Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

automaat brengt vermogen niet over

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

hallo,

na me even voorgesteld te hebben gelijk maar mijn eerste vraag.ik heb een panda 1.1 i.e. selecta uit 93.de auto heeft een maand of 5 a 6 stil gestaan en is nu weer tot leven gewekt,nou ja bijna dan hij :mrgreen: ,hij loopt nog niet op alle cilinders maar dat is niet zo'n probleem dat krijg ik wel voor elkaar!
waar ik wel een beetje over in zit is het gebrek aan vermogen dat van de motor naar de wielen gaat,het is tijdens het rijden net of je met een slippende koppeling rijd.als je met deel last optrekt gaat het redelijk maar geef je flink gas dan maakt de motor wel toeren maar de bak lijkt niet mee te doen :? ik heb al even wat rondgeneusd hier op het forum maar kon maar weinig vinden over deze v-bakken alleen dat ie niet hoort te kruipen zoals een (normale) automaat,wat hij niet doet en dat hij niet mag kraken bij het overschakelen wat ie ook niet doet.de olie in de bak is ook nog mooi roze en lijkt niet vervuilt.
ik ben nu eigenlijk benieuwd welke zaken ik kan controleren om te achterhalen of de bak overleden is of dat er misschien iets anders aan de hand is!

greetz marcel

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door aribold »

De selecta heeft een Continu Variabele Transmissie (CVT, denk aan het pientere pookje van Daf).
Daardoor voelt het anders dan een normale automaat.
In principe draait de motor altijd een redelijk hoog toerental, en "schakelt" de CVT traploos de overbrengingingsverhouding aan de hand van de snelheid en/of geleverde vermogen.
Als je motor weinig vermogen levert, doordat deze niet goed loopt, zal dat een apart verhaal worden.

De CVT heeft trouwens ook een kickdown-functie. Bij diep intrappen van het gaspedaal, kiest de bak een lagere overbrengingsverhouding, waardoor het toerental van de motor toeneemt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

dat het een cvt bak is had ik al vernomen en verklaard al een deel voor me.de kickdown functioneert ook,als je het pedaal even goed indrukt schakelt ie ook naar een lagere versnelling.wat er dan alleen niet gebeurd is dat de auto evenredig versneld,als ik dan wat van het gas af ga komt de auto (ook al is het langzaam) wel op snelheid.
groet marcel

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door michiel van g. »

Controleer de wielen eens? Zit er niet ergens een rem wat vast? (zowel voor als achter?)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

gelijk ff gechekt,de remmen zitten niet vast.maar ik vroeg me af,waar voor is het staalkabeltje dat vanaf de gasklep bediening naar de voorkant van de bak loopt voor en nu ik toch al heel veel vragen aan het stellen ben,waar kan ik de koolborstels vinden die in de bak zitten en kan ik daar makkelijk bij?
morgen ga ik eens kijken of ik iets van een hayens manuel kan vinden voor dit type auto,dan hoef ik niet zo veel meer te vragen :mrgreen:
bedankt voor het mee denken tot nu toe!
greetz marcel

henkwendel
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 feb 2012 20:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 selecta 1995

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door henkwendel »

Marcel,

Ik heb ook een selecta met hetzelfde probleem als jij. Bij mij is het alleen (nog niet) heel erg. Als ik gas geef voel en hoor ik dat de koppeling lijkt te slippen. Net als bij een schakelauto met een versleten koppeling. Nu is de CVT voor de meeste mensen en ook voor mij een grote abracadabra, Maar de mijne reageert verder wel zo als het hoort. Het zou inderdaad aan de koolborstels kunnen liggen (heb ik ook al aan gedacht). De koolborstels zitten onder de startmotor. Waarschijnlijk is het de gemakkelijkste manier om de startmotor te demonteren om bij de koolborstels te komen.

marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

het is idd zoals je beschrijft,het is dus een vaker voorkomend probleem :( ik ga morgen die koolborstels eens bekijken,het is niet zo veel werk geloof ik.had je ook al andere dingen geprobeerd?
groet marcel

marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

vandaag ff aan het prutsen geweest aan de panda,nieuwe bougies verdeler kap en rotor plus kabels gemonteerd en het motortje doet heeft nu weer vier werkende cilinders :mrgreen: ook heb ik even een andere accu gemonteerd omdat de aude echt overleden was.daarna even een kort stukkie gereden en wat schetst mijn verbazing,een vlot optrekkende auto die lekker aan het gas hangt :shock: ik helemaal blij,dacht namelijk dat de bak dood was maar een beetje goeie stroom voorziening is dus ook erg belangrijk bij een selecta |:| nu nog even kijken wat ie doet als ik wat harder rijd(kon niet echt de weg op,nog geen apk) maar hep nu wel goede hoop!
greetz marcel

SeatPanda
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:46

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door SeatPanda »

Gisteren heb ik proefgereden in een CVT uit 1994 met 15 dkm op de teller. Ook deze had het probleem dat hij vanaf 70 km/h gek begon te doen. Ook als je dan minimaal wilde versnellen bleef hij in zijn touren "hangen" en versnelde niet. Ik heb hem daarvoor laten staan. Doodzonde want het was best een leuk ding, gebruikerssporen maar wel heel netjes verder en vooral keihard. Ik vond hem ook echt het bewaren waard. Misschien zelfs een lakkuur aan de buitenkant. Het ding is volgens mij nog nooit de snelweg op geweest. De garage gaat nu kijken of ze er iets aan kunnen doen. Ik ben echter wel wat sceptischer geworden nu... Misschien is het niet zo verstandig om zo'n oud ding met weinig km's te kopen.

marcel w
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 mar 2012 23:27
1e Panda-achtige: 1.1 i.e. selecta 1993

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door marcel w »

hmm,als je twijfels hebt over de cvt bak gewoon laten staan.die in mijn panda werkt nu voor 85 procent en ik ben nog aan het uitvogelen hoe het zit met de verschillende afstel mogelijk heden om te proberen hem weer helemaal goed te krijgen.
maar ben er wel achter dat een handbak heeeeeeeel veel makkelijker is te repareren |:|
greetz marcel

boavista2928
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:56

Re: automaat brengt vermogen niet over

Bericht door boavista2928 »

Hoi,

Ik bezit twee panda´s selecta. De oudste ook uit 1993,slipte vreselijk met de koppeling.
Een selecta heeft ook een koppeling. Deze werkt met ijzerpoeder en een magneet.
Door ouderdom slijt deze koppeling ook en kan hij gaan slippen. De Koppeling wordt gemaakt in japan en je kunt ze laten reviseren (kosten 300 euro of zo) Hij zit tussen de motor en de versnellingsbak ingeklemd. Je moet de motor er uit halen om er bij te kunnen komen.

Als het goed is staan er op dit forum nog wat oude berichten (2 jaar oud of zo) over mijn panda. Kijk bij boavista of boavista2928.


Groetjes,

Rob

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”