HP blog

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

HP blog

Bericht door Robert100HP »

In dit blog wil ik alle verdere aanpassingen en herstel zowel optisch als mechanisch aan de 2007 HP verder beschrijven.
Liefst met zoveel mogelijk foto's en even zoveel tips.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door Pinda1000 »

Kom maar op met die foto's en verhalen :yes:

Gebruikersavatar
roythetaz
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2014 09:52
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door roythetaz »

mooi,
kan niet wachten met lezen :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Een blog start je meestal bij de aanschaf van een nieuwe aanwinst op 2 of meer wielen. Bloggen over een auto die op 14-07-2015 al 8 jaar in bezit is wat moeilijker. Zeker omdat veel aanpassingen al beschreven zijn op dit forum.

In januari '15 hebben we een nog iets scherpere inlaat nokkenas gemonteerd, de inlaat kleppen blijven nog iets langer open staan. Dit alles om nog meer lucht in de cilinders te krijgen. Bij het vastzetten van het kleppendeksel is er een fout (pakking) gemaakt, tijdens de proefrit heeft de motor behoorlijk wat olie verloren. Motor aflaten koelen en gereinigd met ontvetter en de stoomcleaner. Wanneer je dan 6 dagen later verder gaat met de auto om de pakking van het kleppendeksel te vervangen zijn de bobines er bijna uit te krijgen. In de warme garage is er een goede samenwerking tussen ontvetter en water geweest. Door lekkende bobine afdichtingen in de cilinderkop waren de eerder vervangen Denso's verroest en sneuvelden bij demontage 2 bobines. Het lek is gedicht (gewoon de pakking goed monteren) alle bobines zijn vernieuwd en de Denso's maakten plaats voor Bosch Platium/Iridium bougies.
Bijlagen
Cilinderkop.jpg
Cilinderkop.jpg (26.28 KiB) 2773 keer bekeken
1 week oude Denso's.jpg
1 week oude Denso's.jpg (21.46 KiB) 2773 keer bekeken
Bougie's.jpg
Bougie's.jpg (30.96 KiB) 2773 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Het standaard luchtfilterhuis is weer vervangen door de BMC airbox, geeft toch weer . :yes: :yes: een vertrouwt gevoel.
Een ingrijpendere klus is het vervangen van de voor en achter remschijven voor Brembo geventileerd en geboord voor en geboord achter. Keuze van de remblokken is geworden EBC Yellow Stuff.
Bijlagen
Bobines.jpg
Bobines.jpg (29.56 KiB) 2770 keer bekeken
Yellow Stuff remblokken met geboorde Brembo remschijven.jpg
Yellow Stuff remblokken met geboorde Brembo remschijven.jpg (24.83 KiB) 2770 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door Pinda1000 »

Wat voor nokkenas zat er hiervoor in, C & B? Had je alleen de inlaatnokkenas vervangen of ook de uitlaatnokkenas? Lichthoogte is gelijk gebleven en alleen langere openingduur? Ik ben erg benieuwd naar de nokprofielen waarmee je tot nu toe gereden hebt!

Passen die geventileerde schijven zo of moeten er spacers tussen de klauwen? Ik denk spacers :|

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Schijven en remblokken kunnen zonder aanpassingen op en in de originele naven en remklauwen gemonteerd worden.
B of C nok ? de originele HP nokkenassen zijn in 2009 aangepast naar stage 2. Dit is gebeurd bij een specialistisch bedrijf d.m.v. nokken afslijpen, vlaklas oplastechniek en daarna het gewenste profiel slijpen. Pinda je krijgt een PBtje.
Laatst gewijzigd door Robert100HP op 06 feb 2015 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Meer aandachts punten: handgreep voorportier hier gaat de blanke lak vanaf. Het zwarte vlak op het voorportier t.h.v. de B stijl is versleten, schijnt een los te bestellen deel zijn. En de aansteker is defect ): ): . Onderdelen zijn besteld en zijn over een paar dagen binnen.
Bijlagen
Deurgreep.jpg
Deurgreep.jpg (17.21 KiB) 2726 keer bekeken
Portier.jpg
Portier.jpg (23.64 KiB) 2726 keer bekeken

