroep. Daar kon ik niets zien van slijtage.
Radiateur los vind ik opzich niet zo'n gek idee. Ik vond het met alleen een versnellingsbak al
een gepriegel.
Kan het blok + vbak wel in zijn geheel in éen keer onder de panda vandaan? Zitten de motorsteunen
dan niet in de weg?
Wat voor een apparatuur heb je en wat heb je precies gedaan tot nu toe?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- louis
- Clublid
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Buiten motor en bak uitbouwen zonder brug/smeerkuil vergt idd wat inventiviteit...
Bij koppelingsplaten kun je eenvoudig zien dat ze afgesleten zijn... (had een keer een T3 bus waar de platen helemaal op waren...)
Bij twijfel vervangen, want die motor bouw je na een jaar ofzo liever niet weer uit.
Als je de drukgroep en plaat eraf heb, check ook even de keering voor lekkage. Indien nodig ook vervangen. Dit is volgens mij wel een precies werkje...
Hoe je de 4x4 bak moet inbouwen kan ik je niet vertellen, heb hier geen ervaring mee.
Succes!
Bij koppelingsplaten kun je eenvoudig zien dat ze afgesleten zijn... (had een keer een T3 bus waar de platen helemaal op waren...)
Bij twijfel vervangen, want die motor bouw je na een jaar ofzo liever niet weer uit.
Als je de drukgroep en plaat eraf heb, check ook even de keering voor lekkage. Indien nodig ook vervangen. Dit is volgens mij wel een precies werkje...
Hoe je de 4x4 bak moet inbouwen kan ik je niet vertellen, heb hier geen ervaring mee.
Succes!
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Re: Motor + bak uitbouwen en bak (+ eventueel motor) inbouwe
Hoi Allemaal,
De nieuwe koppelingsplaat die ik op internet op de kop had getikt bleek echt niet te passen, was voor een 1.1 injectie ipv 999cc.
(gaat waarschijnlijk komend voorjaar in mijn grijze 2001 Panda 4x4.)
Gr. Hans
De nieuwe koppelingsplaat die ik op internet op de kop had getikt bleek echt niet te passen, was voor een 1.1 injectie ipv 999cc.
(gaat waarschijnlijk komend voorjaar in mijn grijze 2001 Panda 4x4.)
Gr. Hans