Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

gerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2014 11:47
1e Panda-achtige: 1.1 I.E. Selecta uit 1998
Locatie: Sassenheim

Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door gerda »

Iedereen wordt bij deze uitgenodigd tot het geven van (slimme) tips.
Mijn Selecta uit 1998 heeft kuren. Een aantal dagen terug merkte ik voor de eerste keer dat hij niet in de R wilde inschakelen. Gas geven gaat wel, maar zonder versnelling geen verplaatsing :-). Na opnieuw starten geen probleem. Rijden en wegwezen.
Vandaag vroeg vertrokken, weer een aarzeling om in de R te gaan. Maar motor uit, herstarten en wegrijden.Tot ik boodschappen moest gaan doen. Wederom vlot starten, maar niet in een versnelling. Niet in R of in D, helemaal niets.
Accu losgemaakt, poosje gewacht, accu terug, want zo schijn je de computer nog wel eens te kunnen misleiden. Maar nog steeds niet in een versnelling te krijgen.
Dus ANWB erbij en (scheldwoord in hoofdletters), die komt, geeft flink gas en Pietje Pinda schiet achteruit. Vooruit idem dito. En nu thuisgekomen. Motor uit, starten en in een versnelling.
De ANWB meneer zei dat hij wel vond dat hij veel gas moest geven voor er tractie was..... dat mogelijk de duwband versleten raakt...
Dus nu hoop ik van harte dat iemand een slimme tip voor me heeft..... want ik wil de Panda nog niet wegdoen. En een nieuwe duwband schijnt in de papieren te lopen..... dan is hij dus eigenlijk total loss gezien de aankoopprijs en de dagwaarde...

Ik hoop dat mijn inbox straks bol staat van de goede adviezen.

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door bero »

Ik heb geen kant en klaar antwoord voor je, maar zoek hier op het forum (rechtsboven) eens naar poederkoppeling.
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door aribold »

De simpelste storing die ik me kan voorstellen bij jouw probleem is dat de schakelaar bij het gaspedaal gammel is.
Zou mooi zijn als het dat is, dit is goedkoop te repareren. Misschien dat een pufje contactspray al voldoende is.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

gerda
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2014 11:47
1e Panda-achtige: 1.1 I.E. Selecta uit 1998
Locatie: Sassenheim

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door gerda »

we denken dat het met electronische deel van het inschakelen van de koppeling te maken heeft....
soms doet-ie het gewoon wel en soms gewoon niet....
dus eigenlijk nog geen steekje verder, maar we gaan morgen gewoon "op goed geluk" naar Tilburg voor familiebezoek en zien wel hoe het gaat.
wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

Dit zou wel eens aan de instelling van de kabelhandle op de "versnellingsbak" kunnen liggen.
Wij hebben ook eens het probleem gehad dat de selectorhendel moeilijk te verzetten was, al weet ik niet meer of het nu precies moeilijk naar "R" was of gewoon in "D".
Maar in feite een "kleinigheid" om even te controleren of die kabelhandle op de bak goed staat. Deze instelling bleek ZEER gevoelig te zijn: een halve mm meer of minder beïnvloedde het al dan niet "soepel" instellen van de selectorhendel (P - D - R);
Ik voeg wat foto's bij, al zijn die van een Punto Selecta (1997), dus de "omgeving" kan er wat anders uitzien; Maar ik vermoed dat de beweegbare "kabelhandle" op de bak hetzelfde is. Je moet de bak vooraf in de stand "D" zetten (motor UIT!!!)
Dan ga je zien dat op de bak in de "kabelhandle" er 3 gaatjes PRECIES BOVEN ELKAAR moeten staan (zie foto). Dat kun je controleren door er een staafje doorheen te steken, ik meen 3 mm dik. Ik had toevallig een kleine kruisschroevendraaier die daarvoor kon dienen.
Je kunt de stelplaat op de bak dan "iets" verstellen door de 2 blokkeerboutjes even los te zetten en het plaatje "iets" te verdraaien. Ik merkte dat deze instelling zéér gevoelig was en heb het één of twee keer moeten herdoen voor het OK was. Nu alweer màànden geleden maar hij blijft het goed doen...
Lees best ook even alle andere berichten over Selecta-problemen door! Wij hebben inmiddels 160.000km op de Punto staan, wél met twee herstellingen. Eén op 90.000km, de bak zou "gereviseerd" zijn net voor wij hem kochten, en een koppelingsprobleem (olie in het metaalpoeder gekomen) rond de 150.000km. Blijven rijden "met een probleem" (zoals jij nu doet...?) is géén goede zaak! Je kunt er snel grote schade mee aanrichten.
Maar voor de rest zéér tevreden van de Selecta! Wél altijd eerder rustige rijstijl gehanteerd...
Bijlagen
Hier zie je de 3 gaatjes precies boven elkaar staan, Selector in stand "D"
Hier zie je de 3 gaatjes precies boven elkaar staan, Selector in stand "D"
Hier zie het ene boutje om de stelplaat op de bak te kunnen verzetten.
Hier zie het ene boutje om de stelplaat op de bak te kunnen verzetten.
En hier het 2de boutje. Beide dus een beetje loszetten, de 3 gaatjes EXACT boven elkaar stellen met pinnetje van 3mm er doorheen, en boutjes weer vastzetten.
En hier het 2de boutje. Beide dus een beetje loszetten, de 3 gaatjes EXACT boven elkaar stellen met pinnetje van 3mm er doorheen, en boutjes weer vastzetten.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

