Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

gerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2014 11:47
1e Panda-achtige: 1.1 I.E. Selecta uit 1998
Locatie: Sassenheim

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door gerda »

het lijkt er toch heel veel op dat met de duwband niets mis is, Pietje start gewoon zoals altijd, alleen het inschakelen in een versnelling lukt niet.
Maarrrrrr......we hebben uitgevonden dat het wel lukt als ik eerst start in N, (wat uiteraard toch moet),.dan een flinke dot gas geef, daarna inschakelen in R of D en gaan met het brikkie.

Dus gerede kans het toch aan dat schakelaartje onder het gaspedaal ligt.
Dat moet verder worden bekeken.

Voorlopig heeft mijn chef werkplaats (ook bekend als liefhebbende echtgenoot :P ) het errug druk met het opnieuw opbouwen van zijn race-monster want as weekend is zijn eerste race weer en zijn andere motor was vastgelopen door een kapot oliefilter. En geen olie = geen koeling = kapotte motor.

Dank allemaal voor de adviezen tot nu toe. Ik laat nog een keer weten hoe het gaat. Maar ben niet supervaak bij een computer...

Gerda

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

Relatief goed nieuws dus...
Maar ik zou sowieso toch zeker het oliepeil van de cvt eens controleren! (volgens de juiste procedure!) In principe kun je met defecte pedaalschakelaars "gewoon" rijden, al gaat die dan ofwel kruipneiging vertonen (bovenste schakelaar continu "open") of pas vertrekken bij wat hoger toerental (bovenste schakelaar continu gesloten). De andere schakelaar heeft (volgens mij) alleen invloed bij veel dieper gas indrukken ivm kick-down.
Wat jij vertelt lijkt me toch enigszins anders, namelijk eerst die stoot gas in "N"... Dat zou wel eens kunnen betekenen dat je eerst meer oliedruk moet opwekken (door die stoot gas gaat de oliepomp van de cvt even sneller draaien), om hem nadien "in versnelling" te kunnen zetten. De hele interne bediening van de cvt gebeurt hydraulisch, dus met te weinig of vervuilde olie blijven doorrijden kan je de boel wel om zeep helpen, vrees ik...

Gebruikersavatar
bobske
Forumgebruiker
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 dec 2007 14:48
Locatie: Hilversum

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door bobske »

Kan iemand direct vertellen wat dan de juiste manier is om de olie te peilen van de cvt-bak?
Mijne doet het nog toppie, en wil dat graag zo houden..
gassen en rijden!!!

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Ivo »

Ik kan weinig toevoegen of vertellen over de ECVT maar ik moet wel zeggen; (y) (y) Panda 500. Wat een berg info over de Selecta. Daar is over het algemeen weinig informatie over te vinden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

@Ivo en Bobske: ik haal het ook maar allemaal uit de documentatie hoor...
En zo'n vragen als die van Gerda zijn dan weer een aanleiding om het allemaal nog eens op te frissen (en op te zoeken) :wink:
Ik noteer hier uit een originele Selecta service documentatie (die had ik bij mijn vorige post niet bij de hand):
Oliepeil controleren:
Controleer het oliepeil met de peilstok bij stationair toerental, een op vlakke grond staande auto en de selectorhendel in de "P"- of "N"-stand.
Aan beide zijden van de peilstok bevinden zich het MIN- en MAX-merkteken.
-COOL: voor controle bij koude motor (20-40°C)
-HOT: voor controle bij warme motor (60_80°C)

Ik las op ander plaatsen ook dat ze aanraden de motor dus even te laten draaien, en ook de selectorhendel een paar keren tussen "D" en "N" te wisselen, en dan in"P" het peil te controleren.
En ik vertelde al eerder dat je in de "groene" Haynes-manual (1981-1995) toch wel heel wat informatie vindt over de selecta-bak.
Voor de rest inderdaad weinig info over te vinden, maar ook de link naar 3 (Subaru) manuals die "Mack" gaf is zéér interessant. Weliswaar allemaal in 't Engels. Van de Punto Selecta heb ik documentatie van een service training in het Nederlands. Wie een kopie wil hebben mag me dat per PB vragen.

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”