Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Tunen en cruise control verbruik informatie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door PandaVespa »

Als jij een zware rechtervoet hebt, dan zal cc wel zuiniger rijden en zelfs boetes voorkomen. Als je een beheerste rechtervoet hebt, dan zal het geen besparing opleveren.
Een goede aftermarket (John Gold) is net zo goed als affabriek mits correct geïnstalleerd.

Een goede cc houdt gaspedaal niet ‘vast’, maar snelheid. Een cc ‘speelt’, continu met gaspedaal om snelheid vast te houden. Bij bergaf doet cc niks, auto zal sneller naar beneden rollen en bij bergop wordt cc eraf gezet.
Als je beetje concentreert kun je snelheid ook continu houden ;) .

Blijkbaar telt ervaring van diegene die 16 jaar lang met ca 40.000km/j veel met cc rijdt niet. Voor duidelijkheid, mijn beide Panda’s zijn uitgerust met John Gold. Ik heb ze erin laten zetten alleen om comfort.
Als lpg nu echt zo waardeloos was geweest, dan had ik vandaag de dag allang niet meer op gereden. Knappe diesel die 700km kan halen voor €27,- aan brandstof. Wie is nu gek?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door Sirano »

Ik ben groot gebracht met diesel. Dus voor mij bestaat LPG niet. Dus vat het niet persoonlijk op. Ik heb ook leren rijden in een vrachtauto en niet in een auto als kind.

Ik rijdt zelf ook tussen de 40 en 50 duizend per jaar. Alleen hier op het forum lees ik dat het niet direct een besparing oplevert.

Zo als men kan tunen kun je in de boordcomputer ook de ontsteking regelen. Hoog octaan bezine heeft een hogere ontbranding waarbij de ontsteking vroeger moet staan. Bij circuit rijders is dit iets wat bij de afstelling van de auto hoort. Zo kun je ook een eco tuning doen....

Maar het is duidelijk voor mij.
In de buurt van Weert zit geen enkel bekend bedrijf die het inbouwt. Ik heb A. Strijbos Inbouwcenter te Meijel gevonden die het inbouwen. Als ze het goed doen zou ik niet weten. Achteraf inbouwen van cruise control doet bij mij in de regio bijna helemaal niemand. Want dat kost extra geld, dus gebeurd het niet. Woon ook niet in de welvarendste provincie.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door PandaVespa »

Mijn vader heeft ook altijd op benzine gereden. Alleen als je elke week €50,- (elke maand €200,-) in tank moet gooien ga je verder kijken dan je neus lang is. Door te rekenen ben ik op lpg overgegaan en diesel ook meegenomen ter vergelijking. Het was voor mij ook vallen en opstaan. Als je een goede inbouwer hebt gevonden, dikke prima.

Vrachtwagens kunnen ook op een mengsel van diesel/lpg 1/3-2/3 rijden als deze veel op snelweg zit en kan hierdoor jaarlijks €4000,- op brandstofkosten besparen.
Het probleem zit in wat jij aangeeft, men wil er niks van weten. Nog leuker, men rekent lpg-tanken extra geld kost omdat chauffeur extra stil moet staan hiervoor.

Iveco (Fiat) levert en ondersteund CNG. Volgens een artikel in Truckstar zijn de resultaten positief verbluffend. Alleen aantal tankstations is een beperkende factor en uiteraard onbekend is onbemind.

Diesel in personenwagens en busjes kunnen ook op een mengsel van diesel/lpg 10%-90% rijden wat een flinke besparing geeft op brandstofkosten en uitstoot velen malen schoner. Alleen wordt dit amper gedaan om precies wat jij aangeeft. Diesel is ‘the power’.

Wat betreft cc inbouwen. Een beetje goede monteur kan dit prima. Misschien moet je een lpginbouwer zoeken. Puur omdat deze monteurs inventief zijn met achteraf inbouwen.
Met inbouwen van cc in mijn selecta was ook niet eenvoudig ivm ontbreken van elec. snelheidsignaal. Nu is John Gold zeer goed spul en heeft hier een kitje voor, maar moet je wel inventief zijn.

Het lijkt dat ik overal tegendraads ben en daar zal achter mijn rug om lacherig over gedaan worden. Alleen probeer ik realistisch te zijn dat cc niet automatisch besparing oplevert, zeker niet als je al een beheerste rechtervoet hebt.
Als je cc neemt, doe het dan voor comfort. Dan heb je er veel plezier van en rechtvaardigt de ca €600,-.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door bero »

Alles mooi en aardig Jakob, maar.. jij hebt geen electronisch geregeld gaspedaal en maar een 'simpele' computer in je Panda's zitten. Sit is dus niet te vergelijken met elkaar aangezien de john gold niet aan het pedaal gekoppeld wordt maar electrisch.