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn

Re: HP blog

Bericht door exprezzo »

:thumbup:
Zal wel goed komen met de HP.
Zoals jij die wagen behandeld,kan menig chauffeur,een voorbeeld aannemen.
Ben eigenlijk benieuwd naar de ecu,is daar eigenlijk niks te halen?
Of had jij een piggyback...?
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:Schijven en remblokken kunnen zonder aanpassingen op en in de originele naven en remklauwen gemonteerd worden.
B of C nok ? de originele HP nokkenassen zijn in 2009 aangepast naar stage 2. Dit is gebeurd bij een specialistisch bedrijf d.m.v. nokken afslijpen, vlaklas oplastechniek en daarna het gewenste profiel slijpen. Pinda je krijgt een PBtje.
Zijn de nieuwe schijven dan niet een stuk dikker dan de standaard massieve schijven? Of zijn die ook al geventileerd?

Met C & B bedoelde ik Colombo & Bariani, is een bekende Italiaanse nokkenas fabrikant. Die hebben twee sets nokkenassen voor de 100HP. http://www.gazzellaracing.com/home.php?cat=1788" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze hebben voor mijn blok ook drie nokkenassen, 268, 280 en 300 graden :P ik moet eerst de standaard nokkenas die er nu inzit eens opmeten en uitklokken wat betreft openen/sluiten en lichthoogte.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

De voorste schijven van een HP zijn standaard geventileerd en hebben een grote diameter dan de 1.1 en 1.2. 257 mm diameter en 22 mm dik deze schijven zitten ook op het laatste model van de Lancia Delta. De achterste schijven van de HP worden ook gemonteerd op de Punto 1.8 HGT en sommige Alfa's. Een HP is onderhuids een vergaarbak van onderdelen uit de Fiat magazijnen dit maakt het zoeken naar passende onderdelen moeilijker.....!!! Zie foto van het etiket van de Yellow Stuff remblokken.
Bijlagen
Etiket.jpg
Etiket.jpg (26.16 KiB) 2707 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Voor het opnieuw spuiten van de handgreep moet deze uit het portier worden gehaald, een soort van spotrepair schijnt niet mogelijk te zijn wordt vervolgd. Aansteker is binnen :yes: , het foliedeel van het linker voorportier komt deze week binnen prijs is 20 euro ex :shock: het is waarschijnlijk de duurste sticker ooit gekocht. Linker wiellager en stabilisator stangen vervangen en de Brembo remschijven met de EBC remblokken gemonteerd op de vooras. Vandaag noodgedwongen even wat harder moeten remmen, wat een %$#&* herrie maken die remmen het lijkt wel staal op staal. Een groot verschil met de oude Ferodo remblokken deze waren beter doseerbaar en stil. Eerst maar eens km gaan maken.
Oude schijven zaten na 12.000 km op een dikte van 19,99 mm, remblokken hadden nog 7,4 mm frictie materiaal.
Bijlagen
Brakes.jpg
Brakes.jpg (23.36 KiB) 2629 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door Pinda1000 »

Ik moest ook erg wennen aan het geluid wat die geboorde schijven maken, bij mij klinkt het alsof je met een rietje in een ventilator blaast, soort van frrrrrrrtt :lol:

Waren je vorige schijven ook al geboord?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Nee, maar nu zit op deze remblokken een soort van inloop laag, dus het geluid kan nog verdwijnen.
Bij mij klinkt het meer alsof je met ijzer op ijzer remt..

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: HP blog

Bericht door Pinda1000 »

Ah ja daar hebben meer mensen last van. Staan filmpjes op YouTube hierover. Is inderdaad een rot geluid :P
Maar remt wel een stuk beter dan standaard blokken :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”