Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motortemperatuur blijft laag.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeBakker
Forumgebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: 05 nov 2006 12:30
1e Panda-achtige: Edizione Cool 2011
2e Panda-achtige: Fiat 500 Lounge 2011
Locatie: Apeldoorn

Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door DeBakker »

Het valt mij op dat de temperatuurmeter van mijn TA, bij een buitentemperatuur van een graad of 9, bijna 8 kilometer nodig heeft om 4 blokjes aan te geven. Die 8 kilometer is ongeveer 2 kilometer bebouwde kom en de rest is buiten de bebouwde kom, dus zo'n 80 km/u.
Is dit normaal? Temperatuur zakt niet bij harder rijden of verwarming aanzetten. Zit beetje aan de thermostaat te denken maar met 17.000 km op de teller lijkt me dat bijna onmogelijk.
Op dit moment op de oprit:
Fiat Panda 169 1.2 2011
Fiat 500 1.2 Lounge 2011
Fiat 126 Bosmal cabrio 1995
Hyundai i10 1.2 2012
Opel Astra Sports Tourer 2017

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door Riddick »

Nergens last van, maar ik rij als het echt koud is de eerste kilometers gewoon in een lagere versnelling met meer toeren, dus bv 50 in zijn 3 inplaats in zijn 4.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door PandaVespa »

Gaat mij pas in de 4 als ik voorbij 60 ben, anders spartelt de motor tegen :D .

Maar dat thermostaat wellicht stuk is, daar zou ik ook aan denken.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
DeBakker
Forumgebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: 05 nov 2006 12:30
1e Panda-achtige: Edizione Cool 2011
2e Panda-achtige: Fiat 500 Lounge 2011
Locatie: Apeldoorn

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door DeBakker »

De dualogic schakelt zelf ook vaak pas boven de 3000 toeren. Ook als je geruime tijd met constante snelheid rijdt en op 3000 toeren zit. Helaas helpt dat niet voor het sneller op temperatuur komen.
Maar als hij bij jullie sneller op 4 blokjes zit ga ik de thermostaat maar vervangen. Werk zelf bij een automaterialenzaak en had al wel gezien dat we ze voor de TA regelmatig verkopen. De kosten zijn het niet en volgens mij kun je er goed bij.

Helaas is hij net uit de (BOVAG) garantie maar van het bedrijf waar ik hem gekocht heb had ik toch niets hoeven verwachten. Maar daar binnenkort meer over. :twisted:
Op dit moment op de oprit:
Fiat Panda 169 1.2 2011
Fiat 500 1.2 Lounge 2011
Fiat 126 Bosmal cabrio 1995
Hyundai i10 1.2 2012
Opel Astra Sports Tourer 2017

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door Riddick »

Daarom koop ik alleen auto's bij officieel dealers. ;)

Gebruikersavatar
DeBakker
Forumgebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: 05 nov 2006 12:30
1e Panda-achtige: Edizione Cool 2011
2e Panda-achtige: Fiat 500 Lounge 2011
Locatie: Apeldoorn

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door DeBakker »

Riddick schreef: 26 dec 2019 13:49 Daarom koop ik alleen auto's bij officieel dealers. ;)
Van Doorn en Flop is inmiddels geen dealer meer van Fiat maar had wel iets meer van ze verwacht. Tot nu toe geen enkele belofte nagekomen. Afspraken die je maakt veranderen steeds. Maar goed er ligt inmiddels een klacht bij de BOVAG.

Ik was op zoek naar een speld in een hooiberg. Hij moest Valentino red zijn, automaat, panoramadak, stoelverwarming en weinig km's. Als je dan vervolgens 9000,- voor een Panda uitgeeft mag je toch wel verwachten dat als er iets binnen de garantieperiode stuk gaat, ze dit verhelpen.
Op dit moment op de oprit:
Fiat Panda 169 1.2 2011
Fiat 500 1.2 Lounge 2011
Fiat 126 Bosmal cabrio 1995
Hyundai i10 1.2 2012
Opel Astra Sports Tourer 2017

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door Riddick »

DeBakker schreef: 26 dec 2019 13:56
Riddick schreef: 26 dec 2019 13:49 Daarom koop ik alleen auto's bij officieel dealers. ;)
Van Doorn en Flop is inmiddels geen dealer meer van Fiat maar had wel iets meer van ze verwacht. Tot nu toe geen enkele belofte nagekomen. Afspraken die je maakt veranderen steeds. Maar goed er ligt inmiddels een klacht bij de BOVAG.

Ik was op zoek naar een speld in een hooiberg. Hij moest Valentino red zijn, automaat, panoramadak, stoelverwarming en weinig km's. Als je dan vervolgens 9000,- voor een Panda uitgeeft mag je toch wel verwachten dat als er iets binnen de garantieperiode stuk gaat, ze dit verhelpen.
Mijn huidige Panda komt bij "Herwes Doetinchem" vandaan, een Renault Dealer, echt een top bedrijf. (mijn ervaring)
Elk probleem (2x) wat mijn Panda vertoonde werd in de garantie periode kosteloos gerepareerd met kosteloze leen auto (2x), alleen brandstof op eigen kosten.
Ze kwamen zelfs de eerste keer helemaal naar Amsterdam om de leen auto af te geven en mijn Panda op te halen.
Vervolgens heb ik op eigen verzoek zelf de auto weer opgehaald, de 2de keer ben ik op eigen verzoek heen en weer gereden.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen met auto bedrijven. ;)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door PandaVespa »

Belangrijkste is de monteur die de ‘rotzooi’ mag opknappen en hoe met de klant om gegaan wordt. Met ‘rotzooi’ opknappen, bedoel ik hoe goed de monteur kan sleutelen. Daar zit helaas groot verschil in. Dan zegt een naam cq merk of dealer cq niet-dealer niet zoveel.
En een leen- cq huurauto is meer praktisch. Sleutelen aan warme motor willen meeste monteurs begrijpelijk hun vingers niet aan branden :P .

En garantie........ Dat blijft lastige materie. Daar moet je samen met verkopende partij uitkomen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
DeBakker
Forumgebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: 05 nov 2006 12:30
1e Panda-achtige: Edizione Cool 2011
2e Panda-achtige: Fiat 500 Lounge 2011
Locatie: Apeldoorn

Re: Motortemperatuur blijft laag.

Bericht door DeBakker »

Riddick schreef: 26 dec 2019 14:13
Mijn huidige Panda komt bij "Herwes Doetinchem" vandaan, een Renault Dealer, echt een top bedrijf. (mijn ervaring)
Elk probleem (2x) wat mijn Panda vertoonde werd in de garantie periode kosteloos gerepareerd met kosteloze leen auto (2x), alleen brandstof op eigen kosten.
Ze kwamen zelfs de eerste keer helemaal naar Amsterdam om de leen auto af te geven en mijn Panda op te halen.
Vervolgens heb ik op eigen verzoek zelf de auto weer opgehaald, de 2de keer ben ik op eigen verzoek heen en weer gereden.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen met auto bedrijven. ;)
En zo hoort het. (y)
Ik ben zelf werkzaam in de automotive en Herwers Apeldoorn is een klant van mij. Ook daar merk je dat ze alles doen om de klant tevreden te houden.
Op dit moment op de oprit:
Fiat Panda 169 1.2 2011
Fiat 500 1.2 Lounge 2011
Fiat 126 Bosmal cabrio 1995
Hyundai i10 1.2 2012
Opel Astra Sports Tourer 2017

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”