Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Interieurverwarming wordt amper warm

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Yup
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:11
1e Panda-achtige: Popstar 312 2017

Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Yup »

Sinds 2 weken eigenaar van een Panda Popstar 1.2 uit 2017
Merk dat de interieurverwarming weinig warmte afgeeft. Bedieningsknoppen op diverse manieren gebruikt. Zoals op interne luchtcirculatie of lucht van buiten, airco aan/uit, blower stand 1/hoogste stand, alleen voorruit/alleen beengedeelte en noem maar op. Er zit genoeg koelvloeistof in, leiding ontlucht. De temperatuurmeter geeft keurig 4 blokjes aan. Ondanks dat ik na een rit van 25 km. bij thuiskomst en stilstaande auto mijn hand voor de diverse luchtroosters voel ik meer koude lucht dan warme. (Bij mijn vorige Panda 1.2 uit 2011 was die al na een km of 3 al heerlijk warm)
Wat kan dit zijn ? (thermostaat, radiatorkraan ?) Wie heeft dit al eens meegemaakt?
Yup

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Riddick »

Handmatige Airco of volautomatisch. ??

Yup
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:11
1e Panda-achtige: Popstar 312 2017

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Yup »

Handmatig, zowel een stuk met en zonder airco gereden.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Riddick »

Yup schreef: 02 jan 2020 09:16 Handmatig, zowel een stuk met en zonder airco gereden.
Verwarming helemaal 100% open gezet. ??
(misschien is de verbinding van het kraantje voor de kachel radiator los of afgebroken, en staat hij maar een klein stukje open)

Bij FIAT zit de interieur verwarming voor de thermostaat geïnstalleerd, dat wil zeggen dat de koelvloeistof van de motor eerst door de kachel radiateur en motor gaat, en daar eerst warm/heet wordt voordat "überhaupt" de thermostaat open gaat.

Ik rij de eerste 3-5 Km tot aan de snelweg altijd in een versnelling lager met meer toeren bij koud weer, het is dan al warm in het interieur voordat ik de snelweg op ga. (85 TA)
Mijn voormalige Panda typ 169 met 1.2ltr motor was ook altijd snel warm in de winter.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Panda 500 »

Ja, heerlijk dat bij zowel mijn Panda 1.1 (1996) als mijn nieuwe(re) 500L de verwarming al snel "geeft", na enkele straten al! Maar onze 169 doet er tegenwoordig langer over, en dat merk ik dus ook aan de temp.-meter. Dat wordt dus de thermostaat vervangen. De meter stijgt nog wel, maar héél wat straten verder pas, en niet meer tot zijn normale stand (zowat halfweg de schaal). Echt "lekker" warm haalt ie niet meer bij dit koude weer. Ik weet niet hoe de normale meterstand bij een 312 is, maar ik denk dat je hetzelfde probleem hebt...
Best even in de gaten houden hoe snel je temp.-meter wat begint aan te duiden. Die moet volgens mij toch al na enkele straten al één of twee streepjes doen oplichten... Als dat merkelijk langer duurt lijkt het me de thermostaat.
Als de meter wél snel reageert, is het mogelijk de kraan of lucht in de kachel...

Yup
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:11
1e Panda-achtige: Popstar 312 2017

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Yup »

De blokjes op de temp.meter zijn snel zichtbaar. (enkele straten) Verwarmingsknop staat op maximaal rood. Valt me wel op dat als ik de blowstand op zijn hoogst staat (4)en de lucht alleen naar de voorruit laat gaan, dat ik dan meer
"warmere "lucht krijg dan dat ik de regelknop alleen op de benen zet. (Gevoeld met de hand op de betreffende roostergaten). Denk dat ik volgende week even langs de garage rij aangezien hij/zij nog onder garantie valt.
In ieder geval, bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Panda 500 »

Dan lijkt de thermostaat wel in orde, denk ik. En gezien je nog garantie hebt zou ik inderdaad ook naar de garage gaan! ;-) Het is ook mijn ervaring dat je aan de voorruit meer warmte "voelt" dan aan de benen. Ik denk dat dit komt omdat de lucht daar uit een smallere opening komt dan aan de benen. Dat ervaar je anders, maar de lucht is echt wel dezelfde hoor, die gewoon naar een andere (bredere) uitgang gestuurd wordt.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Interieurverwarming wordt amper warm

Bericht door Riddick »

De thermostaat zou heel goed stuk kunnen zijn, en bv een heel klein stukje open blijft staan, dan lekt er al heel veel warmte weg naar de radiateur, en duurt het langer voor dat de kachel warm wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”