Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

selecta uit 93 stationairprobleem

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
boavista
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2007 08:36
Locatie: almere

selecta uit 93 stationairprobleem

Bericht door boavista »

Na 10.000 km probleemloze km's :) het volgende probleem met mijn panda selecta uit 1993:
Bij warme motor loopt hij opeens onregelmatig en slaat dan af. :( Starten lukt dan weer wel dan weer niet :evil: . Soms moet ik 10 minuten wachten en dan slaat hij meestal aan.
Ik heb de vacuumvertrager en de slang hiervan gechecked, die zijn ok. Bougies OK, geven vonk. Bougiekabels etc ok. Verder op in dit forum wordt er gesproken over het slangetje dat naar de Mapsensor loopt. Dit slangetje zou voor de accu moeten lopen. Maar ik zie daar helemaal geen slangetje lopen. Wie weet waar dit slangetje zit bij een selecta uit 93 ?

Wie heeft er nog meer tips waar het aan zou kunnen liggen ? Ik denk dan aan een of andere sensor of zo. Alle tips zijn welkom
:roll:

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: selecta uit 93 stationairprobleem

Bericht door aribold »

Exemplaren met een vacuümvervroeger hebben geen MAP-sensor.
Bij jou zou ik als eerste de ontstekingsmodule op de stroomverdeler verdenken.

Gebruik de zoekfunctie eens op "ontstekingsmodule"
of bijvoorbeeld:
"+warm +afslaan"

(TIP: uitleg over de zoekfunctie vind je bij "uitgebreid zoeken". Ik zou ook zoeken beperken tot de techniek rubriek van de classic.)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: selecta uit 93 stationairprobleem

Bericht door lanser54 »

Ok boavista.
Heeft de panda wel , een ECU een Computer :roll: dan heeft hij ook een Lambda Sonde , die op het spruitstuk van de uitlaat zit :wink:
De ECU , laat de Lambda sonde , als hij stuk is , en de motor koud is , Bypas lopen , :roll:
Zodra de motor warm is , Gaat de ECU , gegevens van de Lambda Sonde vragen , en gaat de brandstof toevoer hieraan aanpassen :roll:
Dus geeft hij veel te veel brandstof , verzuipen dus , of te weinig.

Ok aribold , in bouwjaar 1993 was de cat + ecu toch al verplicht , dus kan het ook geen monopoint injectie zijn , met Map Sensor :roll:
Ben zelf niet zo erg op de hoogte met type Panda's maar dat komt nog wel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lanser54 op 16 jan 2011 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: selecta uit 93 stationairprobleem

Bericht door aribold »

lanser54 schreef:Ok aribold , in bouwjaar 1993 was de cat + ecu toch al verplicht , dus kan het ook geen monopoint injectie zijn , met Map Sensor :roll:
Fire2:
-monopoint van BOSCH
-ecu
-katalysator
-lambdasonde (3-draads)
-stroomverdeler met vacuümvervroeger, Hall-sensor en ontstekingsmodule

Fire3:
-monopoint van WEBER
-ecu
-katalysator
-lambdasonde (4-draads)
-Dubbele DIS bobine (door ECU aangestuurd)
-MAP sensor
-krukassensor

De overgang van Fire2 naar Fire3 was rond '93. Omdat het hier over een selecta (met 1100cc) gaat, kan die datum wel eens anders zijn. Hoe dan ook: Fire met stroomverdeler en vacuumvervroeger, heeft geen MAP- en krukassensor.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”