Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Auto houdt soms in en slaat soms af

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

Dag allemaal,

Ik heb een vreemd probleem. Bij de garage konden ze niets vinden en ik denk dat het in de papieren gaat lopen als zij het moeten uitzoeken :-( .

Ik heb het volgende rare probleem, wat sporadisch soms optreedt: Als ik accelereer dan lijkt het net alsof ik een keer zelf kei hard op de rem trap en ik dan meteen weer loslaat. Een soort harde schok voel je. Toevallig in het weekend bij het loslaten van het gas voor het stoplicht viel de motor bij lage snelheid ook een keer uit. Dit was natuurlijk niet fijn, want remmen ging niet/nauwelijks en kon maar net tot stilstand komen.

Het vreemde is dat de auto dit af en toe deze week gedaan heeft. Dus niet bij elke rit of bij een bepaalde snelheid. Soms is er ook geen enkel probleem en rijdt de Panda probleemloos.

Wat zou dit kunnen zijn? Geen enkele slang is lek, de bougies/filters zijn zo'n 5 duizend km oud. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Erik

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Romeo »

Opmerking moderator:
@ Pandaliefde; omdat het om een Selecta gaat (afgaande op wat als Panda onder je forumnaam staat) heb ik jouw vraag verplaatst naar de Selecta rubriek.

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

Dom van me! Helemaal over het hoofd gezien.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Erik` »

Mijn eerste gedachte is dat de vacuumvervroeger lek is, maar dan zou dat eigenlijk altijd moeten zijn..

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door bero »

Of ontstekingsmodulle..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

Zo ik ben weer in Nederland en heb er mee kunnen rijden, vandaar mijn late reactie hier.

Mij is opgevallen (of ik verbeeld het me), dat bij vochtig weer het inhouden en het hoorbaar verschil maken in toeren als de auto stationair draait vaker voorkomt dan als het zonnetje schijnt. Ik heb zojuist onder de motorkap gekeken en mij viel op dat in de verdelerkap zo nu en dan 1/2 vonkjes te zien waren. Is dit normaal? De verdelerkap is nu zo'n 4/5 duizend km oud.

Wat zou ik dan eerst moeten vervangen? De verdelerkap of toch de ontstekingsmodule? Wat denken jullie?

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

bero schreef:Of ontstekingsmodulle..
Iets in mij zegt dat dit ook weer de boosdoener is, net zoals een paar jaar terug.
Vandaar heb ik met de auto een stuk gereden en toen ik een bult op moest rijden, viel hij uit. Vervolgens weer gestart
en naar huis gereden. Ongeveer een uur later wilde de auto niet meer starten...uurtje gewacht, en hij start weer.

Vreemd, maar raar. Zou het de ontstekingsmodule dan toch zijn?

PS Iemand een ontstekingsmodule te ''leen'' die ik daarna mag/kan overkopen als het probleem weg is? :D

Niemand? Auto startte vandaag weer niet, en een minuut later wel...vreemd...Wat denken jullie?

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

Pandaliefde schreef:
bero schreef:Of ontstekingsmodulle..
Iets in mij zegt dat dit ook weer de boosdoener is, net zoals een paar jaar terug.
Vandaar heb ik met de auto een stuk gereden en toen ik een bult op moest rijden, viel hij uit. Vervolgens weer gestart
en naar huis gereden. Ongeveer een uur later wilde de auto niet meer starten...uurtje gewacht, en hij start weer.

Vreemd, maar raar. Zou het de ontstekingsmodule dan toch zijn?

PS Iemand een ontstekingsmodule te ''leen'' die ik daarna mag/kan overkopen als het probleem weg is? :D
Niemand? Auto startte vandaag weer niet, en een minuut later wel...vreemd...Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Panda 500 »

...in de verdelerkap vonkjes te zien? Is die dan doorzichtig? (In het pikdonker kan je misschien inderdaad wél vonkjes zien.)
Een verdelerkap (en rotor!) is toch niet zo'n duur onderdeel, dus die zou ik sowieso vervangen. Die is zeker ook gevoelig aan vochtige omstandigheden, en juist dàn merk je dat ie het slechter doet. Dus...
Je zegt dat de verdelerkap 4 à 5000 km oud is, maar op hoeveel jaar?
Dat geldt eigenlijk ook voor oude (verharde) bougiekabels...

