Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bokken en geluid Twinair

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Bokken en geluid Twinair

Bericht door panda94 »

Sinds kort bij een koude start bokt de motor behoorlijk en houdt hij in. Dit is de eerste paar honderd meter het geval. Daarna loopt deze normaal. Tevens bij stationair lopen een ligt pompend geluid te horen. Bij gas geven is dit weg.
Volgens mij is dit een bekend probleem?

Volgende week krijgt de auto zijn 60000 km beurt bij 58000km.

Volgens de dealer ligt dit aan de bougies. Ik denk zelf ook dat de olie hoognodig vervangen moet worden. Deze zit er 29000 km in. Bij de 45k beurt afgelopen najaar wilde dealer de olie niet verversen. Volgens hen is eerder vervangen (om de 15k) niet nodig. Ze houden zich aan de fabrieksvoorschriften zeggen ze.
Nu aangegeven om te fluschen. Dit doen ze niet daar de zeer dunne oliekanalen verstopt kunnen raken.

Wat zijn jullie ervaringen?
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Erik 319 »

Ik houd het op de olie die stiekem toch aan vervanging toe is of het oliepeil is wat aan de lage kant.
Bougies zouden 60000 km mee moeten gaan en daar zit je nog niet aan. Bovendien zou ie dan beroerd blijven lopen en niet heel even vilgens mij.
Ik heb de bougies er nu 68000 km in en ze doen het nog prima.
Volgende week gaan er nieuwe in .
312=500 319=Panda.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door panda94 »

Helaas heeft de onderhoudsbeurt met nieuwe olie en bougies niet geholpen. Het inhouden, bokken en slecht lopen van de motor blijft.
Auto gaat volgende week weer terug naar de dealer. Ik denk zelf dat het de Twinairmodule is welke de problemen veroorzaakt.
Het blijft lachen in een panda

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Nitwit Mack hier.. vertel mij eens welke motor je hebt. Een TwinAir begrijp ik niet. Maar voor het geval je nog onder je motorkap staat te kijken onder het genot van een stevige mok koffie.. lees de eerste pagina van "Voorstellen: Mack & Pandana Jones" en met name een van de laatste postings op de eerste pagina met een foto van mijn 899motor. Daar zie je een rood slangetje aan een potje.(waarvan nog steeds niemand mij verteld heeft wat dit exact is :roll: :? )
Wij ontdekten toen dat dat slangetje gebarsten was.. dus valse lucht aanzoog en daarom ging "bokken en stoten". Mijn eerste stap was bougies bekijken.. en bij het wegdraaien van dit slangetje dat in de weg zat, ontdekten wij dus een gebroken slang... thans nog steeds provisorisch opgelost... voor de rest heb ik drie boekjes op de plank taan en mss kan ik ergens iets ontdekken voor je....

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Robert100HP »

Mack Hofland schreef: 05 sep 2020 19:16 Nitwit Mack hier.. vertel mij eens welke motor je hebt. Een TwinAir begrijp ik niet. Maar voor het geval je nog onder je motorkap staat te kijken onder het genot van een stevige mok koffie.. lees de eerste pagina van "Voorstellen: Mack & Pandana Jones" en met name een van de laatste postings op de eerste pagina met een foto van mijn 899motor. Daar zie je een rood slangetje aan een potje.(waarvan nog steeds niemand mij verteld heeft wat dit exact is :roll: :? )
Wij ontdekten toen dat dat slangetje gebarsten was.. dus valse lucht aanzoog en daarom ging "bokken en stoten". Mijn eerste stap was bougies bekijken.. en bij het wegdraaien van dit slangetje dat in de weg zat, ontdekten wij dus een gebroken slang... thans nog steeds provisorisch opgelost... voor de rest heb ik drie boekjes op de plank taan en mss kan ik ergens iets ontdekken voor je....
Even Googlen en je weet wat een Twinair is, het woord zelf zegt het al. Deze motor heeft niets gemeen met een 4 cilinder uit een 141. Maar doe eens rustig, jouw manier van posten gaat op spammen lijken.

