Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Micha's blauwe monster 2.0
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Micha's blauwe monster 2.0
Vervolg van dit topic: Toen we de trailer toch hadden op 25 juli, er gelijk maar gebruik van gemaakt en een andere auto opgehaald. Dus hup, naar het oosten en in Barneveld een andere Panda selecta opgehaald. Ik had de auto ongezien gekocht, zonder ooit in een selecta gereden te hebben. Dat ik er niet in had gereden voor de koop had natuurlijk een reden, namelijk dat de Panda een kapotte koppakking had. Hij was (erg!) heet gelopen en de auto had alle vorm van compressie verloren. Dat leek mij een leuk projectje, dus de auto opgeladen en mee terug naar huis genomen.
FPS1A1 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A2 by Micha Collection, on Flickr
Even over de auto, hij is al een tijd bekend bij de Pandaclub. Ongeveer drie jaar terug is hij daar verkocht met nog maar 40.000km op de teller. De nieuwe eigenaar heeft er toen in drie jaar tijd 60.000km bij gezet en is altijd betrouwbaar gebleken. De eerste eigenaresse heeft hem gekocht in 1992 en heeft het beestje tot 2007 in bezit gehad. Daarbij heeft hij altijd netjes z’n beurtjes gehad bij de dealer en zijn alle bonnetjes keurig bewaard. Het boekwerk bij de auto is dan ook zeer compleet, inclusief kenteken deel 3, krantenartikelen over Panda’s en een aantal folders.
FPS1A3 by Micha Collection, on Flickr
Aangezien de auto al een paar maanden stil stond was het eerste wat me te doen stond de accu opladen. Helaas gaf de auto inderdaad geen sjoege, de motor draaide mooi rond, maar starten kwam het niet van. Eveneens de auto gewassen, want hij had dus een lange tijd buiten gestaan. De vogelpoep die op de auto lag was heel enigszins ingebrand, maar lijkt er nog wel uit te komen met een beetje polijstwerk. Verder de auto nog eens goed geïnspecteerd en erachter gekomen dat het gewoon een ongelooflijk net ding is. De bekende plekken zijn allemaal keihard en volledig vrij van roest. De enige roest die de auto heeft voor zover ik kan ontdekken is de bestuurdersdeur, die is ooit ergens tegenaan geslagen en is op de vouw daarvan gaan roesten. Eigenlijk wel iets wat het waard is om aan te pakken. Daarna de auto een goede wasbeurt gegeven en in de garage gezet.
FPS1A4 by Micha Collection, on Flickr
Om hem bang te maken heb ik het motorblok van de gesloopte ervoor gezet. Als hij zich niet zou gedragen zou hij net zo eindigen heb ik hem verteld.
FPS1A5 by Micha Collection, on Flickr
Eerst motorisch aan de slag. Helaas heb ik de auto bijna een maand in de garage moeten laten staan wegens tijdgebrek, maar daarna was ik klaar om het groots aan te pakken . De diagnose was dat de koppakking lek was, en de symptomen bleken wel echt overeen te komen. Zowel de garagist waar ik hem ophaalde zei het en een kennis van mij die langskwam en hem hoorde tijdens een startpoging zei hetzelfde. Dus voor mij geen reden om daaraan te twijfelen en dus kon als eerste de kop worden getrokken. De auto zo neergezet dat ik er goed bij kon. In de vraagbaak stond dat de spoel waar de v-snaar op zit van de poelie moest, dat was nogal een ***werk, omdat die vast zit met drie bouten in op een draaiende poelie. Normaal kun je de krukas blokkeren met een speciale tool, maar die heb ik uiteraard niet (en is ook niet eenvoudig te krijgen). Maar uiteindelijk was hij los. Volgens mij moet het ook kunnen zonder deze los te maken, maar dat is voor de volgende keer .
FPS1A6 by Micha Collection, on Flickr
Uiteraard moest ook de distributie los, dus is het van belang om de motor in de goede stand te zetten. Nokkenas gemarkeerd en de krukas op het vliegwiel checken of hij goed staat. Op hoop van zegen .
FPS1A7 by Micha Collection, on Flickr
De kop was daarna vrij vlot los, gelukkig geen gebroken kopbouten. En de koppakking was écht, écht, écht heel gaar.
FPS1A8 by Micha Collection, on Flickr
Zoals je ziet is hij duidelijk op de linker cilinder lek geweest, die is ook helemaal schoon gebrand.
FPS1A9 by Micha Collection, on Flickr
De kop is ook echt goed heet geworden en was behoorlijk ranzig. De kleppen waren behoorlijk roestig, en bleken dus ook onvoldoende sluiting te hebben. Waarschijn het gevolg geweest van het lange stilstaan met vocht in de motor. Helaas betekende dat dus dat alleen de pakking vervangen niet voldoende is, maar moest de kop verder uit elkaar. Op zich geen ramp, want erg leerzaam.
