Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda twinair in de dagelijkse praktijk

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Riddick »

arnold66 schreef: 14 sep 2019 10:27 Ik ben nu sinds 4 jaar in het bezit van een Twinair 85.

Gekocht met 20k op de teller en meteen lpg laten inbouwen.
Inmiddels ruim 140k op de klok en geen moment spijt gehad van de aankoop, is ook mijn 3de panda.

Een jaar na aankoop naar Ronald Vermeulen gereden voor een afspraak bij Savali, wat een wereld van verschil.
Alsof je een complete andere auto rijid.
Een panda TA85 is geen zuinige auto is mijn ervaring, echter op lpg bij een prijs van 30 cent in belgie hoor je mij niet klagen.

Het weggedrag is na mijn mening minder goed dan van de panda van het vorige model, het lijkt alsof hij voren veel last heeft van overstuur, regelmatig betrap ik me erop dat ik weer eens te hard over een rotunde veeg en uit moet kijken dat ik de voorvelgen niet polijst van de stoeprand :-)

Regelmatig ververs ik de olie met filter, om de ca 15k. Hierbij is het heel belangrijk om de juiste olie te gebruiken, ik heb reeds meerdere topics hierover geschreven, momenteel gebruik ik Kroon 0W/30 C2, kost een beetje maar op lpg na bijna een anderhalve ton nog altijd goed lopen is wel het bewijs dat het kan.

Een jaar geleden mijn contactslot moeten vervangen en verder niet echt problemen tegen gekomen, al met al een heelijke panda om in te rijden. De tuning heeft ervoor gezorgd dat je nu ook een stukje schakelluier kan rijden, ik hoef niet meteen terug in de 2de versnelling, en uiteraard met door trekken krijg ik nog altijd een glimlach op mijn smoel.

De verlichting was echter toch een minpunt, ik heb vanaf het begin mijn koplampen voorzien van Phillips Led Extreme Ultinon, nu zie je tenminste iets, lichtbeeld volgens de APK nog steeds perfect. De keurmeester waar ik altijd naar toe gaat heeft ze zelf nu ook aangeschaft.

Eigenlijk heb ik niets schokkens negatiefs te melden over mijin bloedrode italiaanse bolide, de volgende zal zeker weer een panda worden maar ik hoop dat deze het nog even zal blijven doen.
Ik heb ook het idee dat de 319 TA85 in de basis minder goed rijd dan in de 169 in de basis.
Maar alles is bij de 319 toe te schrijven aan de 14 inch velg/band combinatie. (met 15 inch is het iets beter)
Ik rij al vanaf het begin op 16" en in een iets later stadium in combinatie met Novitec verlaging veren. (niet meer leverbaar)
Verder rij ik met een Breed set, dat wil zeggen bredere banden op de aangedreven as/wielen t.a.v. de niet aangedreven as/wielen.
Mijn Panda 319 rijd als scheermes. :mrgreen:

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door arnold66 »

Ik heb mijn panda ook voorzien van 15 inch velgen, ondanks dat valt me het bochten gedrag een beetje tegen, de rest van zijn prestaties maken alles weer goed.

Mijn panda 169 joeg ik door de bochten met een absurde snelheid, als ik dat bij deze panda zou doen heb ik een schone onderbroek nodig ,,,hahahahah. Voor de rest ben ik heel blij in tegenstelling tot weggebruikers die denken een panda even te kunnen kloppen. Laatst achter een X5 blijven hangen met dik 190 km/u, bij het stoplicht vroeg ie naar mijn configuratie, met een stalen gezicht dan vertellen ,,,, 2cylinder 60 pk
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Riddick »

De topsnelheid bij mijn Panda schiet er een beetje bij in, heb ik het idee, niet dat ik dat heel belangrijk vind.
Nog steeds standaard 85 pk, maar al lang geen tijd meer gehad om het uit te proberen, zeker niet in Nederland.
En verder kosten de bredere banden waarschijnlijk ook topsnelheid, zeker bij auto's met kleine motor heeft het eerder effect.
Ook mijn gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 11.5 zal ook aan de bredere banden toe te schrijven zijn, maar ook dat interesseert mijn niet echt.

Het belangrijkste is : hij rijd als een scheermes. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Erik 319 »

Maar overstuur Arnold66?
Weet je dat zeker?
Dan heb jij volgens mij een bijzondere Panda.
Die dingen hebben van huis uit juist heel veel onderstuur.
D.w.z : jij wil de bocht om maar die eigenwijze Panda wil rechtdoor over zijn bandjes wegglijden.
312=500 319=Panda.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Sirano »

Onderstuur - voorwiel aandrijving
Overstuur - achterwiel aandrijving

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Erik 319 »

Dat is wel heel stellig maar zit wel iets in.
Overstuur kun je bij sommige voorwielaandrijvers ook opwekken.
Ga met een oude 205 maar eens vopgas een bocht in en laat het gas even los. Goede kans dat je achterstevoren staat.........
Maar zoals gezegd, een Panda met overstuur lijkt mij apart.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door bero »

Onderstuur - voorwiel aandrijving
Overstuur - achterwiel aandrijving
Hoe zit het met de 4x4 dan? Ben je dan stuurloos? :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door exprezzo »

Nee,dan ben je een geluksvogel bero..haha.
Met een HP op het klaverblad goed op het gas blijven. En als hij gaat schuiven en je laat gas los van schrik.heb je een mooie pirouette.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Erik 319 »

Als je dan maar niet overstuur raakt.......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Erik 319 »

Als je dan maar niet overstuur raakt.......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door exprezzo »

Nee,dat kan niet na bijna 9 jaar eigendom. 👊🏽
Grt exprezzo.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door arnold66 »

Hallo allemaal, uiteraard bedoelde ik onderstuur, lekker de bocht in duiken met de panda is er niet bij.
Vaak neigt ie om voren weg te glijden in tegenstelling tot mijn vorige panda 169, deze kon ik echt met een bizarre snelheid over een rotonde jagen, helaas lukt dat met mijn TA85 niet, gevolg stoeprandschade aan mijn velgen...
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Riddick »

arnold66 schreef: 22 sep 2019 07:20 Hallo allemaal, uiteraard bedoelde ik onderstuur, lekker de bocht in duiken met de panda is er niet bij.
Vaak neigt ie om voren weg te glijden in tegenstelling tot mijn vorige panda 169, deze kon ik echt met een bizarre snelheid over een rotonde jagen, helaas lukt dat met mijn TA85 niet, gevolg stoeprandschade aan mijn velgen...
Echt wel, alleen niet met standaard bandenmaat. ;)

Gebruikersavatar
DeBakker
Forumgebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: 05 nov 2006 12:30
1e Panda-achtige: Edizione Cool 2011
2e Panda-achtige: Fiat 500 Lounge 2011
Locatie: Apeldoorn

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door DeBakker »

Een setje 16" wielen doet al heel veel positiefs met de wegligging.
Op dit moment op de oprit:
Fiat Panda 169 1.2 2011
Fiat 500 1.2 Lounge 2011
Fiat 126 Bosmal cabrio 1995
Hyundai i10 1.2 2012
Opel Astra Sports Tourer 2017

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: panda twinair in de dagelijkse praktijk

Bericht door Riddick »

DeBakker schreef: 22 sep 2019 17:17 Een setje 16" wielen doet al heel veel positiefs met de wegligging.
Mijn Panda reed ook uitstekend op 6.5Jx15" ET32 FIAT Barchetta velgen met 195/55R15" Conti winterbanden. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”