Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Klopt als een bus, onze 60 en 82 pk versie hebben beide de 0w30
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Mijn 65 pk werd bij de dealer vanaf de 1e beurt voorzien van 0w30.
Is van 9/2013.
Olie peilen doe ik niet meer.
Sinds er Shell Helix in zit geen druppel olieverbruik meer gehad.
Is van 9/2013.
Olie peilen doe ik niet meer.
Sinds er Shell Helix in zit geen druppel olieverbruik meer gehad.
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
- 1e Panda-achtige: 2016 type 312
- 2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
- Locatie: N.Br.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Ik denk dat we het redelijk eens zijn met elkaar.
Quote uit het "leuke verhaaltje: "De olie wordt hiervoor in minuscule oliekanaaltjes naar de klep gedistribueerd. Als de olie niet goed is kunnen deze kanaaltjes verstoppen."
Hieruit maak ik op dat te dikke olie schadelijk is. Ook de vervuiling van olie door uitlaatgassen lijkt me een vorm van indikken. Al met al zie ik nog geen nadelige gevolgen van "te dunne" olie omschreven.
Verder trachtte ik me voor te stellen wat die twinair module precies doet.
Als ik de marketingfilmpjes mag geloven dan blijft er sprake van een nokkenas die de kleppen bedient met als koppel-middel geen tuimelaars maar kleine olie gevulde kamers met aan weerskanten zuigers waarvan de ene door de nokkenas wordt bediend en de andere de kleppen opent. En aan die kamers zouden dan weer elektromagnetische kleppen zitten die olie kunnen aflaten opdat de kleppen eerder kunnen sluiten.
Daarbij ga ik er vanuit dat er aan diezelfde kamers weer elektromagnetische kleppen moeten zitten die de olie weer aanvullen. En als je dan gaat rekenen in welk tijdsbestek dat moet gebeuren dan huiver ik daar een beetje van.
Dat de Twinair minder soepel loopt bij veroudering had ik al eerder omschreven, maar ik vertik het om iedere 1500 Km olie te wisselen. Toen kwam dat verschijnsel al terug. Mijn partner merkt daar niets van, ze heeft een "meer gemiddelde rijstijl". Ik ben tevreden over verbruik (gem. 1 op 19.5) en vind het een knappe prestatie van Fiat om een tweecylinder relatief zo stabiel te krijgen. Kijk maar na motorfietsen: de meeste tweepitters zijn truttenschudders.
Maar met de wetenschap van nu zou ik toch voor de driepitter gaan.
Met name qua geluid blijft het toch een beetje een brommobiel...
Net als het vorige model (4 cyl.) claimt Fiat ook nu 60PK, maar ik heb sterk de indruk dat de de vorige veel meer trekkracht had bij plankgas invoegen.
Oh ja, die van ons zijn uit 2016 (geen turbo en geen voorraadmodel maar fabrieksbesteld wegens extra airbags).
Quote uit het "leuke verhaaltje: "De olie wordt hiervoor in minuscule oliekanaaltjes naar de klep gedistribueerd. Als de olie niet goed is kunnen deze kanaaltjes verstoppen."
Hieruit maak ik op dat te dikke olie schadelijk is. Ook de vervuiling van olie door uitlaatgassen lijkt me een vorm van indikken. Al met al zie ik nog geen nadelige gevolgen van "te dunne" olie omschreven.
Verder trachtte ik me voor te stellen wat die twinair module precies doet.
Als ik de marketingfilmpjes mag geloven dan blijft er sprake van een nokkenas die de kleppen bedient met als koppel-middel geen tuimelaars maar kleine olie gevulde kamers met aan weerskanten zuigers waarvan de ene door de nokkenas wordt bediend en de andere de kleppen opent. En aan die kamers zouden dan weer elektromagnetische kleppen zitten die olie kunnen aflaten opdat de kleppen eerder kunnen sluiten.
Daarbij ga ik er vanuit dat er aan diezelfde kamers weer elektromagnetische kleppen moeten zitten die de olie weer aanvullen. En als je dan gaat rekenen in welk tijdsbestek dat moet gebeuren dan huiver ik daar een beetje van.
Dat de Twinair minder soepel loopt bij veroudering had ik al eerder omschreven, maar ik vertik het om iedere 1500 Km olie te wisselen. Toen kwam dat verschijnsel al terug. Mijn partner merkt daar niets van, ze heeft een "meer gemiddelde rijstijl". Ik ben tevreden over verbruik (gem. 1 op 19.5) en vind het een knappe prestatie van Fiat om een tweecylinder relatief zo stabiel te krijgen. Kijk maar na motorfietsen: de meeste tweepitters zijn truttenschudders.
Maar met de wetenschap van nu zou ik toch voor de driepitter gaan.
Met name qua geluid blijft het toch een beetje een brommobiel...
Net als het vorige model (4 cyl.) claimt Fiat ook nu 60PK, maar ik heb sterk de indruk dat de de vorige veel meer trekkracht had bij plankgas invoegen.
Oh ja, die van ons zijn uit 2016 (geen turbo en geen voorraadmodel maar fabrieksbesteld wegens extra airbags).
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
- 1e Panda-achtige: 2016 type 312
- 2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
- Locatie: N.Br.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Update van mijn kant:
Qua verbruik was ik redelijk tevreden met het standaard "Twinair" motortje *geen turbo of zo).
Verbruik zat meestal tussen de de 1:18 en 1:19, behalve op tijden dat ik langdurig met aanhangers heb gereden uiteraard.
Minder te spreken was ik over de werking van de Twinair module. Grootste irritatie van mijn kant bleef over het schokkerige gedrag tussen 2000 en 2500 waarbij ik geen vermogen verg. Dat viel me erg tegen want ik was van Fiat motoren grote souplesse gewend. Opvallend was, zoals ik eerder heb omschreven, de gevoeligheid voor olie.
Na olie verversen kwam die souplesse weer terug, maar amper 5000 Km later kwam dat euvel weer terug.
Dat gold niet alleen voor mijn auto, maar ook voor die van mijn partner (met veel minder Km's op de teller).
Daarnaast had ik de indruk dat E10 benzine voor lichte mate van verbetering zorgde.
Toch blijf ik bedenkingen tegen die toevoeging van ethanol houden.
Ethanol ontploft niet zoals benzine doet, maar brandt slechts. Maar dat verlaagt toch het rendement?
En toen viel bij mij (pas) het muntje: Door Europese dwang is door toevoegen van ethanol het rendement van brandstof verlaagd en daar waar geen ethanol in zit noemen de benzineboeren de oude samenstelling superieur middels namen als V-power (Shell), Ultimate (BP), Synergy (Esso) etc.
Uit balorigheid toch eens superbenzine getankt (E5, dus geen ethanol en verhoogd (98)octaangehalte.
Scheelt ongeveer een dubbeltje per liter. Ik was benieuwd of ik effect zou merken in verbruik.
Zover ben ik nog niet, maar wel opvallend vond ik dat het schokkerige bij bovengenoemd toerental volledig is verdwenen.
Het ervaren effect is niet exemplarisch, ook bij de andere Panda waarmee veel minder wordt gereden ervaar ik het zelfde.
Voorlopig ben ik "om", ongeacht wat het verbruik gaat doen.
Qua verbruik was ik redelijk tevreden met het standaard "Twinair" motortje *geen turbo of zo).
Verbruik zat meestal tussen de de 1:18 en 1:19, behalve op tijden dat ik langdurig met aanhangers heb gereden uiteraard.
Minder te spreken was ik over de werking van de Twinair module. Grootste irritatie van mijn kant bleef over het schokkerige gedrag tussen 2000 en 2500 waarbij ik geen vermogen verg. Dat viel me erg tegen want ik was van Fiat motoren grote souplesse gewend. Opvallend was, zoals ik eerder heb omschreven, de gevoeligheid voor olie.
Na olie verversen kwam die souplesse weer terug, maar amper 5000 Km later kwam dat euvel weer terug.
Dat gold niet alleen voor mijn auto, maar ook voor die van mijn partner (met veel minder Km's op de teller).
Daarnaast had ik de indruk dat E10 benzine voor lichte mate van verbetering zorgde.
Toch blijf ik bedenkingen tegen die toevoeging van ethanol houden.
Ethanol ontploft niet zoals benzine doet, maar brandt slechts. Maar dat verlaagt toch het rendement?
En toen viel bij mij (pas) het muntje: Door Europese dwang is door toevoegen van ethanol het rendement van brandstof verlaagd en daar waar geen ethanol in zit noemen de benzineboeren de oude samenstelling superieur middels namen als V-power (Shell), Ultimate (BP), Synergy (Esso) etc.
Uit balorigheid toch eens superbenzine getankt (E5, dus geen ethanol en verhoogd (98)octaangehalte.
Scheelt ongeveer een dubbeltje per liter. Ik was benieuwd of ik effect zou merken in verbruik.
Zover ben ik nog niet, maar wel opvallend vond ik dat het schokkerige bij bovengenoemd toerental volledig is verdwenen.
Het ervaren effect is niet exemplarisch, ook bij de andere Panda waarmee veel minder wordt gereden ervaar ik het zelfde.
Voorlopig ben ik "om", ongeacht wat het verbruik gaat doen.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06 feb 2013 09:10
- 1e Panda-achtige: Panda 100HP 2009
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Hier ook op de E10 na verloop van tijd een schokkerigere motor (twinair turbo) en het verbruik ook wat hoger. Ben teruggegaan naar de super 98 octaan en draait nu een stuk beter.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 okt 2020 12:39
- 1e Panda-achtige: 1986 45 en Sergio Tacchini
- 2e Panda-achtige: Emotion, alle opties
- 3e Panda-achtige: Twinair turbo Lounge
- Been thanked: 1 time
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Wat ik niet kan gegrijp is waarom de module niet gereviseerd /gerepareerd kan worden. Wat gaat er dan werkelijk aan kapot behalve dat er minuscule oliekanaaltjes verstopt raken. Die kun je toch reinigen?
Laatst gewijzigd door RichardK op 15 jul 2021 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Het probleem zal niet de oliekanaaltjes zelf zijn maar de delen waar de olie niet meer aankomt als gevolg van dichtgeslibde kanaaltjes?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 03 okt 2020 12:39
- 1e Panda-achtige: 1986 45 en Sergio Tacchini
- 2e Panda-achtige: Emotion, alle opties
- 3e Panda-achtige: Twinair turbo Lounge
- Been thanked: 1 time
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Zover ik weet zitten er op een twinair maar 2 bewegende delen. De tuimelaars en de pennen die de tuimelaars bedienen en die in de module zelf zitten. Zie niet waarom dit niet reviseerbaar is. Een complete cilinderkop is ook eenvoudig reviseerbaar
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
- 1e Panda-achtige: 2016 type 312
- 2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
- Locatie: N.Br.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Middelgrote garagebedrijven laten monteurs liever geen specialistische werkzaamheden verrichten en vervangen bij voorkeur modulair. Zo lopen ze minder risico op herhalingsreparaties waarbij garantie wordt geclaimd.
Per slot van rekening wordt de betreffende module toch aan de klant doorberekend.
Overigens twijfel ik aan het nut van veelvuldig olie verversen. Iedere 40.000 Km vind ik een prima uitgangspunt .
Per slot van rekening wordt de betreffende module toch aan de klant doorberekend.
Overigens twijfel ik aan het nut van veelvuldig olie verversen. Iedere 40.000 Km vind ik een prima uitgangspunt .
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Zeker als kwaliteit olie belangrijk is, zou ik niet om de 40.000km de olie pas vervangen. Dan om de 20.000km. Bij de oudjes (141 Panda) moet het om de 15.000km. Alleen k*t als je veel rijdt .
Je merkt ook dat auto toch net wat prettiger rijdt met schone olie.
Je merkt ook dat auto toch net wat prettiger rijdt met schone olie.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Bij een twinair zou ik voorzichtig zijn als het op olie aankomt. Ik gooi er voor de zekerheid elke 15000 km verse in.
4 liter 0w30 en een filtertje kosten je de kop niet en met een half uurtje werk is het wel klaar.
4 liter 0w30 en een filtertje kosten je de kop niet en met een half uurtje werk is het wel klaar.
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
- 1e Panda-achtige: 2016 type 312
- 2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
- Locatie: N.Br.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Als je een goed gevoel krijgt van veelvuldig wisselen van olie dan moet je dat vooral doen vind ik.
Voordat ik zelf veelvuldig ga wisselen wil ik weten en kunnen beredeneren waarom ik dat zou doen.
Ik heb bewust de dunste olie gekozen (0W30) vanwege het besef dat bij iedere inlaatslag olie moet kunnen worden afgelaten en aangevuld.
Basisfuncties van olie zijn: smeren, koelen en afvoeren van verbrandingsresten naar het oliefilter.
Deze functies lijken mij niet van invloed op de twinairmodule.
Tenzij iemand kan aantonen dat de viscositeit van olie na langere tijd, met name in koude toestand, veel stroperiger zou zijn ga ik er vanuit dat deze een behoorlijke standtijd heeft en niet voortijdig gewisseld hoeft te worden.
Voordat ik zelf veelvuldig ga wisselen wil ik weten en kunnen beredeneren waarom ik dat zou doen.
Ik heb bewust de dunste olie gekozen (0W30) vanwege het besef dat bij iedere inlaatslag olie moet kunnen worden afgelaten en aangevuld.
Basisfuncties van olie zijn: smeren, koelen en afvoeren van verbrandingsresten naar het oliefilter.
Deze functies lijken mij niet van invloed op de twinairmodule.
Tenzij iemand kan aantonen dat de viscositeit van olie na langere tijd, met name in koude toestand, veel stroperiger zou zijn ga ik er vanuit dat deze een behoorlijke standtijd heeft en niet voortijdig gewisseld hoeft te worden.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
In theorie heb je helemaal gelijk.
Maar ik rij niet zo heel veel en 1 keer per jaar vervangen zal ie zeker niet slechter van worden toch?
Maar ik rij niet zo heel veel en 1 keer per jaar vervangen zal ie zeker niet slechter van worden toch?
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
- 1e Panda-achtige: 2016 type 312
- 2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
- Locatie: N.Br.
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Veelvuldig vervangen kan in mijn optiek één nadeel(tje) hebben:
Wanneer je ook oliefilter vervangt dan duurt het bij de eerste start iets langer voordat je oliedruk hebt.
De krukaslagers kunnen daar wellicht tegen maar of ze daar ook blij mee zijn?
Wanneer je ook oliefilter vervangt dan duurt het bij de eerste start iets langer voordat je oliedruk hebt.
De krukaslagers kunnen daar wellicht tegen maar of ze daar ook blij mee zijn?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!
Dat speelt niet bij een twinair.
Die slaat na het verversen pas aan als er genoeg oliedruk is opgebouwd.
Die slaat na het verversen pas aan als er genoeg oliedruk is opgebouwd.
312=500 319=Panda.