Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Selecta in ... Antwerpen

Moderators: michiel van g., sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Panda Selecta in ... Antwerpen

Bericht door Panda 500 »

Op sloperij Carmoy te Rumst, Steenberghoekstraat, (even boven Antwerpen) staat een redelijk mooie Selecta; Met stootranden en dakrails. Wie geïnteresseerd is kan het even "Googlen" voor meer info of contact.
Hij is opzij gezet, onder een afdak, was zelfs op slot, en dus niet meteen als oud ijzer bestemd. Ik vermoed allicht wegens Selectaprobleem door de eigenaar afgedankt, maar door de sloperij nog "te mooi" bevonden voor oud ijzer.
Ik ging eigenlijk voor een gewone versnellingsbak, dus toen ik zag dat het een Selecta was, kon hij voor mij niet dienen, en ben ik er aan voorbij gegaan. Maar de eerste indruk was dat hij nog mooi is! De sloper wist niet eens dat het een automaat was!
Ik zocht dus een gewone 5-bak, om de beide inwendige tandwielassen (primaire en secundaire) en eindreductie in mijn 4x4 (1100cc SPI, 1996) te monteren. Daar hij geen andere Panda had staan, mocht ik eens naar de stapel "motoren met bak" kijken, of daar een bruikbaar type tussen zou liggen... Inderdaad, een stapel van zo'n meter of 6 hoog! En inderdaad zat daar toch wel "mijn" type versnellingsbak tussen! (Met "driehoekig kantelblok" op de voorste schakelbediening). Even op zij gaan staan en de sloper pikte hem er met een heftruck tussenuit! Motor uiteraard flink beschadigd door deze ruwe behandeling, maar de bak leek redelijk ongeschonden, en daar ik enkel het binnenwerk nodig heb, kreeg ik hem mee voor 50 euro...Zowat de prijs van 4 nieuwe lagers van de tandwielassen. (Ik moest hem nog wél eerst even zelf van de motor losmaken!)
Ik weet nog eenzelfde bak liggen in Antwerpen, mooi gedemonteerd in het rek, maar voor 150 euro (is al met korting!)
maar die dierf ik dus niet nemen voor ik er zeker van was dat hij kan dienen voor mijn project. Die is van een Seicento 900cc... Ik vermoed de bak die ik nu gevonden heb dus ook.

De bak ga ik binnenkort uit elkaar gooien, en het inwendige inspecteren, maar de ombouw ga ik pas na de winter aanpakken, want nu toch stilaan te koud in mijn garage of op de oprit voor een wat langdurigere klus.(Ik hoor niet meer bij de jongste leden...) Voor zover ik intussen heb kunnen uitpluizen lijkt het verschil tussen een "niet-Fire" en een "Fire"-versnellingsbak alleen in het koppelingshuis te liggen, en niet in het schakeldeel. Deze vraag hield me al lang bezig, en hierop kon niemand me antwoorden, ook mijn locale Fiatdealer niet. Ik heb nu de sloopbak (die van een "niet-Fireblok" komt!) naast mijn Panda gelegd, en zo exact kunnen vergelijken en meten. Ik ben er nu toch 90% zeker van dat het schakeldeel hetzelfde is, dus ook de plaatsen waar de bouten zitten die de verbinding met het koppelingshuis maken. Ik hoop uiteraard dat ook de lagering en montage van de tandwielassen overeenstemmen! Maar dat gokje heb ik gewaagd, voor mijn 50 euro. Past dat niet, dan zal het toch een zeer interessante oefening geweest zijn!
Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Panda Selecta in ... Antwerpen

Bericht door louis »

Ik ben echt benieuwd naar je bevindingen.
Ben nl. aan het overwegen om een 903 motor aan een 4x4 fire bak te hangen. als ik dus alleen de koppelingklok moet omzetten, zou dat mooi zijn.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Hans040
Forumgebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:03
Locatie: Valkenswaard

Re: Panda Selecta in ... Antwerpen

Bericht door Hans040 »

Hoi Louis,
Ik heb nog 3 defecte 4x4 bakken liggen 1992, 1988, 1987.
Ook nog een goede 1987 Panda 4x4 999cc motor onlangs gedemonteerd.
Gr. Hans

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Panda Selecta in ... Antwerpen

Bericht door louis »

Hoi Hans,
Zo'n bak zou dan voor revisie zijn.... anders kan ik er niets mee.... behalve dan de koppelingsklok passen
Zijn het allemaal 5-bakken en nog compleet en wat vraag je per bak?
pb me maar
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Plaats reactie

Terug naar “Wat staat er waar op de sloperij ?”