Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door kees5 »

Heb pas een 30.000 kilometer beurt gehad met de 80 pk lounge en getuned naar 103 pk.
getuned is al een tijd geleden hoor .toen stond de teller op 500 km.
Volgens de garage is dit afkomstig van fiat dat er 0W30 in moet tegenwoordig en het staat ook op mijn rekening .
Onderhoud is gedaan bij Alblas auto in Papendrecht..

Gebruikersavatar
Fred Schuit
Forumgebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Fred Schuit »

Oké. Zou het dan bouwjaar afhankelijk kunnen zijn? Onze (licht getunede) 85pk Trekking is van januari 2014. Jouw Panda is van half 2017? Is dat al het model met de verbeterde motor? Het zou kunnen zijn dat vanaf dat bouwjaar andere olie voorgeschreven wordt, ik heb geen idee eigenlijk. Zal mijn dealer eens vragen, ze weten nogal veel.
Tjongejongejonge!

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door johan 1956 »

Mijn Panda 319, twinair 80 pk 2015 lounge, met plus pakket, _O_ _O_ _O_ _O_ heeft 0w30 olie nodig. En hij gebruikt het ook. Zit nu in Frankrijk en rij smalle bergop gaande wegen met veel haarspeldbochten, en dan is de turbo ideaal, maar ik moet dan nog vaak terug schakelen naar zijn 1. Mijn gemiddelde gebruik na 37000 km is 1: 15. Dat is incluis circa 8000 km met een caravan erachter en zo een 10000 km met een dakkoffer er op. En ik blijf lachen met mijn Panda

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

Bij mijn houd het op bij 1 op 12.5, ik moet er wel bij vertellen dat dit vooral woonwerk en korte stukken is, met afwisselde wegen, stad, provinciaal, en snelweg, en dit alles met een bovengemiddelde sportive rijstijl. :mrgreen:
Verder zullen mijn brede banden ook wel bijdragen aan een slechter verbruik, ik denk dat het echt wel uit zal maken of je een standaard 175/65R14" band of 215/40R16" band op de vooras hebt zitten.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Maandag gaan we naar een Fiat Panda 2012 (Twinair loung 86pk turbo)

Ik heb al rondgezocht, maar ik kan het niet heel goed vinden: waar moet ik allemaal op letten?

1) Ik las ergens iets van de kofferklep? Maar kan dit niet terugvinden?
2) Ik las ook iets over de automatische start-stop: beter ervan uitgaan dat deze niet functioneert?
3) Verder nog zaken?
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

Danoontje schreef:Maandag gaan we naar een Fiat Panda 2012 (Twinair loung 86pk turbo)

Ik heb al rondgezocht, maar ik kan het niet heel goed vinden: waar moet ik allemaal op letten?

1) Ik las ergens iets van de kofferklep? Maar kan dit niet terugvinden?
2) Ik las ook iets over de automatische start-stop: beter ervan uitgaan dat deze niet functioneert?
3) Verder nog zaken?
De Microswitch van de achterklep kan problemen geven, dat zie je op je dashboard als er een deurtje getoond wordt op de dashboard display.
Als hij stuk is of gaat dan moet het hele deel met de naam Panda erop vervangen worden.
Start stopt werkt bij mijn nooit ook al staat het gewoon aan, er zijn heel veel reden te bedenken waarom het niet werkt.
Bij de proefrit zorgen dat als de motor warm is je een paar keer vol door de versnelling doortrekt, zodat maximale boost aanwezig is, bij stoterig gedrag kunnen de bobines of bougies de oorzaak zijn.

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Dank je!

Dat met de microswitch, is die niet zelf te vervangen bij Fiat. Mijn kangoo had hetzelfde probleem. Ik heb toen kastje opengemaakt. De switch vervangen en daarna weer dichtgemaakt. Was niks anders dan een microswitch waar het ijzeren armpje vanaf is gehaald.

Heeft de fiat Panda nog vaste minpuntjes? / aandachtspuntjes? En dan denk ik aan schakelaars en zo.


Nog een extra vraag: Het betreft een 2012 Panda Lounge met 86pk turbo. Zit daar niet standaard een navi kitje is (tomtom blue&me)? Ze verkopen hem namelijk als 'Multimedia-voorbereiding'. Maar op het dashboard staat wel de Tomtom navi-beugel. Kan het niet zijn dat ze het schermpje er gewoon niet meer er bij hebben? Terwijl dat standaard wel erbij hoort? (dan zou ik daarop kunnen afdingen).
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door kees5 »

Even wat schrijven.