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Hier heb ik dus een hekel aan he... een ander kan ook Googlen... Mensen op fora zouden eens moeten stoppen met opmerkingen als "google maar", "doorzoek t forum maar" en meer van gelijke strekking ):

Ik dacht dat we hier waren om elkaar te HELPEN en van elkaar te LEREN... en wat bedoel je met spammen? Waarmee spam ik dan en waarom voel jij je aangevallen???

Advies voor jou dan, als je je aan mij "stoort": lees mijn postings niet. Jouw keuze. Jouw opmerking daarintegen is, evenals de mijne nu; aanvallend bedoeld. En volgens mij is dat nergens goed voor...

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Erik 319 »

Hoho. Even rustig.
Een storing aan de twinairmodule zou kunnen.
Even de zoekfunctie gebruiken en je ontdekt wel wat een twinairmodule is en wat ie doet.
Behulpzaamheid is prima maar een twinairmotor is toch wel iets ingewikkelder dan een fire en de kans dat je als hobbymonteur dit probleem even oplost is gering.
Even terug naar de bokkende twinair.
Het zou een bobine kunnen zijn die niet helemaal fris meer is.
Zou de garage moeten kunnen vinden met de uitleesapparatuur.
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Ik doe en ben rustig... lees mijn posting gewoon rustig en zie dat ik daar heel duidelijk dingen vraag. Die vraag houdt tevens in welke Fiat. Ik suggereerde verder helemaal niets, ik wilde behulpzaam zijn. Ik weet zelf uit ervaring van diverse merken dat electronica vaak een probleem is. Ik stel dus vragen, maar wellicht niet de goede vragen. Daaraan ben ik schuldig. Ik zet er tevens niet voor niets bij "nitwit". Mijn kleine zoektocht levert al diverse mogelijkheden op.. en niet eens het hierboven voorgestelde, alsmede de genomen acties. Wel dat correcte olie van belang is, voldoende olie alsmede nog enkele zaken zoals bobine, ontluchten etc. Ik refereerde tevens naar een "bijna herkenbaar probleem" die een simpele oplossing had. Dus.. de juiste info geven, zoals welke auto en motor, zou al helpen, maar ook juiste overdracht van informatie evenals onderlinge communicatie. Maar elkaar persoonlijk aanvallen, alsmede beschuldigen van "spammen" zonder elkaar überhaupt te kennen.. is zo typisch gedrag. Maar weer je.. ik vind het prima hoor. Als "men" zo met elkaar om gaat.. heeft dit forum en mijzelf op den duur geen toevoegende waarde voor elkaar. En dát al na slechts enkele weken...

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door panda94 »

Erik 319 schreef: 05 sep 2020 21:52 Hoho. Even rustig.
Een storing aan de twinairmodule zou kunnen.
Even de zoekfunctie gebruiken en je ontdekt wel wat een twinairmodule is en wat ie doet.
Behulpzaamheid is prima maar een twinairmotor is toch wel iets ingewikkelder dan een fire en de kans dat je als hobbymonteur dit probleem even oplost is gering.
Even terug naar de bokkende twinair.
Het zou een bobine kunnen zijn die niet helemaal fris meer is.
Zou de garage moeten kunnen vinden met de uitleesapparatuur.
Juist het uitlezen geeft geen resultaat. Het schijnt vaker voor te komen dat er bij het uitlezen geen foutcodes uitkomen als het de multiair/Twinairmodule betreft. We wachten af.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Erik 319 »

Ai. Dat is niet best.
Hadden ze nou maar wel de olie vervangen bij de 45000 beurt.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Deel 1
Na aanleiding van gisteren, "durf" ik bijna niet te reageren. Advies aan hen die postings onder mijn naam "zat" zijn of get idee hebben dat ik onzin zit te schrijven; lees mijn posting dan niet.

