Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

dat zal ik vanavond dan nog maar eens goed doorlezen.
hoewel de duwer van de stappenmotor nog altijd tegen bediening 2 aanduwt, loopt de motor nu dus weer als vanouds.
bij het vervangen van de stroomverdeler gisteravond is de accu 6 minuten los geweest, dus de ECU zou gereset kunnen zijn.

al een tip gehad, dat de stappenmotor nog gewoon te koop is voor niet al teveel geld. reserve leggen kan geen kwaad
de nieuwe stroomverdeler heb ik inmiddels voorzien van een originele Magneti Marelli ontstekingsmodule. die moet dus ook nog getest worden. dan is dat nu mijn reserve verdeler.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

Er van uitgaande dat de "gaskabels" goed afgesteld zijn zou je het volgende kunnen proberen om te zien of die hendel dichter (er tegenaan?) naar zijn "aanslag" bovenaan wil draaien: met contact AAN, en dàn pas de gasklepsensor-stekker losgemaakt (zit aan ander eind van de gasklep-as), zou de stappenmotor zich moeten intrekken. In die stand moet de vrije afstand tussen die hendel en de aanslag ONDERKANT 2 mm bedragen. Te regelen door die stang die verbindt naar de "gaskabel-schijf" op de juiste lengte te regelen. (nr 1 op de figuur onderaan p. 13.47; de stekker is daar nr 8; de 2 mm kun je zien op de volgende tekening p. 13.48 bovenaan links: "A") Dit is wat in punt 38 en 38 beschreven staat...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Je kan het beste ook even de accupolen (die van de auto, niet die van de accu :P ) tegen elkaar houden om te zorgen dat alle spanning van het stroomcircuit af is.

De ECU van dit systeem bepaald aan de hand van de input van de verdeler het toerental en het BDP van de motor, er is geen aparte toerentalsensor en BDP sensor. Zou kunnen zijn dat het signaal van de hall-sensor in de nieuwe verdeler een verkeerd signaal afgaf aan de ECU waardoor de motor zo hoog stationair liep.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

@Frans, dat zal ik dan komend weekend allemaal controleren, na het studieboek ter hand genomen te hebben

@Richard, het was ongeveer 1000km probleemloos.... kan dat signaal dan dus wijzigen, of gewoon stuk?
waar zit die Hal-sensor, en kan ik die eventueel zelf vervangen?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

De hall-sensor zit in de verdeler op die ronde plaat waar het witte stangetje van de vacuumvervroeger aan vast zit. Kijk ook even naar de centrifugaalvervroeger en de veertjes, als daar iets niet goed mee is kan het ook voor dit soort rare symptomen zorgen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

@Pinda: bedankt voor die info over geen BDP-sensor bij de Bosch-ECU. Zo zie je, ik leer ook nog alle dagen wat bij! (y) De Bosch was dus blijkbaar een eerste stap naar volledige ECU-sturing. Enkel de inspuiting maar niet de ontsteking...

@Paul: ik herinner me van een oude Uno 45 die mijn dochter vroeger had, en ook van mijn broer gehoord destijds, dat er in die Hall-verdeler een "gevlochten" koperen draadje zit, wat door de ouderdom gaat oxyderen. Dat wordt dan heel sprok en valt haast uit elkaar als je het aanraakt... Dus ook daar best eens naar kijken...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Pinda1000 »

Ja, bij deze simpele inspuiting hoeft de ECU niet te weten wanneer 1 van de cilinders in BDP staat aangezien het een SPI is. De injector spuit continue langer of korter brandstof in het gasklephuis naargelang er meer of minder brandstof nodig is.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

gisteravond zitten lezen...... boeiend, daar kom ik wel uit. ooit ga ik het begrijpen
echter, stationair toerental afstellen, dat moet eerst goed staan vooraleer ik de kabels ga afstellen.
dat moet ik lezen in sectie 8. die sectie is alleen niet te vinden. ik kijk weer ergens overheen in de groene Haynes

daarnaast komt er wat anders om de hoek kijken. plots heeft de carrossier tijd, of ik volgende week maandag de Panda wil brengen. zo kaal mogelijk, dan is hij waarschijnlijk einde van de week klaar.
strak en weer mooi in de lak. JOEPIIIIIIIIIEEEEEE
het heeft wel 1 consequentie; ik mag het weekend gaan demonteren, veel. wel in de zon, in de kou, ik hoop dat er niet heel veel afbreekt

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door louis »

Fijn dat je het goed aanpakt!
Moet je de binnenkant ook strippen?
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Panda 500 »

... sectie 8 ("Fuel System") vind je op p. 13.28...! Dit is gewoon de beschrijving hoe je het luchtfilter eraf moet halen! Ik denk dat dit je wel lukt(e) zonder instructies! :rofl:
Maar inderdaad een beetje warrige verwijzing. Ik keek ook eerst (verkeerd) naar "hoofdstuk 8", wat over de remmen gaat |:|

Je kunt natuurlijk die hele kabel-afstelprocedure doorlopen (p. 13.48 / 33=>41) maar ik denk dat, wanneer je gaskabel nét niet gespannen staat wanneer je niet op het pedaal duwt, het (wat dàt betreft) wel OK is voor het stationair draaien! En als je bij het rijden een keer plankgas geeft en je merkt dat de kick-down-functie werkt (hoge toeren en harder trekken) ook die kabel wel goed staat afgesteld... Voor de rest heb ik dus geen kennis/ervaring van het Bosch-inspuitingssysteem en kan alleen maar voortgaan op wat er geschreven en getoond staat...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

louis schreef: 04 mar 2021 09:52 Fijn dat je het goed aanpakt!
Moet je de binnenkant ook strippen?
in principe hoeft de binnenkant niet.
er komen al andere deuren in en dus ook de binnenkant deuren wordt gespoten.
enige wat ik gevraagd heb is de rand van de koffer, tussen de achterlichten. daar rust altijd de last het eerste op.

verder een strakke motorkap en achterklep. hij wordt net zo mooi of mooier dan nieuw......zegt de spuiter :mrgreen:

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

bijna klaar voor de klus
20210306_104517a.jpg

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Micha D. »

Zo, goed bezig Paul! Ben echt heel benieuwd naar de voortgang, hou ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door PandaVespa »

Is de lak zo ernstig ‘beschadigd’ dat opnieuw spuiten noodzakelijk?

Zit idd wat werk in alles demonteren.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg

Bericht door Paul4x4 »

@Micha, doen we zeker
@PandaVespa, alleen het dak en het rechter voorspatbord waren ....... deukloos en zonder krassen
ik heb besloten om het dan maar in 1 keer goed te doen
kaal maken (demonteren)was gedaan in 5 uur. inclusief 2 gaatjes boren voor de trekhaak, babbels met de buren
er hangen nu 2 andere deuren en achterklep in. die hoefde ik dus niet geheel kaal te maken.
best fijn, want als ik straks alles weer in elkaar moet zetten, weet ik ook nog hoe het zat

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”