Ik heb sinds kort een Panda 0.9 80PK. Deze heb ik vorige week laten tunen bij Savali. Dit is op een verantwoorde manier gebeurd met behoudt van garantie. Het resultaat is verbluffend. Niet alleen sneller, maar ook comfortabeler. Het verbruik zal niet veel schelen. Ik rijd tot nu toe tussen 1:15,5 tot 1:18 afhankelijk van hoe sportief ik reed met die tankvulling.panda94 schreef:Over het tunen had ik al nagedacht. Vindt het op dit moment nog risicovol aangezien de motor nog weinig km heeft gedraaid en de auto nog fabrieksgarantie heeft. Ook heb ik mijn twijfels of de boel wel heel blijft op de lange termijn. Over bijv. Savali en Squadra hoor je goede verhalen.
Hieronder het resultaat zoals Ronald Vermeulen het wijzigde:
Het maximale motorkoppel neemt met 40 Nm toe. Dit is goed te merken als je even wilt inhalen.
Het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt met meer dan 20 pk toe.
Het stationair toerental werd iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
De toerenbegrenzer werd verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
De gaspedaalreactie werd feller gemaakt.
Al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
Ook voor deze versie komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.