Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Defecte versnellingsbak.

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Defecte versnellingsbak.

Bericht door Mitchell_V »

Heeft er iemand raad? Ik was gisteren met mijn selecta aan het rijden en alles verliep prima. Ik ga de autostrade op en rijd vlot 120 zonder problemen. Als ik de afrit neem en voor het rode licht sta voel ik heel de auto door elkaar trillen. Ook rijd deze niet meer naar behoren.
Heel hard trillen bij het accelereren. Eens je op snelheid bent. Bijvoorbeeld 50 km/u. Dan voelt hij weer normaal.
Deze morgend. Bij het opnieuw proberen is tijdens het rijden de automaat helemaal dood gevallen. Hij staat in D R L en doet niets meer. Enkel gaat hij in de toeren.

Iemand raad?
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

Mitchell_V schreef: 18 apr 2021 12:57 Als ik de afrit neem en voor het rode licht sta voel ik heel de auto door elkaar trillen.
als je stil staat , draait de CVT niet, kan hij ook niet trillen, dat is dan een motorprobleem

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

is er wellicht een homokineet kapot? dan kom je ook niet van je plaats af

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Ivo »

Als het probleem zich ook stationair voordoet zou ik eerst eens kijken naar de staat van de motor. Is er al enig onderhoud gepleegd zoals bougies, kabels, filters, vloeistoffen e.d.? Het kan een heel simpel euvel zijn, maar er is wat meer info nodig om dit op afstand te kunnen beoordelen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door PandaVespa »

De motor gaat in toeren omhoog en met hendel in R, D of L zou de auto moeten gaan rijden. Dus ergens in de aansturing gaat iets niet goed. Dus met motor zelf lijkt mij niks mis.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Mitchell_V »

De motor zelf is compleet in orde. Het trillen begint pas bij het accelereren. Maar nu is het volledige gedaan. Hij doet niets meer. De motor gaat in toeren maar zonder beweging.
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

Paul4x4 schreef: 19 apr 2021 08:06 is er wellicht een homokineet kapot? dan kom je ook niet van je plaats af
check deze nou eerst, minste kosten
wanneer 1 van de homokineten stuk is, vrij kan ronddraaien, heb je geen enkele aandrijving.

cvt in 'P'-stand zetten, auto opkrikken en draaien aan voorwiel.
als de HK stuk is, kan je het wiel rond draaien. (3-4cm, je windt dan je aandrijfashoes op. anders heb je 0.5cm, de speling op alles in de aandrijflijn)

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Mitchell_V »

Paul4x4 schreef: 19 apr 2021 11:22
Paul4x4 schreef: 19 apr 2021 08:06 is er wellicht een homokineet kapot? dan kom je ook niet van je plaats af
check deze nou eerst, minste kosten
wanneer 1 van de homokineten stuk is, vrij kan ronddraaien, heb je geen enkele aandrijving.

cvt in 'P'-stand zetten, auto opkrikken en draaien aan voorwiel.
als de HK stuk is, kan je het wiel rond draaien. (3-4cm, je windt dan je aandrijfashoes op. anders heb je 0.5cm, de speling op alles in de aandrijflijn)
Als ik de wagen in P zet kan ik deze niet voorruit duwen. Ik zal deze eens opkrikken om nog eens te controleren. Maar als hij in P al niet beweegt. Dan zal het de homokineet niet zijn vrees is 😔
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

met beide voorwielen op de grond werkt de as met homokineten die wél goed zijn als blokkering
je moet echt de wielen van de grond hebben
check ook de speling op de homokineet door de as naar boven/onder/voor/achter te bewegen (wielen op de grond)
als er 1 stuk is, beweegt die as heel vreemd heen en weer. mag niet

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

nog even voor de check; het trillen tijdens rijden, is dat trillen in de aandrijflijn/stuur of is het schokkend rijden

dat laatste kan duiden op de as die de oliepomp aandrijft in de cvt
als daarvan de vertanding afgesleten is, bouwt de cvt geen druk op en kan niet opschakelen.

oh je vertrekt helemaal niet; contacten op koppeling afgebroken? (koolborstels)
houder zit onder de startmotor
dan krijgt de ecu geen melding dat de koppeling beetje stroom moet krijgen

en dan ook maar meteen de schakelaars op het gaspedaal doormeten of die niet defect zijn

leuk hè, selecta rijden

Mitchell_V
Forumgebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2018 19:28
1e Panda-achtige: 1.1 hobby 2001
2e Panda-achtige: 1999 1.1 automaat

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Mitchell_V »

ik zal het nog eens uitleggen aangezien er veel verwarring is :)

dus, ik was aan het rijden op de autostrade en alles was normaal. ik stop voor het rode licht en nog steeds alles normaal... vervolgens bij het groen licht wil ik versnellen en ik merk op dat de "motor" heel hard aan het trillen/schokken is. en met trillen bedoel ik dat de motor (met versnellingsbak?)de wagen wil verlaten...

ik kan nog steeds "rijden". ook merk ik dat als ik na het versnellende zelfde snelheid aanhoud de wagen normaal doet.
de problemen doen zich enkel voor bij het versnellen.

de dag nadien wil ik opnieuw proberen en tijdens het rijden naar de opslag was het gedaan, ik was aan het rijden en had geen aandrijving meer. in stand D, R, en L kan ik gas geven maar de wagen beweegt niet. de motor komt mooi op toeren en draait zeer goed. vandaar dat ik denk dat het de versnellingsbak is...

Is stand P blokkeert de wagen zoals het moet zijn. in D, R en L kan in de wagen wel vooruit duwen.

ik heb nog niet kunnen controleren of de homokineet stuk is.
voorste banden plat zetten, achterste knetter hard... dan ga je eeuwig bergaf, snelheid gegarandeerd!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

Cvt gaat niet zo makkelijk stuk.olie op niveau?

Als schakelasrs op gaspedaal het vegeven, oom vreemd gedrag.

Waar zit/woon je?
In de buurt kan en wil ik helpen

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Pinda1000 »

De elektromagnetische poederkoppeling is waarschijnlijk het probleem. Of de aansturing ervan.
Laatst gewijzigd door Pinda1000 op 20 apr 2021 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

Of koolborstel, die de koppeling aansturen, of de schakelaars

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Defecte versnellingsbak.

Bericht door Paul4x4 »

EERST schakelaars gaspedaal doormetwn. Dat kost niks.
Koppeling vervangwn kost€1000 of meer
Vervelend, als je daarna erachter komt dat een schakelaar stuk is

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”