Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Storing starten.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Bramm
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2013 12:09
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2
2e Panda-achtige: 2012

Storing starten.

Bericht door Bramm »

Bij het starten is al een aantal keer voorgekomen dat spontaan de ruitenwissers twee drie slagen maken en de motor slecht start. Nu start de auto helemaal niet meer. Alle lampjes branden en de accu lijkt vol.
Auto hiervoor al twee keer bij de garage geweest. Hebben de software geupdate en de tweede keer gereset? Blijkt nu zonder resultaat. Hij start normaal gewoon goed? Iemand ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Storing starten.

Bericht door bero »

Geen idee.. Maar eerder een vraag, heb je nu een 169 of een 312 ?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Bramm
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2013 12:09
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2
2e Panda-achtige: 2012

Re: Storing starten.

Bericht door Bramm »

Het is een model 312. Het probleem is opgelost. ANWB erbij geweest die zij dat accu kapot was. Omdat er nog garantie op de auto zit is de accu door de FIAT garage vervangen door een nieuwe. Vooralsnog start en rijdt de Panda weer lekker

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Storing starten.

Bericht door zigster123 »

Toch jammer dat de garage dat gemist heeft. Er word toch echt teveel naar de "computer" gekeken en te weinig nagedacht.

rove72
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2007 18:49

Re: Storing starten.

Bericht door rove72 »

Bramm schreef:Bij het starten is al een aantal keer voorgekomen dat spontaan de ruitenwissers twee drie slagen maken en de motor slecht start. Nu start de auto helemaal niet meer. Alle lampjes branden en de accu lijkt vol.
Auto hiervoor al twee keer bij de garage geweest. Hebben de software geupdate en de tweede keer gereset? Blijkt nu zonder resultaat. Hij start normaal gewoon goed? Iemand ervaring hiermee?
Gebeurt bij mij nu ook. Accu krijgt startmotor niet rond en de ruitenwissers maken een paar slagen ook al staan ze op 'uit'. Lijkt in mijn geval op een kapotte accu. Best snel na 3 jaar. Accu heeft 11,9 volt en tijdens starten zakt de spanning tot minder dan 7 volt.
Indien auto toch start dan loopt de spanning meteen naar 13,8 V. Staat nu aan de lader en maar een afspraak met de dealer gemaakt.

Ik begrijp niet waarom die ruitenwisser dan een paar slagen maakt :S
Panda TwinAir Turbo 85 Lounge
(ex Panda 1.2 69 Edizione Cool)
(ex Panda 1000 i.e.)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Storing starten.

Bericht door Robert100HP »

Dit soort onverklaarbare dingen worden veroorzaakt door het Can-Bus systeem, meerdere modules controleren continue alle elektrische en elektronische componenten in de auto. Door een onderlinge mis communicatie van de modules bij een te grote spanningsval gebeuren de gekste dingen... De 13,8 Volt die je meet is de spanning die de dynamo naar de accu stuurt. Die 11,3 Volt van de accu wordt veroorzaakt door een sluiting tussen de platen, blijf je er mee doorrijden dan raakt de dynamo ook defect.
Afgelopen zomer kon ik mijn Panda die 2 minuten daarvoor met warme motor was stil gezet niet meer starten. Verlichting c.v.en ramen werkten nog wel maar als er vermogen (starten) van de accu werd gevraagd doofden ook de controle lampjes en displays. Om vervolgens na enkele seconden weer op te lichten, oorzaak een breuk tussen twee accucellen. Auto was niet meer te starten met kabels, alleen nog aan te duwen. Ik heb de nog geen 16 maanden oude accu leeg gegoten en opengemaakt om de oorzaak te achterhalen. Heel grappig de geheel lege accu bleef gewoon 11,2 Volt geven, deze week de inmiddels vol met regenwater gelopen naar de stort gebracht. Kon het niet laten hem vooraf nog even te meten, toch 12,3 Volt op de meter. :shock: :shock:
Overigens staan in Europa nog maar enkele fabrieken waar accu's geproduceerd worden, de rest komt uit China met erop een sticker Made in Italië.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Storing starten.

Bericht door Dennis023 »

Mijn 312 heb ik gebruikt gekocht bij de Kia dealer en bij aflevering zat er een Kia accu in, dus de originele was al defect gegaan binnen de twee jaar en ook van het 9 maanden stilstaan in de shworoom van de Kia dealer. Op zich heb ik best vertrouwen in die Kia accu, wellicht meer dan een "Italiaanse" accu "made in China"........
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Storing starten.

Bericht door Robert100HP »

Die stickers worden ook in China en omstreken gedrukt. :yes: :yes: :yes: Ik heb nu een "milieuvriendelijke accu" :mrgreen: :mrgreen: gevuld met een zout oplossing. Geen zuur meer, voor 54 euries aangeschaft en 2 jaar garantie mits ik de aankoopbon bewaar.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Storing starten.