Hoe ik dit probleem tracht te begrijpen en niet zozeer omdat ik aandacht te kort heb, noch omdat ik ergens over wil meepraten: mijn intentie is mee te willen denken, omdat de topicstarter een probleem heeft en het die persoon mss onnodig veel tijd en geld kan kosten. Tevens kunnen er tegenstellingen en allerlei soorten oplossingen aangedragen worden wat wellicht onjuist is. Dat zou in elk geval niet bij mij werken, omdat ik graag systematisch te werk wil gaan. Misschien zit ik fout, prima, maar het is niet de bedoeling dat discussies of meedenken richting een onbeleefde kant toegaan. Hierbij dan ook mijn excuses dat ik mijzelf even liet gaan en op iemand terug reageerde wat in mijn ogen niet nodig was. Het advies dat ik aan hem gaf, geldt eveneens voor mij. Ook ik kan ervoor kiezen om iemand te negeren die mij "boos" maakt. Terug naar dit topic via 'deel 2' eronder:

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Deel 2
Een belangrijke notitie in dit onderstaande betoog: ik weet niet over welk type auto we het hebben. Dat heb ik gemist in jouw voorstelronde / verhaal. Ik haal informatie uit de problematiek van de vraagteller. Ik weer dat iedere motortype zo zijn eigen onderhoudsschema en materialen kent. Ik ben geen monteur en heb zeker geen wijsheid in pacht. Ik schrijf op hoe ik denk en deel dit met je/jullie, met alle goede bedoelingen van aard. Ter info; ik heb Asperger Autisme en denk systematisch en tracht met b.v. motorproblematiek via een soort stappenplan te werken. Echter wil mijn brein wel weten hoe iets in elkaar steekt alsmede de correcte informatie hebben. Zoek dus zelf in jouw boekje bijhorende bij jouw motor/auto type, wat en wanneer er iets gedaan moet worden en welke materialen je nodig hebt. Tor slot, vertrouw nooit 100% op een dealer. Met alle respect. Monteurs hebben tijdsdruk en zijn mensen. Mensen maken fouten... ik heb gisteren en vanmorgen e.e.a. op Google en dit forum gelezen en genoteerd. Ik heb dus niet "alles" gelezen, want ik ben geen robot...

Voor mijzelf een soort resumé: TwinAir blokken lijken geplaatst te zijn in:
- Fiat 500
- Fiat Punto
- Fiat Panda

Twin-Air.. twee cilinder motorblokje met distributieketting

Meest voorkomende problemen:
- onjuist niveau motorolie
- onjuist type motorolie
- oude motorolie (langer dan 1 jaar)
- te laat onderhouden / doorrijden na melding/overschrijding van kms van het blok en dus niet tijdig vervangen van olie en filters
- iedere cilinder heeft een eigen bobine. Een bobine kan defect zijn waardoor het blok slecht loopt
- TwinAir blokken schijnen speciale bougies te moeten hebben, gebruik van een verkeerde bougie levert problemen op.

Uitlezen van de boordcomputer, kan laten zien dat het blok op 1 cilinder loopt. Wissen/overschrijven van foutcodes kan even het probleem oplossen, maar het probleem kan eveneens terugkomen. Uitlezen kan ook helemaal niets opleveren...

TwinAir motoren met gebruik van verkeerde olie zal de miniscuul kleine oliekanalen doen vervuilen en verstoppen, waardoor de kleppen niet meer correct werken. Het is een extreem gevoelig blok voor vervuiling. Correct en tijdig onderhoud, alsmede gebruik van correcte (door Fiat aangeduide) olie en filters, is van belang. Schijnbaar dien je hier niet "te licht" over te denken.

Vervolgens lees ik zaken als gebruik van Forte Motorflush en olie met Forte additief. Evenals volgens het boekje gebruik van Selena Motorolie 9.55535 S2 (ACEA C3, 5W40). Maar misschien is dit afhankelijk van welke type auto en geplaatst blok. Dit is wat is las.. geen feit. Controleer dit zelf..

