Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franklin
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:48
1e Panda-achtige: Fiat punto 1995
2e Panda-achtige: Fiat panda 2005
3e Panda-achtige: Fiat panda 2008
4e Panda-achtige: Fiat panda twinair 60 Lounge 2015
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Franklin »

https://www.autovisie.nl/nieuws/hangt-t ... en-draadje" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door bero »

Ik denk dat Fiat zich flink heeft vergist bij de prognose voor de Panda 312.
Toen de 169 kwam, was het voor veel mensen een leuke auto als laatste auto (leeftijd), herinnering aan 'vroeger met de Panda'
en je had nog een tijd de sloopregeling/slooppremie waar veel mensen hun oude panda 141 hebben ingeruild voor een 169.

Die tijden zijn voorbij en de sloopregeling/slooppremie is al lang niet meer van toepassing plus dat er tegenover over toen, nu een flink aantal Panda 141 minder rijden in Nederland.
En er zijn mensen die de 312 niet associëren met de 141, of niet gecharmeerd zijn van de twinair (grasmaaier), of hem te duur vinden in tegenstelling tot de 169

Maar ik zou het zelf jammer vinden als er na deze geen nieuwere Panda meer zou komen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door johan 1956 »

misschien is de huidige Panda wel te groot voor het A segment. Ik heb nu een 312 80 PK lounge uit 2015, en als ik die naast een VW Passaat uit 1975 zet, dan ben ik maar een 30 cm korter. En naast een Renault 16 uit 1969 ben ik even groot. Een nieuwe Panda zou kleiner moeten zijn, dan bv een vw up. En wat de moterkeuze, De twinair bewijst zich al 100 jaar. Te beginnen met Harley&the Davidsons, Citroen cv2 jaren 40/50, Fiat 500 jaren 50.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door PandaVespa »

Nederlandse markt zegt weinig voor Fiat zelf.

Feit is dat (inter)nationaal gezien de verkopen tegenvalt, althans niet volgens verwachting cq voorspelt. Dan is het heel simpel, de stekker wordt eruit getrokken.
De Panda is lang niet meer de goedkoopste auto. Dat was ten tijde van de 141 wel anders en daar heeft Bero wel een punt. Of de 169 heeft meegelift van suc6 v/d 141........ De ago/c1/107 heeft in nadeel gewerkt voor Fiat. De vw up is ook daarbij gekomen. Dan is de 312 gewoon iets te duur, hoewel het geen slechte auto is. En de 2pitter is idd geliefd of gehaat.
En de overheid met zijn milieu-geouwehoer dwingt eigenlijk op z'n minst een hybride cq een elec. auto aan te schaffen, ivm de milieuzones :no: .

In Rome geldt een uitzonderingsregel dat alleen auto's met motoren kleiner dan 1 liter nog in mogen komen, zodat de klassieke 500 in straatbeeld kan blijven. Dan snap je wel dat een 900cc erg geliefd is, die 4cil of de twinair. De 1100mpi komt er niet in :-( . Dat viel mij ook op bij de meeting in Italië, veel 900cc. Amper FIREmotoren.
En de smart is erg populair in Italië, zijn kleine auto's en ideaal voor parkeren :rofl: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Riddick »

Het heeft alle schijn dat de Panda wel eens kan sneuvelen ten koste van een 5-deur 500.
Tevens zijn Panda's niet echt goedkoop voor een A-segment auto.
Als je dan nog bedenkt dat hij de basis deelt met de 500, is het een makkelijke keuze om de Panda te schrappen om ruimte te maken voor een 5-deur 500.

Laat FCA dan de huidige Panda nog even voorzien van de105 pk TwinAir of nieuwe 3 cilinder turbo met 120 pk als afscheid cadeautje, voordat ze de stekker er uit trekken.

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door mark660 »

Dit spreekt voor zich :S

https://www.autozine.nl/fiat/panda/verkoopcijfers" onclick="window.open(this.href);return false;

In Nederland althans een aflopende zaak , hij is gewoon veel te duur geworden .
Vergeet niet de i10 en de Picanto , ook qua garantie 5 of 7 jaar
De Karl , standaard 5 zitplaatsen, die zie je ook steeds meer .

Gebruikersavatar
Lens
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2016 21:51
1e Panda-achtige: 34 1987
2e Panda-achtige: 0.8 twinair 80 lounge 2014
3e Panda-achtige: 1.3 jtd Cross 4x4 2006
4e Panda-achtige: 0.9 Twinair 90 Cross 4x4 2018
Locatie: Nijmegen

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Lens »

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=2&t=19316" onclick="window.open(this.href);return false;

Kreeg vandaag te horen dat voorlopig alleen de 1.2 8V (niet direct ingespoten benzinemotor) in productie blijft na 1 september voor de Panda en 500 vanwege Euro6d-TEMP en WLTP regeling per die datum.

