Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Oef! Het is me dan toch gelukt, maar vraag me niet hoe ik het deed! Ik zou het niet kunnen navertellen! Die post tussenin met 5 maal het woord "afbeelding" is één van mijn pogingen... :no: Maar eind goed àl goed! :)
Op de laatste foto's kun je zien dat de instelknop ongeveer dezelfde grootte heeft als het normale plastieken kapje. De knop steekt dus ook niet opzij uit het wiel.
De andere "technische" foto's spreken voor zich, voor degenen die het werkje zouden willen aanvangen.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Ivo »

Het eindresultaat lijkt net op een normale velg met naafkapjes. Ziet er niet verkeerd uit. Mooie oplossing ook voor het trekken van de keerring. Dat KIK systeem is eigenlijk wel erg simpel, maar daarom ook wel erg mooi. Al uitgeprobeerd?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Pinda1000 »

Nu nog dmv vacuum in- en uitschakelen vanachter het stuur :P

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Tja, het systeem met vacuumbediening (inderdaad bedienbaar vanaf het stuur, of toch vanop de bestuurdersplaats...) is natuurlijk de makkelijkste oplossing, maar voorbehouden aan de Lancia-eigenaars. :wink: Of gelukzakken die zo'n as (nagelnieuw!) op de kop konden tikken, zoals wzwrt...(en ook de vacuumbediening monteerde!)
Maar zoals ik al eerder aanhaalde, het aantal malen dat ik het (manueel) zal moeten inschakelen is echt wel beperkt. Ik zal het zelfs preventief af en toe eens in- en uitschakelen, om te voorkomen dat het zou gaan vastzitten, wegens te weinig gebruikt... :wink:

@Ivo: geprobeerd? Ja, gewoon terplekke, met een wiel in de lucht, in de stand 2x4 bolt het gewoon licht rond zoals een aanhangerwiel, of dus een gewoon Panda-achterwiel, en in de stand 4x4 draait dus het differentieel en cardanas mee... Je voelt hierbij toch echt wel iets meer weerstand, dus dat zou theoretisch ook meer verbruik moeten betekenen, al is het me daarom niet te doen. Gewoon de "theoretisch" betere oplossing en mindere slijtage van wat niet moet meedraaien wanneer je het niet nodig hebt! (y)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door zwrtw »

Mooi! Duidelijke foto's ook. De vacuümoplossing is natuurlijk comfortabel (je kan in de auto blijven om de achterwielen bij te schakelen), maar er zijn ook weer slangetjes die kunnen lekken of los schieten. Deze KIK oplossing lekker simpel zoals dat hoort bij een Panda. Hier ga je wel plezier van hebben...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Inmiddels dus "op vraag van Ivo" :wink: een testritje gedaan. Gewoon in de buurt, nog geen snelweg. Een paar straten met de KIK ingeschakeld en dan weer wat verder met de KIK uit. Tja, je merkt dus geen verschil, en zo hoort het eigenlijk natuurlijk! Misschien na de langere snelwegrit naar de ALV? Dan zal ik het verbruik nog eens controleren.
Mijn Panda staat nu bij de carrosseriehersteller, want ik had een deukje opgelopen op een IKEA-parking! Een Citroën Jumper kwam zomaar achteruit gereden uit een parkeervak, terwijl ik achter hem stond aan te schuiven om buiten te rijden (file). Zo'n dikke rubber dop naast zijn achterdeur drukte mijn flank een beetje in. :no: Ik had het al een beetje terug uitgeduwd, maar je kunt het nog wat zien, op de voorlaatste foto van mijn KIKkerinstallatie...
Ik had voordien ook geen ronkende of vibrerende geluiden van bvb. de cardanas. Afgezien van een "soort rammel" waarvan ik nog steeds de bron niet gelokaliseerd heb. En... die zit er nog in, zowel met de KIKkers aan als uit. Ik vraag me nog steeds af óf het wel van de as komt of misschien tóch een schokdemper, uitlaat, benzinetank? Ik heb overal al stevig aan gesleurd, tegen gebonkt, op een hefbrug, maar voel nergens speling... Misschien de rubbers van de cardan-middenlagering? Die zijn redelijk soepel maar ik kan ze met geen geweld ten einde hun "vrije ruimte" bewegen...
En als ik toch de as van wzwrt zou moeten monteren weet ik nu dat de KIKkers snel overgezet zijn! (Mits 2 nieuwe oliekeerringen!)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door bero »

