Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

automaat stuk?

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Suberten
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2009 22:58

automaat stuk?

Bericht door Suberten »

Een goede avond,

Ik rij net lekker naar huis (wel over een ietwat hobbelig weggetje) met m'n panda (Selecta automaat 1100) en opeens maakte me auto wel toeren maar ging niet vooruit. Jammer is alleen dat ik helemaal geen ervaring het met een automatische bak dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat 't misschien zou kunnen zijn. Of punten kan noemen die ik misschien zou kunnen checken?

Motor loopt dus wel, in z'n P gaat hij in blokkering maar in de D en L en R maakt ie toeren maar komt geen beweging in.

Alvast bedankt.

mvg,

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: automaat stuk?

Bericht door bero »

Tips voor vragenstellers over een selecta.

-Een selecta cvt heeft een elektromagnetische poederkoppeling, en met gas los in "D","R" of "L" hoort deze NIET te kruipen zoals een meer conventionele automaat. Indien dit toch gebeurt controleer dan het electrische schakelaartje onder het gaspedaal (hoor je hem klikken bij gas los?), anders is de poederkoppeling stuk (kosten prijspeil 2006, fiat dealer 700 euro nieuw, Eur-o-matic 350 euro, gereviseerd)

-Met lopende motor, op de handrem, zonder een pedaal aan te raken moet de selectiehandel door de versnellingen bewogen kunnen worden zonder gekraak. Anders is ook de poederkoppeling op, tenzij de auto te snel stationair loopt.

-Onder aan de selectiehandel hebben de standen allemaal een controle-lampje. Als dit niet brand is de naast de selectiehandel zittende multi-schakelaar stuk of geoxideerd. De bak doet het dan soms wel en soms niet.

-Een losse bak is niet op goede werking te controleren, bouw hem dus nooit uit voor er een goede storingdiagnose is gesteld, en wees extreem voorzichtig met het eventueel kopen van een ontestbare losse cvt-bak. De- en montage is te veel werk om een defecte baak voor een andere defecte te ruilen....
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Suberten
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2009 22:58

Re: automaat stuk?

Bericht door Suberten »

De auto heeft nog nooit ``gekropen`` en een andere stand kiezen ging altyd moeiteloos.

De controle lampjes van de standen branden zoals het hoort.

Suberten
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2009 22:58

Re: automaat stuk?

Bericht door Suberten »

Ik zat zelf te denken aan de aandrijfband, zie hieronder





Het ECVT systeem

Afbeelding

Continu Variabele Transmissie met korte overbrengingsverhouding (links) en lange overbrengingsverhouding (rechts)



De ECVT automaat is de meest geavanceerde versie van het bekende 'Variomatic'-systeem, dat bestaat uit twee poelies, met continu variabele diameter, met daartussen een aandrijfband.



De ECVT is opgebouwd uit:

- een drijvende en een aangedreven poelie die zijn verbonden door een metalen aandrijfband

- een elektromagnetische koppeling die wordt geregeld door een elektronische controleunit. Deze zorgt ervoor dat de auto onder alle omstandigheden vanaf stilstand soepel en geleidelijk oppakt

- een tandwielstelsel ten behoeve van de vooruit, neutrale stand en achteruit, met gesynchroniseerde bediening

- een eindoverbrenging die is opgenomen in het differentieel

- een hydraulisch systeem dat op druk wordt gebracht door een indirect aangedreven pomp. De olie dient om de poelies te bedienen en voor de smering en koeling van alle onderdelen.



De continu variabele transmissie koppelt de volgende voordelen aan die van de conventionele automatische versnellingsbak:

- minder aandrijfverliezen, dus betere prestaties en een lager brandstofverbruik

- te allen tijde en onder alle omstandigheden de perfecte overbrengingsverhouding. De variatie van de diameter van de poelies wordt geregeld aan de hand van het motortoerental en de positie van het gaspedaal, zodat door het intrappen van het gaspedaal de gewenste overbrengingsverhouding direct wordt verkregen.



Zodra het gaspedaal helemaal wordt ingetrapt (kick-down) zorgt de CVT ervoor dat de motor meteen zijn maximale vermogen gaat leveren en dat de transmissie de kortst mogelijke overbrengingsverhouding vasthoudt, waardoor een snelle acceleratie mogelijk is. In de praktijk blijkt dat de Selecta bij een tussensprint (1000 m vanaf 40 km/h in circa 30 seconden) sneller is dan een Panda met handgeschakelde versnellingsbak. De acceleratie vanaf staande start gaat eenvoudiger, omdat er geen tijd wordt verspild met schakelen. De keuzehendel heeft bovendien nog een extra 'L'-stand (laag). Wanneer deze wordt gekozen, beperkt het hydraulisch controle systeem de transmissie tot kortere overbrengingsverhoudingen. Hierdoor wordt maximale acceleratie mogelijk afhankelijk van de stand van de gasklep: de reactietijd wordt zo nog verder verkort. Ook wanneer het gaspedaal wordt losgelaten blijven de

overbrengingsverhoudingen kort, waardoor het een effectieve motorrem is: met name handig bij een sportieve rijstijl of bij afdalingen in heuvel- en bergachtig terrein, waardoor de remmen worden ontzien. De motor kan alleen worden gestart of gestopt wanneer de keuzehendel in 'P' of 'N' staat. Wanneer de bestuurder in elke andere positie de motor wil uitzetten klinkt een geluidssignaal.