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Beertje »

Heb laatst een vergelijkbaar probleem gehad, ik heb een 1.1 young, na veel zoek werk en het vervangen van de obd sensor, bleken de zekeringen en relais van de brandstofpomp volledig gecorrodeerd te zijn, alles vervangen en schoongemaakt en het is niet meer gebeurd.
Dit zit als je voor de auto staat onder de motorkap links op de veerpoot.
Misschien helpt dit.
Ik hoor graag wat het uiteindelijk was.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door pandapouwer »

Hallo Pandaliefde....
Zit het probleem niet in de selectiehandel van de automaatbak....De mijne start soms ook niet, maar als de handel dan een haartje beweeg start hij wel. Misschien is de handelen ook wel iets verschoven toen je over de hobbel reed..... Je kan natuurlijk ook de panda eerst in zijn N zetten en dan starten....

Gr Pandapouwer

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, wat Pandapower zegt houdt steek. Wij hadden tot onlangs een Punto Selecta van 1997 met toch ook soms rare kuren. (Recent dus vervangen door een Nuova Dua-Logic!) Hoewel geen probleem wat starten betreft maar soms inhouden en zelfs stilvallen, meestal zo'n 5 minuten na een koude start, en dan meteen weer gewoon kunnen starten! Als dat éénmaal gebeurd was op een dag, herhaalde het fenomeen zich nooit meer dezelfde dag, zelfs niet na ùren stilstand en toch ook weer koude motor!?!? Mijn dealer beweerde dat de afstelling van de "tweede gaskabel", die eigenlijk (volgens mijn idee) enkel voor de kick-down diende, toch ook een invloed heeft op het motorgedrag. Vooral tijdens de opwarmfase. (?) Hij gaf toe er geen oplossing voor te hebben!
ik heb die tweede kabel herhaald afgesteld maar het fenomeen bleef zich soms voordoen...
Maar de Selecta bediening werkt iets anders bij een Punto dan bij een Panda, meen ik gezien te hebben...(Ik weet niet of die ook die tweede kabel heeft...?)
Maar gezien je opmerking over vochtige omstandigheden denk ik hier toch meer aan een "gewoon" ontstekingsprobleem :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Panda 500 »

Oeps! En ik vergeet dus nog het belang van de juiste afstelling van de hefboom op de Selecta-bak, waar Pandapower dus naar verwijst. Ik heb elders in het Selecta-forum vermeld hoe exact die moet afgesteld staan, maar dat had verband met... moeilijk in of uit "versnelling" zetten... Gezien je "bult"-verhaal kan het er ook mee te maken hebben...
Al kan ook dàt afwijken bij een Panda tov een Punto :?:

Pandaliefde
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:28
1e Panda-achtige: 1.1 Selecta 1992
Locatie: Arnhem

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Pandaliefde »

Bedankt voor het meedenken allemaal! Waardeer ik heel erg.

In het pikkedonker zijn de vonkjes in de verdelerkap inderdaad te zien. Gisteren met droogweer hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat het heuveltje waar het toen gebeurde sporadisch was, want gisteren deed hij hetzelfde toen hij stationair liep op de parkeerplaats.

De verdelerkap en rotor ziet er nog nieuw uit. Heb deze twee onderdelen samen met de bougiekabels omgewisseld voor andere. Ook de zekeringen op de veerpoot heb ik schoongemaakt. Helaas is niet verholpen.

Het in of uit ''versnelling'' zetten is geen probleem, dat gaat vlekkeloos. Waar de kabel zit en waar ik hem zou moeten afstellen hoop ik nog even uit te kunnen stellen, want dat moet de garage doen ben ik bang. De selectiehandel verschuift niet en ook heb ik toen hij niet wilde starten de verschillende standen uitgeprobeerd.

Ik ga nu opzoek naar een ontstekingsmodule en die vervangen, hopelijk vind ik die tweedehands anders nieuw kopen. Ik houd jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Max Laadvermogen
Forumgebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 mei 2011 19:21
1e Panda-achtige: 1000 CLX - 1992 - Avorio Light

Re: Auto houdt soms in en slaat soms af

Bericht door Max Laadvermogen »

Ik heb ook een Panda uit '92 en een paar jaar geleden had die ook de kwaal dat hij op de meest onverwachte momenten helemaal stilviel. Soms startte hij daarna meteen weer, soms duurde het een eeuwigheid. Na heel lang zoekwerk bleek het zekeringenkastje onder de motorkap de oorzaak. Daarvan was een bout aan het lostrillen waardoor de auto compleet uitviel.
Aangezien jij er eentje van het zelfde bouwjaar hebt, zou ik zeker daar eens alles aandraaien en -duwen. Je weet maar nooit!

Groetjes,

Max

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”