Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Radio blijft altijd aan staan

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
onmogelijkhier
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda MK2 141
2e Panda-achtige: Nuova Panda 169
3e Panda-achtige: Fiat Panda 2014 312
Has thanked: 1 time

Radio blijft altijd aan staan

Bericht door onmogelijkhier »

Ik heb een panda Twinair (312) en hierin zit niet de originele radio maar een andere radio, Als ik de auto stop en de sleutel er uithaal dan blijft de radio gewoon doorspelen terwijl ik gewent ben dat de radio uitschakelt met contact uit.
Ergen zit er iets niet goed aangesloten dus, wie kan mij helpen hiermee?
Op welke punten van de Fiat moeten de draden van de radio komen.

bvd Marcel

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door PandaVespa »

Kan zijn dat vorige eigenaar met zin zo heeft aangesloten. Als stroom eraf is, verliest de (aftermarket) radio wellicht zijn stroom en daarmee ook zijn instellingen en geheugen met radiozenders.

Persoonlijk vind ik het prettiger dat radio ook aan kan als contact niet ‘aan’ is.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

onmogelijkhier
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda MK2 141
2e Panda-achtige: Nuova Panda 169
3e Panda-achtige: Fiat Panda 2014 312
Has thanked: 1 time

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door onmogelijkhier »

Tot nu toe hebben alle radio's in mijn auto altijd uitgeschakeld bij kontakt uit en dat vind ik prettig.
Als het kontakt weer aan gaat gaat ook de radio weer aan.
Dit werkt door een konstante stroomdraad (deze is duidelijk aanwezig) en een schakelende stroomdraad en deze laatste kan ik niet vinden op de aansluitingen in de Panda voor de radio.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door Erik 319 »

Ik zou gewoon een gebruikte 319 radio zoeken.
Die gaat over het contact uit maar kun je toch ook aanzetten als de sleutel er uit is. Dat is een prima systeem want de radio gaat na ik meen 20 minuten vanzelf weer uit.
Hoe je een aftermarketradio aansluit is even puzzelen. De spanning voor de rode draad kun je evt van je aansteker aftakken.
312=500 319=Panda.

onmogelijkhier
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda MK2 141
2e Panda-achtige: Nuova Panda 169
3e Panda-achtige: Fiat Panda 2014 312
Has thanked: 1 time

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door onmogelijkhier »

Daar heb ik al naar gekeken maar die zijn heel beperkt buiten een cd speler zit er niet veel op.
De huidige radio heeft Bluetooth en kan als hands free telefoon werken en hij heeft een USB aansluiting en een AUX aansluiting en nog veel meer.
Dus wil ik deze graag behouden. Om een draad van de aansteker te halen moet je nogal wat werk verzetten. De originelen radio gaat toch ook aan en uit via het kontakt dus met er ook een schakelende draad zijn achter de radio.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door sjirafje »

Klinkt mij alsof er geprutst is met de bedrading van de radio. Even de radio er uit en met de multimeter bepalen welke draad de constante plus is en welke de geschakelde plus is en de boel correct aansluiten lijkt me.

Afbeelding
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door Riddick »

onmogelijkhier schreef: 16 apr 2021 16:44 Ik heb een panda Twinair (312) en hierin zit niet de originele radio maar een andere radio, Als ik de auto stop en de sleutel er uithaal dan blijft de radio gewoon doorspelen terwijl ik gewent ben dat de radio uitschakelt met contact uit.
Ergen zit er iets niet goed aangesloten dus, wie kan mij helpen hiermee?
Op welke punten van de Fiat moeten de draden van de radio komen.

bvd Marcel
sjirafje schreef: 16 apr 2021 23:27 Klinkt mij alsof er geprutst is met de bedrading van de radio. Even de radio er uit en met de multimeter bepalen welke draad de constante plus is en welke de geschakelde plus is en de boel correct aansluiten lijkt me.

Afbeelding


Als er een origineel aansluit setje voor aftermarket radio's is gebruikt dan moet hij gewoon uit gaan op het contact.
Deze setjes zijn "Plug&Play" voor de betreffende auto, ik vermoed dat ze hier de stroom en contact draad bij elkaar aangesloten hebben, en geen aansluit setje gebruikt hebben, die gewoon kant en klaar voorbereide stekkers heeft.
Het is te hopen dat ze niet de originele stekkers afgeknipt hebben, om de radio aan te sluiten.

onmogelijkhier
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda MK2 141
2e Panda-achtige: Nuova Panda 169
3e Panda-achtige: Fiat Panda 2014 312
Has thanked: 1 time

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door onmogelijkhier »

Alle stekkers zitten er nog aan en ze hebben bij de stekker van de radio inderdaad twee draden bij elkaar gedaan en die staan nu dus samen op een konstante stoom aansluiting.
Ik zou dat kunnen veranderen maar kan op de aansluiting in de auto geen schakelende draad vinden en dat is dus mijn probleem.
Als er verloop setjes zijn speciaal voor de Panda dan zou dat de oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door Riddick »

onmogelijkhier schreef: 17 apr 2021 11:32 Alle stekkers zitten er nog aan en ze hebben bij de stekker van de radio inderdaad twee draden bij elkaar gedaan en die staan nu dus samen op een konstante stoom aansluiting.
Ik zou dat kunnen veranderen maar kan op de aansluiting in de auto geen schakelende draad vinden en dat is dus mijn probleem.
Als er verloop setjes zijn speciaal voor de Panda dan zou dat de oplossing zijn.
Je moet gewoon een ISO-aansluit kabelboom FIAT hebben voor een aftermarket radio, kan je overal online kopen.
Stekkers in elkaar stekken en klaar, één voor de Fiat 500 zou ook moeten werken, is allemaal redelijk universeel.
Even foto's maken van jou stekkers om te zien of het overeen komt met wat je besteld online.

Zou er ongeveer zo uit moeten zien, blauwe stekker gaat op de auto stekker, de andere 2 ISO stekkers achter in de aftermarket radio.
en dan zou het gewoon plug&play moeten werken met een radio die uit gaat op het contact.
*
l_isi kabel FIAT.jpg
Laatst gewijzigd door Riddick op 17 apr 2021 12:05, 7 keer totaal gewijzigd.

onmogelijkhier
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda MK2 141
2e Panda-achtige: Nuova Panda 169
3e Panda-achtige: Fiat Panda 2014 312
Has thanked: 1 time

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door onmogelijkhier »

Oké bedankt ik ga eens zoeken waar ze er eentje hebben.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Radio blijft altijd aan staan

Bericht door Erik 319 »

Audiovolt.nl in Almere heeft dat zeker.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”