Terug naar boven



De elektromagnetische koppeling



De opbouw

Afbeelding



ECVT continu variabele transmissie



In principe is de koppeling opgebouwd uit twee coaxiale elementen: een externe trommel die is verbonden met het vliegwiel van de motor en een interne rotor, waarin een elektrische spoel is opgenomen die is verbonden met de transmissie. Tussen deze twee componenten bevindt zich een soort ijzerstof om ze aan elkaar te 'koppelen'. Vanuit structureel oogpunt maakt het gebruik van een elektromagnetische koppeling het mogelijk om het hydraulische systeem eenvoudiger uit te voeren (waardoor het minder energie gebruikt). De complete transmissie is ook lichter en compacter. Bovendien is de elektronische regeleenheid voorzien van een zelfdiagnose-systeem met een aansluiting voor een externe tester, waardoor het onderhoud wordt vereenvoudigd.



Terug naar boven



De werking

Afbeelding


1 Elektromagnetische koppeling

2 Rijsnelheidsensor

3 Motortoerentalsensor

4 Selectie handel sensor

5 Centrale elektronische controle unit

6-7 Gaspedaal positie sensor


De werking van de koppeling wordt geregeld door de elektronische eenheid die de sterkte van het magnetisch veld in de spoel regelt, afhankelijk van signalen die het systeem krijgt van twee sensoren (een op de keuzehendel en een op het gaspedaal) en van het motortoerental en de snelheid van de auto. Wanneer de auto stilstaat, de motor stationair draait en de keuzehendel in 'D' of 'L' staat, vloeit er geen stroom door de spoel, is het magnetisch veld nul en zijn de twee elementen van de koppeling niet met elkaar verbonden. De bekende 'slip' van een conventionele automatische transmissie is daardoor afwezig. De auto blijft gewoon staan zonder dat de bestuurder bijvoorbeeld zijn voet op het rempedaal hoeft te houden, zoals bij andere automaten. De motor draait onbelast op een minimum toerental, net als bij een handgeschakelde transmissie in 'vrij', zodat het brandstofverbruik lager is. Tijdens acceleratie activeert de regeleenheid de spoel. Het ijzerstof wordt gemagnetiseerd en verbindt de rotor met de externe trommel, waardoor de motor de transmissie gaat aandrijven. De regeleenheid regelt de snelheid waarmee de koppeling aangrijpt, afhankelijk van de druk op het gaspedaal. Hoe geleidelijker dit gebeurt, hoe soepeler de koppeling aangrijpt. Als de auto normaal rijdt, is het magnetisch veld stabiel. Dit houdt de trommel en rotor verbonden, waardoor er nagenoeg geen slijtage aan de onderdelen van de koppeling optreedt en het onderhoud tot een minimum blijft beperkt.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: automaat stuk?

Bericht door aribold »

Ik zou het niet meteen in het meest dramatische licht zien.
Het kan bijvoorbeeld ook best aan de koolborstels van de poederkoppeling liggen, of een ander elektronisch probleempje. De ECVT-bak is complexe materie, en ik durf er verder niet veel over te zeggen. (ik heb mijn selecta pas 2 dagen).
Gebruik eens de zoekfunctie. Er is hier in het verleden wel meer over selecta's geschreven.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

puntopunto
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2015 16:11

Re: automaat stuk?

Bericht door puntopunto »

bero schreef:
Tips voor vragenstellers over een selecta.

-Een selecta cvt heeft een elektromagnetische poederkoppeling, en met gas los in "D","R" of "L" hoort deze NIET te kruipen zoals een meer conventionele automaat. Indien dit toch gebeurt controleer dan het electrische schakelaartje onder het gaspedaal (hoor je hem klikken bij gas los?), anders is de poederkoppeling stuk (kosten prijspeil 2006, fiat dealer 700 euro nieuw, Eur-o-matic 350 euro, gereviseerd)

-Met lopende motor, op de handrem, zonder een pedaal aan te raken moet de selectiehandel door de versnellingen bewogen kunnen worden zonder gekraak. Anders is ook de poederkoppeling op, tenzij de auto te snel stationair loopt.

-Onder aan de selectiehandel hebben de standen allemaal een controle-lampje. Als dit niet brand is de naast de selectiehandel zittende multi-schakelaar stuk of geoxideerd. De bak doet het dan soms wel en soms niet.