Het start stop systeem werkt gewoon .. alleen moet hij in zijn vrij staan als je gestopt bent..dan werkt ze ..

De tom tom wordt er niet bijgeleverd wel het dockstation.
De tomtom bleu en me is wel prijzig en je moet elk jaar een update kopen .en is ook maar een klein beeld schermpje.
Kijk of je een passende tomtom kunt vinden met life time kaart update enz enz.zijn ook een stuk goedkoper... je zit dan alleen met de voedingsdraad.
Maar iemand die handig is werkt hem wel weg achter het dashboard.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

Danoontje schreef:Dank je!

Dat met de microswitch, is die niet zelf te vervangen bij Fiat. Mijn kangoo had hetzelfde probleem. Ik heb toen kastje opengemaakt. De switch vervangen en daarna weer dichtgemaakt. Was niks anders dan een microswitch waar het ijzeren armpje vanaf is gehaald.

Heeft de fiat Panda nog vaste minpuntjes? / aandachtspuntjes? En dan denk ik aan schakelaars en zo.


Nog een extra vraag: Het betreft een 2012 Panda Lounge met 86pk turbo. Zit daar niet standaard een navi kitje is (tomtom blue&me)? Ze verkopen hem namelijk als 'Multimedia-voorbereiding'. Maar op het dashboard staat wel de Tomtom navi-beugel. Kan het niet zijn dat ze het schermpje er gewoon niet meer er bij hebben? Terwijl dat standaard wel erbij hoort? (dan zou ik daarop kunnen afdingen).
Zoals eerder vermeld, de 2012 TwinAir Turbo's hadden wat problemen met de bobines, is volgens mijn ook een terug roep actie voor geweest als ik het goed heb.
Verder is het belangrijk dat de auto op tijd zijn service beurten heeft gehad en dat de juiste olie is toegepast.
De UniAir (MultiAir) module is heel gevoelig voor vuile olie en verkeerde olie en het olie filtertje van de module kan dan vervuilt/verstopt raken waardoor de module te weinig olie krijgt en kapot kan gaan.
Veel mensen willen het afdoen als niet relevant of niet vaak voorkomend, maar ik heb het ook gehad bij mijn 2012 TA 85 turbo en gelukkig viel het bij mijn nog onder de garantie, anders kost het grof weg € 1.250,- all-in om te maken.
Als je de dashboard cradle van het 2017 model koopt (die past ook bij een 2012 model maar is zonder stroom voorziening) dan kan je gewoon je SmartPhone gebruiken als navigatie, heeft veel meer mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Fred Schuit
Forumgebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Fred Schuit »

Ik was vanmorgen even koffie drinken bij mijn Fiat-dealer en heb daar de vraag gesteld over welke olie er nu eigenlijk in de Twinair moet. Beide genoemde varianten zijn (waren) mogelijk maar tegenwoordig vullen ze het carter met 0W30. Was nu ook hun advies, dus laten het we maar voortschrijdend inzicht noemen. Dus je had en hebt wel een punt kees5!

Microswitch van de achterklep was meer een probleem van de Panda 169 dacht ik? Of is dat bij de 319 nog steeds een issue.

Start-stop werkt bij ons ook gewoon maar we gebruiken het nooit. Wonen op het platteland... 8*) . Wanneer het niet werkt is het vaak te wijten aan een te lage batterijspanning heb ik begrepen. Dan schakelt het systeem zichzelf uit.

TomTom was een optie inderdaad, hoort er niet standaard bij. Bij die van ons zit 'ie wel (dank vorige eigenaar!) en werkt gewoon goed. Even wachten op een aanbieding als je 'm wilt updaten, scheelt nogal eens wat muntjes. De optie van kees5 is een goed advies, evenals die van Riddick.

Voor wat betreft de minpuntjes: wij zijn ze na ruim 60.000 kilometer nog niet tegen gekomen. Nou hebben wij zo wie zo maar weinig trammelant met auto's gelukkig en we rijden al ruim 58 jaar Fiat. Slechte Italiaanse zooi... :rofl:
Tjongejongejonge!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

Fred Schuit schreef:Ik was vanmorgen even koffie drinken bij mijn Fiat-dealer en heb daar de vraag gesteld over welke olie er nu eigenlijk in de Twinair moet. Beide genoemde varianten zijn (waren) mogelijk maar tegenwoordig vullen ze het carter met 0W30. Was nu ook hun advies, dus laten het we maar voortschrijdend inzicht noemen. Dus je had en hebt wel een punt kees5!