Panda 500 schreef:Oef! Het is me dan toch gelukt, maar vraag me niet hoe ik het deed! Ik zou het niet kunnen navertellen! Die post tussenin met 5 maal het woord "afbeelding" is één van mijn pogingen... :no: Maar eind goed àl goed! :)
Op de laatste foto's kun je zien dat de instelknop ongeveer dezelfde grootte heeft als het normale plastieken kapje. De knop steekt dus ook niet opzij uit het wiel.
De andere "technische" foto's spreken voor zich, voor degenen die het werkje zouden willen aanvangen.
Opmerking moderator:
Ik heb geen idee wat er mis is gegaan met de uploader. Ik heb gekeken of ik fouten in het logboek kon vinden, maar helaas ook niks.
Over een aantal maanden komt er een nieuwe uploader aan (is nog in test fase) die makkelijker zou moeten werken.

Ik heb je post met de niet-werkende afbeeldingen verwijderd.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Bedankt Bero! Ik weet ook niet hoe het kwam. Het kàn natuurlijk aan mij liggen... Eerst kreeg ik 10 keer die "img" tussen haakjes, dan 5 keer de tekst "afbeelding", die bij mijn "voorbeeld"-test wél doorverbonden naar mijn eigen foto's op mijn laptop (!), maar ik veronderstel (hoop! :wink: ) dat jullie daar niet bij konden... (?)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Paul4x4 »

wanneer ik nu zoek, staan deze assen nog altijd te koop.
echter, met de vermelding 1986-2003
kan iemand mij vertellen wat dan het verschil is met de jaargangen 1983-1985?

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Paul4x4 »

niemand die hier antwoord een (nuttig)antwoord op heeft?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Hoi Paul, sorry voor het late antwoord maar ik zag je vraag eergisteren pas en "gooide" mezelf uit het forum na mijn email-update en ook paswoord veranderd, waardoor ik er een extra dag uit lag... ;-) (Dank aan de admin om het snel weer te activeren (y) )

Maar je vraag over de KIK-assen: volgens mij zijn de achterassen van de 4x4 altijd dezelfde gebleven, dus 1983 tot 2003.
Ben je het ook van plan bij jouw 4x4 (als je die nog hebt)?
Ik zag al goedkopere aanbiedingen, als ik me goed herinner.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Ook nog even dit toevoegen, gevonden bij een aanbieder van enkel de "pomello's" (dus enkel de wiel-draaiknoppen, denk ik, aan 130euro !!!)

{{{Pomello per mozzi a ruota libera Panda 4x4 dal 1984 al 2003 , creato per inserire e disinserire la trazione. E’ originale della K.I.K. ed è completo di un meccanismo particolare all'interno che esternamente non si vede.Questo pomello è solo come ricambio per chi ha già montato i mozzi a ruota libera. }}}

Deze aanbieder hanteert dus 1984 tot 2003. Ik denk dat al de andere advertenties die je zag dezelfde bron hebben, maar via verschillende verkooppunten doorheen Italië aangeboden worden. En dus dezelfde data hanteren...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

En nog één...:

{{{Descrizione prodotto
kit staccamozzi fiat panda 4×4 141 dal 83 al 2003

il kit è composto da una coppia di semiassi uno lungo ed uno corto e paraoli ,accompagnati da manuale per il montaggio .

i semiassi sono modificati per rendere le ruote libere da trazione , in modo da ridurre i consumi carburante del veicolo e lo rente più agile nelle manovre più strette.

la marca del kit è : KIK , forniamo anche i ricambi sciolti.}}}

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”