-Een losse bak is niet op goede werking te controleren, bouw hem dus nooit uit voor er een goede storingdiagnose is gesteld, en wees extreem voorzichtig met het eventueel kopen van een ontestbare losse cvt-bak. De- en montage is te veel werk om een defecte baak voor een andere defecte te ruilen....
beste,

kan men het dan inderdaad zo radicaal stellen,ttz bij het schakelprobleem (hierboven beschreven) dat het de poederkoppeling/koppelomvormer IS ?
Ik las al zoveel mogelijke andere zaken (extern,niet IN de bak) voornamelijk die met de elektronische "sturing" (computer automaat) en sensoren ,ook de oliedruk, te maken zouden hebben?
Ik zoek zelf al een jaar een periodiek probleem op te lossen,ttz schakelt heel moeilijk in R, D, …behalve telkens de 1ste keer NA het starten, tja, ik weet niet waarom het dan wel ff gaat….Ook komt er tijd het gekende "gripage/niet loskomen) bij als een kort gierend geluid bi het inhouden tegen lage snelheid.
WEL heb ik een melding van de ECU van de auto zelf die zegt dat "de gasklep volledig openstaat" …zelfs bij stationair draaien ?? Niet moeilijk dat men dan niet kan schakelen ;-).

De as van de gasklep zit oa in de stappenmotor en die verving ik =geen effekt.
Op dashboard n waarschuwingslampje dat er "iets mis is met de automaat"…..en bij het uitlezen met het oude computer (examinator) model is dan weer GEEN melding van een fout.
Frustrerend zowieso en het ergste van al is dat ondertussen de "mekaniek" wel stuk zal worden gereden door het telkens "induwen/forceren" van de hendel.
Hebben een Punto eerste deel 1999,selecta 1,2.
dank

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: automaat stuk?

Bericht door Panda 500 »

@Suberten: Omdat je vermeldt dat het defect plots optrad bij het rijden over een hobbelige weg zou ik denken dat "gewoon" de elektrische verbinding naar de koppeling is onderbroken, door een schok. Dat kan dus zowel een stekker zijn of een kabel die ergens tegenaan schuurde en brak of kortsluit. Mogelijk ook de koolborstels die het contact doorgeven aan de draaiende koppeling. Misschien het gaspedaal schakelaartje (7), maar ik denk dat hij dan met meer gas toch moet gaan rijden... Het andere schakelaartje (6) bedient alleen de kick-down bij plankgas geven.
Hoewel je vertelt niks van een automaat te weten heb je er wel goeie documentatie van!!! (y)
De duwband lijkt me niet meteen de schuldige. Ik weet niet waar je woont maar op dit forum is al meermaals verwezen naar Eur-o-matic in Oisterwijk, bij Tilburg. Die doen (op afspraak) een gratis diagnose, en zijn zeer ervaren in CVT-bakken, alle merken. Ik zelf heb er goede ervaringen mee toen onze Punto Selecta een koppelingsprobleem had. De diagnose , na een proefrit, bleek de juiste en de herstelling geheel binnen prijsopgave. Inmiddels rijden we er al zo'n 2 jaar mee verder.
Deze tip geldt in feite ook voor Puntopunto... :wink: Verder blijven doorrijden met een probleemgevende bak lijkt me geen goed idee! Ik herhaal nog even dat de CVT zélf NIET electronisch gestuurd wordt maar enkel hydraulisch. Het oliepeil en kwaliteit moeten dus in orde zijn! Alleen de ingrijping van de koppeling wordt electronisch gestuurd. Het kort gierend geluid en inhouden waarover je spreekt was exact het probleem bij onze Punto. De oorzaak bleek olie die bij het ijzerpoeder gekomen was en dus wat ging klonteren en kleven.
Als je wat terugzoekt in het Selectaforum vind je nog heel wat ervaringen, o.a. van mij...

puntopunto
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2015 16:11

Re: automaat stuk?

Bericht door puntopunto »

Panda 500 schreef:@Suberten: Omdat je vermeldt dat het defect plots optrad bij het rijden over een hobbelige weg zou ik denken dat "gewoon" de elektrische verbinding naar de koppeling is onderbroken, door een schok. Dat kan dus zowel een stekker zijn of een kabel die ergens tegenaan schuurde en brak of kortsluit. Mogelijk ook de koolborstels die het contact doorgeven aan de draaiende koppeling. Misschien het gaspedaal schakelaartje (7), maar ik denk dat hij dan met meer gas toch moet gaan rijden... Het andere schakelaartje (6) bedient alleen de kick-down bij plankgas geven.
Hoewel je vertelt niks van een automaat te weten heb je er wel goeie documentatie van!!! (y)
De duwband lijkt me niet meteen de schuldige. Ik weet niet waar je woont maar op dit forum is al meermaals verwezen naar Eur-o-matic in Oisterwijk, bij Tilburg. Die doen (op afspraak) een gratis diagnose, en zijn zeer ervaren in CVT-bakken, alle merken. Ik zelf heb er goede ervaringen mee toen onze Punto Selecta een koppelingsprobleem had. De diagnose , na een proefrit, bleek de juiste en de herstelling geheel binnen prijsopgave. Inmiddels rijden we er al zo'n 2 jaar mee verder.
Deze tip geldt in feite ook voor Puntopunto... :wink: Verder blijven doorrijden met een probleemgevende bak lijkt me geen goed idee! Ik herhaal nog even dat de CVT zélf NIET electronisch gestuurd wordt maar enkel hydraulisch. Het oliepeil en kwaliteit moeten dus in orde zijn! Alleen de ingrijping van de koppeling wordt electronisch gestuurd. Het kort gierend geluid en inhouden waarover je spreekt was exact het probleem bij onze Punto. De oorzaak bleek olie die bij het ijzerpoeder gekomen was en dus wat ging klonteren en kleven.
Als je wat terugzoekt in het Selectaforum vind je nog heel wat ervaringen, o.a. van mij...

