Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Tunen en cruise control verbruik informatie
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Tunen en cruise control verbruik informatie
Ik heb een 2 tal vragen over het verbruik van de turbo twinair.
Gisteren na ons bezoek te Deventer heb ik getankt om te zien wat het verbruik doet bij de vernieuwde 2018 twinar 82PK.
Met alleen snelweg en snelheid conform regelgeving wat het 1 op 16 (nagenoeg rond).
1. Wat doet het verbruik na een normale tuning?
2. Wat doet het verbruik met cruise control? Met name alleen snelweg gebruik.
Alvast bedankt voor jullie input.
Gisteren na ons bezoek te Deventer heb ik getankt om te zien wat het verbruik doet bij de vernieuwde 2018 twinar 82PK.
Met alleen snelweg en snelheid conform regelgeving wat het 1 op 16 (nagenoeg rond).
1. Wat doet het verbruik na een normale tuning?
2. Wat doet het verbruik met cruise control? Met name alleen snelweg gebruik.
Alvast bedankt voor jullie input.
Laatst gewijzigd door Sirano op 15 jul 2019 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Tunen en cruise control
Een cruise control is niet automatisch zuiniger rijden. Als je al een beheerste rechtervoet heb, blijft je gebruik nagenoeg gelijk. Cruise control houdt snelheid op gewenste stand stand. Meer comfort.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
Re: Tunen en cruise control
Comfort is mij duidelijk. Ik ben op zoek naar verbruik gegevens ten opzichte van before en after.
Discussie over comfort en zware voet is bij deze niet relevant voor mij.
Discussie over comfort en zware voet is bij deze niet relevant voor mij.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Theoretisch wordt er gezegd dat een auto na tuning zuiniger is, ervan uitgaande dat je de zelfde rijstijl blijft hanteren.
- kees5
- Forumgebruiker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
- 1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
- Been thanked: 2 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
de motor na de tuning loopt rustiger en zuiniger. ik rijd met mijn TA van 2017 1 op 20 bij 100 kilometer per uur op de snelweg.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Bij mij geen verschil in cijfers cq verbruik. Als je alleen om verbruik doet, dan is cruise control weggegooid geld.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Cruising bij 100 km/u levert bij mijn niet ge-tunde 85TA 1 op 21,5 op de snelweg, dat is als ik 100 zou rijden. (A2 Amsterdam-Utrecht)
Hoe constanter de snelheid hoe zuiniger.
Hoe constanter de snelheid hoe zuiniger.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Wat heb je nou weer gedaan SIrano!!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Een echte cruisecontrol (dus af fabriek) zorgt 100 procent zeker voor een lager brandstofverbruik.
Niemand kan zelf zo constant rijden en een cruisecontrol zal bergaf geen gas geven tot de snelheid onder de ingestelde waarde daalt. Dat lukt je zelf echt niet.
Niemand kan zelf zo constant rijden en een cruisecontrol zal bergaf geen gas geven tot de snelheid onder de ingestelde waarde daalt. Dat lukt je zelf echt niet.
312=500 319=Panda.
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
LPG is geen brandstof.... diesel is het beste, maar dat wordt door vele in Europa verpest.
Ik vind het alleen vrij uniek dat cruise control bij een Panda geen besparing oplevert. Zal dan wel aan mij liggen dat ik een half uur lang mijn gaspedaal niet op een ongewijzigde positie kan houden.
Maar schijnbaar stel ik een rare vraag.
Ik vind het alleen vrij uniek dat cruise control bij een Panda geen besparing oplevert. Zal dan wel aan mij liggen dat ik een half uur lang mijn gaspedaal niet op een ongewijzigde positie kan houden.
Maar schijnbaar stel ik een rare vraag.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Ik vind het geen rare vraag.
Volgens experts levert een cruisecontrol een besparing op van 4 tot 10 procent.
Zoals gezegd, geen enkele bestuurder kan een half uur het gaspedaal op een ongewijzigde positie houden tenzij je plankgas rijdt.
Het mooie is dat dat ook niet moet. Als jij een heuvel op rijdt zul je extra gas moeten geven om de snelheid constant te houden en bergaf moet je juist weer gas loslaten. Dat doet een goede cruisecontrol voor je en dat bespaart benzine.
Sommige achteraf ingebouwde cruisecontrols zijn een soort veredeld handgas die dan niet zozeer de snelheid constant houden maar de stand van het gaspedaal. Dat bespaart inderdaad geen drol.
Maar een goede cruisecontrol bespaart zeker brandstof.
Je kunt dit zien op je branstofverbruiksmeter. Als je bergaf rijdt (zelfs een zeer flaauwe helling) staat je verbruiksmeter op 0 liter. Als je zelf gas geeft staat ie dat dus niet.
Volgens experts levert een cruisecontrol een besparing op van 4 tot 10 procent.
Zoals gezegd, geen enkele bestuurder kan een half uur het gaspedaal op een ongewijzigde positie houden tenzij je plankgas rijdt.
Het mooie is dat dat ook niet moet. Als jij een heuvel op rijdt zul je extra gas moeten geven om de snelheid constant te houden en bergaf moet je juist weer gas loslaten. Dat doet een goede cruisecontrol voor je en dat bespaart benzine.
Sommige achteraf ingebouwde cruisecontrols zijn een soort veredeld handgas die dan niet zozeer de snelheid constant houden maar de stand van het gaspedaal. Dat bespaart inderdaad geen drol.
Maar een goede cruisecontrol bespaart zeker brandstof.
Je kunt dit zien op je branstofverbruiksmeter. Als je bergaf rijdt (zelfs een zeer flaauwe helling) staat je verbruiksmeter op 0 liter. Als je zelf gas geeft staat ie dat dus niet.
312=500 319=Panda.
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Ik zit te kijken naar een John Gold cruise control. Voor comfort maar ook voor een besparing. Anders zijn de inbouwkosten mij niet gerechtvaardigd.
Wat betreft tunen, ik heb nog de optie de ontsteking vroeger te laten zetten voor hoog octaan benzine.
Wat betreft tunen, ik heb nog de optie de ontsteking vroeger te laten zetten voor hoog octaan benzine.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Tunen en cruise control verbruik informatie
Ik denk dat John Gold wel iets goeds kan leveren.Is wel een gerenommeerd bedrijf.
Maar hoe kun je de ontsteking vroeger laten zetten?
Ik wist niet dat dat zomaar mogelijk is.
Voor die cruisecontrol misschien even googelen op praktijkervaringen van andere gebruikers.
Even off topic: Waarom denk je dat de grote transportondernemingen al jaren hun trucks bestellen met cruisecontrol al zijn ze nog zo gierig. Dat is bij een bedrijf als Harry Vos of Jan de Rijk echt niet om de chauffeur te plezieren maar puur voor de brandstofbesparing.
Maar hoe kun je de ontsteking vroeger laten zetten?
Ik wist niet dat dat zomaar mogelijk is.
Voor die cruisecontrol misschien even googelen op praktijkervaringen van andere gebruikers.
Even off topic: Waarom denk je dat de grote transportondernemingen al jaren hun trucks bestellen met cruisecontrol al zijn ze nog zo gierig. Dat is bij een bedrijf als Harry Vos of Jan de Rijk echt niet om de chauffeur te plezieren maar puur voor de brandstofbesparing.
312=500 319=Panda.