Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Hallo allemaal!
Ik heb een prachtige selecta uit 1993 samen met mijn broer, alleen deze heeft soms een kruipneiging.
Nu zijn we er laatst achter gekomen dat deze (bijna) altijd kruipt met de blower op stand 2.
Als deze op stand 1 staat minder vaak, op stand 0 nog maar heel zelden.
Heeft iemand enig idee wat hier precies de oorzaak van kan zijn?
Ik hoor het graag!
Groetjes!
Ik heb een prachtige selecta uit 1993 samen met mijn broer, alleen deze heeft soms een kruipneiging.
Nu zijn we er laatst achter gekomen dat deze (bijna) altijd kruipt met de blower op stand 2.
Als deze op stand 1 staat minder vaak, op stand 0 nog maar heel zelden.
Heeft iemand enig idee wat hier precies de oorzaak van kan zijn?
Ik hoor het graag!
Groetjes!
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Ik vermoed dat je een slecht massapunt hebt ergens.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ben echt een volledige beginner, dus zou je misschien iets meer kunnen uitleggen waar dat zit, en hoe ik het kan controleren?
Ik ben echt een volledige beginner, dus zou je misschien iets meer kunnen uitleggen waar dat zit, en hoe ik het kan controleren?
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Massapunt kan zeker maar misschien gaat het stationair toerental een beetje omhoog als je veel stroomverbruikers (aanjager) aan hebt staan? Dan kan ie ook gaan kruipen.
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Dat kan je testen door andere elektra aan te zetten zoals achterruitverwarming, als je die aanzet, gebeurt dan hetzelfde? Dus met zoveel mogelijk elektra aan?
Weet ook niet of de aanjager op 2 echt meer stroom verbruikt? Misschien door extra luchtstroom een probleem?
Weet ook niet of de aanjager op 2 echt meer stroom verbruikt? Misschien door extra luchtstroom een probleem?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Ik heb niet het idee dat dit met het toerental te maken heeft. Het schommelt wel altijd bij stationair lopen, maar is nooit heel hoog (voor het gehoor). En als deze toch wat hoger wordt tijdens het schommelen gaat de auto niet spontaan kruipen.
Ik heb net 2 massapunten kunnen vinden, eentje direct achter de linker koplamp (deze was schoon), en eentje vlak achter de motor, deze zag er vrij vies uit. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om deze schoon te maken, maar ga dat zeker nog proberen.
Alvast bedankt, en als er nog goede tips zijn hoor ik het graag!
Ik heb net 2 massapunten kunnen vinden, eentje direct achter de linker koplamp (deze was schoon), en eentje vlak achter de motor, deze zag er vrij vies uit. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om deze schoon te maken, maar ga dat zeker nog proberen.
Alvast bedankt, en als er nog goede tips zijn hoor ik het graag!
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
In feite mag je Selecta niet gaan kruipen, ook niet wanneer de motor door één of andere omstandigheid iets sneller draait, zonder dat je zélf op het gaspedaal drukt.
Er zit immers een schakelaartje aan het gaspedaal dat "voelt" of je gas geeft, en dàn pas de magnetische ijzerpoeder-koppeling activeert.
Dus waarschijnlijk is dat schakelaartje defect en blijft dus altijd ingedrukt.
Deze info geldt voor een Punto Selecta, maar ik meen dat dit principe bij de Panda hetzelfde is...
Er zit immers een schakelaartje aan het gaspedaal dat "voelt" of je gas geeft, en dàn pas de magnetische ijzerpoeder-koppeling activeert.
Dus waarschijnlijk is dat schakelaartje defect en blijft dus altijd ingedrukt.
Deze info geldt voor een Punto Selecta, maar ik meen dat dit principe bij de Panda hetzelfde is...
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Elke automaat kruipt toch stationair? Daarom moet je de rem ingedrukt houden.
Dat is ten minste bij elke automaat die ik heb gereden zo.