Beste Panda500,
bedankt.
wat ik me na een pak brainstormen (en wat euro's aan (belgische) diagnoses die niks opbrachten ) nog steeds afvraag :

welke SENSOR(s) ,geven in welke volgorde een "signaal" aan de poederkoppeling om deze te ACTIVEREN (het poeder te magnetiseren) en zodoende de platen te laten "koppelen/ontkoppelen" ?

Alvorens de Punto af te schrijven -is nog in heel goede staat en rijdt aangenaam- omwille van dit veronderstelde "koppelomvormer/poederkoppeling"- probleem, heb ik lange tijd zelf proberen begrijpen hoe de selecta werkt, liefst tot in detail ,maar is me niet geheel gelukt.Daarom mn zoektocht naar de volgorde en werking van die sensoren (of ook nog andere betrokken onderelen etc) die het poeder magnetiseren en demagnetiseren ?

Ik denk dat de poederkoppeling (soort embrayage ;-) NIET LOST,ttz ik testte dit meermaals met bijv zachtjes vooruit te rijden tegen zelfs 5km/u en dan in te houden.(rempedaal niet aanraken) Het gieren is soort wrijving dat er nog is door het NIET ontkoppelen vd poederkopp, dus het poeder wordt niet gedemagnetiseerd ( de lading/stroom blijft) en de platen blijven aaneen zitten.Uiteindelijk komen ze dan toch van mekaar (hoe/waarom weet ik niet) anders bleef de wagen rijden ;-).
Ik blijf nog (eventjes) hopen dat het van de (sturing/ECU vd automaat/sensoren) komt en prijselijk op te lossen is.
Het was trouwens ,gespreid over een heel jaar, soms niet en soms wel , meer en minder intensief…..tja ,wat was dan de oorzaak? Klein voorbeeld : kleppen dienden gesteld te worden (punto heeft 1 lichtjes verbrande klep, maar ouders doen heel weinig km) en garagist stelt deze, EN nieuwe bougiekabels.Voor de rest niks gedaan, en moeilijke R/D probleem was 75% minder ! stel je voor, lichtjes frustrerend.!!
Na n paar maanden terug problemen.
Misschien nog een Tip voor sommigen ,een gespecialiseerde garage in automaat-bakken, merkte op dat je als test (vwb de poederkopp) je de stekker vd koolborsteltjes kan aftrekken en dan op stationair draaien test of die ook nog slecht schakelt . Ja ? = poederkoppeling = 1500 eurootjes.

Wat me opvalt : kontakt op , motor starten, = alle standen vd schakelhendel gaan goed, maar slechts 1 keer. ook van P naar R en N, gaat meerdere keren, eens voorbij de N naar D geweest=probleem.

Weet er iemand het specfieke verschil met de werking van het zwarte blokje (potentiometer) met TWEE stekkers op waar as van de gasklep doorzit , EN links daarvan het cilindervormige ,zwarte onderdeel dat eerder iets van de relatie zou regelen, (maar OOK soms "stappenmotor" wordt genoemd), benaming die men ook soms geeft aan het andere onderdeel waar de as gasklep doorgaat ?
Dit gaat natuurlijk ff over de motor ,niet over de boite.
Ik wou ook achterhalen waarom de ECU van de auto zelf zegt dat de "gasklep volledig openstaat" ( zelfs bij stationair toerental) en dit misschien een storende communicatie geeft met de ECU vd automaat ??
Feit is dat lampje van "probleem met de automaat" brandt en de ECU vd automaat bij uitlezen GEEN foutmeldingen geeft, dus die van het poeder wordt niet gelezen ??

Mijn laatste vraag aan de selecta-wereld (alvorens de ouders zonder hun Puntootje te zetten ;-) ,is dus bovenstaand beschreven mbt sensoren en magnetiseren/demagnetiseren poederkoppeling.
Dank dat ik op het Panda forum een Punto- vraag mag zetten,……ok, het zijn beide Fiat's en we zijn allen doe -het- zelvers met liefde voor mekaniek ;-)
grtn
Laatst gewijzigd door puntopunto op 17 jul 2016 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: automaat stuk?

