Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

CVT in de problemen....

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

Hallo!

Net aangemeld en dal al meteen een vette vraag. Ik weet, het kan netter maar het is dan ook een beetje dringend.

Wij hebben een 1100 selecta GLX uit '96 met nog geen 90Mm op de teller.
Nou is vorige week de CVT in de problemen gekomen. Zoals ik het nu weet wordt of de wielpoelie, of allebei de poelies niet goed aangetrokken. De motor maakt veel toeren en de auto komt nauwelijks op snelheid. Er is een gierend geluid hoorbaar.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Bij de garage hadden ze het meteen over een revisie, maar A) dat is heel kostbaar (€1500~€2000) en B) deze heeft naar mijn gevoel wel erg weinig Km gehad om nu al aan een volledige revisie toe te zijn.

We horen graag of jullie suggesties hebben.
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Zoomer »

Volgens mij kan revisie goedkoper.

Informeer eens bij http://www.cvt-reparatie.nl/profiel.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Eur-o-matic in Oisterwijk) of http://www.autotransmission.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in Ede en kijk of revisie nodig is en zo ja wat het kost.

Laat hier even weten wat de uitkomsten zijn. Interessant voor alle selecta rijders.
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: CVT in de problemen....

Bericht door exprezzo »

Stond me iets van bij dat de selecta's typische probleempjes hebben.

Het is alleszins niet normaal dat je koppeling niet volledig ontkoppelt! Het zou zelfs schadelijk kunnen zijn voor de bak om zo verder te rijden. Niet het rijden op zich, maar het verzetten van de selectorhandle (altijd alleen bij volledige stilstand doen!!! Behalve D naar L en terug naar D) is slecht wanneer de koppeling niet vrij is.
Het feit dat de motor bijna stilvalt bij stoppen aan een kruispunt duidt er ook op dat de koppeling dus niet vrij komt, zoals je zelf aangeeft. Normaal remt de wagen lichtjes af, wanneer je het gas lost, en als hij bijna stilstaat, aan zo'n 1200 rpm, lost de koppeling, en daalt het motortoerental naar stationair (900rpm) . (De Punto heeft een toerenteller). Je voelt dan dat de wagen volledig los bolt, en je moet dan remmen uiteraard om volledig te stoppen.
Wij hebben onze Punto Selecta eens laten herstellen bij de firma Eur-o-matic in Oisterwijck (Tilburg). Voor een beginnend koppelingsprobleem. Ik hoorde bij vertragen soms een kriepend geluidje en even kort inhouden/afremmen. De man kende het fenomeen goed: door een lekkende oliekeerring kwam er olie in het ijzerpoeder, dat daardoor wat ging aan elkaar kleven. Hij heeft die oliekeerring vervangen, en ook nieuw ijzerpoeder in de koppeling gedaan.
Alles samen, werk inbegrepen, zo'n 900 euro, maar bij Fiat kostte een nieuwe koppeling op zich, zonder werkuren, al dik meer dan 1000 euro. Herstellen deden ze gewoonweg niet, alleen vervangen...
Inmiddels al weer heel wat kilometers mee gereden, tot volle tevredenheid.
De man doet (op afspraak) eerst een diagnose, gratis.
Als de schakelaars goed functioneren, en je vindt niks anders, zou ik aanraden die diagnose te laten doen, als je nog lang plezier van je Selecta wil hebben.

Mischien heb je hier iets aan...
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

@exprezzo: Dank voor de suggestie maar ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb.

De koppeling ontkoppeld prima, maar als ik gas geef om op te trekken... dan pas gaat het mis. Dat zou natuurlijk ook de koppeling kunnen zijn als ik niet bij het (traag) rijden dat schrapende geluid zou horen.
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

Er gloort hoop aan den horizon! :D

Ik heb een aanbod gekregen voor een 1100 blok met CVT voor een vriendelijke prijs. Weet een van jullie wat makkelijker is: Motorblok met CVT in een keer vervangen of alleen de CVT overzetten?
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: CVT in de problemen....

Bericht door gatti500 »

samen vervangen gaat veel sneller.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Paul4x4 »

in verband met de schaartste aan goede reserve cvt's, zou ik zeggen; de oude niet meteen weggooien!
dat geldt zowel voor de bakken als voor de oude koppelingen.

voor zover ik weet is er met de cvt op zich niet zo veel dat fout gaat, zolang er maar regelmatig verse olie in komt.
met de duwband gaat ook niet snel iets mis.
de koppeling is wat vaker een probleem. denk je dat je motor olie verliest, aan de kant waar motor en bak tegen elkaar zitten, dan zou ik de bak er uit trekken en de krukaskeerring vervangen. dat voorkomt een hoop ellende en de dure reparatie.

mocht er nog iemand zijn die een bak heeft liggen, waarvan hij/zij denkt of weet dat 'ie stuk is; ik zou heel graag eens zo'n bak open trekken. lijkt mij bijzonder interessant

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

Ik was niet van plan de oude bak meteen bij het schroot te gooien. Ergens heb ik het idee dat het eerder iets "kleins" is. Mogelijk de hydrauliek waarmee de twee poeliehelften tegen elkaar worden gedrukt.
Daarnaast leef ik op een redelijk minimum budget dus als de CVT aan het werk komt heeft 'ie weer waarde en is het rijden in ons koekblikje weer geholpen.