Microswitch van de achterklep was meer een probleem van de Panda 169 dacht ik? Of is dat bij de 319 nog steeds een issue.

Start-stop werkt bij ons ook gewoon maar we gebruiken het nooit. Wonen op het platteland... 8*) . Wanneer het niet werkt is het vaak te wijten aan een te lage batterijspanning heb ik begrepen. Dan schakelt het systeem zichzelf uit.

TomTom was een optie inderdaad, hoort er niet standaard bij. Bij die van ons zit 'ie wel (dank vorige eigenaar!) en werkt gewoon goed. Even wachten op een aanbieding als je 'm wilt updaten, scheelt nogal eens wat muntjes. De optie van kees5 is een goed advies, evenals die van Riddick.

Voor wat betreft de minpuntjes: wij zijn ze na ruim 60.000 kilometer nog niet tegen gekomen. Nou hebben wij zo wie zo maar weinig trammelant met auto's gelukkig en we rijden al ruim 58 jaar Fiat. Slechte Italiaanse zooi... :rofl:
Bij mijn was deze gewoon stuk, en kon je de achterklep er niet mee open krijgen, ook dit was een gevalletje dat gemaakt is onder garantie. :wink:

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Riddick »

Wat ook verstandig is om goed te testen, zijn de knoppen op het stuur, ik heb ze bij allebei mijn 85 Lounge Panda's moeten vernieuwen omdat ze niet naar behoren werkte. :wink:

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door Danoontje »

Binnen nu en 3 weken krijgen we bericht dat we hem mogen ophalen: Onze Fiat Panda Lounge uit 2012.

Proefgereden: Had echt niet verwacht dat dit bakkie zo'n power zou hebben!
Behalve bij eco, dan is het 2pk non-turbo :rofl: :rofl:

Nee, ik hoop dat we hier voorlopig relatief kostenloos mee kunnen rondtuffen 8)

Wel nog trekhaakje onder laten bouwen. Kost bij de dealer 700,-, elders 500,-. Dus dat laten we elders doen. Alleen met 1 auto en een trekhaak-plaatsenden garage iets op afstand is dat iets lastig heen-en-weer pendelen |:|

Wel zou ik graag nog de stadslichten in de bumper en de achteruitrij verlichting willen vervangen voor spierwit licht. Dat gele vind ik maar niks.
Moet ik bij de fiat daarvoor rekening houden met storingen door de leds? Mijn kangoo was erin douwen en klaar.

Idem voor interieur verlichting, daar had ik eerste fellere leds in. kan dat bij de panda ook? Of moeten die voldoende aan bepaalde eisen (storingsvrij)?
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door kees5 »

Bij de fiat panda kan je H4 led lampen erin zonder canbus..

De DRL moet 50w LED remlicht / BAY15D / P21-5w
Kleur
Wit

Mistlicht Canbus LED vervangingslamp 50w
Maat
H11

Achteruitrijlicht,,,W16W-T15 met canbus

https://www.xenonlamp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; die kan je altijd bellen voor advies.. succes

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Fiat Panda >2012 kopen: hulpvragen

Bericht door arnold66 »

Voor wat betreft de olie,
Twin-air turbo euronorm 5 = 5W40 C3
Twin-air turbo euronorm 6 = 0W30

Dus de 85 pk versie 5W40 C3 en de 80 pk versie 0W30

Voor wat betreft het licht in de panda kan ik ook het volgende vertellen.

Phillips X-treme Ultinon led H4,
In nederland kosten ze de hoofdprijs, echter ik het ze in Croatie besteld voor de helft van hetgeen ze hier kosten.
Toch moet je er ca 160 eurie voor aftikken, echter het lichtbeeld is perfect en staat niet in vergelijk tot de ietswat goedkopere setjes van bv Xenonlamp.nl die het uiteraard ook niet verkeerd doen.

Voor wat het verschil in olie zou ik wel eens willen weten of er een verschil is in de motoren van de 80 en 85 pk versies.
Misschien een andere twinair module? Wellicht kan Riddick hier meer over vertellen, overigens is die goede kerel best wel goed op de hoogte van alles, hierbij mijn complimenten kerel :-)
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”