Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Moderators: Erik 319, michiel van g.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 mar 2016 13:28
- 1e Panda-achtige: 312 lounge 2012
Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Ik bezit sinds januari een Panda uit 2012 met TwinAir 85 pk motor.
Op leuke stuurwegen vind ik deze teveel over de voorwielen wegglijden.
De rijhoogte wil ik zoveel mogelijk in stand houden.
Ik heb al geëxperimenteerd met de bandenspanning en dat gaf nauwelijks verbetering.
De, originele, eco banden zouden een oorzaak kunnen zijn.
Wie heeft een oplossing?
Groet,
J p
Op leuke stuurwegen vind ik deze teveel over de voorwielen wegglijden.
De rijhoogte wil ik zoveel mogelijk in stand houden.
Ik heb al geëxperimenteerd met de bandenspanning en dat gaf nauwelijks verbetering.
De, originele, eco banden zouden een oorzaak kunnen zijn.
Wie heeft een oplossing?
Groet,
J p
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Wil je plakken op de weg heb je een zachte compound nodig.
Zelf heb ik altijd Michelin gehad, op de Panda 312 waar ik aardig bochtenwerk mee kon doen. Maar wanneer je niets aan de hoogte van de Panda doet, blijft dit een probleem.
Momenteel heb ik een andere veren en dempers onder de mijn Punto, dat blijft de beste oplossing. Hiermee behaal je pas echt resultaten.
Dan EBC remschijven met Greenstuf blokken en dan ben je helemaal klaar
Maar dat kunnen de meeste 100HP'ers hier jouw ook wel bevestigen.
Zelf heb ik altijd Michelin gehad, op de Panda 312 waar ik aardig bochtenwerk mee kon doen. Maar wanneer je niets aan de hoogte van de Panda doet, blijft dit een probleem.
Momenteel heb ik een andere veren en dempers onder de mijn Punto, dat blijft de beste oplossing. Hiermee behaal je pas echt resultaten.
Dan EBC remschijven met Greenstuf blokken en dan ben je helemaal klaar
Maar dat kunnen de meeste 100HP'ers hier jouw ook wel bevestigen.
Laatst gewijzigd door Sirano op 15 sep 2016 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Eco banden het woord geeft het al aan, brandstof besparend door lage rolweerstand, veelal een hardere compound. Matige grip op nat en droog, de topmerken Goodyear, Michelin, Vredenstein en Pirelli produceren best goede Eco banden maar het blijft een compromis. Kijk op de zijkant van de band voor merk en type en zoek de eigenschappen van de band op. Vragen: heeft de auto ooit front schade gehad of erger een WOK melding, is hij origineel Nederlands. Is de auto de laatste tijd uitgelijnd ( feitelijk 1 keer per jaar) een goede stoeprand of diepe kuil met de juiste snelheid geeft al een verstoring van de uitlijning. Vergroten van de spoorbreedte voor d.m.v. spacers ( let op het maximaal toegestane) zal overstuur doen afnemen. Een band met een zachtere compound b.v. Toyo R1R zal meer grip generen waardoor het onderstuur zal afnemen. Hoe zachter de compound (rubber samenstelling) hoe hoger het verbruik en de slijtage van de band. Wil je een nog beter weggedrag dan zijn andere dempers en (stuggere)verlagingsveren, veerpootbruggen, draagarmen de enige optie. Er is veel moois (lees prijzig) te koop, zoek eens op DNA RACING, Sparco, OMP e.d.
Grtz Rob
Grtz Rob
- ImcoPoelman
- Forumgebruiker
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
- Locatie: Nieuw-Vennep
- Been thanked: 1 time
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Ga naar 16" of 17" dan heb je veel betere wegligging.
Bij 16" blijven de kosten nog redelijk en rijcomfort veranderd nauwelijks. (€ 750,00)
Bij 16" blijven de kosten nog redelijk en rijcomfort veranderd nauwelijks. (€ 750,00)
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Das inderdaad de oplossing.
En het uiterlijk verandert wel.....
En het uiterlijk verandert wel.....
312=500 319=Panda.
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Als je daar genoegen mee neemt. Maar de wegligging zit m niet in de inches van de velg. Maar dat is ieder voor zich.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Nee,een setje dure remblokken wel......
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 mar 2016 13:28
- 1e Panda-achtige: 312 lounge 2012
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Éen erg late reactie op mijn vraag van destijds.