Dus ik sta open voor een sleutelproject. Als er nog mensen zijn die mee willen werken aan de motor/CVT ruil bij mijn koekblikje, voel je welkom. Ik kan niet veel schuiven, maar koffie & pizza moet mogelijk zijn.

Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen. t.b.a...
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Paul4x4 »

de koppeling wordt electronisch gestuurd, niet hydraulisch

een gierend geluid komt meestal uit de cvt, niet uit de koppeling
is de olie in de bak wel mooi helder roze/rood? ook die van de vervangbak?

de goedkoopste oplossing is toch wellicht bij Eur-o-matic voor een diagnose aan te gaan. anders ben je wellicht een motor en bak aan het wisselen, terwijl ze daar misschien met een heel simpele oplossing komen.
is hun advies bak wisselen, dan pas bak wisselen

het is niet gegarandeerd dat de motor/bak die je op het oog hebt, niet eenzelfde probleem oplevert, of een ander probleem.
langere tijd stilstand is niet per definitie positief voor een cvt.

succes
Paul

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

@Paul

Bij mijn garage hebben ze de olie al vervangen en de bak helemaal doorgespoeld. Na het doorspoelen bleef de olie helder.
De olie die erin zat was waarschijnlijk nog de originele van de fabriek. Niet ok dus. Toen ik het koekblikje kocht had 'ie nog geen 55Mm gedraait maar was het waarschijnlijk beter geweest als ik de olie toen snel had laten verversen. Helemaal niet bij nagedacht.

Ik wil wel naar Euro-o-matic gaan maar dan moet ik het koekblikje wel van Arnhem naar Tilburg krijgen...

Weet een van jullie in de buurt van Arnhem een betaalbare auto-ambulance te huur?
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Paul4x4 »

misschien kan je Eur-o-matic een filmpje sturen

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Panda 500 »

Ter info: die olielek, die bij onze Selecta het ijzerpoeder bevuilde, kwam niet doorheen de krukaskeerring, als ik me goed herinner, maar langs een oliekeerring in de CVT-bak zélf; Het gaat om een lange dunne as die er helemaal doorheen loopt: vanaf de oliepomp aan het ene eind van de bak, doorheen de primaire riemschijven, nog wat tandwielen (achteruitversnelling) en tenslotte doorheen de ijzerpoederkoppeling aan het andere einde!
Als je de groene Haynes-manual (models van 1981 tot 1995) hebt kun je het mooi bekijken op p.13-45.
Als Mack wil kan ik hem wel een kopietje van die pagina's bezorgen per mail. Er staat redelijk wat in over de cvt (In 't Engels)

Je hebt gelijk Paul, dat het bij gewone manuele versnellingsbakken vaak wél de krukasdichting is die de koppeling nat maakt. Typisch effect is dan "daveren" of "schokken" terwijl je wil vertrekken.

Ik heb helemaal geen enkel voordeel bij de firma Eur-o-matics, maar moet zeggen dat die al van bij mijn eerste mail om inlichtingen, een indruk van deskundigheid over de cvt te kennen gaf. Ik had 3 cvt-herstellingsbedrijven aangeschreven, en deze gaf mij meteen het meeste vertrouwen, me baserend op zijn antwoord. De diagnose, na een testritje (op afspraak) ter plaatse, bleek juist, en de herstelling volledig overeenkomstig die diagnose en prijsstelling...
Natuurlijk kostte het een redelijk bedrag ( kleine 900 euro), maar die keuze maak je zelf in hoeverre je met je Selecta verder wil rijden of niet... En zoals ik al zei in het andere topic, bij Fiat was het véél duurder, en alleen vervanging van de koppeling, zonder herstelling. Bovendien zou dan de oorzaak, de lekkende keerring, niet eens vervangen geweest zijn!

Maar het zal hier dus om iets anders gaan dan ons Selecta-koppelingsprobleem destijds. Dit was gewoon ter inlichting van mijn vertrouwen in die firma.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Paul4x4 »

@Mack, hoe staat het er voor? al een stap verder gekomen?

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Mack »

Ehhhh, even te weinig op het forum gekeken... :oops:

Volgend weekend ga ik de vervangende motor + CVT oppikken en dan hopelijk samen met mijn broer meteen ombouwen.
In Bemmel heb ik een zelfklusgarage gevonden.
Daarna is het de vraag waar ik/we de CVT uit elkaar gaan halen om te kijken wat er mis mee is.
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: CVT in de problemen....

Bericht door Paul4x4 »

als jij het niet doet, dan ben ik wel geinteresseerd in je cvt.
na alle Dafjes ben ik best benieuwd hoe dat de cvt in elkaar gestoken zit

suc6 met de ombouw

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”