Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Bij een eigenlijk vruchteloze zoektocht naar een Y10-4WD achteras kwam ik een andere oplossing tegen om, wanneer je in 4x2 rijdt, bij de oude Panda 4x4 de hele achterwielaandrijving stil te leggen, zoals dus bij de Lancia's/Autobianchi's kan, en naar ik meen ook bij de latere jaren 4x4-Panda's (na 2000 ?).
Bij dit zelf in te bouwen systeem kun je gewoon met een knop midden op elk achterwiel mechanisch de koppeling as/naaf in- en uitschakelen. Het ziet er mij eigenlijk een mooie oplossing uit en zelfs eenvoudiger dan een Y10-as in te bouwen omdat je daarbij nog de pneumatische bediening moet voorzien of een mechanisch alternatief, met kabels...
Via bijgaande link kun je het "KIK"-systeem bekijken: http://www.subito.it/accessori-auto/moz ... 104620.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kent er iemand dit systeem? Heeft er iemand ervaring mee? Het zou zo'n 400 euro kosten, niet echt goedkoop maar aan een as uit Italie invoeren, als je er al een kunt vinden, ben je allicht evenveel kwijt...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Pinda1000 »

Mooi systeem. Waarvoor zou je het willen inbouwen? Minder verbruik, hogere topsnelheid, minder slijtage en/of geluid? Voor 395 Euro kan je een hoop extra benzine verstoken :P

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Tja, goeie vraag... In feite gewoon om het totaal nutteloze continu meedraaien van de hele cardanas van voor tot achter, en ook dus het achterdifferentieel te voorkomen, en dus slijtage hieraan. Het is dus echt gewoon een princiepskwestie, geen probleemoplossing. Mijn wagen had 92000km op de teller staan toen ik hem kocht (onzeker of er aan teruggedraaid is), en die hele aandrijving heeft er dus al heel wat km op zitten. Daarom wil dat nu stilleggen en alleen nog laten draaien wanneer het echt nodig is, dus in 4x4. En zoals ik al eerder vertelde rij ik zo'n ... 0.01 % van mijn km's in 4x4... Het zou theoretisch ook iets zuiniger moeten rijden maar dat is mijn hoofdbekommernis niet. Ook heb ik geen geluiden van versleten lagers of zo, maar dat wil ik dus net (zo lang mogelijk) zo houden. :wink:
Wél hoor ik soms een "geklop" bij rijden op slechte weg, kasseien bvb, en dat komt voor zover mijn luistersessies konden uitmaken ergens van de achteras. Het stopt wanneer ik hem in 4x4 zet (korte test gedaan op natte kasseiweg). Maar ik heb de oude achteras van Wijnand voor een prikje kunnen overnemen, en moet die dus (eens ...) monteren om (hopelijk) verschil te horen en eventueel de mijne te herstellen. Maar dit staat in feite los van bovenvermelde "princiepskwestie".
"Fiat" had het bij de Lancia Y10 4WD ook gedaan, wél met een ander maar toch vergelijkbaar systeem, pneumatisch van binnen uit bedienbaar, allicht toch ook door dezelfde theoretische bedenking ingegeven... (Wijnand is de gelukzak die zo'n Y10-as nieuw op de kop heeft kunnen tikken!)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Ivo »

Om te schakelen tussen 4x4 en 4x2 moet je dus beide achterwielen dat ding omdraaien? Klinkt wel makkelijk.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef:Om te schakelen tussen 4x4 en 4x2 moet je dus beide achterwielen dat ding omdraaien? Klinkt wel makkelijk.
Vooral als je lekker vast staat in de diepe modder :P

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Ja, je doet dit natuurlijk vooraf, nog vóór je het ruwe terrein oprijdt, nog vóór het inschakelen van de "gewone" schakelpook voor 4x4, die de cardan en achterdifferentieel verbindt met de versnellingsbak. Je kunt dan nog gewoon zoals voorheen de 4x4 uit- en inschakelen naargelang het terrein het vereist, en pas wanneer je echt niet meer de 4x4 nodig zult hebben, zeg maar voor je de gewone weg of snelweg naar huis opgaat, dan schakel je supplementair de achterwielen "definitief" uit met die "KIK"-knoppen... En daarmee valt dus het hele differentieel en hierdoor meedraaiende cardan stil.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door bero »