Verder lees ik zaken als speciale bougies. Op tijd vervangen van die bougies. Ook de staat (kleur, afzetting en ontstekingsruimte) van de bougies kunnen je iets vertellen over hoe het systeem functioneert..

Verkeerd type motorolie of motorolie dat te vaak onder het vereiste niveau staat/stond: aftappen, blok flushen, hervullen met correcte olie en op juiste niveau. Daarna opnieuw installeren van een nieuw olie filter (ook al was die nieuw, bij gebruik van verkeerde of oude olie kunnen er onnodige resten doorstromen). Controle correcte bougies/schoonmaken van bougies. Controle het bobine stysteem (2), blok starten.
I.v.m. lucht in het blok na het vullen van de correcte olie: de in het blok "gevangen" zittende lucht moet je laten ontsnappen. Anders kan /zal de elec.aangestuurde inlaatkleppen van slag raken. Dit doe je door tussen de twee bobines zittende bout aan het kleppendeksel, losser te draaien. (Er kan ook een nippel zitten ipv een bout, las ik, maar ik las geen oplossing hierover). Bout niet geheel los of er uit draaien.. maar met draaiende motor iets losser draaien, totdat de twee cilinders beter lopen. In principe zou de TwinAir module dit zelf moeten regelen, echter blijkt het systeem in werkelijkheid niet zo te werken.
Notitie; in mijn manual van de 141 staat een melding dat je een minuut of iets langer, nadat je aan je blok hebt gewerkt, de accu ervan af haalt. Na die minuut gaat de boordcomputer zich resetten. Mss helpt dat eveneens bij een TwinAir; voordat je start en nadat je alles vervangen en gecontroleerd hebt, even de accu er af. Laat het computermanagement zichzelf resetten. Start de motor en bekijk het resultaat. In mijn vorige posting heeft dit absoluut, lees: 100% gewerkt! Het was voor mij een verbazing en happiness tegelijk. Want voordat ik dat las en deed, liep mijn blok onregelmatig en slechter dan voor de reparatie.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Erik 319 »

Zo zeg. Ben jij typist geweest?😂
Het verhaal klopt inderdaad behoorlijk. Ook in de Alfa Romeo Mito en Lancia Ypsilon zitten vaak twinairmotoren.
De olie is inderdaad zeer belangrijk.
Zelfs het gezegde beter verkeerde olie dan te weinig olie gaat hier niet zonder meer op.
Ik ben net klaar met nieuwe olie, bougies en filters. Bijna 70000 kmmet de bougies gedaan. De oude zagen er nog erg goed uit overigens.
Het leuke is dat de motor er geen slag anders door loopt. Maar toch een prettig idee dat ie weer een jaar vooruit kan.
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Mack Hofland »

Erik 319 schreef: 06 sep 2020 14:14 Zo zeg. Ben jij typist geweest?😂
Aangenomen dat je op mij reageerde... nope, ik haalde geen 160slagen per minuut op de typemachine en op een toetsenbord eveneens niet. Echter met een smartphone "lijk ik soms net zo snel te typen als ik denk"... but 2 b honest: het is onderdeel van mijn ASS. Laaaaang en boring story 4 most of the people. Ik heb er soms/vaak zelf ook last van hoor :yes:

Losstaande van dat... is de geschreven info ietwat nuttig voor de topicstarter? Om te voorkomen dat hij/zij de auto niet steeds "duurder parkeert" bij de dealer dan om de Amsterdamse grachtengordel :wink: #alsjebegrijptwatikbedoel

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Bokken en geluid Twinair

Bericht door Erik 319 »

Dat van die lucht in het blok is nieuw voor mij.
Ik heb gelukkig geen problemen gehad na het verversen. Waarschijnlijk mazzel of een goed blok. Vorige keer ook geen problemen mee ondervonden.
Maar wel interessant.
Danks voor het delen.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”