Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

drie lampjes gingen branden

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Dinsdag op weg naar mijn werk gingen er drie lampjes branden en viel de snelheid weg, ik kon nog maar 30 km rijden. Geluk of niet het was net voor de kwikfit de jongens waren heel aardig en hebben de computer eraan gehangen om de kijken wat de storing was, inlaat spruitstuk gaf hij aan, oke mijn garage gebeld die heeft mij opgehaald.
Om een lang verhaal kort te maken de map sensor lag in de olie en viezigheid.
Nieuwe sensor erin en rijden maar we wachten maar af .
Maar de hamvraag is hoe komt die olie daar, dat vond de monteur ook vreemd en het oliepeil is gecontroleerd en stond prima op peil. De auto heeft 14000 km gelopen en
de rekening was 399,00 euro. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn ?
Graag reactie !

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Sirano »

Om wat voor een Panda handelt het zich?
Zie het al een 1.2.... wellicht je dit ook bij de Panda 169 kunt vragen, aangezien het om een oude motor gaat

Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Sirano schreef: 07 mar 2020 13:25 Om wat voor een Panda handelt het zich?
Zie het al een 1.2.... wellicht je dit ook bij de Panda 169 kunt vragen, aangezien het om een oude motor gaat
Hoe bedoel je oude motor ?

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Sirano »

Die gebruikte ze in 2003 al

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Sirano »

De Twinair is na nu de firefly de meest recente motor

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door bero »

Kun je eens een foto maken van de locatie van de sensor?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Robert100HP »

Die mapsensor zit in het inlaat spruitstuk en daar kan altijd wel wat zwarte smurrie opzitten. Beetje overdreven monteurs reactie dus, vanwege allerlei milieueisen maar er tegenwoordig geen cm3 carterdamp vrijkomen. Alles, condensvocht en olienevel moet via de inlaat naar de motor worden terug gevoerd. Om daar mee verbrand te worden, die troep hecht zich ook aan delen van het inlaat traject, dus een druppeltje aan de mapsensor is niets bijzonders en ook niet schokkend.
Hoe werkt een mapsensor: het is een klein weerstands lichaam dat door warm word door de stroom die er doorheen loopt.
Geeft je gas dan zal er meer koude inlaat lucht langs de sensor stromen. De hoeveelheid meer of minder koude lucht beïnvloed de weerstand van de sensor. Het motormanagement reageert op de de steeds veranderende weerstand door meer of minder brandstof in te spuiten. Of zoals bij een koude start het motor toerental tijdelijk te verhogen.

MAAR 399.- euro voor deze reparatie van amper een half uurtje en een sensortje is gewoon pure oplichterij.


https://www.autodoc.nl/metzger/13818741

Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Robert100HP schreef: 07 mar 2020 19:26 Die mapsensor zit in het inlaat spruitstuk en daar kan altijd wel wat zwarte smurrie opzitten. Beetje overdreven monteurs reactie dus, vanwege allerlei milieueisen maar er tegenwoordig geen cm3 carterdamp vrijkomen. Alles, condensvocht en olienevel moet via de inlaat naar de motor worden terug gevoerd. Om daar mee verbrand te worden, die troep hecht zich ook aan delen van het inlaat traject, dus een druppeltje aan de mapsensor is niets bijzonders en ook niet schokkend.
Hoe werkt een mapsensor: het is een klein weerstands lichaam dat door warm word door de stroom die er doorheen loopt.
Geeft je gas dan zal er meer koude inlaat lucht langs de sensor stromen. De hoeveelheid meer of minder koude lucht beïnvloed de weerstand van de sensor. Het motormanagement reageert op de de steeds veranderende weerstand door meer of minder brandstof in te spuiten. Of zoals bij een koude start het motor toerental tijdelijk te verhogen.

MAAR 399.- euro voor deze reparatie van amper een half uurtje en een sensortje is gewoon pure oplichterij.


https://www.autodoc.nl/metzger/13818741
Robert100HP schreef: 07 mar 2020 19:26 Die mapsensor zit in het inlaat spruitstuk en daar kan altijd wel wat zwarte smurrie opzitten. Beetje overdreven monteurs reactie dus, vanwege allerlei milieueisen maar er tegenwoordig geen cm3 carterdamp vrijkomen. Alles, condensvocht en olienevel moet via de inlaat naar de motor worden terug gevoerd. Om daar mee verbrand te worden, die troep hecht zich ook aan delen van het inlaat traject, dus een druppeltje aan de mapsensor is niets bijzonders en ook niet schokkend.
Hoe werkt een mapsensor: het is een klein weerstands lichaam dat door warm word door de stroom die er doorheen loopt.
Geeft je gas dan zal er meer koude inlaat lucht langs de sensor stromen. De hoeveelheid meer of minder koude lucht beïnvloed de weerstand van de sensor. Het motormanagement reageert op de de steeds veranderende weerstand door meer of minder brandstof in te spuiten. Of zoals bij een koude start het motor toerental tijdelijk te verhogen.