Ook nog dit: wij hebben zéér goed ervaringen met de firma Euro-matics in Oisterwijck, vlakbij...Tilburg.
Deze voert eerst sowieso een gratis diagnoserit uit vooraleer een diagnose en prijsschatting op te geven!
Wij betaalden toen zo'n 900 euro. Niet weinig, maar veel minder dan bij FIAT, en daar wij de Punto "op zijn ouwe dag" alleen nog gebruiken voor kleinere locale ritten vonden wij het zinloos daar een andere wagen voor te kopen. Inmiddels alweer zo'n 10.000km mee gereden, dus vinden wij dat we toch een goede zaak gedaan hebben dat bedrag eraan te besteden. Die keuze maak je uiteraard zelf.
En ik herhaal: ik heb geen enkele band of voordeel bij dit bedrijf. Ik heb het zelf via internet gevonden, en hen gekozen uit drie garages aan de hand van hun reeds op mail interessante en blijk van kennis gevende reactie...

Gebruikersavatar
Panda85
Forumgebruiker
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:41
Locatie: Langenboom

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda85 »

Wat is er toen aan gedaan voor 900 Euro, als ik vragen mag?
Mag eventueel ook via PB.
Ik heb zelf ook een Selecta, dus het is wel prettig om te weten wat de eventuele kosten zijn mocht ik ook problemen krijgen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

Ik merkte destijds dat bij vertragen, bvb. om een korte bocht te nemen, de cvt-bak even een "kriep"-geluidje maakte, en dan even een kort schokje gaf alsof hij niet tot bijna stilstand wou vertragen.
Na een rondschrijven per mail aan 3 garages die zich als "versnellingsbak-deskundige en ook CVT-specialist" uitgaven kwam het antwoord van Euro-matics al meteen met zijn idee wat mogelijk de oorzaak kon zijn, maar hij stelde dus voor langs te komen voor een gratis testrit en "definitieve" diagnose. Na die testrit ging hij ervan uit dat de oliedichting op de pomp-as, die doorheen heel de bak loopt, lek was, en er alzo olie bij het ijzerpoeder van de koppeling kwam, waardoor dat wat "kleverig" werd, en dus niet meteen de koppeling tussen motor en bak loste bij erg vertragen. Vandaar dat "nog even willen doorrijden"-gevoel bij erg vertragen.
Het bestek van 900 euro was alles inbegrepen, dus BTW en ook uitbouwen en weer inbouwen van de bak uit de auto, en uiteraard ook de eigenlijke herstelling en onderdelen...
Zelf technicus zijnde, en zoon van een garagehouder, heb ik autotechniek "met de paplepel binnengekregen", en kan ik de meeste zaken dus zelf, maar een CVT-bak is iets waar ik totaal geen ervaring mee heb. Ergens "veel van kennen" houdt ook in dat je je grenzen kent! :wink: Maar ik had meteen een goed gevoel bij die garage en bij wat de man vertelde. Inmiddels dus zo'n 10.000km geleden, en hij doet het nog steeds prima...
Ik had voordien zelf al de olie ververst, eerst ook het VB-carter eens gedemonteerd en schoongemaakt, ook filter vervangen: er zat redelijk wat "smurrie " in, en ik veronderstelde dat eventueel "smurrie" in de stuurventielen was terecht gekomen. Dit weerlegde de man dus en hij dacht meteen (uit ervaring?) aan die lekke oliekeerring, wat het bleek te zijn.
Ieder moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken hoe lang je nog van je Selecta plezier wil hebben, waarvoor je hem nog gaat gebruiken, en wat eventueel een andere wagen gaat kosten voor jou specifiek gebruik... Zo hebben wij dus voor de herstelling gekozen, en nu dus erg tevreden over!