FPS1A10 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A11 by Micha Collection, on Flickr
De kleppen eruit halen was eigenlijk een eenvoudig karweitje, ik moest alleen de juist te tang hebben (à 80 euro…). Als de kleppen ziet snap je dat ze niet sloten.
FPS1A12 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A13 by Micha Collection, on Flickr
De kleppen heb ik allemaal met de hand geslepen en de kop laten vlakken.
FPS1A14 by Micha Collection, on Flickr
En teruggeplaatst, uiteraard met nieuwe klepseals.
FPS1A15 by Micha Collection, on Flickr
En toen alles weer teruggebouwd. Hij liep eigenlijk vrijwel meteen, alleen wel echt heel rottig. Nu had dat deels te maken dat de kleppen gesteld moesten worden na het slijpen, maar ik was ook (heel dom) vergeten om te markeren hoe de ontsteking stond. Dus na een beetje frutten met de ontsteking liep hij al heel redelijk. Gisteren de auto laten afstellen door Richard/Pinda1000 met stroboscoop, nu alleen nog de kleppen een keer stellen.
Uiteraard heeft de auto ook een beurt gekregen met filters, distributieset, olie, KVS, bougies, rotor en verdelerkap en zijn de overige motorpakkingen ook vervangen.
FPS1A19 by Micha Collection, on Flickr
En toen was het tijd om te gaan rijden!
FPS1A16 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A17 by Micha Collection, on Flickr
Afgelopen zondag een ouder type grille erop gezet, vind het persoonlijk veel mooier. En daarna heerlijk comfortabel naar Delft gezoefd.
FPS1A18 by Micha Collection, on Flickr
Eerste bevinden zijn eigenlijk heel positief, hij is ontzettend stil (zeker vergeleken met de 45), trekt lekker vlot op door de ECVT en het is echt een grappig gevoel om vanaf stilstand tot 100 (of harder) geen schakelmomenten te hebben.
Er zijn nog wel wat to-do’s, maar dat is allemaal klein en vooral cosmetisch.
FPS1A1 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A2 by Micha Collection, on Flickr
Even over de auto, hij is al een tijd bekend bij de Pandaclub. Ongeveer drie jaar terug is hij daar verkocht met nog maar 40.000km op de teller. De nieuwe eigenaar heeft er toen in drie jaar tijd 60.000km bij gezet en is altijd betrouwbaar gebleken. De eerste eigenaresse heeft hem gekocht in 1992 en heeft het beestje tot 2007 in bezit gehad. Daarbij heeft hij altijd netjes z’n beurtjes gehad bij de dealer en zijn alle bonnetjes keurig bewaard. Het boekwerk bij de auto is dan ook zeer compleet, inclusief kenteken deel 3, krantenartikelen over Panda’s en een aantal folders.
FPS1A3 by Micha Collection, on Flickr
Aangezien de auto al een paar maanden stil stond was het eerste wat me te doen stond de accu opladen. Helaas gaf de auto inderdaad geen sjoege, de motor draaide mooi rond, maar starten kwam het niet van. Eveneens de auto gewassen, want hij had dus een lange tijd buiten gestaan. De vogelpoep die op de auto lag was heel enigszins ingebrand, maar lijkt er nog wel uit te komen met een beetje polijstwerk. Verder de auto nog eens goed geïnspecteerd en erachter gekomen dat het gewoon een ongelooflijk net ding is. De bekende plekken zijn allemaal keihard en volledig vrij van roest. De enige roest die de auto heeft voor zover ik kan ontdekken is de bestuurdersdeur, die is ooit ergens tegenaan geslagen en is op de vouw daarvan gaan roesten. Eigenlijk wel iets wat het waard is om aan te pakken. Daarna de auto een goede wasbeurt gegeven en in de garage gezet.
FPS1A4 by Micha Collection, on Flickr
Om hem bang te maken heb ik het motorblok van de gesloopte ervoor gezet. Als hij zich niet zou gedragen zou hij net zo eindigen heb ik hem verteld.
FPS1A5 by Micha Collection, on Flickr
Eerst motorisch aan de slag. Helaas heb ik de auto bijna een maand in de garage moeten laten staan wegens tijdgebrek, maar daarna was ik klaar om het groots aan te pakken . De diagnose was dat de koppakking lek was, en de symptomen bleken wel echt overeen te komen. Zowel de garagist waar ik hem ophaalde zei het en een kennis van mij die langskwam en hem hoorde tijdens een startpoging zei hetzelfde. Dus voor mij geen reden om daaraan te twijfelen en dus kon als eerste de kop worden getrokken. De auto zo neergezet dat ik er goed bij kon. In de vraagbaak stond dat de spoel waar de v-snaar op zit van de poelie moest, dat was nogal een ***werk, omdat die vast zit met drie bouten in op een draaiende poelie. Normaal kun je de krukas blokkeren met een speciale tool, maar die heb ik uiteraard niet (en is ook niet eenvoudig te krijgen). Maar uiteindelijk was hij los. Volgens mij moet het ook kunnen zonder deze los te maken, maar dat is voor de volgende keer .
