Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Pinda1000 »

Dat was waarschijnlijk een geld- en garantiekwestie. Reinigen is duurder en ook lastig (als je hem al 100% schoon krijgt)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Erik 319 »

Maakt het nog wat uit of het een 85pk of turboloze 65 pk is?
Is het de zelfde module en dus even veel kans op problemen?
De olie (0w30) ziet er nog schoon uit na 8000 km na vervwrsing maar zit er al wel 1,5 jaar in.
Denk dat ik binnenkort maar voor de zekerheid nieuwe olie haal.
Km stand is nu 29000 en er is al 2 keer olie ververst.
312=500 319=Panda.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

Pinda1000 schreef:Dat was waarschijnlijk een geld- en garantiekwestie. Reinigen is duurder en ook lastig (als je hem al 100% schoon krijgt)
Dan ben ik toch erg benieuwd naar de werking.
Aan de omschrijving en de animatie maakte ik op dat er sprake is van hydraulische klepstoters waarbij elektrisch bediende ventielen ervoor kunnen zorgen dat de kleppen eerder sluiten en/of later kunnen openen, of zelfs tweemaal.
Het eerste bericht (start topic) lijkt erop dat een of meerdere kleppen open blijven staan waardoor compressie uitblijft (zoemend geluid).
In dat geval lijkt me wel een ander risico opdoemen: beschadigde kleppen (wegens raken van de zuiger(s)). Onderstaand relaas lijkt daar ten minste op:
https://radar.avrotros.nl/forum/auto-mo ... 74369.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mogelijk is dit het zeefje dat een andere gebruiker zocht?
https://www.qverde.nl/shop/categorieen/ ... 91#items-5" onclick="window.open(this.href);return false;
En de omschrijving: https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... schap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hier weer: een zeefje niet uitspoelen maar vervangen????

Ik denk dat het de moeite waard is om dit onderdeel maar eens kritisch te blijven volgen.
Fiat staat niet erg bekend om z'n coulanceregeling omtrent fabrieksfouten buiten de garantieperiode.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel risico gelopen wordt om hiermee te maken te krijgen.
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door arnold66 »

Riddick, hoe vervang je zo een filter in de twinair module, is dat veel werk ?
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

arnold66 schreef:Riddick, hoe vervang je zo een filter in de twinair module, is dat veel werk ?
Ja, halve motor moet open.
De module zelf vervangen is 5.5 uur werk,
Weet niet of het filtertje goed toegankelijk is en hoeveel er precies gedemonteerd moet worden om hem te kunnen vervangen.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door arnold66 »

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga toch eens op zoek naar een handleiding, het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat zo een belangrijk onderdeel niet via een reguliere weg te vervangen is. Ik bedoel, stel je voor je moet de carterpan los maken voor een olie filter, moet toch niet kunnen ben ik van mening.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door arnold66 »

Toch maar weer eens op zoek geweest naar de verschillen tussen een TA 85 en TA80 voor wat de olie betreft.
Ben via een revisie bedrijf er achter gekomen dat beiden motoren exact het zelfde zijn qua opbouw.
Software is het enige verschil tussen beiden motoren.

Op advies ben ik met mijn TA 85 euro 5 overgestapt op de olie van een TA 80 euro 6, nl de 0W30.
Een wereld van verschil, ik hoor de bijgeluiden van de module nagenoeg niet meer.
Eerst heb ik de motor geflushed en daarna nieuw filter plus de 0W30.
De goede man vertelde me dat hij reeds meerdere malen bij een TA85 de TA module heeft moeten vervangen en bij het gebruik van 0W30 geen klachten meer had.

Het schijn ook bij Fiat bekend te zijn dat het gebruik van 0W30 de levensduur van je TA module verlengt, echter bij navraag krijg ik bij de dealer hier een afwijkend advies.

Hoe dan ook, bij mijn TA85 euro 5 gaat vanaf nu de 0W30 erin,
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

Dank voor deze info. :wink:

Danoontje
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2018 09:27
1e Panda-achtige: Lounge Turbo Twinair 86pk 2012

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Danoontje »

Dealer geeft inderdaad ander advies. Want ik ben daar geweest met de navraag welke olie werd geadviseerd en de dealer gaf ook aan 5W40 . Dus dat zit er nu ook in.