Bericht door Panda 500 »

Even al kort reageren op je garage-prijsopgave voor een nieuwe koppeling (1500 euro); Zoiets kregen wij ook van onze (nochthans goede en eerlijke en "al-wat-niet-CVT-betreft" kundige en ervaren) kleinere Fiat dealer. Wij zouden zijn enige nog rijdende Selecta hebben...
Bij de reeds vaak vermelde Euro-matics werd de hele herstelling gedaan, alle werk en btw inclusief voor nog geen 900 euro. Hij herstelde de lekke oliekeerring,verving het poeder (bij FIAT dealer onmogelijk...!) en we rijden intussen al twee jaar gelukkig verder. Het hele relaas kun je elders in deze rubriek vinden.
De CVT zélf wordt dus volledig hydraulisch en mechanisch gestuurd, aan de hand van toerental en belasting. Ja, het lijkt vreemd, maar hier komt geen electronica in te pas! Enkel een aantal kleppen en "mechanische" drukmetingen die (o.a. door het toerental beïnvloed) de poelies open en dicht doen bewegen.
De koppeling dus wél, en dat stuurkastje zit onder je dashboard, in het midden op de "tunnel", net onder de verwarmingsunit. Veel (uitwendige) sensoren zijn er volgens mij niet. Hij krijgt natuurlijk wél info van de motor-ECU!
Herlees eventueel even wat ik schreef over de regeling van de hefboompjes op de cvt-bak, waar de bedieningskabel aan zit. Die afstelling blijkt zéér nauwkeurig te moeten gebeuren, met een pinnetje doorheen de drie gaten boven elkaar.
Lees ook de (engelstalig) Subaru handleidingen van ene "Mack", ook op dit forum terug te vinden.
Natuurlijk, een fenomeen zoal jij beschrijft, dat sporadisch optreedt, is altijd moeilijk te verhelpen...

puntopunto
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2015 16:11

Re: automaat stuk?

Bericht door puntopunto »

Panda 500 schreef:Even al kort reageren op je garage-prijsopgave voor een nieuwe koppeling (1500 euro); Zoiets kregen wij ook van onze (nochthans goede en eerlijke en "al-wat-niet-CVT-betreft" kundige en ervaren) kleinere Fiat dealer. Wij zouden zijn enige nog rijdende Selecta hebben...
Bij de reeds vaak vermelde Euro-matics werd de hele herstelling gedaan, alle werk en btw inclusief voor nog geen 900 euro. Hij herstelde de lekke oliekeerring,verving het poeder (bij FIAT dealer onmogelijk...!) en we rijden intussen al twee jaar gelukkig verder. Het hele relaas kun je elders in deze rubriek vinden.
De CVT zélf wordt dus volledig hydraulisch en mechanisch gestuurd, aan de hand van toerental en belasting. Ja, het lijkt vreemd, maar hier komt geen electronica in te pas! Enkel een aantal kleppen en "mechanische" drukmetingen die (o.a. door het toerental beïnvloed) de poelies open en dicht doen bewegen.
De koppeling dus wél, en dat stuurkastje zit onder je dashboard, in het midden op de "tunnel", net onder de verwarmingsunit. Veel (uitwendige) sensoren zijn er volgens mij niet. Hij krijgt natuurlijk wél info van de motor-ECU!
Herlees eventueel even wat ik schreef over de regeling van de hefboompjes op de cvt-bak, waar de bedieningskabel aan zit. Die afstelling blijkt zéér nauwkeurig te moeten gebeuren, met een pinnetje doorheen de drie gaten boven elkaar.
Lees ook de (engelstalig) Subaru handleidingen van ene "Mack", ook op dit forum terug te vinden.
Natuurlijk, een fenomeen zoal jij beschrijft, dat sporadisch optreedt, is altijd moeilijk te verhelpen...
dank vr de reactie.

over de CVT zelf ,ttz grotendeels hydrauliek, ok, maar daar is geen probleem, hij rijdt goed,......maar "koppelt/ontkoppelt" niet goed,wat ik aanhaalde.
De computer van de automaat ga ik deze week bij sloop bestellen (was ik al tijdje van plan, trial /error) maar heb -omdat ik veelal las dat daar zelden iets aankomt - het uitgesteld.

Idem voor de stappenmotor/gasklepsensor, die blijkbaar "open" staat....kan natuurlijk een niet gewiste melding zijn ?? De garage (De Rocker) deed enkel n diagnose,(wat ik had gevraagd) geen verhelping /wissen van foutcodes bijv, zonder ze te verhelpen.
De uitwendige "sensoren/actuators" zie je oa in de pachtige doku die in dit topic staat,met tekeningen.
3 gaatjes,pinnetje van 3 mm, tja...allemaal al eens bekeken (onder accu) maar ziet er goed uit.In de stand N staan die boven mekaar en lijkt me daar niks aan bijgesteld te moeten worden.
Subaru zal ik ff opzoeken.
Vraag blijft dus oa, welke impuls zorgt voor de stroom die ijzerpoeder magnetiseert/demagnetiseert ?
grtn

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: automaat stuk?