FPS1A6 by Micha Collection, on Flickr
Uiteraard moest ook de distributie los, dus is het van belang om de motor in de goede stand te zetten. Nokkenas gemarkeerd en de krukas op het vliegwiel checken of hij goed staat. Op hoop van zegen .
FPS1A7 by Micha Collection, on Flickr
De kop was daarna vrij vlot los, gelukkig geen gebroken kopbouten. En de koppakking was écht, écht, écht heel gaar.
FPS1A8 by Micha Collection, on Flickr
Zoals je ziet is hij duidelijk op de linker cilinder lek geweest, die is ook helemaal schoon gebrand.
FPS1A9 by Micha Collection, on Flickr
De kop is ook echt goed heet geworden en was behoorlijk ranzig. De kleppen waren behoorlijk roestig, en bleken dus ook onvoldoende sluiting te hebben. Waarschijn het gevolg geweest van het lange stilstaan met vocht in de motor. Helaas betekende dat dus dat alleen de pakking vervangen niet voldoende is, maar moest de kop verder uit elkaar. Op zich geen ramp, want erg leerzaam.
FPS1A10 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A11 by Micha Collection, on Flickr
De kleppen eruit halen was eigenlijk een eenvoudig karweitje, ik moest alleen de juist te tang hebben (à 80 euro…). Als de kleppen ziet snap je dat ze niet sloten.
FPS1A12 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A13 by Micha Collection, on Flickr
De kleppen heb ik allemaal met de hand geslepen en de kop laten vlakken.
FPS1A14 by Micha Collection, on Flickr
En teruggeplaatst, uiteraard met nieuwe klepseals.
FPS1A15 by Micha Collection, on Flickr
En toen alles weer teruggebouwd. Hij liep eigenlijk vrijwel meteen, alleen wel echt heel rottig. Nu had dat deels te maken dat de kleppen gesteld moesten worden na het slijpen, maar ik was ook (heel dom) vergeten om te markeren hoe de ontsteking stond. Dus na een beetje frutten met de ontsteking liep hij al heel redelijk. Gisteren de auto laten afstellen door Richard/Pinda1000 met stroboscoop, nu alleen nog de kleppen een keer stellen.
Uiteraard heeft de auto ook een beurt gekregen met filters, distributieset, olie, KVS, bougies, rotor en verdelerkap en zijn de overige motorpakkingen ook vervangen.
FPS1A19 by Micha Collection, on Flickr
En toen was het tijd om te gaan rijden!
FPS1A16 by Micha Collection, on Flickr
FPS1A17 by Micha Collection, on Flickr
Afgelopen zondag een ouder type grille erop gezet, vind het persoonlijk veel mooier. En daarna heerlijk comfortabel naar Delft gezoefd.
FPS1A18 by Micha Collection, on Flickr
Eerste bevinden zijn eigenlijk heel positief, hij is ontzettend stil (zeker vergeleken met de 45), trekt lekker vlot op door de ECVT en het is echt een grappig gevoel om vanaf stilstand tot 100 (of harder) geen schakelmomenten te hebben.
Er zijn nog wel wat to-do’s, maar dat is allemaal klein en vooral cosmetisch.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Micha's blauwe monster 2.0
lekker bezig micha! op de laatste foto begint 'ie een beetje op z'n grote broer de uno te lijken!
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Wat een leuke wagen...
Wel een hoop werk.
Maar dan heb je ook wat.
Grt exprezzo.
Wel een hoop werk.
Maar dan heb je ook wat.
Grt exprezzo.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Wel leuker en makkelijker dan nieuwe stukken dorpel erin lassen....exprezzo schreef:Wel een hoop werk.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Lekker bezig. Alleen konden die kleppen wel meer glimmen! Ik had beter verwacht van de poets koning . Dit zijn wel de leuke klussen om te doen. Er zit trouwens het mooiste stuur in naar mijn mening
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Ieder zijn ding. Ik las liever.Pinda1000 schreef:Wel leuker en makkelijker dan nieuwe stukken dorpel erin lassen....exprezzo schreef:Wel een hoop werk.
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Beetje late reactie maar ik kom hier niet zo vaak meer vanwege dat ik een ander type Fiat rijd....
@Micha wat een leuk project, je wordt nog eens een Panda expert en bent nergens bang voor om het aan te pakken. Leuke klus zo een koppakking en wat een gaaf bakkie. Heerlijk he niet meer te hoeven schakelen.
Veel plezier met deze blauwe Panda.
@Micha wat een leuk project, je wordt nog eens een Panda expert en bent nergens bang voor om het aan te pakken. Leuke klus zo een koppakking en wat een gaaf bakkie. Heerlijk he niet meer te hoeven schakelen.
Veel plezier met deze blauwe Panda.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Mooi project man, je hebt er echt een mooie panda bij zo.
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Micha's blauwe monster 2.0
En al een beetje opgeschoten met het donorblok?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Micha's blauwe monster 2.0
Auto is inmiddels weer verkocht, maar zal binnenkort wel eens een update hier plaatsen!