Gebruikersavatar
Panda85
Forumgebruiker
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:41
Locatie: Langenboom

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda85 »

Bedankt voor de toelichting! (y)
Ik heb gelukkig een complete transmissie op voorraad liggen, wat geen overbodige luxe lijkt gezien het toch gevoelige imago dat de CVT-bak helaas heeft :wink:

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Paul4x4 »

hardstikke mooi allemaal.
ik heb ook wel eens dat hij niet vertrekt.

bak alleen wisselen als ie echt stuk is, en dat gebeurt niet vaak.

het zit hem in 90% van de gevallen in de electronica, 9.5% is het de koppeling

als het lampje naast de pook niet brandt, dus in de stand die je kiest, dan gebeurt er ook niets.
ook die schakelaar slijt en maakt wel eens slecht contact.
kijk daar ook eens naar

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

En dus 0.5% is de juiste stand van die hefbomen op de bak... :wink:
Dat hebben wij al gehad, met de Punto, en ook al die 9.5% van de koppeling. Dus het volgende probleem zal zeer waarschijnlijk electronisch zijn... (als er zich ooit nog een probleem zou voordoen).

Nee, alle gekheid op een stokje, wij zijn zéér tevreden over de Selecta. Aangenamer rijden ken ik niet, hoewel ik voor mijn werk toch al met 3 VW's met DSG gereden heb, zo'n 200.000km bij mekaar. Dat rijdt ook super, maar ik verkies toch de cvt...voor rustige rijstijl. We wilden hem dan ook niet kwijt, met dat koppelingsprobleem destijds.

@Panda85: ergens in het Selecta forum vind je een link naar 3 technische manuals over de cvt, weliswaar van Subaru (Fuji) , maar dat is dezelfde bak. Zeer interessant als je er zelf aan wil sleutelen!
De Punto is de dagelijkse wagen van mijn vrouw, anders (als eigen "hobby-wagen") had ik hem misschien wél zélf durven openmaken. Zeker nu, na mijn (eerste) ervaring met mijn manuele bak uit mekaar te halen en weer in mekaar gekregen... :)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

Ter info: Ik lees in de manual van Subaru dat de sturing van het schakelgedrag niet electronisch bediend wordt maar puur mechanisch en hydraulisch... Dan begin ik het belang van de juiste stand van die hefboompjes beter te begrijpen. :wink:
Alleen de magnetische (ijzerpoeder-)koppeling wordt dus blijkbaar door de electronica gestuurd. (Wist ik ook niet hoor!) We zullen de percentages dus moeten herzien, en mechanica en hydraulica ook een kans geven... :wink:
Wat Subaru "Ds" noemt is bij Fiat gewoon "L", zoals gebruikelijk bij alle automaten.
Deze informatie vond ik dus in één van de manuals waarheen iemand de links op het Selecta-forum plaatste. Ik heb al veel posts doorlopen maar vind die ene net niet meer terug!!! :no: Maar gelukkig had ik ze destijds opgeslagen bij mijn favorieten. In feite horen bij die manuals ook video's, maar die kan ik niet vinden op internet... :cry:
Bijlagen
Hydraulica en mechanica spelen blijkbaar een belangrijke rol in het "schakelgedrag", electronica alleen voor de koppeling...
Hydraulica en mechanica spelen blijkbaar een belangrijke rol in het "schakelgedrag", electronica alleen voor de koppeling...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