Als je nou helemaal nooit je 4x4 functie gebruikt, kun je ook gewoon de cardan as er af halen en je steekassen er uit :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door zwrtw »

Heel mooi die KIK steekassen! Met minimale moeite de hele aandrijflijn stil leggen, en ook weer "aan" zetten. Hadden de laatste 141 4x4 dit niet standaard? En ja, het is geld. En ja, dat verdien je i.d.d. niet terug. Maar het mag toch ook gewoon leuk zijn om geld aan je hobby uit te geven? 8*) Zeker als de auto er technisch "mooier" van wordt! Qua trillingen merk ik overigens wel of de aandrijflijn loos mee draait of niet. Vooral rond de 30~40 km/h is het verschil duidelijk. Ook met erg koud weer rolt de wagen duidelijk verder uit als de aandrijflijn bij de achternaven los gekoppeld is.
Zou ik geen Y10 as eronder hebben, dan zou ik het wel weten: kopen dat spul! :yes:
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Helemaal eens met Wijnands visie! 't Is trouwens door hem dat ik aan het uitschakelen van het nutteloos meedraaiend gewicht ben gaan denken. Ik wist niet eens dat dit bestond, en dus bij de Lancia's zelfs standaard is!
Ik had al contact met een Italiaan die zijn "KIK" inderdaad van een sloop-Panda heeft afgehaald: een complete achterbrug, die waarschijnlijk reeds af-fabriek (?) met KIK was uitgerust. Allicht dus één van de latere jaren zoals Wijnand aangeeft. Ik vermoed immers dat wanneer een "enthousiasteling" (zoals wij toch allemaal !?) zijn gewone 4x4 zou "opge-KIK-t" hebben, hij hem niet zo snel op de sloop zou kieperen... (Ik heb een link naar die Italiaan zijn kleine leuke én interessante website geplaatst in de rubriek "handige links". Bij "Manutenzione" vind je leuke tips met tekeningen voor bepaalde herstellingen. Een idee voor ónze website?)
En @Bero, ik heb dus ruim een jaar zonder cardan rondgereden (steekassen wél laten zitten), met een gewone 2x4-bak, tijdens de "aanpassing" en revisie van mijn 4x4-bak. Maar net dat "helemaal nooit" weet je dus... nooit! :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Zo, de "KIK"-kers liggen inmiddels op mijn werkbank. Bestelling en levering uit Italië is probleemloos verlopen.
Daar ik dus een probleem (pignon lager?) in mijn achteras vermoed, en reeds de as van Wijnand had overgekocht, ga ik daar meteen de KIKkers in monteren.
Maar... Wijnands as heeft de klassieke automatische remregeling, met de klemmende wrijvingsschijfjes, net zoals mijn 500tje heeft, en mijn Panda blijkt het systeem met tandjes en weerhaak te hebben. Ik zal dus naar andere remschoenen op zoek moeten, want die zitten niet op Wijnands as...

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door zwrtw »