Dat is ten minste bij elke automaat die ik heb gereden zo.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Bij een selecta niet. Is ook geen gewone automaat, maar een CVT.
Een Volvo 340 of DAF kruipt ook niet stationair, pas als je gas geeft gaat hij koppelen.
Inderdaad zit er een microswitch aan het gaspedaal, die ontkoppelt als je hem indrukt. Daardoor weet de computer dat het pedaal ingetrapt is en wordt de koppeling gemagnetiseerd en grijpt aan. Ik zou dus naar deze sensor kijken. Mogelijk zit daar de fout.
Een Volvo 340 of DAF kruipt ook niet stationair, pas als je gas geeft gaat hij koppelen.
Inderdaad zit er een microswitch aan het gaspedaal, die ontkoppelt als je hem indrukt. Daardoor weet de computer dat het pedaal ingetrapt is en wordt de koppeling gemagnetiseerd en grijpt aan. Ik zou dus naar deze sensor kijken. Mogelijk zit daar de fout.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Neen hoor!!! Dat is net één van de heerlijke voordelen van een Selecta!
Maar ook bij de nieuwe generatie automatische bakken met dubbele koppeling wordt de rem automatisch vastgehouden tot je weer het gaspedaal aanraakt. Maar dat is inderdaad een "kunstmatig" vermijden van het kruipen. (Ik heb voor mijn werk een paar jaar met een VW Passat DSG gereden, die had dat zo.)
Bij de Selecta wordt echter de koppeling volledig vrijgemaakt zolang je niet aan het gaspedaal komt, en blijft de auto dus gewoon "los" stilstaan, zonder de remmen vast te houden.
Ik heb het even nagekeken voor Jurrianity:
Bij ongeveer 0,5cm gaspedaal indrukken moet het schakelaartje bovenaan het pedaal klikken, bij ongeveer 2cm indrukken moet een ander schakelaartje, aan de voet van het pedaal, klikken.
Bij niet indrukken moeten beide schakelaars "gesloten" zijn, dit wil zeggen: met een ohm-metertje kun je dan "contact" meten (dus vrijwel 0 ohm). Wanneer een schakelaar ingedrukt is meet je dan oneindig hoge weerstand, dus enkele kilo-ohm. Je kunt dit meten aan de stekkers van de schakelaars. Zitten de stekkers wel goed ingeklikt?
Maar ook bij de nieuwe generatie automatische bakken met dubbele koppeling wordt de rem automatisch vastgehouden tot je weer het gaspedaal aanraakt. Maar dat is inderdaad een "kunstmatig" vermijden van het kruipen. (Ik heb voor mijn werk een paar jaar met een VW Passat DSG gereden, die had dat zo.)
Bij de Selecta wordt echter de koppeling volledig vrijgemaakt zolang je niet aan het gaspedaal komt, en blijft de auto dus gewoon "los" stilstaan, zonder de remmen vast te houden.
Ik heb het even nagekeken voor Jurrianity:
Bij ongeveer 0,5cm gaspedaal indrukken moet het schakelaartje bovenaan het pedaal klikken, bij ongeveer 2cm indrukken moet een ander schakelaartje, aan de voet van het pedaal, klikken.
Bij niet indrukken moeten beide schakelaars "gesloten" zijn, dit wil zeggen: met een ohm-metertje kun je dan "contact" meten (dus vrijwel 0 ohm). Wanneer een schakelaar ingedrukt is meet je dan oneindig hoge weerstand, dus enkele kilo-ohm. Je kunt dit meten aan de stekkers van de schakelaars. Zitten de stekkers wel goed ingeklikt?
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Oké, ik heb alleen maar in 'normale' automaat bakken gereden, dus geen CVT of DSG.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Het is inderdaad zo Micha, dat alle "normale" automaten kruipneiging vertonen. Dat was nu eenmaal het technisch effect van de klassieke oliegevulde koppelingen.