In de eerste plaats uit eigen interesse, maar misschien/hopelijk is Gerda er ook mee geholpen:

Ik heb de hele manual doorgenomen, en kwam alzo op het artikel over de "inhibitor switch"... Als die niet juist ingesteld staat, krijg je problemen die toch wel erg goed lijken op wat Gerda beschrijft, al vind ik die beschrijving niet echt duidelijk... En euh... Is Gerda nog wakker? Geen enkele reactie meer van die kant ... :?:
Ik voeg het betreffende stukje hieronder bij. De "inhibitor switch" is een veiligheidsschakelaar die controleert of de bak in een "versnelling" staat (D, L of R) of neutraal (P of N), en aan de hand daarvan de koppeling activeert indien gevraagd (gasgeven dus, en dan signaal van de schakelaar bij het gaspedaal). (Dit gebeurt dus door de CCU = clutch control unit, blijkbaar de enige electronica in heel de CVT-bak ?) En hiermee lijkt Gerda nou net problemen te hebben, als ik het goed snap ( :?: )

Nu ziet deze afstelling er bij de Subaru-bak blijkbaar wél wat ànders uit dan bij onze (Punto) Selecta. Bij de Subaru is de kabelhendel op de bak apart van de "inhibitor switch", maar ik heb sterk de indruk dat die twee zaken bij de Selecta samenzitten, en dus dat die afstelling met dat staafje van 3mm waarover ik al sprak wel degelijk daarop betrekking heeft...
Ik vond verder algemene informatie over de afstelling van de inhibitor switch, bij alle automaten, dat dit steeds gebeurt met de selectorhandle in "N", en dan ook door een paspennetje doorheen gaatjes te steken :!: Bij onze Punto staan die 3 gaatjes precies boven mekaar in "D" (als ik me niet heel erg vergis), maar dat kan misschien te wijten zijn aan de afwijkende constructie t.o.v. de Subaru (?) Ik kan me vergissen, maar ik heb het idee dat ik erg "warm" zit... :wink:
Bijlagen
2016-04-26 (1).png

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

En ja, het verhaal is nog niet ten einde...
Eerst even corrigeren dat bij onze Punto de selector ook op "N" moet staan, om de 3 gaatjes van de "inhibitor switch" boven elkaar te hebben. Daar had ik me dus even "heel erg vergist", om 23.30h... Sorry :oops:
Ik wou er net nog even een foto van maken, mét een pennetje er doorheen gestoken, maar merkte dat de accubak hiervoor in de weg zit...! Ik weet niet meer precies hoe ik het dus gedaan heb, destijds. Allicht met een korter pennetje!

Maar... ik heb nog wat verder documentatie doorgenomen, en merk dat in de "groene" Haynes-manual (1981 -1995) heel veel nuttige info te vinden is over service aan de Selecta-bak ! Maar ook daar, net als in de Subaru-manuals, wordt er over die bovenop liggende "inhibitor switch" niet gesproken... :?: De Subaru-manual vertelt er wél over maar die zou daar binnenin de bak zitten, of toch achter een deksel... :-( En de groene Haynes spreekt er helemaal niet over...
Misschien kan een ander clublid/"kenner" eens kijken bij zijn/haar Panda Selecta hoe het bij een Panda zit? Misschien is het bouwjaar van belang? (Onze Punto is van 1997) Misschien vanaf 1996? Als Gerda's Panda die uitwendige switch niet heeft is het controleren ervan natuurlijk al minder eenvoudig of onmogelijk ... :cry:
Ik heb er in elk geval (weeral) véél door bijgeleerd, over de werking van de Selecta-bak. :D

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Slimme opmerkingen gezocht m.b.t. mijn ECVT

Bericht door Panda 500 »

En nu (pas) :oops: denk ik ook nog even aan de kooltjes...! De koolborstels die het contact met de koppeling moeten maken. Ik herlas je tweede post (van 23 april) even en toen schoot dit me te binnen. Ook een relatief eenvoudig klusje! Zeker (laten) controleren vooraleer "dieper" te gaan kijken!

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”