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:Made in Italië
Ik dacht altijd dat Made in Noord-Brabant lag? :rofl:

rove72
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2007 18:49

Re: Storing starten.

Bericht door rove72 »

rove72 schreef:
Bramm schreef:Bij het starten is al een aantal keer voorgekomen dat spontaan de ruitenwissers twee drie slagen maken en de motor slecht start. Nu start de auto helemaal niet meer. Alle lampjes branden en de accu lijkt vol.
Auto hiervoor al twee keer bij de garage geweest. Hebben de software geupdate en de tweede keer gereset? Blijkt nu zonder resultaat. Hij start normaal gewoon goed? Iemand ervaring hiermee?
Gebeurt bij mij nu ook. Accu krijgt startmotor niet rond en de ruitenwissers maken een paar slagen ook al staan ze op 'uit'. Lijkt in mijn geval op een kapotte accu. Best snel na 3 jaar. Accu heeft 11,9 volt en tijdens starten zakt de spanning tot minder dan 7 volt.
Indien auto toch start dan loopt de spanning meteen naar 13,8 V. Staat nu aan de lader en maar een afspraak met de dealer gemaakt.

Ik begrijp niet waarom die ruitenwisser dan een paar slagen maakt :S
Bij dealer geweest. Inderdaad accu kapot en is vervangen. Ze hebben er trouwens wel een ander model ingezet.
Panda was nieuw geleverd met een Exide 63 Ah 450A. Nu zit er een Mopar 60Ah 500A in. Made in Italy staat er op :yes: (ha, ha voor wat het waard is)
Panda TwinAir Turbo 85 Lounge
(ex Panda 1.2 69 Edizione Cool)
(ex Panda 1000 i.e.)

rove72
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2007 18:49

Re: Storing starten.

Bericht door rove72 »

Robert100HP schreef:Dit soort onverklaarbare dingen worden veroorzaakt door het Can-Bus systeem, meerdere modules controleren continue alle elektrische en elektronische componenten in de auto. Door een onderlinge mis communicatie van de modules bij een te grote spanningsval gebeuren de gekste dingen... De 13,8 Volt die je meet is de spanning die de dynamo naar de accu stuurt. Die 11,3 Volt van de accu wordt veroorzaakt door een sluiting tussen de platen, blijf je er mee doorrijden dan raakt de dynamo ook defect.
Afgelopen zomer kon ik mijn Panda die 2 minuten daarvoor met warme motor was stil gezet niet meer starten. Verlichting c.v.en ramen werkten nog wel maar als er vermogen (starten) van de accu werd gevraagd doofden ook de controle lampjes en displays. Om vervolgens na enkele seconden weer op te lichten, oorzaak een breuk tussen twee accucellen. Auto was niet meer te starten met kabels, alleen nog aan te duwen. Ik heb de nog geen 16 maanden oude accu leeg gegoten en opengemaakt om de oorzaak te achterhalen. Heel grappig de geheel lege accu bleef gewoon 11,2 Volt geven, deze week de inmiddels vol met regenwater gelopen naar de stort gebracht. Kon het niet laten hem vooraf nog even te meten, toch 12,3 Volt op de meter. :shock: :shock:
Overigens staan in Europa nog maar enkele fabrieken waar accu's geproduceerd worden, de rest komt uit China met erop een sticker Made in Italië.

Grtz Rob

grappig verhaal (y)
Panda TwinAir Turbo 85 Lounge
(ex Panda 1.2 69 Edizione Cool)
(ex Panda 1000 i.e.)

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Storing starten.

Bericht door Zoomer »

Hier ook onlang dezelfde startproblemen. Diverse meldingen, bijvoorbeeld van koelsysteem. Ruitenwissers die spontaan aangaan na het 'niet' kunnen starten. Nieuwe accu gehaald en opgelost. :)

Het betreft hier trouwens een 85 pk twinair Lounge automaat uit 2012.

Filmpje van het gedrag:
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Storing starten.

Bericht door Riddick »

Bij mijn zit de originele 2012 accu er nog steeds in en doet het nog prima. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Storing starten.

Bericht door Zoomer »

Dan heb je geluk. De onze was ook de originele uit 2012. Maar de automaat vergt wellicht meer van de accu. Dat merk je al bij het openen van de deur, dan treedt de electrische pomp voor de automaat in werking. Maar goed, je merkt het vanzelf :wink:
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Storing starten.

Bericht door Riddick »

Zoomer schreef: 15 jun 2019 13:48 Dan heb je geluk. De onze was ook de originele uit 2012. Maar de automaat vergt wellicht meer van de accu. Dat merk je al bij het openen van de deur, dan treedt de electrische pomp voor de automaat in werking. Maar goed, je merkt het vanzelf :wink:
(y)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”