Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Moderators: Erik 319, michiel van g.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Beweert Fiat dat van die 200.000 km?
Zou best kunnen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een fabrikant een te verwachten levensduur zien opgeven.
Zou best kunnen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een fabrikant een te verwachten levensduur zien opgeven.
312=500 319=Panda.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Er zijn vast mensen die een TwinAir nog sneller ‘op’ krijgen. Alles staat of valt met juiste onderhoud, de onderdelen en HOE ga je ermee om.
Bovendien nog een leuke uitspraak, wie zegt dat jij over 5 jaar deze auto nog hebt? Privé situatie kan veranderen (gezinsuitbreiding hoort een grote auto bij ) of je raakt betrokken bij een ongeluk.
Bovendien nog een leuke uitspraak, wie zegt dat jij over 5 jaar deze auto nog hebt? Privé situatie kan veranderen (gezinsuitbreiding hoort een grote auto bij ) of je raakt betrokken bij een ongeluk.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Het is iets anders, tijdens ontwikkeling van de TwinAir werd er door de leiding gevende van FIAT/FCA een motor verlangt die minimaal 200.000 km mee zou moeten gaan zonder grote problemen.erguly schreef:Beweert Fiat dat van die 200.000 km?
Zou best kunnen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een fabrikant een te verwachten levensduur zien opgeven.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
200.000 moet toch te doen zijn.
En ach. Over een paar jaar zijn er vast wel ruilmotoren voorhanden van schadeauto's.
En ach. Over een paar jaar zijn er vast wel ruilmotoren voorhanden van schadeauto's.
312=500 319=Panda.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Als ik een motor ga/moet ruilen dan gelijk een Abarth blok erin.erguly schreef:200.000 moet toch te doen zijn.
En ach. Over een paar jaar zijn er vast wel ruilmotoren voorhanden van schadeauto's.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Motorblok kan ook gereviseerd worden, is deze beter als nieuw .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Beter dan nieuw?
Kan dat wel?
Kan dat wel?
312=500 319=Panda.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
In de fabriek wordt het op lopende band inelkaar gezet en als alles functioneert, volgende. Bij reviseren wordt bv bij een cil.kop alles op maat afgeslepen, tenminste als je dat goed doet. Mijn cilkop van selecta is gereviseerd en die is fluisterstil rond 3000tpm. Zelfs mijn 1100mpi maakt meer geluid.
Reviseren kost iets meer dan alleen blok verwisselen, daarom heeft laatste de voorkeur.
Reviseren kost iets meer dan alleen blok verwisselen, daarom heeft laatste de voorkeur.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Dan zal het reviseren inderdaad aanzienlijk duurder zijn dan een ruilblok als je kijkt naar wat arbeidsloon tegenwoordig kost.
Er stond laats ergens een twinair te koop met 270.000 km dus zo slecht zal een twinair niet zijn.
Er stond laats ergens een twinair te koop met 270.000 km dus zo slecht zal een twinair niet zijn.
312=500 319=Panda.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Als je cilinderkop 'afgeslepen is' (volgens mij heet dat gewoon vlakken, maar goed) dan was je kop niet recht meer.
Elk laagje dat van je kop er af gehaald word, word het blok echt niet beter van. Na 2x vlakken ga je echt geen 3e x vlakken meemaken want dan stoten je cilinder alles stuk..
Maar goed.. reviseren beter dan nieuwe.. ik ga hem onthouden..
Dat reviseren duurder is dan een nieuw blok, dat klopt wel.
Onze diesel was de ketting van gebroken en om alles weer te reviseren was dik over de 2000 euro voor alleen de revisie.
Een 2e hands blok gescoort met 99.000 op de teller en een half jaar garantie voor 860 euro. In totaal met vervangen 1400.
Elk laagje dat van je kop er af gehaald word, word het blok echt niet beter van. Na 2x vlakken ga je echt geen 3e x vlakken meemaken want dan stoten je cilinder alles stuk..
Maar goed.. reviseren beter dan nieuwe.. ik ga hem onthouden..
Dat reviseren duurder is dan een nieuw blok, dat klopt wel.
Onze diesel was de ketting van gebroken en om alles weer te reviseren was dik over de 2000 euro voor alleen de revisie.
Een 2e hands blok gescoort met 99.000 op de teller en een half jaar garantie voor 860 euro. In totaal met vervangen 1400.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Misschien ongelukkige woordkeuze, ik bedoel dat de (nieuwe) kleppen te pas worden geslepen in hun nieuwe klepzittingen. En idd cil.kop wordt gevlakt, alleen vlakken is niet cil.kop reviseren .