Maar wat ik wél vreemd vind is dat dus ook bij de recente DSG, met koppelingsplaten, er nog kruipeffect bestaat. Nu is het zo, als ik me goed herinner, dat mijn eerste DSG, een Touran, dat niet had, want die had (dubbele) droge koppelingsplaten zoals een gewone manuele ("voetuele" )koppeling. Bij de zwaardere (motor in de ) Passat zijn het koppelingsplaten in een oliebad, die dus weer het oude euvel van het kruipen als neveneffect hebben. En dat werd dan weer electronisch tegengehouden door de handrem automatisch aan te trekken bij een volledige stop. Bij het aanraken van het gas (microschakelaartje!) werd de handrem meteen gelost. Op zich rijdt dat heel lekker hoor, zo'n DSG (en allicht ook de andere merken met dubbele koppeling, zoals nu ook Alfa/Fiats TCT!).
Maar een Selecta rijdt nóg soepeler, bij rustige rijstijl weliswaar, want het gevoel van een "duw in de rug", wat je bij een DSG wél hebt, heeft de Selecta niet... Maar dat ligt deels natuurlijk ook aan het vermogen en koppel van de motor.
Eigenlijk vreemd dat dat kruipeffect ooit goedgekeurd is, met het oog op veiligheid. Een auto zou toch nooit vanzelf mogen gaan rijden zonder dat de chauffeur dit uitdrukkelijk commandeert. Ik ben er zeker van dat, indien tot nog toe de automaten géén kruipneiging hadden gehad, en een constructeur komt uit met een "nieuw" systeem mét kruipneiging, dat dit meteen afgekeurd wordt als onveilig...
Maar wat ik wél vreemd vind is dat dus ook bij de recente DSG, met koppelingsplaten, er nog kruipeffect bestaat. Nu is het zo, als ik me goed herinner, dat mijn eerste DSG, een Touran, dat niet had, want die had (dubbele) droge koppelingsplaten zoals een gewone manuele ("voetuele" )koppeling. Bij de zwaardere (motor in de ) Passat zijn het koppelingsplaten in een oliebad, die dus weer het oude euvel van het kruipen als neveneffect hebben. En dat werd dan weer electronisch tegengehouden door de handrem automatisch aan te trekken bij een volledige stop. Bij het aanraken van het gas (microschakelaartje!) werd de handrem meteen gelost. Op zich rijdt dat heel lekker hoor, zo'n DSG (en allicht ook de andere merken met dubbele koppeling, zoals nu ook Alfa/Fiats TCT!).
Maar een Selecta rijdt nóg soepeler, bij rustige rijstijl weliswaar, want het gevoel van een "duw in de rug", wat je bij een DSG wél hebt, heeft de Selecta niet... Maar dat ligt deels natuurlijk ook aan het vermogen en koppel van de motor.
Eigenlijk vreemd dat dat kruipeffect ooit goedgekeurd is, met het oog op veiligheid. Een auto zou toch nooit vanzelf mogen gaan rijden zonder dat de chauffeur dit uitdrukkelijk commandeert. Ik ben er zeker van dat, indien tot nog toe de automaten géén kruipneiging hadden gehad, en een constructeur komt uit met een "nieuw" systeem mét kruipneiging, dat dit meteen afgekeurd wordt als onveilig...
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Kruipgedrag kan ook wel handig zijn, kun je met heeeeel lage snelheid inparkeren. Ik kan me inderdaad herinneren dat de Vivio eCVT, die we ooit hadden, geen kruipneiging had. Dat geldt zeker niet voor alle CVT's, een Prius III kruipt wel en een Dodge Caliber CVT ook maar het is mogelijk een 'geprogrammeerde' kruipneiging speciaal voor mensen uit conventionele automaten. Ben het ermee eens dat het nu waarschijnlijk niet meer zou mogen als het geen voldongen feit was geweest.
