Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Moderators: michiel van g., Niels9966
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Ik had ook last met terugvallen toeren na onder andere ontkoppelen, bleek kapotte koppakking te zijn. Heb je verder geen andere problemen of symptomen? En de carburateur al eens bekeken, als je die hebt? Bij mij zat het gasstelschroefje wat los. Maar weet niet of dat bij jouw auto kan
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Het kan zijn dat de poederkoppeling niet helemaal goed vrij komt. Kruipt de panda ook als je de achterruitverwarming en tegelijkertijd de lichten aanzet?
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Het is alleszins niet normaal dat je koppeling niet volledig ontkoppelt! Het zou zelfs schadelijk kunnen zijn voor de bak om zo verder te rijden. Niet het rijden op zich, maar het verzetten van de selectorhandle (altijd alleen bij volledige stilstand doen!!! Behalve D naar L en terug naar D) is slecht wanneer de koppeling niet vrij is.
Het feit dat de motor bijna stilvalt bij stoppen aan een kruispunt duidt er ook op dat de koppeling dus niet vrij komt, zoals je zelf aangeeft. Normaal remt de wagen lichtjes af, wanneer je het gas lost, en als hij bijna stilstaat, aan zo'n 1200 rpm, lost de koppeling, en daalt het motortoerental naar stationair (900rpm) . (De Punto heeft een toerenteller). Je voelt dan dat de wagen volledig los bolt, en je moet dan remmen uiteraard om volledig te stoppen.
Wij hebben onze Punto Selecta eens laten herstellen bij de firma Eur-o-matic in Oisterwijck (Tilburg). Voor een beginnend koppelingsprobleem. Ik hoorde bij vertragen soms een kriepend geluidje en even kort inhouden/afremmen. De man kende het fenomeen goed: door een lekkende oliekeerring kwam er olie in het ijzerpoeder, dat daardoor wat ging aan elkaar kleven. Hij heeft die oliekeerring vervangen, en ook nieuw ijzerpoeder in de koppeling gedaan.
Alles samen, werk inbegrepen, zo'n 900 euro, maar bij Fiat kostte een nieuwe koppeling op zich, zonder werkuren, al dik meer dan 1000 euro. Herstellen deden ze gewoonweg niet, alleen vervangen...
Inmiddels al weer heel wat kilometers mee gereden, tot volle tevredenheid.
De man doet (op afspraak) eerst een diagnose, gratis.
Als de schakelaars goed functioneren, en je vindt niks anders, zou ik aanraden die diagnose te laten doen, als je nog lang plezier van je Selecta wil hebben.
Het feit dat de motor bijna stilvalt bij stoppen aan een kruispunt duidt er ook op dat de koppeling dus niet vrij komt, zoals je zelf aangeeft. Normaal remt de wagen lichtjes af, wanneer je het gas lost, en als hij bijna stilstaat, aan zo'n 1200 rpm, lost de koppeling, en daalt het motortoerental naar stationair (900rpm) . (De Punto heeft een toerenteller). Je voelt dan dat de wagen volledig los bolt, en je moet dan remmen uiteraard om volledig te stoppen.
Wij hebben onze Punto Selecta eens laten herstellen bij de firma Eur-o-matic in Oisterwijck (Tilburg). Voor een beginnend koppelingsprobleem. Ik hoorde bij vertragen soms een kriepend geluidje en even kort inhouden/afremmen. De man kende het fenomeen goed: door een lekkende oliekeerring kwam er olie in het ijzerpoeder, dat daardoor wat ging aan elkaar kleven. Hij heeft die oliekeerring vervangen, en ook nieuw ijzerpoeder in de koppeling gedaan.
Alles samen, werk inbegrepen, zo'n 900 euro, maar bij Fiat kostte een nieuwe koppeling op zich, zonder werkuren, al dik meer dan 1000 euro. Herstellen deden ze gewoonweg niet, alleen vervangen...
Inmiddels al weer heel wat kilometers mee gereden, tot volle tevredenheid.
De man doet (op afspraak) eerst een diagnose, gratis.
Als de schakelaars goed functioneren, en je vindt niks anders, zou ik aanraden die diagnose te laten doen, als je nog lang plezier van je Selecta wil hebben.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Bedankt voor de reacties en tips weer allen! Het is echt een heel leuk en actief forum hier!
Ik ga volgende week verder met de panda, nu druk bezig met de studie.
Bedankt voor de tip van Panda500 over eur-o-matic, we hebben niet een heel groot budget, dus dat gaan we zeker nog bekijken als het massapunt niets oplevert.
Ik zal jullie op de hoogte houden als er verdere ontwikkelingen zijn!
Ik ga volgende week verder met de panda, nu druk bezig met de studie.
Bedankt voor de tip van Panda500 over eur-o-matic, we hebben niet een heel groot budget, dus dat gaan we zeker nog bekijken als het massapunt niets oplevert.
Ik zal jullie op de hoogte houden als er verdere ontwikkelingen zijn!
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Oeps... Er is hier nog niet over de koolborstels gesproken, als ik me niet vergis. (?)
Die zijn relatief eenvoudig te checken, maar voorzichtig dat je ze niet breekt of laat vallen! Ze zouden niet meer verkrijgbaar zijn, al denk ik dat je dat bij een specialist ter zaken toch wel moet vinden. Ik vermoed dat deze het contact naar de koppeling doorgeven, en als dat niet goed gebeurt ontkoppelt ie allicht niet (goed)...