Bericht door Panda 500 »

Hi Puntopunto,
Ik veronderstel dat je inmiddels zelf al begrijpt dat beide problemen zeer waarschijnlijk aparte zaken zijn. Je gasklep- en stappermotorproblemen (en kleppen stellen) hebben mijn inziens op zich niets te maken met je koppelingsprobleem. Onrechtstreeks zou het natuurlijk wél kunnen dat je (motor-)ECU aan de koppelings-ECU verkeerde informatie doorgeeft betreffende de gasklepstand...
Ondanks je vraag over meer info over welke sensoren de koppeling aansturen beschrijf je zélf exact welke sensoren de koppeling aansturen, in je 4de post in dit hele verhaal! Meer is hierover dus niet te zeggen!
Als je een andere koppelings-ECU kunt vinden is dit allicht een goede test, maar ik blijf gewoon denken dat je , net als bij onze Punto, olie in je ijzerpoeder hebt, waardoor dit dus blijft kleven en de koppeling niet lost, de ene keer al wat meer dan de andere...
Als je niet àl te ver van Tilburg (oisterwijk) woont zou ik de (gratis) diagnose aanraden. Als zoon van een garagist, en ook twee broers garagist, voelde ik meteen aan dat deze man met kennis van zaken zijn diagnose opbouwde, en geen verkoopspraatjes maakte. Ik ben er vanuit Antwerpen heen gereden, toch ruim 100km... Er is een treinstation vlakbij voor de terugrit naar huis...
Het rare feit dat je na een eerste start alle standen kunt schakelen zonder problemen tot je in D of L of R komt zou te verklaren kunnen zijn dat de koppeling tot dat moment niet geactiveerd wordt. Eénmaal D of L of R ingeschakeld en een beetje gas wordt de koppeling wél geactiveerd en gaat het ijzerpoeder "rechtopstaan" en dus verbinding maken tussen het stilstaande deel (CVT-bak) en het draaiende deel (motor-vliegwiel). Als er olie in het poeder zou gekomen zijn gaat het vanaf dàt moment blijven plakken wanneer het zou moeten lossen.
Maar je melding dat de wagen (recent) na die schok dus niet meer rijdt is natuurlijk nog iets anders: de koppeling werkt blijkbaar totaal niet meer. Of dit een gevolg is van het voorgaande kan ik niet meteen verklaren. Ik ben benieuwd wat je test met de andere sloop CVT(=koppelings)-ECU zal duidelijk maken...!

puntopunto
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2015 16:11

Re: automaat stuk?

Bericht door puntopunto »

Beste Panda500

Inderdaad, dat “kleppen-citaat” was referentie naar het feit dat NA deze ingreep (ook nieuwe bougiekabels) het schakelen 75% beter was, onbegrijpelijk toch ??

Wat je schrijft ,ttz beetje 2ledig rond gasklep en aanverwanten, die kan kunnen mijn inziens er wel mee te maken hebben ,gezien (wat je daarna aanhaalt) die “foute communicatie” mbt de stand vd gasklep die alszijnde “volgas” wordt doorgegeven /gecommuniceerd tussen Ecu auto en ECU automaatbak.

Aansturen sensoren/actuatoren (of welke namen het ook heeft) …DAT zou ik graag beter hebben kunnen meten/weten, tevergeefs…;-)

Heb paar onderdelen verwisseld vanuit ouder aan de kant staande punto 1994 selecta,zoals dat zwart blokje (waar de gasklep –as doorheen zit,-potmeter- ,dus de gasklepsensor ,ook al wordt die al eens stappenmotor genoemd, benaming die anderen dan weer aan zwart cilindrisch onderdeel geven dat naast de gasklepsensor zit (mbt IDLE stand) een beweegbaar onderdeel dat opening/lucht regelt denk ik.

Weet jij of je die met de hand moet kunnen indrukken als die gedemonteerd is ?
Dus vervangen gasklepsensor/potmeter, leverde niks op , tenzij die OOK stuk was ;-).Stuk /of niet, zal men moeten kunnen opmeten tijdens de werking denk ik .

Schakelaar onder de rem vervangen ,niks opgeleverd.Die onder de gaspedaal ,tja,NIET veranderd, maar dat relais hoor ik klikken…Kan die dan zowieso nog stuk zijn of “deels” stuk ? Want die schakelaar heeft blijkbaar nog een 2de stand,iets dieper gelegen ? De auto vertrekt langzaam aan bij iindrukken gaspedaal, zoals het hoort , INDIEN die poederkoppeling niet zou blijven aangrijpen ( het soms kort gierend geluidje is het lossen wschijnlijk ? )..wat vreemd genoeg sinds kort verergerde, NA de diagnose in de garage Fiat, ttz die 1 en ander hebben uitgelezen met de oude testcomputer en GEEN enkele foutmelding kregen ,ONDANKS de melding op het dashboard die er nog steeds is ?

