Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Snelheden ECO en niet ECO
Moderators: Erik 319, michiel van g.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
- 1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012
Snelheden ECO en niet ECO
Ik ben even nieuwsgierig:
Welke snelheden op ECO-stand en welke snelheden niet op ECO?
Ik heb voor mijzelf in mijn hoofd een richtlijn, maar weet niet of dat juist is:
<80km (bij niet te veel heuvel): ECO
80-100 ECO/niet-ECO hangt af van belading en van hellingen
100+ niet ECO
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van lading. Met 4 man in de auto hier in het Zuiden ga je niet ver komen op de ECO stand.
Ik probeer zo zuinig mogelijk met de Panda te rijden. Is dit iets wat jullie kunnen delen? Of andere adviezen?
Welke snelheden op ECO-stand en welke snelheden niet op ECO?
Ik heb voor mijzelf in mijn hoofd een richtlijn, maar weet niet of dat juist is:
<80km (bij niet te veel heuvel): ECO
80-100 ECO/niet-ECO hangt af van belading en van hellingen
100+ niet ECO
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van lading. Met 4 man in de auto hier in het Zuiden ga je niet ver komen op de ECO stand.
Ik probeer zo zuinig mogelijk met de Panda te rijden. Is dit iets wat jullie kunnen delen? Of andere adviezen?
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk
- kees5
- Forumgebruiker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
- 1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
- Been thanked: 2 times
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Nou als ik het eerlijk moet zeggen het maakt mijn niet uit.
Het is een panda twinair en hij brengt me van A naar B zo'n 25000 km per jaar.
Ik heb nu mijn 2e twinair 80 pk en getuned naar 103 pk en ze rijden perfect.. en als ie zijn 3e verjaardag viert gaat ie eruit en komt er weer een nieuwe.
Ik wens je veel succes met je berekeningen....
Het is een panda twinair en hij brengt me van A naar B zo'n 25000 km per jaar.
Ik heb nu mijn 2e twinair 80 pk en getuned naar 103 pk en ze rijden perfect.. en als ie zijn 3e verjaardag viert gaat ie eruit en komt er weer een nieuwe.
Ik wens je veel succes met je berekeningen....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
- 1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Nou, ik heb de auto ook gekocht om zuiniger te rijden dan de vorige (niet om zo zuinig te rijden als Fiat zegt dat de Panda dat doet, want dat gaat gewoon niet). Maar ik vind het wel interessant wat nu de toegewezen momenten om wel en niet eco te gebruiken. Lijkt mij logisch dat daar toch ergens een leidraad in moet zijn.
De luxe om een auto na 3 jaar weg te doen hebben wij financieel helaas niet. Dus wil ik wel een beetje zuinig met de auto zijn.
De luxe om een auto na 3 jaar weg te doen hebben wij financieel helaas niet. Dus wil ik wel een beetje zuinig met de auto zijn.
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Zuiniger rijden -> goedkoper rijden. Zuinig op auto zijn met intensie om deze langer te behouden. Al eens gedacht aan een lpg-installatie? Verbruik ligt hoger, maar door lage literprijs rij je nog goedkoper.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Volgens mij heeft Fiat ook nooit beweerd dat de 312 zuiniger is dan de 169..
Eco wil alleen zeggen dat het milieu vriendelijker is met uitstoten, niet perse zuiniger.
Eco wil alleen zeggen dat het milieu vriendelijker is met uitstoten, niet perse zuiniger.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
- 1e Panda-achtige: geen meer
- Locatie: Roermond
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Heb geen eco .....ImcoPoelman schreef:ECO - Stadsverkeer, daar buiten ECO uit
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
- 1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
- Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
- Locatie: Waubach
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Bij mij maakt het geen ruk uit, ik leg het uit,,,
Als ik op eco naar de 100 wil, duurt het een klein uurtje hierbij is de tijd die je nodig het veeeeeel te lang, hij verbruik dat veel brandstof.
