Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda 4x4 off road ervaringen

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door zwrtw »

Vanwege de post van Bero om met 4x4 Panda's aan de 4x4wintertrial mee te doen, onstond het idee om samen met een collega onze auto's uit te laten op een off road terreintje. Hij heeft een renault 4 4x4 en ik ben met de Panda gegaan. Het was een terrein wat niet al te veel blubber was en vooral zanderig was.
Het was voor mij voor het eerst dat ik met de Panda wat serieuzer het terrein in ben gegaan. Eerder hooguit eens wat onverharde paden die met een tweewielaandrijver moeilijk zijn. Nu gingen we zover dat af en toe de schep eraan te pas moest komen omdat we de grenzen opzochten. Wat zijn de beperkingen van de Panda?

Het belangrijkste is dat de bodemspeling al gauw te klein is. Het vervelende is dat de cardanas echt onder de bodem hangt. De plaat waar de tussenlagers van de cardanas op zitten gemonteerd is een echte zandschepper. Helemaal vol!

De uitlaat hangt net zo laag als de cardanas. Op een top van een heuvel, raakt ook de uitlaat de bodem, wordt omhoog geduwd en is me daarbij een keer uit een ophangrubber geschoten.

Ik had de carterbescherming (specifiek 4x4) niet gemonteerd. Dat "rek" zal vast nuttig zijn om het carter te beschermen, maar is zeker zo belangrijk om de schakelstangen te beschermen. Op een gegeven moment is de schakelstang van de 4x4 bediening los geschoten. Toen ik op een gegeven moment vast stond, hadden we al aardig zitten scheppen en proberen toen ik aan mijn collega vroeg welk achterwiel doorslipte. Geen! Affijn, onder de auto, 4x4 opnieuw inschakelen en gewoon weg rijden...

Thuis met de tuinslang eerst de bodem maar eens schoon gespoeld. Ik doe dit bewust niet met de hogedrukspuit omdat ik bang ben dat je door de kracht van de waterstraal water en zand juist de keerringen en lager in spuit... Ondanks dat ik zeker 20 km had gereden met snelheden tot 90 km/h, zat de stofhoes van de achterste homokineet van de cardanas helemaal vol met zand. Ik denk dat als je in klei of leem achtige grond aan het spelen gaat, en je zou dat laten zitten in de stofhoes, dat het hard wordt en dat de stofhoes snel kapot gaat. En als die hoes kapot gaat, zit gelijk alle rotzooi in de homokineet en is die dus waarschijnlijk ook gelijk stuk.
Ook de rubberhoes onder de versnellingspook stond vol water (ja ik heb door vrij diepe plassen gereden).

Bij de 4x4 wintertrial in Heerde wil ik dus eerst eens de baan goed gaan bekijken. Als er inderdaad een makkelijker SUV gedeelte is, ga ik daar rijden. Het gedeelte waar "echte" grote 4x4's rijden, zit je aldoor met de bodem op de grond en zit je de cardanas-onderdelen vol te stoppen met prut. Dat ga ik dus niet doen.

Een 4x4 Panda kan erg veel en is vooral op z'n plaats op slechte onverharde paden en in de sneeuw. Voor het heftiger terreinwerk kan ik beter mijn DKW Munga pakken.
Ik moet nog even kijken of er wat foto's gelukt zijn...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door bero »

Mooi verhaal weer :)
Bedankt voor je ervaring.

Heb jij zelf eigenlijk de panda nog extra verhoogt dan dat hij standaard is?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door zwrtw »

Alvast twee foto's...
Bijlagen
DSC00846k.jpg
DSC00846k.jpg (213.78 KiB) 9255 keer bekeken
DSC00847k.jpg
DSC00847k.jpg (233.32 KiB) 9255 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door zwrtw »

En nog een paar foto's.
Bijlagen
DSC00031k.jpg
DSC00031k.jpg (132.12 KiB) 9255 keer bekeken
DSC00032k.jpg
DSC00032k.jpg (138.69 KiB) 9255 keer bekeken
DSC00035k.jpg
DSC00035k.jpg (134.6 KiB) 9255 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door bero »

Hm ja als je meer dan de helft met je banden in de modder zit, dan kom je er inderdaad niet echt lekker doorheen.
Waar was dat tereintje? ik ben ook wel eens benieuwd hoe het is om daar een keertje rond te banjeren. Voor de rest viel het me op dat je uitlaat behoorlijk ver achter je bumper steekt, dat is bij die van mij niet. Wat voor banden maat heb je er trouwens onder leggen?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door zwrtw »

De auto is op originele hoogte. Banden zijn 145/80 r13 winterbanden. Ik had ze nog op een vrij hoge druk staan, 2,5 bar. Je komt al een stuk verder als je terug gaat naar 1 bar. Op een aantal foto's hangt de uitlaat los (uit een rubber geschoten), waardoor de hele uitlaat wat verdraait en daardoor het gedeelte achter het wiel verder naar beneden zakt.
Op één foto zit het linker voorwiel bijna tot de helft in de prut. Maar daar kwam'ie wel door!
Dat uitlaatrubber is nu gezekerd met een stukje ijzerdraad (tierap smelt...)

Handig om mee te nemen als je het terrein in gaat: matje om op te kunnen liggen bij eventuele reparaties, bandenpomp (zodat je na het terrein rijden de banden weer harder kan oppompen), schep, sleeplint (maar dan wel een heeele sterke...)

