Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Dag allemaal. Wij zijn aan het denken om een Fiat Panda te kopen als vervanger van onze huidige auto.

Praktisch gezien zijn wij in de markt voor een lichte, zuinige auto die wel mee kan in het verkeer.
Tegelijk hebben we ook behoefte aan wat ruimte.
Èn zoeken we een auto waar we redelijk recht in kunnen zitten.
Ook moet hij voldoende power hebben om een aanhangwagen(tje) te kunnen trekken. Niet volgeladen, maar hij moet het wel kunnen. Ofwel: we zoeken de ideale auto :mrgreen:
Daarbij ben ik lang (1m97) en heb begrepen dat in hoogte verstelbare stoelen dan wel erg prettig zijn.

Nu hebben we ons oog laten vallen op de Panda 3 (na 2012). We moeten en gaan zeer zeker nog eens een testrit maken. Om een idee te krijgen hoe ik met mijn 1m97 ga passen, maar ook wat het rijgedrag is.

Na veel rondneuzen op dit forum ben ik er achter dat ik sowieso voor de twinair turbo met 85 (86?) pk moet gaan. Maar dan? Ik zie veel types langskomen waardoor ik het spoor een beetje bijster ben. Ook via de diverse verkoopsites wordt ik niet veel wijzer.

Tegelijk loop ik tegen een, voor ons, groot gebrek aan: wij hebben een zoontje die in een kinderstoeltje zit. En dus is een deelbare achterbank wel erg belangrijk. Maar ik zie dat dit voor de Panda 3 geen optie is? Of zijn er toch modellen die dit wel hebben? Zo ja: welke?

Tegelijk vind ik een versie met 15" wielen toch mooier dan kleiner. (y)
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

In hoogte verstelbare bestuurders stoel vind je alleen in de "Lounge" versie (de lagere versies hebben dat niet) en met 1.97m zit je dan prima, alleen dan kan er niemand meer achter de bestuurder zitten met de stoel in de achterste stand, Ik ben 1.88m en heb nog 2 of 3 klikken over in de stoel verschuiving.

De TwinAir Turbo met 85 pk zou ik aanbevelen, daar mee kan je bovengemiddeld met het verkeer mee komen, alleen bij sportive rijstijl is die niet bepaald zuinig te noemen, bij mijn houd het op bij 1 op 12.5 :mrgreen:

Deelbare achterbank is gewoon verkrijgbaar, dit wordt aangeduid als 5 persoons versie, met 3 hoofdsteunen achterin en 3de gordel in het dak.

Rij gedrag is gewoon goed, zeker met de bij de Lounge vaak gebruikelijke 6Jx15" LM velgen met 185/55R15" banden, ik heb het allemaal wat extremer, Novitec verlagingsveren, 16" velgen met 215/40R16 banden voor en 205/45R16" banden achter. :mrgreen:

Stekene
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
Locatie: Stekene België

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Stekene »

Beste,
Als je kiest voor de lounge versie heb je een deelbare achterbank en ik heb ook de twinair 85pk met dualogic versnellingsbak. Waar we we een +/- 500kg vouwwagen achter treken zonder problemen.
Groetjes Ronan uit Stekene België

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Bedankt! Ik ga meteen eens kijken wat het aanbod hierin is.

Mag ik vragen wat jou Lounge zo ongeveer verbruikt? L/100km of km/L?
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Meteen gekeken.

Ik vind er wel nog best veel 'Lounge' modellen met een niet-deelbare achterbank. Dus het is geen regel ben ik bang dat ze allemaal een deelbare achterbank hebben.

Ik heb er zo snel 2 gevonden, maar die hebben 80K en 100K op de teller. Dat vind ik eigenlijk wat veel km's.
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Stekene
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
Locatie: Stekene België

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Stekene »

De deelbare achterbank is hier in België een optie pakket moet je wat geluk hebben bij tweedehands wagens dat er een bij is met deze optie en wat betreft de km stand ik had zelfde motor en dualogic versnellingsbak in mijn vorige auto
FIAT 500 165000km gedaan zonder problemen en die rijdt nog!!!!!

Stekene
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
Locatie: Stekene België

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Stekene »

Verbruik 5liter 1ookm gebruik geen eco knop wel redelijk zware voet.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Ahh kijk, inderdaad als het optie is, dan goed zoeken. Bedankt voor info!
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Stekene
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
Locatie: Stekene België

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Stekene »

Graag gedaan! En succes met uw zoektocht.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Nog tips waar ik op moet letten?

