Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aandachtspunten panda 4x4

Moderators: WelshWitch, sjirafje

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Ik wil een panda 4x4 kopen, liefst een cross maar die zijn sowieso in Nederland erg schaars.
Waar moet ik op letten? Alle tips welkom.

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Jeetje wat een rust. Er zijn weinig 4x4 rijders denk ik. Gelukkig heb ik nog even tijd. Het valt me op dat er bv op marktplaats een stuk of 14 staan voor ongeveer dezelfde vraagprijs. Weet inmiddels dat ze iets duurder in gebruik zijn als de 2 wiel aangedreven maar er zullen vast wel wat minpunten zijn of moet ik alleen rekening houden met de gewone panda kwaaltjes.? Ik rij nu een gewone nuovo 1.2.
Misschien toch ook maar op zoek bij onze oosterburen voor een Cross?

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door Timon147 »

Ik begreep dat er weinig tot geen echte problemen mee zijn. Wel is het brandstof verbruik fors wat ik merrmaals gehoord heb.

Gebruikersavatar
Sic58
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 okt 2015 20:31
1e Panda-achtige: Panda 169 Active 1.1

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door Sic58 »

Tussenaslager kan wel eens kapot gaan heb ikngehoord, verder oohangbussen van de achteras. Alsnje voor een cross gaat dus een 1.3 diesel even luisteren of de ketting niet ratelt.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door bero »

Inderdaad fors meer brandstof verbruik, en de tussenaslager wil wel eens kaduuk gaan.
Probleem is dan dat het lager niet te vervangen is (zijn gewoon niet los leverbaar).
De hele as moet dan vervangen worden. Verder kun je het 'dimlicht' probleem krijgen.
De rest is gewoon onderhoud...
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Bedankt alvast en blijf me tippen.Gezien het enorme prijsverschil denk ik de Cross maar te moeten vergeten. In Nederland ook niet 2e hands bijna. Ga me focussen op een type 169 climbing 4x4. Ik ga er toch geen Dakar ofzo mee rijden. Alhoewel als ik de beelden van de Pandaraid zie. Van Madrid Marokko in, kriebelt het wel.
Ik heb nu een 169 1.2 gewone Panda en als speelgoed een Polaris buggy. Wil het combineren. Ik blijf rondkijken maar ben even land uit dus pas op de plaats.
Groet Jaap

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door bero »

Ga dan ook eens kijken voor een trekking ipv climbing, die heeft een lowgear functie.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door Captain Chaos »

ehh.. inderdaad: bij mij was het rubber van tussenaslager bij aankoop (2e hands) al vergaan.
Overbrengingsverhouding is iets anders als de normale panda , verder valt ook op dat het ab-so-luut geen snelwegauto is: met meer dan 4000 toeren rijden is geen pretje. :S of je moet oordoppen opzetten.
1e versnelling is echt voor in het terrein. normaal op de weg doe je in z'n twee optrekken. (staat ook in de handleiding)
benzineverbruik valt nog wel mee. zeker in vergelijking met de andere 4x4's in het veld.
leuke bijkomstigheid is wel dat je daar veel bekijks hebt en ook niet vaak vast komt te zitten.
(ik snap ook niet waarom ik een lier heb gemonteerd) :mrgreen:

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Hoi Bero.
Trekking heeft geen 4 wiel aandrijving. Dat wil ik eigenlijk toch wel om beetje offroad te spelen. Snelweg zullen we mijden meestal. Boodschappen autootje, in de stad en op de aanhanger mee achter de camper om onderweg boodschappen te doen en te spelen op bos en bergweggetjes.

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Ik zie dat ik geen foto's kan plaatsen van de buggy achter de camper. Maar de bedoeling is gewoon moeders boodschappen autootje combineren met vaders speelgoedcrosautootje.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door bero »

losbol schreef:Hoi Bero.
Trekking heeft geen 4 wiel aandrijving. Dat wil ik eigenlijk toch wel om beetje offroad te spelen. Snelweg zullen we mijden meestal. Boodschappen autootje, in de stad en op de aanhanger mee achter de camper om onderweg boodschappen te doen en te spelen op bos en bergweggetjes.
Trekking heeft wel degelijk 4x4, deze schakel je in door de low-gearing. De climbing heeft een automatische 4x4 die ingeschakeld word als hij zo rond de 90% 'grip' verliest aan de voorkant.
Fototjes uploaden werkt wel hoor, kijk even naar mijn onderschrift. Als de foto's maar nier groter dan 5MB zijn..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Hoi Bero ende rest natuurlijk.
We zitten nu onderweg in Frankrijk ri Portugal dus foto lukt strakkies wel in Portugal.
Ik had gegoogled op trekking en kwam alleen 2wiel aangedreven tegen. Dus ga nu ff verder zoeken. Ik leer steeds meer. (y)

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Hoi allen. Wij zitten heerlijk in Portugal en nu zie ik op mp een oranje panda cross. Eigenlijk precies wat ik zoek. Ik ga proberen wat te regelen, maar is iemand toevallig bekend met deze auto?
Het is een diesel dus wegenbelasting wat hoger maar wel goed koppel.
Kenteken staat er zelfs bij 13 td kz

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door Dennis023 »

deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... e=lr&pos=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Best een unieke auto in Nederland. Ik heb hem als schaalmodel...de Cross zie je vaker in Italie. Ik wist niet dat deze ook toen in Nederland zijn geleverd. Misschien grijze import of destijds ook via Fiat Auto Nederland? Wie weet dat?

Bij die 1300 dieseltjes moet je goed opletten op geluiden van de distributieketting. Bij te weinig olie verversen in het verleden kan die ketting oprekken door overmatige slijtage. Althans ik weet dat dit gebeurt bij die 1300 diesels in de MiTo's.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

losbol
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jan 2016 14:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotionele 2005

Re: Aandachtspunten panda 4x4

Bericht door losbol »

Help me ff. Mito,s ?.??

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”