Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Sofia
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2020 10:05

Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Bericht door Sofia »

Hallo pandaliefhebbers!

Ik ga binnenkort mijn eerste auto aanschaffen - razendspannend! Ik heb al jaren een zwak voor de panda, eigenlijk sinds ik een prachtige oude panda 4x4 tegenkwam op de top van een Italiaanse "dolomiet"... Dus toen ik deze voorbij zag komen was mijn interesse wel gewekt: http://www.arnovanputtenautos.nl/Fiat/P ... so=galerij.

Hebben jullie ervaring met een panda op aardgas? Wat denken jullie van deze auto? Ik zag al wat goede tips staan voor mijn proefrit (morgen) op het vorige topic, daar ga ik dankbaar gebruik van maken :-).

Mijn vader wist me te vertellen dat je een twinair/tweetakt hoog in de toeren moet houden, want dat zou beter zijn voor de motor. Mijn reactie was: 'maar dan zuipt ie toch veel meer?!' Wat is jullie ervaring hiermee? Heeft mijn pa (weer eens) gelijk, of kan ik hem deze keer met een korreltje zout nemen...?

Dank voor meedenken!!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Bericht door Riddick »

Volgens mijn is het niet wild in Nederland met tankstation waar je CNG Aardgas kan tanken.

Sofia
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2020 10:05

Re: Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Bericht door Sofia »

Nee, maar er is er wel een vlakbij mijn huis, en ik ga vooral woon-werk rijden. De benzinetank ernaast is 35 liter begreep ik.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Bericht door Erik 319 »

Hoge toeren hoeft niet perse met een twinair. (Is gewoon 4 tact hoor) maar je laat hem al gauw hoog in de toeren draaien omdat het voor je gevoel niet logisch is om bij 2500 rpm door te schakelen.
Het schakeladvies kun je opvolgen en dan rijd je met weinig toeren.
Je kunt het ook negeren en lekker gassen maar dan verbruikt ie inderdaad veel meer.
Bij een oude fire motor was het wel zo dat ie niet te weinig toeren moest maken omdat ie dan soms meer gebruikte ipv minder.
312=500 319=Panda.

Sofia
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2020 10:05

Re: Aanschaf panda & toerental hoog houden: feit of fictie?

Bericht door Sofia »

Gewoon 4-takt :o... Ik ben een vreselijk groentje (maar vind het allemaal wel interessant, ga er nog even op studeren). Dankje! Dat is een mooi onderbouwd antwoord; dan snap ik waar de opmerking vandaan kwam.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”