MAAR 399.- euro voor deze reparatie van amper een half uurtje en een sensortje is gewoon pure oplichterij.


https://www.autodoc.nl/metzger/13818741
Hoi Robert,
hartelijk bedankt voor je reactie, wil er even bij vermelden dat de Garage de auto opgehaald heeft en dat hij bijna 3 dagen in de Garage heeft gestaan (daardoor 2 dagen een leenauto gehad voor 25,00 euro per dag plus benzine verbruik). Ben zelf ook wel geschrokken van de hoogte van de rekening en vandaar dat ik het probleem heb omschreven en op deze site heb gezet om een reactie te krijgen.
ik zie dat jij in Schiedam woont, ik in Rotterdam Overschie, weet jij misschien een betrouwbare en wat goedkopere garage. Alvast bedankt Puck

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Robert100HP »

Ja zeker, ik kom hier al 25 jaar voor banden en uitlijnen en sinds mijn Fiat/Alfa en klassieker garage gestopt is ook voor apk.
Om 08.00 uur apk, afspraak maken en om 09.00 uur rijd je weer weg. Ook op zaterdag tot 13.00 uur geopend voor banden en kleine reparaties zonder afspraak. Eigenaar werkt zelf mee, heeft race ervaring en weet een auto perfect naar wens af te stellen. Je mag mee kijken in de garage, wachtruimte met goede koffie en een krantje. :yes: :yes: :yes:

https://www.facebook.com/pg/Stouband-Sn ... e_internal

Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Robert100HP schreef: 07 mar 2020 20:41 Ja zeker, ik kom hier al 25 jaar voor banden en uitlijnen en sinds mijn Fiat/Alfa en klassieker garage gestopt is ook voor apk.
Om 08.00 uur apk, afspraak maken en om 09.00 uur rijd je weer weg. Ook op zaterdag tot 13.00 uur geopend voor banden en kleine reparaties zonder afspraak. Eigenaar werkt zelf mee, heeft race ervaring en weet een auto perfect naar wens af te stellen. Je mag mee kijken in de garage, wachtruimte met goede koffie en een krantje. :yes: :yes: :yes:

https://www.facebook.com/pg/Stouband-Sn ... e_internal
Bedankt !

Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Toch vanochtend de garage nog even gebeld ,het zat mij niet lekker dat hij niet wist waar die olie vandaan kwam het was geen druppeltje maar zoveel dat hij zelfs de olie gecontroleerd heeft maar dat stond prima bij 11000km heeft de auto een reparatie gehad en dat was Carter ventilatie werkt niet zo staat het om schreven zou daar het euvel vandaan komen ?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Robert100HP »

Het begrip " carter ventilatie werkte niet " kan ook duiden op een slechte afdichting of een kapotte slang.
Doe mij een plezier: start de koude motor en als deze volledig stationair draait, draai je de olievuldop los.
Vervolgens dicht je met je vlakke hand ( geen vinger(s) erin steken, de vul opening even af.
Wat je dan aan druk voelt moet je in gedachten vertalen naar het toerental waar je normaal mee rijdt.
Zou bij jouw auto de carter afvoer echt verstopt zitten dan drukt de motor of de krukas keringen eruit of de olie peilstok word gelanceerd

Bij echt versleten motoren, waarbij ook nog een deel van de verbrandings druk zijn weg lekkend langs de
zuigers naar het carter vind is de carterdruk enorm hoog. Maar dat merk je bij een koude motor vrijwel
direct omdat er snel warmte uit de vulopening komt

Puck
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 apr 2019 10:55
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 PopStar 2017

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Puck »

Robert100HP schreef: 09 mar 2020 20:21 Het begrip " carter ventilatie werkte niet " kan ook duiden op een slechte afdichting of een kapotte slang.
Doe mij een plezier: start de koude motor en als deze volledig stationair draait, draai je de olievuldop los.
Vervolgens dicht je met je vlakke hand ( geen vinger(s) erin steken, de vul opening even af.
Wat je dan aan druk voelt moet je in gedachten vertalen naar het toerental waar je normaal mee rijdt.
Zou bij jouw auto de carter afvoer echt verstopt zitten dan drukt de motor of de krukas keringen eruit of de olie peilstok word gelanceerd

Bij echt versleten motoren, waarbij ook nog een deel van de verbrandings druk zijn weg lekkend langs de
zuigers naar het carter vind is de carterdruk enorm hoog. Maar dat merk je bij een koude motor vrijwel
direct omdat er snel warmte uit de vulopening komt
Hoi Robert van ochtend de garage gebeld waar hij in onderhoud is geweest tot 11459km deze meneer was heel vriendelijk en heeft mij uitgelegd dat de auto veel te weinig km maakt en dat klopt ik rij ook nog geen 3500km op jaar basis hij zei ook dat je er in de winter meer last van hebt dan in de zomer
Hij vertelde dat deze auto het wel erg smurrie en vocht had en ook ze de map sensor vernieuwd hadden dat is geen leuk vooruit zicht .
Maar ja er zijn erge dingen op de wereld toch.
Maar ik heb spijt dat ik mijn mooie oude bmw coupe heb weg gedaan waar nooit wat aan was
196000 km altijd starten door weer en wind !
Ik ga nu maar bedenken of ik hem weg doe jammer het is een mooie auto maar wel voor iemand die de km maakt .
dat is een lang verhaal maar ik wilde je het toch laten weten Gr Puck
,

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: drie lampjes gingen branden

Bericht door Robert100HP »

Als je echt zo weinig rijd zou ik Car Sharing overwegen, zodat je een auto gebruikt wanneer nodig.
Let wel welk merk auto je nu ook zou kopen, elke auto heeft tegenwoordig al die milieu aanpassingen.

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”