Als ik jou bericht lees dan zou ik daar zelf graag 0W30 in willen doen, incl de door jou uitgevoerde aanpassingen. Alleen vind ik het ergens toch weer akelig: als dit op lange termijn toch niet zo verstandig is kan dit een duur grapje blijken...
Driewieler -> Fiets -> Honda Vision -> Kreidler Florett RMC Superstar -> Zundapp Super Combinette DeLuxe -> Opel Kadett C1 1977 + Opel Kadett C1 1978 -> Ford Transit Ambulance 1978 -> Subaru Justi-> Peugeot 206 -> Renault Kangoo -> Renault Kangoo 4x4 -> Fiat Panda Lounge Turbo Twinair 86pk

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Erik 319 »

Wat een dealer.
Als je er 0w30 in wil moet ie dat er in gooien.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

Danoontje schreef:Dealer geeft inderdaad ander advies. Want ik ben daar geweest met de navraag welke olie werd geadviseerd en de dealer gaf ook aan 5W40 . Dus dat zit er nu ook in.

Als ik jou bericht lees dan zou ik daar zelf graag 0W30 in willen doen, incl de door jou uitgevoerde aanpassingen. Alleen vind ik het ergens toch weer akelig: als dit op lange termijn toch niet zo verstandig is kan dit een duur grapje blijken...
Je hebt geen poot om op te staan als je motorblok in elkaar loop doordat je tegen dealer advies in andere olie in de motor stopt.

Thuur
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 aug 2016 18:17
1e Panda-achtige: 2016 type 312
2e Panda-achtige: 2016 type 312 (ja, we hebben er 2)
Locatie: N.Br.

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Thuur »

erguly schreef:Wat een dealer.
Als je er 0w30 in wil moet ie dat er in gooien.
Als ik de bijgeleverde boekjes mag geloven dan schrijft Fiat voor de 65 en de 65 PK modellen Selenia Digitek P.E. motorolie voor.
Onze auto's zijn op bestelling eind 2006 geleverd. De boekjes zijn van eerdere druk, onze auto's zijn 60 PK oftewel het uiteindelijke vermogen zonder turbo.
Als ik zoek naar Selenia Digitek P.E. dan kom ik uit op een viscositeit van 0W30. Met deze olie heb ik het lichte verbruik in de afgelopen twee jaar aangevuld.

Nog steeds ben ik benieuwd naar de techniek waardoor het veelvuldig wisselen van olie zo belangrijk zou zijn.
Vanuit Fiat wordt niet veel meer dan reclamefilmpjes zoals deze:

verstrekt.

Toch kun je daar mijns inziens een paar conclusies uit trekken. Dit is wat ik vermoed:
Het systeem is gebaseerd op hydraulische klepstoters die over twee zuigers en een door een solenoid bestuurde klep zijn voorzien.
De nokkenas drukt de primaire zuiger naar binnen en de ontstane oliedruk duwt de secundaire zuiger naar buiten. De secundaire zuiger bedient dus de klep en tot zover heeft dit alles de functie van een tuimelaar.
Het grote verschil is dus de solenoid gestuurde klep. Deze kan olie aflaten waardoor de secundaire zuiger later of zelfs niet wordt bediend.
Volgens het verhaal kan hiermee het rendement enigszins worden verbeterd.
Ik ga er vanuit dat het rendement belangrijk is bij een gemiddeld toerental (3000 RPM?). Immers: wie 6000 RPM rijdt vergt slechts het maximale en kijkt wellicht niet op verbruik.
Laten we uitgaan van een gemiddelde. Bij 3000 RPM worden de kleppen 1500 keer per minuut bediend. Het betreft immers een 4 tact motor met twee omwentelingen per inlaatslag.
Per seconde wordt de inlaatklep bij dat toerental 1500/60= 25 keer geopend.
Resumerend: 25 keer per seconde kan de slag die de inlaatklep maakt worden verlaagd (verminderd) door olie te laten wegstromen via een door de solenoid (magneetspoel) bediende klep waarbij diezelfde ruimte ook weer wordt aangevuld door de aanwezige oliedruk.
De olie die wegstroomt moet immers ook weer worden aangevuld voor de volgende inlaatslag. Het lijkt me een logische conclusie dat de hiervoor gebruikte olie verschrikkelijk dun moet zijn en de doorlaat aanzienlijk om de snelheid van aflaten en aanvullen te kunnen bijbenen!

Graag zou ik nog de ontstane problemen willen begrijpen.
Zou de viscositeit van olie hoger (dikker) worden naar mate de olie veroudert?
Als je extreem lang wacht natuurlijk wel, maar dan spreek je over verzeping waarbij het oliefilter is dichtgeslibd en de oliedruk wordt omgeleid via het overdrukventiel.
Of zouden er heel dunne kanaaltjes verstopt zijn geraakt vanwege de vervuilde olie? Lijkt me ook niet. Als je nagaat dat in een fractie van die 1/25 seconde de olie moet worden afgevoerd dan moet de diameter van de klep die door de solenoid wordt bestuurd aanzienlijk zijn en zeker niet te klein om te kunnen reinigen.
De volgende link lijkt me geloofwaardiger:

Naar mijn inzicht is hier sprake van een productiefout.