Wat betreft het terreintje: het lijkt me niet verstandig om op een openbaar forum een gedoogterreintje te plaatsen. Iedereen komt er dan en binnen de kortste keren wordt het niet meer gedoogd...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
pandista/////
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 feb 2004 22:44
1e Panda-achtige: Mk1 Panda 45 4x4
2e Panda-achtige: Mk2 Sisley 1000cc
3e Panda-achtige: Mk3 Trekking & Country Club 4x4
4e Panda-achtige: Panda Cabrioni 4x2
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 7 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door pandista///// »

Bandenkeus is erg bepalend voor de prestaties in de blubber. Ik ben vorige week met "gewone" winterbanden de blubber in gegaan. Het bleek weer dat dit niet de beste oplossing is voor winter en blubber. Het heeft wat moeite gekost haar weer vlot te krijgen. Ik had mijn offroad-kitje niet bij, maar met behulp van een plankje en een oude hoedenplank heb ik haar weer vlot gekregen.
Bodemvrijheid is beperkt, dus je onderkant zit snel vast met gevolg 4 draaiende banden, helemaal glad door modder. Die hebben dus geen grip meer.

Ok, offroadkit:
-rubber laarzen
-plankje(s)
-sleepkoord
-handlier en elec. lier, flinke metalen staaf
-2 legerschepjes
-en nog zo wel wat dingetjes

Sleepkoord en lier hebben alleen zin als er een boom vlak bij je staat. (en die hebben we hier in onze polders weinig voorhanden) Daarom heb ik ook een metalen staaf bij, maar die trek je er meestal uit...
Neem dus een zgn. buddy mee: een 2e persoon die kan assisteren als je zelf achter het stuur moet zitten, of een buddy-auto die als trekker kan dienen.

Verder: ik rijd in de zomer op "gewone" winterbanden vanwege bandcontact op het verharde wegdek, en nu wordt het langzaamaan tijd voor mijn "winter" winterbanden. De originele Pirelli Winter 160 a circa 65 euro per stuk die ik zelf in Italie haal. Die hebben een grof terreinprofiel, maar rijden niet lekker op verharde weg. Deze banden kun je hier niet krijgen. Crossbanden zijn een alternatief, maar rijden waardeloos op verharde weg en slijten snel vanwege de zachte compound. Bovendien zwabberen ze op verharde weg, dus ben je telkens banden aan het wisselen. Vandaar mijn keus: gewone winterbanden zomer, terreinbanden winter.

Speel niet veel met de koppeling: of koppelen, of geheel ontkoppelen. Niets ertussen, want dan mag je de koppelingsplaten eerst een half uur laten afkoelen.
Don Vincenzo (pandista/////) Mk1 4x4, Mk2 Sisley, Mk3 4x4, Cabrioni, Lancia Y 1.1 ie
Het zal je maar overkomen...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door bero »

Ik ben zelf ook nog best on-ervaren in het echt 'terrein' rijden.
Wel denk ik dat ik wat voordelen heb tegenover de andere 4x4 panda's.
Mijn 4x4 is extra verhoogd, ik heb 4 off-road bandjes en een 1242cc motor
er in zitten, die meer koppel heeft in lage toeren.

Ik wil ook een van deze weken eens gaan kijken bij wat terreintjes (legaal of illegaal),
en kijken wat hij doet. Verder is het me altijd opgevallen dat elk filmpje, foto of verhaal die je kan vinden over 4x4 trials, nooit zonder problemen gaat. Altijd is er wel een sleep of takel actie nodig.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
dennis12354
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2012 19:56
1e Panda-achtige: 1.2 8v Edizione Cool 2011

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door dennis12354 »

Leuk verhaal heer Zwart,

ziet er erg grappig uit, zo'n schone auto in zo'n vuile omgeving.... :D :D
Fiat Panda 1.2 8v Edizione Cool en Fiat Stilo Multi Wagon Uproad

Gebruikersavatar
sailorappie
Forumgebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2011 21:33
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Sky 2004
2e Panda-achtige: Opel Zafira 2.2 elegance 2001
Locatie: Bedum(Groningen)

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door sailorappie »

Wat voor nadelen er ook aan het wagentje zitten als ik de foto's zo bekijk hebben jullie wel weer een hoop lol gehad en lekker met zand gespeeld en als je dan echt de braggel in wilt kun je volgens mij beter een Land Rover Defender kopen die kun je wel met de hogedrukspuit te lijf zowel van buiten als van binnen.
Een collega die bij mij in de buurt woont heeft zo'n ding en die ziet er af en toe uit alsof hij tot aan het dak in de blubber heeft gelegen,Maar die zit bij zo'n clubje die de grootste uitdagingen maar aangaan zodat er regelmatig tractoren en shovels aan te pas moeten komen om de auto's daar weer uit te halen en het gaat ook niet bepaald zachtzinnig aan toe.

Grt, Appie

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda 4x4 off road ervaringen

Bericht door bero »

Daarom heb ik toen mijn panda 4x4 verruild voor een grotere 4x4....
maargoed.. modder en zand.. belangrijkste is gewoon dat je na het spelen zorgt dat je radiator schoon is, en de modder tussen je wielen en bij je remmen weg is. de rest kan inprinciepe niet eens zoveel kwaad.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”