En reviseren is beter als nieuw, mits je dit goed doet. Ook hier heeft ieder een eigen betekenis ervan .
@Bero, je wist wel wat ik bedoel, maar goed.......
Als kop kromgetrokken is dat er veel afgeslepen moet worden, dan is onderblok ook niet vlak meer lijkt mij. Dan heeft het idd geen zin meer.
En reviseren is beter als nieuw, mits je dit goed doet. Ook hier heeft ieder een eigen betekenis ervan .
@Bero, je wist wel wat ik bedoel, maar goed.......
Als kop kromgetrokken is dat er veel afgeslepen moet worden, dan is onderblok ook niet vlak meer lijkt mij. Dan heeft het idd geen zin meer.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Laten we het een keertje, op een ander tijdstip, aan Ivo vragen, die is bijna expert in de blokken..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
De bovenkant van een motorblok trekt niet zomaar krom, meestal zijn deze van gietstaal, de massa is veel groter en het is veel stijver. De lichtmetalen kop kan door plaatselijke oververhitting wel makkelijk krom trekken. Meestal wordt het vlakken van het deck alleen gedaan omdat dit door corrosie niet meer mooi vlak is. Mocht hett nodig zijn wordt er daarna gewoon iets van de zuigerkroon afgedraait.
Een kop vlakken kan echt wel vaker dan 2 keer, ligt er voornamelijk aan hoeveel er de vorige keren is afgegaan....
Een kop vlakken kan echt wel vaker dan 2 keer, ligt er voornamelijk aan hoeveel er de vorige keren is afgegaan....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07 jun 2018 13:03
- 1e Panda-achtige: Twinair 85pk dualogic lounge 2018
- 2e Panda-achtige: Geen panda maar 500L van 1971
- Locatie: Stekene België
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Beste
Ik heb met mijn vorige twinair dualogic 165000km gereden en hij rijd nu een jaar verder nog steeds zonder problemen. Ik heb wel alle 25000km een groot onderhoud laten doen in merkgarage.
Ronan
Ik heb met mijn vorige twinair dualogic 165000km gereden en hij rijd nu een jaar verder nog steeds zonder problemen. Ik heb wel alle 25000km een groot onderhoud laten doen in merkgarage.
Ronan
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 17 mei 2015 10:49
- 1e Panda-achtige: 2002 1100 Hobby
Re: Aankoop advies - Lage kilometerstand of beter aanbod?
Even een status update:
Na besloten te hebben voor de Panda met lage kmstand, belde ik voor een afspraak op dezelfde dag om hem op te halen. De Panda bleek een uur daarvoor te zijn verkocht.
Vandaag een proefrit gemaakt in de Panda met hoger kmstand: de koppeling voelde erg zwaar bij het intrappen en de motor stotterde enrom. Op zijn zachts gezegd een aanfluiting voor een "dealeronderhouden" auto. Ik heb het hierover met de garage gehad maar zij gaven aan dat "de auto nog volledig goed afgeleverd zou worden". De auto zag er fantastisch uit maar een zware koppeling en enorm schokkende auto geeft me geen vertrouwen. Op de snelweg haalde hij met veel gemok net de 130km/h(terwijl het de 85 is...)
Ik ga de auto dus niet kopen en verder op zoek, maar puur uit interesse, is een zware koppeling en schokkende motor logisch verklaarbaar bij de twinair blokken? Dan weet ik dat ter referentie voor volgende proefritten.
Na besloten te hebben voor de Panda met lage kmstand, belde ik voor een afspraak op dezelfde dag om hem op te halen. De Panda bleek een uur daarvoor te zijn verkocht.
Vandaag een proefrit gemaakt in de Panda met hoger kmstand: de koppeling voelde erg zwaar bij het intrappen en de motor stotterde enrom. Op zijn zachts gezegd een aanfluiting voor een "dealeronderhouden" auto. Ik heb het hierover met de garage gehad maar zij gaven aan dat "de auto nog volledig goed afgeleverd zou worden". De auto zag er fantastisch uit maar een zware koppeling en enorm schokkende auto geeft me geen vertrouwen. Op de snelweg haalde hij met veel gemok net de 130km/h(terwijl het de 85 is...)
Ik ga de auto dus niet kopen en verder op zoek, maar puur uit interesse, is een zware koppeling en schokkende motor logisch verklaarbaar bij de twinair blokken? Dan weet ik dat ter referentie voor volgende proefritten.