Dank voor de verwijzingen naar “Mack” en de Subaru gerelateerde mails en handleidingen.In die handleidingen staat ook oa dat sommige “fouten” GEEN foutMELDING geven…..stel je voor.
Ik wil deze referenties hier niet in-linken want dan wordt de mail te langdradig misschien.Ik kan je altijd een PB sturen ?
Tilburg ok, maar daar had ik al vroeger voor kunnen kiezen dan, ttz garage “test” met de computer , die “niks zegt vwb fout”….en dan “het is de poederkoppeling die stuk is/klontert ?
WAAROM dan de vele keren/periodes, momenten van zo goed als GEEN schakelprobleem, of veel minder toch ?
Trouwens, ik trok ooit 1 vd stekkers eens uit bij die comp vd automaat ,auto laten stationair draaien, en zooooo goed dat die schakelde, maar…..REED NATUURLIJK NIET in R en D ;-)).
Als de poederkoppeling dor “kleven” NIET lost ,daar waar men inhoudt en bij stilstand, waarom grijpt die dan wel steeds IN, ttz de signalen om dit te doen zijn er duidelijk wel, maar om te lossen niet ?
Idem bij AFZETTEN kontakt, en dan de eerste keer in R of D, wat dan WEL functioneert, maar wederom het LOSSEN niet ?
Waarom kan men bij draaiende motor WEL meerdere keren van P naar R en heen en weer, zonder problemen, ….tot dat men OVER N is gegaan ?
Wat je onderaan schrijft ivm “na die schok”, begrijp ik niet goed, wat bedoel je daarmee aub?
Ondertussen de bestelde sloop-comp even aangesloten, maar………………geen effekt.
Wel vraag ik me af ,of men “zomaar” de ecu ’s kan aan/uitschakelen,zonder resetten, inlezen, enz enz, …is maar een freewheel vraagje , maar toch ;-)
Ik wou gasklepsensor nieuw aanschaffen, maar heb een model met TWEE stekkers op...? de meeste Puntos van toen , 1 stekker , en model met TWEE is peperduur.Iemand een idee wat de functie van beide stekkers is, heel specifiek dan ?

dank
fijne dag nog


Panda 500 schreef:Hi Puntopunto,
Ik veronderstel dat je inmiddels zelf al begrijpt dat beide problemen zeer waarschijnlijk aparte zaken zijn. Je gasklep- en stappermotorproblemen (en kleppen stellen) hebben mijn inziens op zich niets te maken met je koppelingsprobleem. Onrechtstreeks zou het natuurlijk wél kunnen dat je (motor-)ECU aan de koppelings-ECU verkeerde informatie doorgeeft betreffende de gasklepstand...
Ondanks je vraag over meer info over welke sensoren de koppeling aansturen beschrijf je zélf exact welke sensoren de koppeling aansturen, in je 4de post in dit hele verhaal! Meer is hierover dus niet te zeggen!
Als je een andere koppelings-ECU kunt vinden is dit allicht een goede test, maar ik blijf gewoon denken dat je , net als bij onze Punto, olie in je ijzerpoeder hebt, waardoor dit dus blijft kleven en de koppeling niet lost, de ene keer al wat meer dan de andere...
Als je niet àl te ver van Tilburg (oisterwijk) woont zou ik de (gratis) diagnose aanraden. Als zoon van een garagist, en ook twee broers garagist, voelde ik meteen aan dat deze man met kennis van zaken zijn diagnose opbouwde, en geen verkoopspraatjes maakte. Ik ben er vanuit Antwerpen heen gereden, toch ruim 100km... Er is een treinstation vlakbij voor de terugrit naar huis...
Het rare feit dat je na een eerste start alle standen kunt schakelen zonder problemen tot je in D of L of R komt zou te verklaren kunnen zijn dat de koppeling tot dat moment niet geactiveerd wordt. Eénmaal D of L of R ingeschakeld en een beetje gas wordt de koppeling wél geactiveerd en gaat het ijzerpoeder "rechtopstaan" en dus verbinding maken tussen het stilstaande deel (CVT-bak) en het draaiende deel (motor-vliegwiel). Als er olie in het poeder zou gekomen zijn gaat het vanaf dàt moment blijven plakken wanneer het zou moeten lossen.
Maar je melding dat de wagen (recent) na die schok dus niet meer rijdt is natuurlijk nog iets anders: de koppeling werkt blijkbaar totaal niet meer. Of dit een gevolg is van het voorgaande kan ik niet meteen verklaren. Ik ben benieuwd wat je test met de andere sloop CVT(=koppelings)-ECU zal duidelijk maken...!

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: automaat stuk?