Bijvoorbeeld welk onderhoud te verwachten is bij welke km-stand? En dan met name op welke km-standen komen de grote zaken?
Wat zijn verder aandachtspunten (behalve achterklep-opener)

O! Weet iemand de afmetingen van de kofferbak. Dus gewoon met de achterbank omhoog? Ik moet spullen van 81x61cm geladen krijgen.

Welke km-stand is distributie? 5 jaar of xxkm?
Een panda uit 2012 met heel weinig op de teller (<30.000) zal toch recent distributieriem vervangen moeten hebben, niet?
EDIT: sufferd ben ik: distributieketting -> 10 jaar :rofl:
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Fred Schuit
Forumgebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Fred Schuit »

Kijk hier even:

http://aftersales.fiat.com/elum/Model.a ... _number=#1" onclick="window.open(this.href);return false;

Op pagina 182 e.v. krijg je w.s. antwoord op wat je vraagt. Wel eerst even het (vermoedelijke) bouwjaar invullen.
Ook denk ik dat je hier alle voertuigafmetingen kunt vinden maar heb ik niet onderzocht.

Wij rijden nog maar 1.5 jaar in een Panda Twinair turbo uit 2014 met dik 60.000 km. achter de rug. Tot nu toe geen enkel probleem of iets stuk gehad, de vorige eigenaar trouwens ook niet. "Met op tijd onderhoud gaat er weinig fout" zeg ik dan maar. Panda's zijn gewoon erg betrouwbare auto's en nog leuk om te zien ook. Ze rijden een klasse beter dan de vergelijkbare concurrentie is onze ervaring. Hiervoor hadden we een Panda 169 welke ook probleemloos zijn kilometers maakte.
Wel zou ik een exemplaar met volledige onderhoudshistorie (gedocumenteerd) aanschaffen maar dat is eigenlijk een open deur. Oh ja, een tip: kieper er de door de fabriek voorgeschreven motorolie in. Het multiairsysteem is hier nogal gevoelig voor. Doe je dat niet dan kun je problemen verwachten met een dure reparatie tot gevolg. Veel succes met het vinden van een passende Panda!
Tjongejongejonge!

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Dank je voor het uitgebreide antwoord. Dat is echt heel handig!

Ik had inderdaad gelezen dat olie heel nauw luistert. De tip om een kan olie te hebben staan van de dealer vond ik ook wel een handige!

Verder, daarna, zou deze olie voldoen?:

AVANZA MSP 0W-30 ? (EDIT: is ACEA C2)

Als het goed is gaan we maandag kijken. Dus ben benieuwd. Hopelijk pas ik met mijn 1m97.
Laatst gewijzigd door Danoontje op 05 sep 2018 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Fred Schuit
Forumgebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Fred Schuit »

Dat zou ik zo niet durven zeggen. Ik gebruik (op advies van de Fiat-dealer) Selènia K 5W-40 voor onze Twinair turbo. Selènia is het eigen oliemerk van Fiat en ook door hun ontwikkeld. Sinds kort is de Selènia divisie overgenomen door Petronas. Ze werken nog wel samen begreep ik. Hoe dan ook, ik denk dat het merk olie niet zoveel uitmaakt zolang hij maar aan de ACEA C3 specificatie voldoet. Maar wellicht zijn er hier mensen op het forum die je meer kunnen vertellen.
Enneh... mocht je niet passen dan zaag je toch gewoon een gat in het dak? :P
Tjongejongejonge!

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door kees5 »

In de twinair gaat olie 0W30...…!!

Gebruikersavatar
Fred Schuit
Forumgebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Fred Schuit »

Hmmm... interessant kees5. Ik heb het instructieboekje er even op nagekeken en daarin staat: "Smeermiddelen voor 0.9 Twinair 85pk en 1.2 8V 69pk benzinemotoren SAE 5W-40 ACEA C3 volledig synthetisch smeermiddel. Fiat-kwalificatie 9.55535-S2." Onder het kopje "Originele vloeistoffen en smeermiddelen" lees ik Selenia K-P.E. reference no. F603.C07.
Voor de 0.9 Twinair 65pk is het inderdaad SAE 0W-30 ACEA C2 Fiat-kwalificatie 9.55535-GSI. Selenia Digitek P.E. voldoet onder andere aan deze kwalificatie. Ik denk te begrijpen dat in de 85pk versie een andere specificatie olie gaat dan in de 65pk variant. Nou dacht ik dat de vraagsteller wilde gaan kijken naar een 85pk versie, vandaar. Hoe dan ook, ik ga maar af op wat het instructieboekje voorschrijft, lijkt me nooit verkeerd.
Tjongejongejonge!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”