Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Peter de Panda »

Hallo Allemaal,

Een kennis heeft een Selecta waar ze met veel plezier in rijd.
Nadat ze de auto (met een jonge APK, km. en zeer lage km. stand) voor verdacht weinig geld had gekocht, ging al snel de koppakking stuk.
Onder de mat in de kofferbak kwamen ook een aantal facturen tevoorschijn, waaruit af te leiden viel dat er veel aan de motor gesleuteld was.
Via een forumlid heb ik een 1.0 Fire blok voor haar opgehaald en dat is er ingezet. Dit paste goed. Sinds die tijd rijd de auto goed en heeft ze dagelijks behoorlijk grote afstanden afgelegd.

Twee weken geleden is ze met het linker voorwiel door een heel diep gat gereden. Het wiel en de ophanging e.d. leken het overleefd te hebben, maar sindsdien start de auto moeilijk en loopt hij minder goed stationair. Ze is daar mee door blijven rijden i.v.m. drukte op het werk.
Afgelopen weekend startte de auto helemaal niet meer, hij leek te verzuipen. Nadat we het luchtfilter verwijderd hadden liep hij weer, maar er kwam flink wat benzinedamp vrij. Ze is er mee naar een monteur gegaan (een bekende) en hij zegt dat de injector kapot is en de koppakking. Hij denkt ook dat de kop kapot is. De bougies zitten muurvast.
Theorie van de monteur is, dat de injector de klap niet heeft overleefd en dat het lang doorrijden met een kapotte injector (geeft nu veel teveel brandstof) de kapotte koppakking heeft veroorzaakt. Ik heb niet genoeg kennis om daar wat van te vinden, maar klinkt niet onaannemelijk.

Omdat ze eigenlijk geen afscheid van de auto wil nemen, zijn er 2 mogelijkheden:
1. Nieuwe kop op bestaande blok:
M.a.w. heeft iemand hier nog een goede 1.0 Fire kop liggen?
Zijn er andere koppen die ook passen?

2. Weer een ander blok:
Origineel zit er een 1.1 Fire blok in met monopoint injectie. Een 1.0 Fire blok past ook.
Nu zijn dit motoren uit oudere Panda's, die niet zo vaak aangeboden worden, of hele hoge kilometerstanden hebben en behoorlijk op leeftijd zijn.
Door de gebrekkige roestpreventie van de laatste Panda's kom je wel regelmatig rotte exemplaren uit 1999 - 2003 tegen met km. standen rond een ton.
Nu weet ik dat het 0.9 blok heel anders is, maar hoe zit dat met de 1.1 met multipoint injectie uit de laatste bouwjaren?
Is die over te zetten in een selecta, eventueel met ombouwen naar monopoint injectie? (Ze heeft de injector, kabelboom en ECU van het originele 1.1 blok bewaard)

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door PandaVespa »

De 1100mpi heeft een ander ecu dan de 1100 monopoint ontsteking. Ik heb geen idee hoever de electronica v/d selecta toegepast is in de ecu. Aangezien de automaat ook de motor aanstuurt.

Ik vind het ook bijzonder dat een 1000 gewoon functioneert bij een selecta.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door bero »

blok is het probleem niet hoor, het zal niet merkbaar zijn die 100cc minder.
Niewe lichting 1.1 is de bak ook door de ECU geregeld en dan zit je weer met de startonderbreker die verwerkt zit in de kabelboom.
Zou je dat ook nog moeten uitpluizen voordat je hem er in lepelt.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

Niet meteen een oplossing maar dat je door met je linkervoorwiel door een diepe put te rijden de SPI injector kapot krijgt lijkt me sterk...! :?: Die krijgt door een normaal draaiende motor sowieso meer trillingen te verwerken dan een klap van een wiel kan teweegbrengen. En de ophanging heeft geen schade opgelopen...

Ik denk eerder aan een losgerukt (massa-)kabel of zo, door de schok die motorblok/versnellingsbak (Selecta) mogelijk te verwerken kregen.
En dat je koppakking eraan gaat door teveel benzine...? Eerder door te weinig kan ie heet lopen, wegens te arme verbranding. Maar dat zou de ECU moeten regelen. Misschien de kabel van de lambdasonde kapotgerukt? Maar ook dat zou de ECU moeten melden...

Of mogelijk toevallig ook zich nu pas uitende "schade" door met een 1000cc blok aan een 1100 ECU langdurig te rijden.
Ik probeerde zélf recent een 900 ECU uit in mijn 1100 en tot mijn verbazing werkt dat blijkbaar goed... op het eerste gevoel, en een korte testrit. Maar ik "durf" hem er toch niet permanent in te laten zitten, net om voornoemde problemen te voorkomen (?).