Daardoor kan er stellig gezegd (en dus ook getest) worden dan CC beter resultaat geeft dan een voet op een pedaal.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door PandaVespa »

Werking van een goede cc bepaald zijn snelheid door een elec. snelheidssignaal (bij moderne auto's) of deze de snelheid regelt via elec. gaspedaal of via een kabel het gasklephuis, maakt in mijn ogen weinig uit. De cc blijft met 'gas spelen'.
Wel kan ik in meegaan dat bij een elec. gaspedaal een geavanceerder cc nodig is (hierdoor een affabriek idd beter kan werken) en het inbouwen wellicht eenvoudiger is ivm plug & play. En dat was in mijn selecta zeker niet het geval, daar moest monteur ook even nadenken :P .

Of een cc een besparing oplevert hangt af hoe je rijstijl is. Als je 'mee rijd' in Nederlandse verkeer dan heeft cc geen zin ivm wisselende snelheden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door Erik 319 »

Dat vind ik niet.
Ik gebruik de cruisecontrol eigenlijk altijd waar mogelijk. Ik rijd natuurlijk met de truck niet met de stroom mee maar gewoon 83 km op de cruisecontrol. Hoef bijna nooit af te remmen en het enige wat ik af en toe inhaal zijm sleurhutten die 78 riiden omdat mensen denken dat ze 85 rijden op hun teller met flinke afwijking.
Ik rijd met cc gegarandeerd zuiniger en durf rustig te stellen dat bij 9 van de 10 auto's dat het geval is.
Dat het bij pandavespa niet zo is geloof ik wel maar dat is echt meer uitzondering dan regel.
Hoewel we het niet over lpg hebben toch even dit. Ik heb heel wat lpg gereden.(ik ben er fan van en koken doe je elektrisch want dat stinkt niet) maar de olie kwam er na 10000 km altijd brandschoon en helder uit .
Dus ook dat is volgens mij bij de Vespapanda anders dan bij anderen.
Maar ik geloof alles wat iedereen zegt,al vind ik bepaalde conclisies wel vreemd.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
NBB-22
Forumgebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2019 16:06
1e Panda-achtige: 100HP 2010

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door NBB-22 »

2. Wat doet het verbruik met cruise control? Met name alleen snelweg gebruik.
Dag Sirano,
Cruise Control op een Fiat Panda.... :rofl:

Maargoed, serieus dan maar even;
Je vraag is natuurlijk legitiem. In theorie zou CC voordeliger rijden. Laten we uitgaan van de 4 á 10% zoals genoemd. Die waarden zijn uiteraard wel t.o.v. de rechtervoet...…
Maar dan; een nadeel van CC. is dat'ie niet vooruit kan kijken en dus niet kan anticiperen. (En jij laat bergaf echt je pedaal liften hoor, dat is niet het 'probleem'.)
Stel je rijdt 20.000 km/jr. en je zou die met 1:16 kunnen rijden. Dan zou de 'besparing' - als je daar dus speciaal voor gaat zitten! - 800 - 2000 km/jr. kunnen zijn. In dit voorbeeld is dat dus 48 tot 113 liter / jaar.
Maar afhankelijk van de kilometers die je rijdt, is er een vaak beperkter aantal kilometers op de snelweg. Dit maakt rekenen dus moeilijker.... :? Maar als je kunt bedenken wat het snelweg gebruik ECHT is, dan kun je daar tenminste aan rekenen....
En ja, @ erguly, jij gaat er dus speciaal voor zitten. Dat maakt een wereld van verschil, evenals de massa waar je mee rijdt, de vele kilometers rechtuit, het hoge verbruik/km standaard en de lage snelheid.

NB. met een aanhanger, waar je graag mee rijdt als ik het goed begrepen heb (vouwwagen?), kan het zelfs - juist door het gebrek aan dat anticiperen - nog veel ongunstiger uitpakken...

Succes met je afweging!
Met Flaporen ;-)

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Tunen en cruise control verbruik informatie

Bericht door ImcoPoelman »

CC Koop je niet om zuiniger te rijden, maar om constanter te rijden.

Ik heb ook 0,0% voordeel van de CC. En gebruik hem al 4 jaar.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”