Ik heb lang automaten gereden en moet zeggen dat ik het kruipeffect bewust gebruik voor langzame manoeuvres. Verder heb ik ontelbare mensen die achter me stonden geplaagd met mijn remlichten Sorry, hoor! Heb nu weer eens een handgeschakelde dus ik kan mijn leven beteren.
Enfin, ontopic: het kan in dit geval inderdaad niet aan een eventueel verhoogd toerental liggen aangezien de koppeling door dat schakelaartje aan het gaspedaal bediend wordt. Wist ik niet. Zou dus kunnen dat het schakelaartje een tikkie rot aan het worden is of, inderdaad, het massapunt waar die schakelaar aan hangt. Succes met zoeken en weer iets geleerd.
Ik heb lang automaten gereden en moet zeggen dat ik het kruipeffect bewust gebruik voor langzame manoeuvres. Verder heb ik ontelbare mensen die achter me stonden geplaagd met mijn remlichten Sorry, hoor! Heb nu weer eens een handgeschakelde dus ik kan mijn leven beteren.
Enfin, ontopic: het kan in dit geval inderdaad niet aan een eventueel verhoogd toerental liggen aangezien de koppeling door dat schakelaartje aan het gaspedaal bediend wordt. Wist ik niet. Zou dus kunnen dat het schakelaartje een tikkie rot aan het worden is of, inderdaad, het massapunt waar die schakelaar aan hangt. Succes met zoeken en weer iets geleerd.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2014 12:39
- 1e Panda-achtige: Selecta 1993
- Locatie: Utrecht
Re: Selecta kruipt als blower op stand 2 staat.
Bedankt voor de reacties allemaal. ik gebruik de kruipneiging idd wel vaak voor langzame maneuvres, maar in combinatie met het schommelende toerental valt de panda soms zelfs bijna uit. Als je even met het gas speelt bijvoorbeeld, zo is die al 2 keer uitgevallen. Dat willen we uiteraard voorkomen
Ook na het ontkoppelen van de automaat bij het afremmen, dipt het toerental erg laag. Hiervan is die nog nooit uitgevallen, maar het scheelt erg weinig.
Overigens, bij een snelwegtempo van 100 km/h, rustig rijden en goed anticiperen, een verbruik van net 1 op 14 normaal? Ik heb enkel snelwegkilometers gemaakt met deze score.
Gaspedaalschakelaar werkt volgens mij gewoon naar behoren, deze is recent al eens doorgemeten. Verder is de afstelling ook prima.
Bovendien zou dat ook niet verklaren dat als je stil staat (zonder kruipneiging) en je zet de blower dan op stand 2, dat de panda dan alsnog gaat kruipen.
Is het massapunt dat direct achter motor zit, tegen de cabine aan als het ware, het enige massapunt? Verder kon ik ze niet vinden, maargoed, ik had dan ook geen idee waar ik moest zoeken.
Alvast bedankt weer!
Ook na het ontkoppelen van de automaat bij het afremmen, dipt het toerental erg laag. Hiervan is die nog nooit uitgevallen, maar het scheelt erg weinig.
Overigens, bij een snelwegtempo van 100 km/h, rustig rijden en goed anticiperen, een verbruik van net 1 op 14 normaal? Ik heb enkel snelwegkilometers gemaakt met deze score.
Gaspedaalschakelaar werkt volgens mij gewoon naar behoren, deze is recent al eens doorgemeten. Verder is de afstelling ook prima.
Bovendien zou dat ook niet verklaren dat als je stil staat (zonder kruipneiging) en je zet de blower dan op stand 2, dat de panda dan alsnog gaat kruipen.
Is het massapunt dat direct achter motor zit, tegen de cabine aan als het ware, het enige massapunt? Verder kon ik ze niet vinden, maargoed, ik had dan ook geen idee waar ik moest zoeken.
Alvast bedankt weer!