In onderstaande lijst staat welke motoren er actueel aan de Euro6d-TEMP regeling voldoen, op 18 mei bij Fiat alleen de 500 met 1.2 8V motor:

https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-" onclick="window.open(this.href);return false; ... fault.aspx

Hopelijk voldoen bij FCA snel andere motoren ook aan de Eur6c en d-TEMP gaan voldoen anders kunnen ze alleen uit oude voorraad leveren.

Ben heel benieuwd wat de ontwikkelingen gaan worden.......

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Riddick »

mark660 schreef:Dit spreekt voor zich :S

https://www.autozine.nl/fiat/panda/verkoopcijfers" onclick="window.open(this.href);return false;

In Nederland althans een aflopende zaak , hij is gewoon veel te duur geworden .
Vergeet niet de i10 en de Picanto , ook qua garantie 5 of 7 jaar
De Karl , standaard 5 zitplaatsen, die zie je ook steeds meer .
De i10 heeft in de landen om ons heen een 1.2ltr motor met 85 pk en 4 cilinders, dat rijd super, in Nederland zit er alleen een armoedige 3 cilinder in, die niet vooruit te branden is.
De Picanto vind ik niets en de Karl al helemaal niet, en dan heb je nog een horde nietszeggende A-segmenters.
Zelfs VW twijfelt over een volgende generatie up! en dien te gevolge de VAG drieling.

Ik ben bang dat als er wel een nieuwe Panda komt dat het een budget auto wordt op basis van de Mobi, en daar wordt ik ook niet echt vrolijk van.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Riddick »

Om heel eerlijk te zijn vond ik de enige 169 die ik gehad heb de leukere Panda tegenover de 312/319, niet dat ik niet blij ben met mijn 312/319, in tegendeel zelfs.
Maar om ook heel eerlijk te zijn vind ik de huidige Panda ook niet echt een Panda meer, afgezien van zijn naam.
Zoals al eerder gezegd, hij is te groot (zwaar) geworden met ook nog eens 5 deuren. (wat ik wel handig vind) maar on-Panda IMHO.
De Panda 169 zat onder de 950 Kg rijklaar (mijn 169 Actual woog 835 Kg ledig gewicht).
De huidige Panda weegt heel dik over de 1000 Kg rijklaar.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Riddick »

Maar wat te denken van dit idee.

De Braziliaanse FIAT Argo wordt ge-rebadged tot "Nieuwe Fiat Panda" en gaat in Polen gebouwd worden en zal voor Panda prijzen verkocht worden.
Helemaal ondenkbaar is dit idee niet, de huidige Panda is ten slot van rekening gebaseerd op de Braziliaanse UNO, maar veel te duur geworden.
Met wat design aanpassingen zoals nu ook gedaan is met de Panda t.a.v. de Braziliaanse UNO, zou dat ook met de Argo kunnen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik een Argo er helemaal niet zo verkeerd uit zien, en een grotere auto voor het zelfde geld.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door michiel van g. »

Wat mij betreft noemen ze die Argo in Nl gewoon Uno, maar wil Fiat kans maken moet de basisprijs onder de 10.000 euro. Er zijn gewoon geen auto's meer hier in die prijsklasse...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Hangt toekomst Fiat Panda aan een zijden draadje?

Bericht door Riddick »

michiel van g. schreef:Wat mij betreft noemen ze die Argo in Nl gewoon Uno, maar wil Fiat kans maken moet de basisprijs onder de 10.000 euro. Er zijn gewoon geen auto's meer hier in die prijsklasse...
Ik denk dat de Argo met wat aanpassingen best hier in Europa als Panda door het leven kan.
En als de duurste Argo 1.8 HGT in Brazilië omgerekend 16.000,- kost, denk ik dat het best mogelijk moet zijn om de basis versie van een Panda variant net onder € 10.000,- te krijgen is.
Maar een vergelijkbaar auto-tje als de Ford Ka+ begint hier in Nederland ook op bijna € 14.000,-, verder beginnen alle andere A-segmenters net onder de € 12.000,- en een Hyundai i10 begint net onder de € 10.000,-
Het voordeel van de Argo om als basis voor de Panda te gebruiken betekend wel dat de meeste ontwikkelingskosten al gemaakt zijn, en dat dit in het voordeel zou kunnen werken van een Panda versie.
Als straks een nieuwe Argo gebaseerde Panda 90-120 Lounge rond de € 16.000,- zou kosten, wat hij nu ook kost, dan heb je uiteindelijk meer auto voor het zelfde geld.

Ik denk dat een Panda op Argo basis een "win" "win" situatie zou kunnen beteken, een iets andere neus er op en misschien een iets ander interieur en het kan zo op de markt.

Ik zou zeggen FIAT kom maar op met de Panda/Argo voor Europa.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”