Nu weet ik dat die kooltjes bij de Panda op een andere plaats zitten dan bij de Punto. Ik geloof dat je bij de Panda de starter er eerst moet afhalen, om er bij te kunnen.
Al blijft dat hele verhaal van de "blower" op stand 2 een rare zaak! Elektriciteit kan soms rare wegen volgen, maar dit verhaal blijft wel erg raar! Benieuwd wat ooit de oplossing of verklaring zal zijn!
Die zijn relatief eenvoudig te checken, maar voorzichtig dat je ze niet breekt of laat vallen! Ze zouden niet meer verkrijgbaar zijn, al denk ik dat je dat bij een specialist ter zaken toch wel moet vinden. Ik vermoed dat deze het contact naar de koppeling doorgeven, en als dat niet goed gebeurt ontkoppelt ie allicht niet (goed)...
Nu weet ik dat die kooltjes bij de Panda op een andere plaats zitten dan bij de Punto. Ik geloof dat je bij de Panda de starter er eerst moet afhalen, om er bij te kunnen.
Al blijft dat hele verhaal van de "blower" op stand 2 een rare zaak! Elektriciteit kan soms rare wegen volgen, maar dit verhaal blijft wel erg raar! Benieuwd wat ooit de oplossing of verklaring zal zijn!
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Nieuwe wending...?
Toevallig kwam ik oude Selecta documentatie tegen, van een Uno. Toen werd de automaat blijkbaar nog "CTX" genoemd. Het was wel degelijk een CVT maar voor zover ik kan zien met hydraulische koppelingen, en er is wel degelijk sprake van mogelijke kruipneiging...!
Als remedie wordt hier totaal niet over de magnetische ijzerpoederkoppeling gesproken, maar over hydraulische drukken die je moet controleren/regelen!
Nu weet ik niet of die versie van CVT ooit in een Panda gemonteerd werd, in 1993 (?) Dat zou natuurlijk een heel nieuwe wending aan dit verhaal geven!
Toevallig kwam ik oude Selecta documentatie tegen, van een Uno. Toen werd de automaat blijkbaar nog "CTX" genoemd. Het was wel degelijk een CVT maar voor zover ik kan zien met hydraulische koppelingen, en er is wel degelijk sprake van mogelijke kruipneiging...!
Als remedie wordt hier totaal niet over de magnetische ijzerpoederkoppeling gesproken, maar over hydraulische drukken die je moet controleren/regelen!
Nu weet ik niet of die versie van CVT ooit in een Panda gemonteerd werd, in 1993 (?) Dat zou natuurlijk een heel nieuwe wending aan dit verhaal geven!
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
dat zal een volkswagenautomaat geweest zijn net als in de ritmo.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Dat was de UnoMatic, voorloper van de ECVT, en hetzelfde als ook in de Ford Fiesta werd geleverd. Deze werkte inderdaad met een centrifugaal-hydraulische koppeling, die nog niet door een ecu werd aangestuurd.
Een VDT-product, maar met problemen in de overbrenging (wilde bij koude start enorm klappen bij het inschakelen van de drive).
Hij is nooit geleverd in de Panda.
Een VDT-product, maar met problemen in de overbrenging (wilde bij koude start enorm klappen bij het inschakelen van de drive).
Hij is nooit geleverd in de Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Bedankt voor de reacties weer. Ik heb afgelopen zaterdag, gewapend met een busje wd-40 de 2 massapunten gecontroleerd. Deze zagen er prima uit, niet extreem vuil of geoxideerd. Ik heb er wat mee geschoven en wat wd-40 gespoten, maar dit heeft de situatie niet veranderd helaas
Het koolborstelverhaal durf ik me niet aan te wagen met mijn 2 linkerhanden. Ik vind het best interessant allemaal, maar ik heb totaal geen ervaring met klussen oid. Dus tenzij iemand bereidt is dat in detail uit te leggen ga ik dat niet (zelf) uitvoeren.
Ik ga denk ik eur-o-matic maar eens een mailtje sturen.
Bij nieuwe ontwikkelingen houd ik jullie weer op de hoogte!
Het koolborstelverhaal durf ik me niet aan te wagen met mijn 2 linkerhanden. Ik vind het best interessant allemaal, maar ik heb totaal geen ervaring met klussen oid. Dus tenzij iemand bereidt is dat in detail uit te leggen ga ik dat niet (zelf) uitvoeren.
Ik ga denk ik eur-o-matic maar eens een mailtje sturen.
Bij nieuwe ontwikkelingen houd ik jullie weer op de hoogte!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 apr 2015 09:13
- 1e Panda-achtige: 1996 FIAT Panda Selecta
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Vandaag ontdekt dat kruipen zeker gebeurt als de bovenste microswitch stuk is.
Metalen plaatje ín de switch gebroken en schakelaar daardoor altijd doorgeven. (gaspedaal breekt de schakeling bij gas-los, en maakt dus alleen bij gasgeven) Hierdoor schakelt de poederkoppeling direct in en wil de panda meteen en altijd rijden.
Metalen plaatje ín de switch gebroken en schakelaar daardoor altijd doorgeven. (gaspedaal breekt de schakeling bij gas-los, en maakt dus alleen bij gasgeven) Hierdoor schakelt de poederkoppeling direct in en wil de panda meteen en altijd rijden.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Dat is juist, maar dus "niet normaal"... Dat schakelaartje dient net om de koppeling volledig te doen lossen.