Anders zet je de remankerplaten met remmerij van jouw wagen over op je "nieuwe" as. Je wiellagers moeten er waarschijnlijk toch af om "KIKs" te monteren, dan liggen de ankerplaten ook los.
Ben benieuwd naar de KiKs. Maak je foto's van de inbouw?
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Daar heb je helemaal gelijk in! En ik zal het dus zo doen. Ik ben er nog niet aan begonnen daar een vriend elk jaar rond het eindejaar een terreinrit organiseert (familie- "Jeepentocht") en ik er al twee keer niet aan kon deelnemen. Dit zou niet door àl te zwaar terrein zijn... Dat hoop ik uiteraard nu mijn kleine eerste versnelling er niet meer is! Maar dat weet hij en houdt er rekening mee... (Er gaan zelfs kleine kinderen mee!) Ik heb nu toegezegd en wil dan niet opnieuw riskeren dat mijn wagen net niet rijklaar zou zijn, al is die klus in principe natuurlijk best op één dag af te werken... :wink: Via volgende link heb je misschien een (nog) betere kijk op de zaak: http://picclick.it/Mozzi-Ruota-Libera-P ... 29501.html" onclick="window.open(this.href);return false; ,
Als je op de foto's klikt krijg je ze groter op het scherm (even geduld en ze worden scherper).
Zeker als je zelf de as al eens uit elkaar hebt gehad zal het duidelijk zijn. Het kan gewoon gebeuren met de as nog onder de wagen, wel opletten dat je de olie eerst aflaat. Of de kant die je aanpakt goed hoog opkrikken zodat de olie naar de andere kant loopt. Maar ik dacht het dus gewoon op de werkbank te doen, op "jou" as dus, vóór ik hem inbouw. En ik zal zeker foto's maken!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

[img][img][img][img][img][img][img][img][img][img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img][/img]Vandaag mijn KIK-kers gemonteerd! Ik wou ze er absoluut in hebben vooraleer op 12 februari de 180km naar Rheden te gaan bollen. En nadien ook nog eens die afstand terug naar huis natuurlijk! Daarom dus, ondanks de kou, er vandaag toch maar aan begonnen.
En het viel eigenlijk reuze mee! Alleen aanvankelijk wat gesukkeld en tijd verloren om de eerste oliekeerring eruit te krijgen, maar na wat proberen en een bruikbare trekker gevonden te hebben, is het voor de andere kant echt vlot gegaan. Ik heb de achteras gewoon kant per kant opgekrikt, zodat ie wat scheef komt te hangen en de olie naar de andere kant loopt. Dan komt er aan de kant waaraan je werkt geen olie uit wanneer de keerring verwijderd wordt. En verder gewoon volgens de (bijgevoegde Italiaanse) werkbeschrijving. De 4 bouten los waarmee remankerplaat en lagerblok vastzitten. Remleiding kan gewoon aangesloten blijven, alleen de handremkabel losmaken.
Wanneer het lagerblok eraf is kun je de originele steekas er vlot uittrekken. Dàn moet eerst de oliekeerring verwijderd worden omdat de KIK-kers een verdikt tussenstuk hebben, waar de aan- en uit-koppeling zit, en die kan niet doorheen de oliekeerring.
Vervolgens gewoon de nieuwe as erin schuiven, dàn pas de nieuwe keerring erin zetten. Dat is trouwens exact dezelfde als de originele! Dan mag meteen al het lagerblok er weer op en vastzetten. Hiermee komt uiteraard de remankerplaat ook terug mee vast te zitten. Ik heb de remschoenen wél losgemaakt, om het vervangen van de keerring te vergemakkelijken, al is dit in feite niet echt noodzakelijk. En dan mag zelfs ook al de remtrommel en zelfs het wiel er weer op! De "schakelknop" schroeft immers gewoon op het eind van de steekas, met uitwendige schroefdraad, in tegenstelling tot het originele boutje dat ín de steekas geschroefd zat. Deze "schakelknop" moet wél geborgd worden met Loctite. Klaar!
Ik probeer wat foto's te plaatsen, maar dat is voor mij toch telkens weer wat zoeken hoe het moet, en de juiste volgorde kan ik al helemaal niet beloven... :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Foto's zitten er dus niet bij... :-( Ze staan nochtans wél op de uploader. Maar ik zie dus de optie om een bijlage toe te voegen niet meer, en onderaan de knop "nieuw antwoord" staat klein gedrukt een reeks opmerkingen met als laatste: "je mag geen bijlagen toevoegen op dit forum"...??? Het kan aan mij liggen, maar ik snap het niet. Vroeger heb ik al meermaals foto's toegevoegd, soms inderdaad met wat zoeken, maar nu lukt het dus niet... Misschien een item voor de ALV?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Uitschakelbare achterwielwielnaven "KIK"

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”