Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aankoop panda 1.1 selecta

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
jannel
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2010 09:19

Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door jannel »

Hallo,

Gisteren even gereden met een selecta uit 1995. Auto starte goed en motor liep meteen netjes.
Wat me opviel tijdens het rijden is, dat de bak redelijk wat geluid maakt. Heb alleen geen idee of dit normaal is. Heb niet zelf gereden. Was van plan om dat morgen te doen.

Na het proefrijden en de bak in neutraal bleef de motor niet lang stationair lopen.
Heb daarna gestart en de motor wilde alleen aanslaan met een beetje gas. Had het idee dat ie niet helemaal op 4 cilinders liep en toe is aan een beurtje.

Als iemand nog tips heeft waar ik verder op moet letten, dan hoor ik het graag. Heb al wel de moeite genomen om het een en ander of de bak te lezen, kwam alleen niet zo snel iets tegen of je zo'n bak mag horen.

Gr Jan.

Gebruikersavatar
raz50
Forumgebruiker
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:47
Locatie: Dordrecht

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door raz50 »

wat hoor je precies? het zijn in principe wel lawaaierige autootjes. Teveel aan tikken zou kleppen stellen wat kunnen verminderen. Of bedoel je de schakelbak? Die hoort niet zoveel herrie te maken. Als je tijdens het schakelen lawaai hoort kan dat een versleten synchromeshring zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door aribold »

@raz: beter lezen. Het gaat hier om een Selecta. Oftewel een automaat met Continu Variabele Transmissie. Geen schakelen en geen synchromesh dus.

@Jannel: Ik heb zelf ook kort een selecta gehad. Daar kwam ook best wel hoop geluid uit de bak. Een soort van continu ruisen op de achtergrond. Of dat normaal is weet ik nog steeds niet.
Ik heb de Selecta na een goede 1000 km rijden afgedankt, omdat er teveel probleempjes met de rest van de auto waren, en omdat ik toch liever een koppelingspedaal en versnellingspook heb. Wat ik wel moet vermelden is dat zo'n selecta absoluut vlot wegtrekt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
raz50
Forumgebruiker
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:47
Locatie: Dordrecht

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door raz50 »

aribold schreef:@raz: beter lezen. Het gaat hier om een Selecta. Oftewel een automaat met Continu Variabele Transmissie. Geen schakelen en geen synchromesh dus.
Dat was geen leesgebrek maar een kennisgebrek van me. Bij deze weer wat geleerd en mijn oprechte excuses.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door Yahoo Serious »

Een automatische versnellingsbak test je op de volgende manier:

Zoek een hoge stoeprand op, en zet de auto er met de voorwielen tegen. geef dan gas.
Doorslippen en dergelijk komen dan absoluut aan het licht.
Wel zorgen dat je er niet overheen schiet en bij het eerstvolgende pand de woonkamer in natuurlijk, maar je begrijpt het principe.

pandafool

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door pandafool »

Ik meende ergens gelezen te hebben, dat een selecta geen doorsnee automaat is.........

Gebruikersavatar
raz50
Forumgebruiker
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:47
Locatie: Dordrecht

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door raz50 »

pandafool schreef:Ik meende ergens gelezen te hebben, dat een selecta geen doorsnee automaat is.........
Daar kwam ik ook al een beetje achter toen ik info zocht. Het lijkt in ieder geval NIKS op een amerikaanse automaat. Maarja das logisch natuurlijk.
Afbeelding

jannel
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2010 09:19

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door jannel »

Ben vandaag nog even wezen kijken naar die selecta samen met mijn vader.
Ook hij had zwaar zijn twijfels over deze auto. Aangezien hij ook een bijdrage doet is het niet de panda geworden.
We hebben uiteindelijk een alto automaat gekocht. Moet wel 2 gaatjes in de paravan lassen maar verders is ie zonder roest en rijdt prima en is stil.

Iedereen verders bedankt voor het reageren.

Gr Jan.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Aankoop panda 1.1 selecta

Bericht door aribold »

De selecta heeft een electrisch bediende poederkoppeling en een traploze automaat.
Een soort van doorontwikkeld pienter pookje.
Bij stationairloop hoort ie niet te kruipen, zodra je gas geeft voel je de poederkoppeling aangrijpen.
Bij mild gas geven zal ie een vast toerental aanhouden, totdat het maximale verzet bereikt is.
Als je het pedaal dieper intrapt, krijg je een soort kick-down werking, waarbij het toerental hoger ligt en het verzet lager.
Zo'n beetje alles wat voor een conventionele (amerikaanse) automaat opgaat, gaat voor deze bak dus niet op.
Er is op dit forum al meer geschreven over de selecta. De zoekfunktie zou wel het één en ander aan info op moeten leveren.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”