Het onderstuur is een heel stuk verdwenen door het monteren van Vredestein Quatrac 5 165/70 R14. Bij het controleren van de uitlijning, wat ik altijd laat doen na het monteren van nieuwe banden, kwam naar voren dat de uitlijning buiten specs was.
Na een correcte wieluitlijning en de Vredesteins is het een hele andere auto geworden.
Het onderstuur is een heel stuk verdwenen door het monteren van Vredestein Quatrac 5 165/70 R14. Bij het controleren van de uitlijning, wat ik altijd laat doen na het monteren van nieuwe banden, kwam naar voren dat de uitlijning buiten specs was.
Na een correcte wieluitlijning en de Vredesteins is het een hele andere auto geworden.
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Die Vredestein's zijn ook hele goede banden. Daar heb je een goede koop en aan veel plezier aan.
Hoe was de uitlijning buiten specs gekomen? Stoeprandje geraakt met inparkeren?
Hoe was de uitlijning buiten specs gekomen? Stoeprandje geraakt met inparkeren?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- jjohn
- Forumgebruiker
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
- 1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Hey, da's toevallig, ik had hetzelfde. Waarschijnlijk toch de drempels iets te enthousiast genomen in het verleden.
Voorbanden aan de buitenrand kompleet glad.
Ook de Vredestein banden en opnieuw uitgelijnd, wat echt nodig bleek, en hij rijdt fijner dan ooit daarvoor.
Voorbanden aan de buitenrand kompleet glad.
Ook de Vredestein banden en opnieuw uitgelijnd, wat echt nodig bleek, en hij rijdt fijner dan ooit daarvoor.
Groet,
John
John
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 mar 2016 13:28
- 1e Panda-achtige: 312 lounge 2012
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Volgens de uitlijnspecialist is de uitlijning af fabriek al slecht. Bij mij moest de achteras ook gericht worden omdat deze scheef was.
Hij beweert dat de meeste Panda's een "kromme" achteras hebben.....
Hij beweert dat de meeste Panda's een "kromme" achteras hebben.....
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Onderstuur is te verhelpen met veel betere A-label banden.
Nu is het probleem dat auto's als de Panda worden voorzien van banden met alles zegende toevoegingen aan de banden benaming als, Eco, Green, Blue, Energy saver, Earth en weet ik veel wat nog meer voor benamingen.
Al deze zo genoemde banden doen maar één ding en dat is brandstof besparen, en dat doe je alleen maar door de banden harder te maken om de rolweerstand te verlagen en dus ook de grip.
Verder moet je naar grotere 15-16-17 inch velgen om in de betere A-label banden segment te komen die ook daadwerkelijk de wegligging verbeteren.
Het één staat in verband met het andere, wil je een lager brandstofverbruik dan gaat het ten koste van wegligging, wil je veel Km's met je banden doen dan gaat het ten koste van wegligging.
Een van de Betere banden met betrekking tot boven staande zijn de Dunlop Sport Blu-Response IMHO.
Wil je echt betere banden dan kom je toch terecht bij banden zoals bv de Dunlop Sport Maxx RT of Michelin Pilot Sport 3 en dan zijn er nog wel een paar A-label banden.
Nu is het probleem dat auto's als de Panda worden voorzien van banden met alles zegende toevoegingen aan de banden benaming als, Eco, Green, Blue, Energy saver, Earth en weet ik veel wat nog meer voor benamingen.
Al deze zo genoemde banden doen maar één ding en dat is brandstof besparen, en dat doe je alleen maar door de banden harder te maken om de rolweerstand te verlagen en dus ook de grip.
Verder moet je naar grotere 15-16-17 inch velgen om in de betere A-label banden segment te komen die ook daadwerkelijk de wegligging verbeteren.
Het één staat in verband met het andere, wil je een lager brandstofverbruik dan gaat het ten koste van wegligging, wil je veel Km's met je banden doen dan gaat het ten koste van wegligging.
Een van de Betere banden met betrekking tot boven staande zijn de Dunlop Sport Blu-Response IMHO.
Wil je echt betere banden dan kom je toch terecht bij banden zoals bv de Dunlop Sport Maxx RT of Michelin Pilot Sport 3 en dan zijn er nog wel een paar A-label banden.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Onderstuur verhelpen van een TwinAir uit 2012
Hoe je onderstuur voorkomt? Simpel, minder hard rijden . Ik heb een 141 Panda, maar dit komt bekend voor.