Bij Fiat heb ik al jaren een dubbel gevoel: Enerzijds heb ik diep respect voor de souplesse en rendement van de motoren die ze ontwikkelen maar tegelijkertijd ook het onbehaaglijke gevoel dat ik krijg bij de afwikkeling van fabrieksfouten.
Zou het kunnen zijn dat een fabrieksfout wordt afgewenteld op onderhoud met als doelstelling om schadeclaims te beperken?

Onze 60 PK auto's zijn nu ruim twee jaar oud. Die van mij heeft er nu bijna 41.000 Km op zitten en ik vervang binnenkort voor de eerste keer olie, oliefilter en luchtfilter. De andere is daar nog niet aan toe.
Mocht mijn beredenering niet kloppen dan zal ik dat als eerste melden, maar ik heb grote moeite om op basis van een gerucht de olie voortijdig te vervangen.
Wel kan ik me indenken dat het twinair systeem minder betrouwbaar werkt met dikkere olie dan 0W30.

Time will tell?
Als ik naar een stuk gereedschap moet zoeken dan ben ik het niet kwijt, maar dan heb ik er te weinig van.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Erik 319 »

Riddick schreef:
Danoontje schreef:Dealer geeft inderdaad ander advies. Want ik ben daar geweest met de navraag welke olie werd geadviseerd en de dealer gaf ook aan 5W40 . Dus dat zit er nu ook in.

Als ik jou bericht lees dan zou ik daar zelf graag 0W30 in willen doen, incl de door jou uitgevoerde aanpassingen. Alleen vind ik het ergens toch weer akelig: als dit op lange termijn toch niet zo verstandig is kan dit een duur grapje blijken...
Je hebt geen poot om op te staan als je motorblok in elkaar loop doordat je tegen dealer advies in andere olie in de motor stopt.
Maar als er geen sprake meer is van garantie kun je er toch beter 0w30 in doen volgens mij. Dat zit er ook bij mij in. De Fiat dealer heeft dat er zelf ingegooid terwijl de 1e beurt nog 5w40 werd gebruikt.
Ik doe er binnenkort weer 0w30 in. Heb er toch geen garantie op dus lijkt mij dit beter.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door kees5 »

erguly schreef:
Riddick schreef:
Danoontje schreef:Dealer geeft inderdaad ander advies. Want ik ben daar geweest met de navraag welke olie werd geadviseerd en de dealer gaf ook aan 5W40 . Dus dat zit er nu ook in.

Als ik jou bericht lees dan zou ik daar zelf graag 0W30 in willen doen, incl de door jou uitgevoerde aanpassingen. Alleen vind ik het ergens toch weer akelig: als dit op lange termijn toch niet zo verstandig is kan dit een duur grapje blijken...
Je hebt geen poot om op te staan als je motorblok in elkaar loop doordat je tegen dealer advies in andere olie in de motor stopt.
Maar als er geen sprake meer is van garantie kun je er toch beter 0w30 in doen volgens mij. Dat zit er ook bij mij in. De Fiat dealer heeft dat er zelf ingegooid terwijl de 1e beurt nog 5w40 werd gebruikt.
Ik doe er binnenkort weer 0w30 in. Heb er toch geen garantie op dus lijkt mij dit beter.
0W30 olie...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda start niet meer, olie verversen is toch belangrijk!!!

Bericht door Riddick »

erguly schreef:
Riddick schreef:
Danoontje schreef:Dealer geeft inderdaad ander advies. Want ik ben daar geweest met de navraag welke olie werd geadviseerd en de dealer gaf ook aan 5W40 . Dus dat zit er nu ook in.

Als ik jou bericht lees dan zou ik daar zelf graag 0W30 in willen doen, incl de door jou uitgevoerde aanpassingen. Alleen vind ik het ergens toch weer akelig: als dit op lange termijn toch niet zo verstandig is kan dit een duur grapje blijken...
Je hebt geen poot om op te staan als je motorblok in elkaar loop doordat je tegen dealer advies in andere olie in de motor stopt.
Maar als er geen sprake meer is van garantie kun je er toch beter 0w30 in doen volgens mij. Dat zit er ook bij mij in. De Fiat dealer heeft dat er zelf ingegooid terwijl de 1e beurt nog 5w40 werd gebruikt.
Ik doe er binnenkort weer 0w30 in. Heb er toch geen garantie op dus lijkt mij dit beter.
0W30 olie is zo dun als inkt, het moet ook nog smeren lijkt mijn, te schrale olie lijkt mijn ook niet bevorderlijk.
Bij mijn 2012 85 TA zit er zelfs 5W40 in als ik het service kaartje mag geloven.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”