Bericht door aribold »

Omdat ik me alweer afvroeg wat t.t.z. betekent, heb ik het even opgezocht:
Van Dale 2013 online: Belgisch-Nederlands, niet algemeen schreef:’t is te zeggen, dat wil zeggen, zeggen, ’t is te ~

Morgen neem ik een dag vakantie, t.t.z. boodschappen doen met mijn madam.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

puntopunto
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2015 16:11

Re: automaat stuk?

Bericht door puntopunto »

grrrrrappig, inderdaad, ik had zelf nog niet gemerkt hoe vaak ik dit gebruikte ;-))

Wel gemakkelijk om soms te hanteren

Geniet van het shoppen en van de madam,TTZ van het feit dat de coupe aardbeien met slagroom en bakkie koffie door haar betaald worden ;-)

grtn



aribold schreef:Omdat ik me alweer afvroeg wat t.t.z. betekent, heb ik het even opgezocht:
Van Dale 2013 online: Belgisch-Nederlands, niet algemeen schreef:’t is te zeggen, dat wil zeggen, zeggen, ’t is te ~

Morgen neem ik een dag vakantie, t.t.z. boodschappen doen met mijn madam.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: automaat stuk?

Bericht door Panda 500 »

@puntopunto,
Ik vrees dat ik nu te laat antwoord, zoals ik je al per (te laat geziene!) PB antwoordde. :-(
1)Toch even "publiek" melden dat de gratis Euro-matics diagnose niet middels computer uitlezen gebeurt maar door een testrit op de weg, waar je dus zélf bij zit, en uitleg kunt geven over wat jij denkt dat er fout gaat enz. Echt een "vertrouwelijke" rit waarbij al rijdend en remmend samen met de techneut besproken wordt (en geluisterd naar) wat er gebeurt, niet gebeurt, zou moeten gebeuren etc. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe enthousiast ik (toch zelf ook technisch aangelegd) over de aanpak en afhandeling van die garage ben. En pas na die rit wordt afgesproken of je de zaak laat herstellen of niet. En ik heb er echt totaal niks voordeel bij en ken die mensen totaal niet, afgezien van onze herstelling.
2) Je veronderstelling van de functie van de gasklepsensor (zwarte potentiometer) waardoorheen de gasklepas loopt is juist. Het "andere zwarte ding" is inderdaad een "stappenmotor" (electronisch gezien) en regelt in kleine stapjes de luchtdoorlaat omheen de gesloten gasklep bij stationair toerental. Ook dit heb je in je laatste post juist aangegeven. Die stappenmotor kan/mag je niet met de hand indrukken. Je zou de schroefdraadoverbrenging kunnen beschadigen: het motorankertje verdaait in kleine stappen en beweegt aldus middels een schroefdraad een stangetje in en uit, waarop aan het eind een kogel of konische dop zit (de twee vormen bestaan) die de luchtdoorgang omheen de gesloten gasklep in de carburateur regelt. Aan de stappenmotor is weinig te herstellen of meten, denk ik. Eventueel de weerstand van de spoelen.
3)Je vraag naar welke sensoren/actuatoren de zaak aansturen kun je in Kluwers vraagbaak één en ander vinden; o.a. te meten weerstanden voor de beide temperatuursensors. Ik heb een Punto vraagbaak op overschot! Maar de Selecta wordt hierin niet besproken! Maar wel de SPI en MPI "carburateurs"...
4)De schakelaar onder de rem is mijn idee enkel voor het stoplicht. Maar aan de gaspedaal zouden er 2 moeten zitten: één voor de koppeling, en één voor de kick-down, bij volgas geven.
5)Tenslotte nog even over dat (mogelijk) "natte" poeder: ik denk dat het dus bij "loslaten" kan blijven kleven wegens met wat olie besmeurd. Maar éénmaal gelost, is en blijft het dus los tot je het weer activeert, middels een beetje gas en dus die ene gaspedaalswitch. Maar eens gestopt en contact uitgeschakeld, kun je na het starten alles doen, ook versnellingen inschakelen, zolang je het poeder niet magnetisch hebt "rechtopgezet", door de gaspedaalswitch. Op de tekeningen kun je zien dat het ijzerpoeder zich in een nauwe ruimte bevindt tussen het draaiende vliegwiel van de motor,en een zich daaromheen bevindende stilstaande schijf die met de ingang van de CVT verbonden is. Eénmaal dat gebeurd is begint je probleem zich dus voor te doen. Maar misschien ook niet altijd. Alleen wanneer een klontertje ijzerpoeder geklemd blijft zitten tussen beide delen...
6) Wat die "schok" betreft: ik vergiste met een andere CVT mail, sorry!
7) Ikk heb ook ontdekt dat er verschillende versies zijn van de gasklepsensor. Zowel mijn Panda 1.1 en onze Punto Selecta hebben er maar één stekker op zitten, en één op de stationair-stappenmotor (ok wel "nullast"-stappenmotor genoemd)

Zo, een hele boterham. Sorry voor het late antwoord, maar dus wegens vakantietijd niet regelmatig het forum bekeken... :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”