Het allerbelangrijkste bij weggedrag, is de uitlijning. Dit heb ik zelf ervaren, toen ik mijn zwarte Panda kocht. Bij aanschaf wilde deze met moeite de 130 halen, na het uitlijnen trok deze vlot naar de 140. Alleen uitgelijnd, verder niks. Bij uitlijnen hangt wel af WIE het uitlijnt, want ook hier moet je de vaklui wel zoeken. Diegene waar ik altijd kom wil niet eens weten wat de fabrieksrichtlijnen zijn . Laat ik het zo zeggen, de probleemgevallen komen bij hem terecht en lost ze op.
Losstaand van welk merk banden je hebt, de bandenmaat. Ook uit eigen ervaring weet ik dat een panda met 135/80R13 een dweil op de weg is met de bochten als het ietsje sportiever gaat. Met 155/65R13 gaat deze zonder onderstuur de bocht om.
Dus iets breder loopvlak en de wangen zijn minder hoog. Alleen banden met nagenoeg geen wang zijn weer duur in aanschaf. Alleen hoe kleiner de wang v/d band, des te minder comfortabeler het rijden wordt en krijgt het onderstel ook meer te lijden. De hobbels en kuilen worden met 'platte' banden niet opgevangen wat keihard wordt doorgeven aan het onderstel.
Voor sommige mensen wordt dit weer ervaren als 'sportief' rijden, terwijl je ze als tegenligger aan ziet komen gewoon ziet stuiteren op de weg. Dat was een extreem geval .
En met bovenstaande over rubbersamenstelling ben ik mee eens. Hebben banden meer grip, dan zal dit ten koste gaan van levensduur.
Iedereen zal een compromis gaan sluiten wat hij/zij wil.
Qua bandenmerk, ik heb nu Continental, . Had hiervoor Vredestein winterbanden, die nooit weer. Met de Conti's winterbanden blijft een Panda beter in het spoor (bij harde zijwind) en hebben ook minder lawaai. En de zomerbanden van Conti's...... Ze hebben een F-label, maar ze zijn zeer stil, hebben goede grip en gaan hopelijk lang mee en anders maar niet .
Het allerbelangrijkste bij weggedrag, is de uitlijning. Dit heb ik zelf ervaren, toen ik mijn zwarte Panda kocht. Bij aanschaf wilde deze met moeite de 130 halen, na het uitlijnen trok deze vlot naar de 140. Alleen uitgelijnd, verder niks. Bij uitlijnen hangt wel af WIE het uitlijnt, want ook hier moet je de vaklui wel zoeken. Diegene waar ik altijd kom wil niet eens weten wat de fabrieksrichtlijnen zijn . Laat ik het zo zeggen, de probleemgevallen komen bij hem terecht en lost ze op.
Losstaand van welk merk banden je hebt, de bandenmaat. Ook uit eigen ervaring weet ik dat een panda met 135/80R13 een dweil op de weg is met de bochten als het ietsje sportiever gaat. Met 155/65R13 gaat deze zonder onderstuur de bocht om.
Dus iets breder loopvlak en de wangen zijn minder hoog. Alleen banden met nagenoeg geen wang zijn weer duur in aanschaf. Alleen hoe kleiner de wang v/d band, des te minder comfortabeler het rijden wordt en krijgt het onderstel ook meer te lijden. De hobbels en kuilen worden met 'platte' banden niet opgevangen wat keihard wordt doorgeven aan het onderstel.
Voor sommige mensen wordt dit weer ervaren als 'sportief' rijden, terwijl je ze als tegenligger aan ziet komen gewoon ziet stuiteren op de weg. Dat was een extreem geval .
En met bovenstaande over rubbersamenstelling ben ik mee eens. Hebben banden meer grip, dan zal dit ten koste gaan van levensduur.
Iedereen zal een compromis gaan sluiten wat hij/zij wil.
Qua bandenmerk, ik heb nu Continental, . Had hiervoor Vredestein winterbanden, die nooit weer. Met de Conti's winterbanden blijft een Panda beter in het spoor (bij harde zijwind) en hebben ook minder lawaai. En de zomerbanden van Conti's...... Ze hebben een F-label, maar ze zijn zeer stil, hebben goede grip en gaan hopelijk lang mee en anders maar niet .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........