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

... schiet me ook nog te binnen dat er in de linkervoorwielkast ook de benzinedampopvanger zit. (toch bij een aantal Pandamodellen)
Mogelijk heeft die , of de leidingen daarvan, een klop gehad en wordt de benzinesturing daardoor slecht beïnvloed?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Pinda1000 »

Het koolstoffilter zit bij de 141 links bij het achterwiel.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

Hoi Richard,
Bij de meeste 141's wel, denk ik, zoals je aangeeft, maar bij de mijne niet hoor! Maar dat is dus een 4x4. Ik ben nu niet thuis maar heb het voor de zekerheid nog even opgezocht in de manual van de 4x4. Staat er dus ook zo in, voor een Bosch, en ik heb de MM en daar zit het koolstoffilter ook bij het linkervoorwiel.
Het was natuurlijk maar een idee, en ik weet dus niet waar dat filter bij de Selecta zit. Waarschijnlijk achteraan zoals je aanhaalde, bij de "normale" Panda's 141. Maar is het achterwiel dan niet door die put gereden? ;-)
In dat filter zitten afsluitkleppen die wel degelijk de benzinedamp naar het inlaatspruitstuk beïnvloeden...
't Is maar een idee, want ik blijft het onwaarschijnlijk vinden dat de injector zou kunnen defect raken door een klop van het linker voorwiel, waarbij de ophanging niet eens ontregeld werd...?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

@Peterdepanda:
Of de cilinderkop (pakking) kapot is, moet natuurlijk apart bekeken worden.
Maar je benzinereuk-verhaal past wel erg goed bij de veronderstelling dat de klap het koolstoffilter heeft beschadigd, met name de afsluitklep naar het inlaatspruitstuk... Die is juist vooral belangrijk bij starten en stationair draaien, om dan te rijk mengsel te voorkomen!
Ik zou die zeker eerst eens inspecteren vooraleer je een andere injector of compleet bovenstuk van de "druppel-carburateur" (spi-inspuiting) vervangt.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Pinda1000 »

Ah ok, dus buj de 4x4 zit hij bij het voorwiel..... (y)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

Ja dus... Ik heb nog even verder gekeken in de 4x4 manual en de genoemde afsluitkleppen zouden zich in de motorruimte bevinden. Dus waarschijnlijk eender waar het koolstoffilter zit.(?)
Ze zitten in de leiding die van het koolstoffilter naar het inlaatspruitstuk gaat, om die dus af te kunnen sluiten wanneer de ecu dat beveelt. Dat moet dus "makkelijk" te vinden zijn...
Ik ben nu niet bij mijn wagen om even zélf te kijken.

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Peter de Panda »

Bedankt voor alle reacties tot zover!

Een 1.1 MPI blok klinkt als jezelf erg veel uitzoekwerk op de hals halen en hopen dat het dan werkt. Dat sla ik maar even over.

Als ik zo'n injector bekijk, lijkt het me een redelijk degelijk geval. Je zou idd. niet zeggen dat hij snel kapot trilt.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de monteur ook onder de auto heeft gezocht, maar wat jullie zeggen over het koolstoffilter en de lambasonde klinkt wel als meer aannemelijke schade,
als je door een gat bent gereden. Zal dat eens nalopen en alle bedrading op losse stekkers e.d.

Ik heb destijds alleen dat blok voor haar opgehaald, de hele techniek eromheen heeft ze met iemand anders afgestemd.
Heb me ook al eens afgevraagd of niet de ECU van de 1.1. is blijven zitten. Dat zou verklaren waarom de motor teveel benzine krijgt.
Degene die de motorwissel heeft gedaan, gaf aan dat de ECU ook gewisseld is. Maar heeft de Selecta geen afwijkende ECU i.v.m. de automaatbak, of heeft die een eigen regeling?


Maar ja, de belangrijkste schade is de kapotte koppakking / kop. De eigenaresse twijfelt nog wat ze er mee wil.
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Nieuwe kop of motorwissel Selecta

Bericht door Panda 500 »

OK,

Sta me toe toch ook nog even mijn twijfel uiten over het al dan niet defect zijn van de koppakking. Dit wegens de "ruwe" diagnose van de defecte injector, die me dus wel érg onwaarschijnlijk lijkt. Sommige garages hebben het al snel over een defecte koppakking, relatief dure herstelling, "snel geld gewin van een klant die er toch niks van snapt". Of anders omdat ze geen zin hebben aan een oude auto te sleutelen en hopen dat de klant de zaak opgeeft...
Je vertelde immers dat de bestuurster er heel wat afstand mee heeft gebold zonder problemen... tot ze door die put knalde! Heeft op zich toch ook niks te maken met een defecte koppakking nadien... ?

Zoals ik al eerder zei, de koppakking, àls die dus kapot zou zijn, staat allicht los van het andere verhaal, maar ken je niemand anders in de buurt die daarover met kennis van zaken kan oordelen? Misschien degene die de blokwissel uitvoerde? 't Zou jammer zijn een (toch wel speciale: Selecta!) wagen eventueel af te danken wegens een foutgestelde diagnose!

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”