Als je zonder eco naar de 100 wilt duurt het maar enkele seconden, brandstof gespaard,,,,toch?
Ik snap ook niet waar de drang vandaan komt om extra zuinig te gaan rijden met een panda, mensen in godsnaam als jullie de benzine bij 1 op 14 met een zware voet niet kunnen betalen, dan koop een Vespa Caio, ook italiaans btw.
Danoontje wilde ook nog gaan chippen las ik net, kerel prima idee, maar weet je hoe veel litertjes benzine je kan kopen voor ca 450euro?
Nu lees ik dan je ultra zuinig wilt gaan rijden????????
Ik snap het niet meer.
Als ik op eco naar de 100 wil, duurt het een klein uurtje hierbij is de tijd die je nodig het veeeeeel te lang, hij verbruik dat veel brandstof.
Als je zonder eco naar de 100 wilt duurt het maar enkele seconden, brandstof gespaard,,,,toch?
Ik snap ook niet waar de drang vandaan komt om extra zuinig te gaan rijden met een panda, mensen in godsnaam als jullie de benzine bij 1 op 14 met een zware voet niet kunnen betalen, dan koop een Vespa Caio, ook italiaans btw.
Danoontje wilde ook nog gaan chippen las ik net, kerel prima idee, maar weet je hoe veel litertjes benzine je kan kopen voor ca 450euro?
Nu lees ik dan je ultra zuinig wilt gaan rijden????????
Ik snap het niet meer.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.
- Plearakke
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 dec 2019 23:43
- 1e Panda-achtige: Panda twinair turbo 85
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Chippen daar wordt die toch zuiniger van, i.v.m. het betere rendement?
Ik snap Danoontje wel.....
En ik snap zijn vraag over de ECO-knop ook wel.
Hij wil gewoon weten waar het omslagpunt ligt bij zuinig rijden, en daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Gewoon proefondervindelijk uitproberen.
Dat lijkt mij het betrouwbaarst, Dannoontje.
Of ben je er inmiddels al achter wat het beste uitpakt?
Ik snap Danoontje wel.....
En ik snap zijn vraag over de ECO-knop ook wel.
Hij wil gewoon weten waar het omslagpunt ligt bij zuinig rijden, en daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Gewoon proefondervindelijk uitproberen.
Dat lijkt mij het betrouwbaarst, Dannoontje.
Of ben je er inmiddels al achter wat het beste uitpakt?
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Na mijn custom tuning (110 pk) rij ik vaak in ECO stand omdat daar nu de standaard ECU map zit met 85 pk, maar wel met de ECO gaspedaal response.
Rij 1 op 13.5 in ECO 85 pk, waar dat voor de tuning 1 op 11.5 was met 85 pk.
In de 110 pk stand rijd hij nu 1 op 11.5.
Rij 1 op 13.5 in ECO 85 pk, waar dat voor de tuning 1 op 11.5 was met 85 pk.
In de 110 pk stand rijd hij nu 1 op 11.5.
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Hoi
85pk in ecostand 175km/u 1 op 17,5
Eco uit 190 km/u 1 op 15
Gr Mark
Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
85pk in ecostand 175km/u 1 op 17,5
Eco uit 190 km/u 1 op 15
Gr Mark
Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Zonder eco stand, alleen korte stukken van max 3 km. Gemiddeld 1 op 11. Kan ook niet zeggen dat ik er wakker van lig van het plezier mij de twinair geeft
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Snelheden ECO en niet ECO
Bij 190 haalt die van mij niet eens 1 op 10....
Zuiniger dan 1 op 16,5 haal ik niet net 120/130 km p/u
Zuiniger dan 1 op 16,5 haal ik niet net 120/130 km p/u
Re: Snelheden ECO en niet ECO
GPS snelheden op telefoon. 2 personen. In de auto op Duitse baan.
Gr
Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk