Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

drs B
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2018 08:03
1e Panda-achtige: 312 2012

Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door drs B »

Beste forumleden,

Mijn Panda 85 Turbo Lounge automaat van mei 2012 heeft tot deze maand toe nagenoeg probleemloos gereden. Het bekende euvel met het knopje van de achterklep werd onder garantie verholpen. Al snel hield het Start Stop systeem ermee op, dit is nooit goed opgelost, maar dit is voor ons niet zo belangrijk. Begin 2013 ging een onderdeel dat met de motorkoeling had te maken defect en werd gerepareerd onder garantie. In de herfst / winter van 2016 werd de accu zwak en deze heb ik vorige maand (2017) vervangen. Kortom, wat mij betreft valt het allemaal wel mee, tot vorige week...

Inmiddels heeft de auto 90.000 km gereden. De vorige servicebeurt was in mei 2016 met 46.000 km. Vorige week woensdag bracht mijn vrouw de kinderen naar school, wat 300m verderop is, waarna ze met de auto verder reed, maar hij startte niet... Er draaide wel iets onder de motorkap, beetje zoemend geluid. De oorzaak leek niet de accu te zijn, die was onlangs vervangen. Ik heb nog geprobeerd om met een kick-starter de auto aan de praat te krijgen, maar dit hielp niet. De auto werd naar de Profile gesleept.

Na de eerste analyse leek het iets met de compressie te maken te hebben, maar wat? Na verdere analyse, waar de hulp van een Fiat garage met specifieke uitleesapparatuur voor nodig was, bleek het de activator, of volgens de nomenclatuur van Fiat, het TwinAir systeem te zijn wat defect was. Na wat uitleg blijkt dit een blok te zijn dat de kleppen aanstuurt. In dit blok zitten een heleboel kleine kanaaltjes waar de motorolie door geleid wordt. Als de olie na verloop van tijd vuil wordt, kan dit verstopping van dit systeem veroorzaken. De prijs van dit onderdeel is € 600 excl. BTW. Uiteindelijk dus een klus van meer dan € 1000. De les voor mij is om dus tijdig, op z'n minst, de olie te verversen. Het advies van een onafhankelijke Fiat garage is om de 15.000 - 20.000 km.

Op dit forum lees ik dat het type olie van belang is, maar ook dat gesteld wordt dat een servicebeurt om de 40.000 km of 2 jaar dient te gebeuren. Ik kom er nu achter dat ik deze 40.000 km heb overschreden, wat een (belangrijke?) reden kan zijn voor het defect dat opgetreden is in de activator / TwinAir systeem. Echter in theorie kan dit volgens diverse monteurs ook al binnen de 40.000 km optreden.

Willen we deze guitige autootjes zo probleemloos mogelijk laten rijden dan, wat mij betreft, het advies tijdig olie verversen!!!

Willen jullie een foto van de activator / TwinAir systeem?

Hier nog wat statistieken van het verbruik van onze auto:

https://www.autoweek.nl/verbruik/8884/f ... ounge-2012

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Niels G60 »

Bekend ''probleem''! Fiat zelf heeft ook de interval voor onderhoudt (met name olie verversing) terug gebracht naar 15.000/1x per jaar ;)

Wat ook niet meer als normaal is in mijn ogen. Maar de autofabrikanten zijn een paar jaar terug volledig door geslagen met de onderhoudsintervallen en komen/of zijn daar allemaal op terug gekomen ;)
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door PandaVespa »

Olie heeft als functie, geluidsdemping, smering, vuil oplossen, voorkomen slijtage, etc.

Voor de oude beestjes wordt ook per 15.000km of elk jaar geadviseerd. Het is net hoe het mij uitkomt, maar vervang het tussen de 10.000km - 15.000km al, ondanks dat ik op gas rij. Olie blijft bij mij gewoon donker, terwijl er verhalen rondgaan dat olie bij op gas rijden helder blijft.

Alfijn voor de 15.000km zit bij mij al nieuwe olie in en uiteraard het olie- & luchtfilter. Bougies zouden op benzine 60.000km mee moeten gaan, dat doe ik om de 30.000km. Vbak olie gaat bij mij om de 60.000km en koelvloeistof vervang ik ook om zoiets. Remolie moet om de 2 jaar ivm dat dit vocht aantrekt.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Timon147 »

Ik heb bijna hetzelfde gehad. Alleen startte de auto nog wel na lang aanhouden maar reed heel beroerd. Fiat dealer heeft het systeem gespoeld en nieuwe olie er in gedaan. Hiermee was het probleem verholpen.

Panda312
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2017 14:18
1e Panda-achtige: Panda 312 Lounge 85PK
Locatie: Vught

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Panda312 »

Dat is voor mij de reden dat ik elk jaar alles eruit gooi en vernieuw. Filters bougies luchtfilter noem het maar op. Zeker met de korte stukjes die ik rij vervuild de boel eerder.

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Captain Chaos »

Als je ziet hoe zwart de olie is geworden na 15000 km lijkt het mij zinvol om te verversen. Juist de twinair-blokken die het met die flinterdunne olie moeten doen.
En die rottige milieu-eisen van tegenwoordig zorgen er ook voor dat het luchtinlaatkanaal ook na ruime tijd onder de olie zit ! :no:
bij elke 15k km maak ik die ook schoon. De meeste MAP-sensor storingen zijn het gevolg van olieresten die weer 'gerecirculeerd' worden.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Dennis023 »

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop, oftewel geld uitsparen door onderhoud niet op tijd uit te voeren wordt uiteindelijk extra geld uit geven om een gevolg schade te laten maken...zonde en had niet gehoeven.
Inderdaad een dure les.
Ik hoop dat anderen hier wat van leren en inmiddels is ook wel duidelijk dat de Twinair motoren ECHT de juiste olie nodig hebben en ook nog eens op tijd volgens het schema.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Alexander »

Ik zou graag die foto van het twinair module wel willen zien eigenlijk.
Las ook op de savali site dat er een twinair module filter inzit.
Die je bij iedere grote beurt eigenlijk zou moeten vervangen.
Dat ding kost vijf tientjes,maar waar zit dat ding ergens?
Als iemand dat weet hou ik mij aanbevolen.
Gr,Alex

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

Alexander schreef:Ik zou graag die foto van het twinair module wel willen zien eigenlijk.
Las ook op de savali site dat er een twinair module filter inzit.
Die je bij iedere grote beurt eigenlijk zou moeten vervangen.
Dat ding kost vijf tientjes,maar waar zit dat ding ergens?
Als iemand dat weet hou ik mij aanbevolen.
Dit is, die er bij mijn uitgekomen is. (ding is verzopen van de olie om er veel meet te kunnen doen) :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franklin
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:48
1e Panda-achtige: Fiat punto 1995
2e Panda-achtige: Fiat panda 2005
3e Panda-achtige: Fiat panda 2008
4e Panda-achtige: Fiat panda twinair 60 Lounge 2015
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Franklin »

drs B schreef:Beste forumleden,

Mijn Panda 85 Turbo Lounge automaat van mei 2012 heeft tot deze maand toe nagenoeg probleemloos gereden. Het bekende euvel met het knopje van de achterklep werd onder garantie verholpen. Al snel hield het Start Stop systeem ermee op, dit is nooit goed opgelost, maar dit is voor ons niet zo belangrijk. Begin 2013 ging een onderdeel dat met de motorkoeling had te maken defect en werd gerepareerd onder garantie. In de herfst / winter van 2016 werd de accu zwak en deze heb ik vorige maand (2017) vervangen. Kortom, wat mij betreft valt het allemaal wel mee, tot vorige week...

Inmiddels heeft de auto 90.000 km gereden. De vorige servicebeurt was in mei 2016 met 46.000 km. Vorige week woensdag bracht mijn vrouw de kinderen naar school, wat 300m verderop is, waarna ze met de auto verder reed, maar hij startte niet... Er draaide wel iets onder de motorkap, beetje zoemend geluid. De oorzaak leek niet de accu te zijn, die was onlangs vervangen. Ik heb nog geprobeerd om met een kick-starter de auto aan de praat te krijgen, maar dit hielp niet. De auto werd naar de Profile gesleept.

Na de eerste analyse leek het iets met de compressie te maken te hebben, maar wat? Na verdere analyse, waar de hulp van een Fiat garage met specifieke uitleesapparatuur voor nodig was, bleek het de activator, of volgens de nomenclatuur van Fiat, het TwinAir systeem te zijn wat defect was. Na wat uitleg blijkt dit een blok te zijn dat de kleppen aanstuurt. In dit blok zitten een heleboel kleine kanaaltjes waar de motorolie door geleid wordt. Als de olie na verloop van tijd vuil wordt, kan dit verstopping van dit systeem veroorzaken. De prijs van dit onderdeel is € 600 excl. BTW. Uiteindelijk dus een klus van meer dan € 1000. De les voor mij is om dus tijdig, op z'n minst, de olie te verversen. Het advies van een onafhankelijke Fiat garage is om de 15.000 - 20.000 km.

Op dit forum lees ik dat het type olie van belang is, maar ook dat gesteld wordt dat een servicebeurt om de 40.000 km of 2 jaar dient te gebeuren. Ik kom er nu achter dat ik deze 40.000 km heb overschreden, wat een (belangrijke?) reden kan zijn voor het defect dat opgetreden is in de activator / TwinAir systeem. Echter in theorie kan dit volgens diverse monteurs ook al binnen de 40.000 km optreden.

Willen we deze guitige autootjes zo probleemloos mogelijk laten rijden dan, wat mij betreft, het advies tijdig olie verversen!!!

Willen jullie een foto van de activator / TwinAir systeem?

Hier nog wat statistieken van het verbruik van onze auto:

https://www.autoweek.nl/verbruik/8884/f ... ounge-2012
Bedankt! voor de informatie B (y)

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door arnold66 »

Riddick,

Is jou iets bekend over dat Twin-air filter? Kan nl niets vinden,,,,,,,,,,,,,
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

arnold66 schreef:Riddick,

Is jou iets bekend over dat Twin-air filter? Kan nl niets vinden,,,,,,,,,,,,,
Ja, dat wordt niet veel behandeld.
Er zit een klein olie filtertje in de UniAir (MultiAir) module als die verstopt raakt door vuile of verkeerde olie, krijgt de module niet genoeg olie en gaat hij kapot.
Ik heb wel eens vernomen dat die bij een grote beurt ook vervangen zou moeten worden, maar dat wordt waarschijnlijk zelden gedaan.

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Alexander »

Riddick schreef:
Alexander schreef:Ik zou graag die foto van het twinair module wel willen zien eigenlijk.
Las ook op de savali site dat er een twinair module filter inzit.
Die je bij iedere grote beurt eigenlijk zou moeten vervangen.
Dat ding kost vijf tientjes,maar waar zit dat ding ergens?
Als iemand dat weet hou ik mij aanbevolen.
Dit is, die er bij mijn uitgekomen is. (ding is verzopen van de olie om er veel meet te kunnen doen) :mrgreen:

Afbeelding

Bedankt zo ziet die er dus uit!
Gr,Alex

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Riddick schreef: Dit is, die er bij mijn uitgekomen is. (ding is verzopen van de olie om er veel meet te kunnen doen) :mrgreen:
Misschien een heel domme vraag van me hoor, maar eh....
Waarom is deze module eigenlijk vervangen en niet gereinigd?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

Thuur schreef:
Riddick schreef: Dit is, die er bij mijn uitgekomen is. (ding is verzopen van de olie om er veel meet te kunnen doen) :mrgreen:
Misschien een heel domme vraag van me hoor, maar eh....
Waarom is deze module eigenlijk vervangen en niet gereinigd?
Hij is de eerste keer gereinigd maar binnen 3 weken waren de problemen weer terug, vervolgens is er een nieuwe in gekomen. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”